2026-07-30, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Men vem är en journalist idag? Ska vi bara dra gränsen för den snabbt minskande skaran som arbetar för de gamla pappers drakarna?

Det kan absolut bli ett demokratiskt problem inom kort och inte folk med sociala medier som platform, tiktokare med flera inte får samma undantag och det hittar jag ingenting om i domen.

Jag tycker Polen verkar ligga i framkant här med sitt statliga offentliga register över grova sexualförbrytare, och det borde Sverige ta efter och till och med dra steget längre. Jag tycker det ska vara lätt för en person som försöker granska något att oavsett storlek och form på dess platform få ta del av information på ett enkelt sätt.

Snart har vi bara folk som inte läser gammelmedia längre och utan att själv kunna ta del av information blir samhället lätt att utsätta för påverkansaktioner då gemene man inte har någon egen möjlighet att kontrollera informationen.

Du säger att du läst den, men du verkar missat dess poäng. Journalist är inte en skyddad titel, det framkommer att det handlar om verket som produceras och att det är vad som avgör om det är journalistik. Du kan vara journalist och lägga upp allt du gör på youtube, finns inget stopp för det. Du får ju däremot inte hänga ut folk hur som helst oavsett medium.

Det finns alla möjligheter idag att kunna göra gräv utan att ha tillgång till rättsdatabaser, finns ingen motsättning.

Nej, inte ens sexual förbrytare bör hängas ut. Även om de har begått bland de absolut värsta brotten som finns enligt mig.

Du skriver ju i nattmössan, det finns all möjlighet i världen att få fram information i Sverige. Man behöver inte Lexbase och eniro för det.

Citat:
Ursprungligen postat av Siedler
Du pratar om domen C-199/24. Jag skrev om den tidigare domen C-740/22.

Om man fortsatt kan ta ut handlingar via domstolar istället för de offentliga databaser, så kommer inte mycket att ändras i grund. Du kan just nu ringa till vilken domstol som helst och fråga "förekommer Sven Svensson med persnr... hos er? Högst sannolikt förekommer personen i domstolen på den ort som den bor i, och du kan isf även slippa att ringa till alla tingsrätter. Med dagens tekniska lösningar kan du åven låta en ai robot skicka ett mail till alla domstolar, och sedan låta den sammanfatta svaren från alla olika domstolar.

EU-domstolen konstaterar i målet C-740/22 att just detta (utlämningen av personuppgifter från domstolar till vem som helst) strider mot GDPR artikel 10.

Och, vem som helst kan begära ut din stämningansökan så länge de känner till tingsrätten och ditt namn. Så även denna gången. Anser du att de gör fel om de lämnar ut det kan du ju alltid stämma dem och tvinga dem till skärpning. För att svenska domstolar skiter i EU domstolen och personlig integritet är väl känt idag.
Senast redigerad av ManZerManZour 2026-07-30 kl. 16:53.
Citera
2026-07-30, 16:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FedorEmelianenko
läs på han blev friad

Man kan inte bli friad i efterhand om man accepterat strafföreläggande.
Det är det som är poängen med det.

Din dumma jävel.
Citera
2026-07-30, 17:04
Medlem
Citat:
Du får heller ej strafföreläggande för oaktsam våldtäkt.

men kom gärna med bevis jag vet jag har rätt
Det stämmer!

Berätta gärna vad han blev friad ifrån, därefter läs vad jag skrev.

Förstår att svenskars läsförståelse blivit sämre senaste tiden men börjar bli skrämmande nu
Citera
2026-07-30, 19:37
Medlem
Citat:
Du får heller ej strafföreläggande för oaktsam våldtäkt.

men kom gärna med bevis jag vet jag har rätt

Han fick det för sexköp. Utredningen om oaktsam våldtäkt lades ned(han blev inte friad) då kvinnan inte gick att hitta för förhör.

https://www.svd.se/a/qAOqne/utredning-mot-paolo-roberto-laggs-ner
Citat:
Programledaren och entreprenören Paolo Roberto får strafföreläggande för ett fall av köp av sexuell tjänst i maj i år.

Roberto har erkänt brottet och ska betala dagsböter på totalt 15 500 kronor, enligt ett pressmeddelande från Åklagarmyndigheten

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/qAOqpe/utredningen-mot-paolo-roberto-laggs-ner
Citat:
Eftersom varken hon eller kvinnans målsägarbiträde har lyckats få tag i kvinnan för att kunna höra hennes version har förundersökningen om oaktsam våldtäkt nu lagts ner. Istället får Paolo Roberto dagsböter på totalt 15 500 kronor.

