2026-07-30, 14:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Paolo Roberto dömdes till ett strafföreläggande med 15 500 kronor i dagsböter för köp av sexuella tjänster efter en polisingripande i maj 2020.

Man vittnar inte vid strafföreläggande din dumma jävel.
läs på han blev friad
Citera
2026-07-30, 14:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Napaaa
Va? Han blev juridiskt straffad genom strafföreläggande för sexköpet. Han blev påkommen på bar gärning och gjorde ett erkännande ett par timmar senare, då behövs inte kvinnan.

Han blev inte dömd för oaktsam våldtäkt, då just kvinnan inte gick att hitta.

Vi kan släppa det för det är OT, men i framtiden rekommenderar jag att kolla upp informationen innan du postar något
lägg upp domen då han blev friad stog ju tom i media
Citera
2026-07-30, 15:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Napaaa
Va? Han blev juridiskt straffad genom strafföreläggande för sexköpet. Han blev påkommen på bar gärning och gjorde ett erkännande ett par timmar senare, då behövs inte kvinnan.

Han blev inte dömd för oaktsam våldtäkt, då just kvinnan inte gick att hitta.

Vi kan släppa det för det är OT, men i framtiden rekommenderar jag att kolla upp informationen innan du postar något
Du får heller ej strafföreläggande för oaktsam våldtäkt.

men kom gärna med bevis jag vet jag har rätt
Citera
2026-07-30, 15:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Biffgryta
Vill jag slå vad? Tja, 5 kr då

Nä ok, tråkigt.

Fega ja, det håller jag med om. Jag vill inte prata om vad just jag har gjort och inte gjort, eller kan göra framöver.
grejen är hade alla som hotat med stämma gjort det hade det varit över för dem för längesedan
Citera
2026-07-30, 15:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FedorEmelianenko
grejen är hade alla som hotat med stämma gjort det hade det varit över för dem för längesedan

Så är det, absolut
Citera
2026-07-30, 15:37
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siedler
Det finns en statlig tjänst som heter belastningsregister. Den har bara vissa myndigheter tillgång till. Enligt EU-domstolen finns det ingen anledning att offentligheten ska ta del av personuppgifter för brott.

Offentlighetsprincipen är något fint som tjänat Sverige väl. Att minska och försvåra insynen gör det knappast bättre för någon annan än förbrytare och korrupta politiker.

Så du menar att inte ens journalister ska kunna ta del av domar och förundersökningsprotokoll?
Ska vi tillbaka till att leva som i Sovjet då när bara staten kan granska invånarna, men invånarna har ingen möjlighet att granska politiker, ansvariga för myndigheter med mera?
Citera
2026-07-30, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Offentlighetsprincipen är något fint som tjänat Sverige väl. Att minska och försvåra insynen gör det knappast bättre för någon annan än förbrytare och korrupta politiker.

Så du menar att inte ens journalister ska kunna ta del av domar och förundersökningsprotokoll?
Ska vi tillbaka till att leva som i Sovjet då när bara staten kan granska invånarna, men invånarna har ingen möjlighet att granska politiker, ansvariga för myndigheter med mera?

Nej, inte alls. Men det behövs inte personuppgifterna om den som blivit dömd, för att vi ska kunna granska en dom. I de nästan alla nyhetsartiklar, står inte namnet med, och detta hindrar oss inte från att kunna granska dessa.

I Tyskland så maskeras namn, adress och andra uppgifter som kan kopplas till en individ. Tyskland har ju inte blivit Soviet pga. det. Tvärtom så har man fler friheter i Tyskland än vad man har i Sverige och dessutom bättre dataskydd.
Citera
2026-07-30, 16:06
Medlem
Citat:

Journalister har ett undantag och har fortsatt så även efter EU domen. Deras verksamhet är inte hotad. En stor del av domen handlar just om journalistisk verksamhet, EUd menar att man i Sverige går för långt i sin tolkning av vad journalistisk verksamhet är och att ett utgivningsbevis som vem som helst kan få inte gör att ens verksamhet per automatik kan betraktas som journalistisk. Lexbase har ju som bekant gömt sig bakom utgivnigsbevis för att bedriva sin verksamhet. Det EUd fastslagit är att det måste finnas ett journalistiskt arbete bakom där hänsyn tas till pressetiska principer och där man producerar en riktig artikel.

