2026-07-30, 18:07
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Kolla sjökortet. Det är en extremt tragisk olycka. Det är rejält djupt och gott om plats i sundet så snipan har ingen anledning att befinna sig mitt i farleden.
https://geokatalog.sjofartsverket.se/kartvisarefyren/
Tack, det var det jag misstänkte.

Bra att få det bekräftat samtidigt som det smärtar lite extra att olyckan kunde ha undvikits.
Citera
2026-07-30, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Ja det är märkligt, datumet är den 28e men tidpunkten för mig är 21:23:37
Ja , det är troligtvis rätt tidpunkt - olyckan hände inte när larmet gick - det tror jag alla kan förstå. .
Du har helt rätt 🙂

Det pratas om att larmet gick 21.25 nått.
Det verkar rimligt ..
Senast redigerad av Snylt-off 2026-07-30 kl. 18:11.
Citera
2026-07-30, 18:10
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Det här har du skrivit:

"Så är det sannolikt vad gäller anledningen till att de saknade flytväst och fullt legitimt. Men jag hade fel i att det inte fanns uppgifter om att det saknas flytväst. Som BombaySapphire påtalade så finns det tidigare i tråden att nyhetssajten STO skrev:"

Ok, nu hoppas det friskt mellan inläggen. Har naturligtvis inget att göra med frågan om skuld till att kollisionen inträffade, men det menar du nog inte att jag avsåg. Skuld till att två personer omkom? Ja, kanske moraliskt, men inte juridiskt. Så vem tog beslutat att ta av flytvästarna nere i ruffen? Mamman och barnet själva? Rådfrågades pappan? Vi vet inte och jag ser ingen poäng i att spekulera i det. Vi vet faktiskt inte ens vem som formellt var befälhavare på snipan - pappan eller mamman. Vem ägde båten? Vem hade mest nautisk kompetens och erfarenhet? Om det var pappan, visste han att flytvästarna inte var på i ruffen?

Och som fler än jag konstaterat utifrån våra erfarenheter av båtar är det inte alls orimligt att ta av flytvästen nere i ruffen om man ska försöka sova i en trång koj. Rätt eller fel.
Citera
2026-07-30, 18:12
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Enda alternativet var att befinna sig i en hårt trafikerad farled under dåliga väderförhållanden?

Teoretiskt sett möjligt men ställer mig tveksam till det.
Hårt trafikerad led var det ju inte 21.30 när olyckan skedde.

Det går en del större båtar emellanåt men HÅRT TRAFIKERAD är den inte.
Till och från Stenungsund går ungefär EN större båt per dag.
Uddevalla likaså eller färre.

De är de enda 2 hamnarna av nån som helst storlek
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Tack, det var det jag misstänkte.

Bra att få det bekräftat samtidigt som det smärtar lite extra att olyckan kunde ha undvikits.

Vi vet inte var de skulle eller var de hade varit. Men om de kom från Katten och skulle mot Brattön så måste de väl korsa farleden?
Citera
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Ok, nu hoppas det friskt mellan inläggen. Har naturligtvis inget att göra med frågan om skuld till att kollisionen inträffade, men det menar du nog inte att jag avsåg. Skuld till att två personer omkom? Ja, kanske moraliskt, men inte juridiskt. Så vem tog beslutat att ta av flytvästarna nere i ruffen? Mamman och barnet själva? Rådfrågades pappan? Vi vet inte och jag ser ingen poäng i att spekulera i det. Vi vet faktiskt inte ens vem som formellt var befälhavare på snipan - pappan eller mamman. Vem ägde båten? Vem hade mest nautisk kompetens och erfarenhet? Om det var pappan, visste han att flytvästarna inte var på i ruffen?

Och som fler än jag konstaterat utifrån våra erfarenheter av båtar är det inte alls orimligt att ta av flytvästen nere i ruffen om man ska försöka sova i en trång koj. Rätt eller fel.

Vem har kaptenen på handelsfartyget rådfrågat angående att inte ha flytväst? Det är exakt samma regler som gäller.

Visste kaptenen på handelsfartyget att deras flytvästar inte var på?
Senast redigerad av GundeS 2026-07-30 kl. 18:16.
Citera
2026-07-30, 18:14
Medlem
Venators avatar
Citat:
Vem har kaptenen på handelsfartyget rådfrågat angående att inte ha flytväst? Det är exakt samma regler som gäller.

Jag förstår inte frågan och jag förstår inte relevansen av frågan (eller dess svar).
Citera
2026-07-30, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Misje Verde befann sig på området 21.23-21.35 , där olycksplatsen misstänks vara är hon 21.28. 21.35 är hon vid Krokholmen & Hättan.

Solen ska börja gå ner vid denna tid, men mörkt en timme senare. Var inte där så vet inte hur vädret var.

KBV 454 var där 22.13 och var först på plats, larm kom 22.03. 21.40 befinner sig KBV 454 mellan Katten och Rersholmen.
Lyfter fram ditt inlägg från i går. Så besserwissern som ifrågasatt tidpunkten stenhårt. Och nu tror att hen är först på bollen med den tiden, ser att hen själv var bland de sista att fatta det de flesta andra fattade för länge sen.
Citera
2026-07-30, 18:15
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snylt-off
Ja , det är troligtvis rätt tidpunkt - olyckan hände inte när larmet gick - det tror jag alla kan förstå. .
Du har helt rätt 🙂

Det verkar rimligt ..

Skulle larmet gått innan olyckan hade skett?
Vad vet du som ingen annan (inklusive Polisen å Sjöfartsverket vet)

Larmet kom 22.03 enligt loggarna
Citera
2026-07-30, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Självklart finns det regler. Alla som arbetat ombord vet dock att om man följde alla regler till punkt och pricka så hade det varit ytterst svårt att bedriva handelssjöfart. Sån är mentaliteten och det är inte så konstigt när regelverken växer och besättningarna krymper

Då är det mentaliteten det är fel på. Att pengar går före säkerhet och eventuella liv. Du behöver inte svara drygt på andras kommentarer som inte håller med dig bara för att du är partisk och uppenbarligen jobbar inom sjöfarten. Dessutom har alla rätt till sin åsikt. Obehaglig mentalitet som verkar råda inom sjöfarten. Kommit fram inte minst i denna tråd. Bergakungen och Busbosse har de mest kloka och sansade argumenten.
Citera
2026-07-30, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snylt-off
Du har helt rätt 🙂

Det verkar rimligt ..
Larmet kom strax efter 22. De som räddades hade då legat runt en halvtimme i vattnet.
Citera
2026-07-30, 18:21
Medlem
Citat:

Visste kaptenen på handelsfartyget att deras flytvästar inte var på?

I Sverige finns inga regler om att bära flytväst. I Norge däremot så måste alla under 16 år som befinner sig på en båt mindre än 8m ha flytväst på sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in