– Det är 50 dagsböter, det är standard när det gäller sexköp. Totalt blir det 15 500 kronor, säger Paulina Brandberg.
Citera
2026-07-30, 19:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Jo det gjorde han visst, han godkände strafföreläggande och fick till villkorlig dom och dagsböter.
Du tänker på utredningen mot honom gällande oaktsam våldtäkt som inleddes eftersom det framkom att kvinnan troligen var under tvång och Roberto hade uttryckt sig som om att han förstod att hon inte gjorde det frivilligt.
Då öppnades en utredning kring oaktsam våldtäkt. Men det fick läggas ned eftersom de inte kunde hitta kvinnan för att hålla förhör.
ok då borde han ju vara med på lexbase och krimfup
Citera
2026-07-30, 19:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Man kan inte bli friad i efterhand om man accepterat strafföreläggande.
Det är det som är poängen med det.

Din dumma jävel.
är han med på lexbase och krimfup alltså?
Citera
2026-07-30, 19:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Napaaa
Det stämmer!

Berätta gärna vad han blev friad ifrån, därefter läs vad jag skrev.

Förstår att svenskars läsförståelse blivit sämre senaste tiden men börjar bli skrämmande nu
han är inte mked på någon site.

svenskars möjligtvis blivit sämre men inte lika il.la som babbars
Citera
2026-07-30, 19:59
Avstängd
Citat:
Han fick det för sexköp. Utredningen om oaktsam våldtäkt lades ned(han blev inte friad) då kvinnan inte gick att hitta för förhör.
Citat:
https://www.svd.se/a/qAOqne/utredning-mot-paolo-roberto-laggs-ner

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/qAOqpe/utredningen-mot-paolo-roberto-laggs-ner
Om du läser vad jag skrivit så har jag sagt det här hela tiden
Citera
2026-07-30, 20:16
Medlem
Citat:
[b]
Om du läser vad jag skrivit så har jag sagt det här hela tiden

Nej du påstod att han blev friad för sexköp, vilket är fel.
Han blev dömd(strafföreläggande) för sexköp.
Utredning om oaktsam våldtäkt lades ned, han blev inte friad.
Citera
2026-07-30, 20:19
Avstängd
Citat:
Nej du påstod att han blev friad för sexköp, vilket är fel.
Han blev dömd(strafföreläggande) för sexköp.
Utredning om oaktsam våldtäkt lades ned, han blev inte friad.
citera gärna exakt de där orden. För det är ett påhitt ifrån din sida.

Kan du fö förklara varför han ej är med på lexbase och krimfup?
Citera
2026-07-30, 20:37
Medlem
Citat:
citera gärna exakt de där orden. För det är ett påhitt ifrån din sida.

Kan du fö förklara varför han ej är med på lexbase och krimfup?

Citat:
Ursprungligen postat av Napaaa
Va? Han blev juridiskt straffad genom strafföreläggande för sexköpet. Han blev påkommen på bar gärning och gjorde ett erkännande ett par timmar senare, då behövs inte kvinnan.

Han blev inte dömd för oaktsam våldtäkt, då just kvinnan inte gick att hitta.

Citat:
lägg upp domen då han blev friad stog ju tom i media

inlägg #10490
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Paolo Roberto dömdes till ett strafföreläggande med 15 500 kronor i dagsböter för köp av sexuella tjänster efter en polisingripande i maj 2020.

Citat:
läs på han blev friad

inlägg #10471
Citat:
nu blev ju paolo roberto aldrig dömd för sexköp.

Fan vad folk har dålig kol

Inlägg #10474
Citat:
Han gick med på strafföreläggande, det har samma effekt som en dom.
Citat:
gjorde han inte alls, kvinnan vittnade inte.

men väldigt OT här

Här har du citat från 4av dina inlägg där du påstår att han inte dömdes(fick strafförläggande) för sexköp.

Varför han inte är med på lexbase och krimfup?
De har gallrat honom, han blev dömd för över 6år sedan. Han fick dagsböter, det gallras från brottsregistret efter 5år. lexbase och krimfup påstår att de följer samma gallringsregler.
Citera
2026-07-30, 20:55
Avstängd
Citat:

inlägg #10490

inlägg #10471

Inlägg #10474

Här har du citat från 4av dina inlägg där du påstår att han inte dömdes(fick strafförläggande) för sexköp.

Varför han inte är med på lexbase och krimfup?
De har gallrat honom, han blev dömd för över 6år sedan. Han fick dagsböter, det gallras från brottsregistret efter 5år. lexbase och krimfup påstår att de följer samma gallringsregler.
vad bra varför finns han inte på lexbase och krimfup då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in