Citat:
Ursprungligen postat av
GundeS
Det här har du skrivit:
"Så är det sannolikt vad gäller anledningen till att de saknade flytväst och fullt legitimt. Men jag hade fel i att det inte fanns uppgifter om att det saknas flytväst. Som BombaySapphire påtalade så finns det tidigare i tråden att nyhetssajten STO skrev:"
Ok, nu hoppas det friskt mellan inläggen. Har naturligtvis inget att göra med frågan om skuld till att kollisionen inträffade, men det menar du nog inte att jag avsåg. Skuld till att två personer omkom? Ja, kanske moraliskt, men inte juridiskt. Så vem tog beslutat att ta av flytvästarna nere i ruffen? Mamman och barnet själva? Rådfrågades pappan? Vi vet inte och jag ser ingen poäng i att spekulera i det. Vi vet faktiskt inte ens vem som formellt var befälhavare på snipan - pappan eller mamman. Vem ägde båten? Vem hade mest nautisk kompetens och erfarenhet? Om det var pappan, visste han att flytvästarna inte var på i ruffen?
Och som fler än jag konstaterat utifrån våra erfarenheter av båtar är det inte alls orimligt att ta av flytvästen nere i ruffen om man ska försöka sova i en trång koj. Rätt eller fel.