Offentlighetsprincipen är viktigt, jag står bakom den. Men den är daterad och behöver anpassas till en digital tidsålder. Medborgare kan, och kommer fortsatt kunna få ut dokument från myndigheter. Däremot måste vi bli av med privata databaser som mot betalning erbjuder allskön information till var och en. Sökbara privata belastningsregister som aldrig gallras, nej tack.

Har du inte läst domen? Läs den så blir det mer fruktsam diskussion här.

Citat:
Ursprungligen postat av Siedler
Är du dyslektiker? EU-domstolen skrev tydligt att utlämningen berörs av GDPR och det spelar INGEN roll om det är ett företag eller en privatperson. Det är bara maskerade handlingar som ska kunna delas ut isf, där man inte kan dra någon koppling till en människa. Dessutom skriver EU-domstolen att detta gäller även när personuppgifterna delas muntligen via telefon.

Du kan drömma vidare. Du tror verkligen inte att den svarande i ett mål som berör dem inte får ta del av alla handlingar?

Privatpersoner kan och kommer fortsatt få ut handlingar också. Hur mycket du än skriker om att så inte är fallet.
Senast redigerad av ManZerManZour 2026-07-30 kl. 16:11.
Citera
2026-07-30, 16:18
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManZerManZour
Journalister har ett undantag och har fortsatt så även efter EU domen. Deras verksamhet är inte hotad. En stor del av domen handlar just om journalistisk verksamhet, EUd menar att man i Sverige går för långt i sin tolkning av vad journalistisk verksamhet är och att ett utgivningsbevis som vem som helst kan få inte gör att ens verksamhet per automatik kan betraktas som journalistisk. Lexbase har ju som bekant gömt sig bakom utgivnigsbevis för att bedriva sin verksamhet. Det EUd fastslagit är att det måste finnas ett journalistiskt arbete bakom där hänsyn tas till pressetisk och där man producerar en riktig artikel.

Offentlighetsprincipen är viktigt, jag står bakom den. Men den är daterad och behöver anpassas till en digital tidsålder. Medborgare kan, och kommer fortsatt kunna få ut dokument från myndigheter. Däremot måste vi bli av med privata databaser som mot betalning erbjuder allskön information till var och en. Sökbara privata belastningsregister som aldrig gallras, nej tack.

Du kan drömma vidare. Du tror verkligen inte att den svarande i ett mål som berör dem inte får ta del av alla handlingar?

Privatpersoner kan och kommer fortsatt få ut handlingar också. Hur mycket du än skriker om att så inte är fallet.

Men vem är en journalist idag? Ska vi bara dra gränsen för den snabbt minskande skaran som arbetar för de gamla pappers drakarna?

Det kan absolut bli ett demokratiskt problem inom kort och inte folk med sociala medier som platform, tiktokare med flera inte får samma undantag och det hittar jag ingenting om i domen.

Jag tycker Polen verkar ligga i framkant här med sitt statliga offentliga register över grova sexualförbrytare, och det borde Sverige ta efter och till och med dra steget längre. Jag tycker det ska vara lätt för en person som försöker granska något att oavsett storlek och form på dess platform få ta del av information på ett enkelt sätt.

Snart har vi bara folk som inte läser gammelmedia längre och utan att själv kunna ta del av information blir samhället lätt att utsätta för påverkansaktioner då gemene man inte har någon egen möjlighet att kontrollera informationen.
Citera
2026-07-30, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManZerManZour
Journalister har ett undantag och har fortsatt så även efter EU domen. Deras verksamhet är inte hotad. En stor del av domen handlar just om journalistisk verksamhet, EUd menar att man i Sverige går för långt i sin tolkning av vad journalistisk verksamhet är och att ett utgivningsbevis som vem som helst kan få inte gör att ens verksamhet per automatik kan betraktas som journalistisk. Lexbase har ju som bekant gömt sig bakom utgivnigsbevis för att bedriva sin verksamhet. Det EUd fastslagit är att det måste finnas ett journalistiskt arbete bakom där hänsyn tas till pressetisk och där man producerar en riktig artikel.

Du pratar om domen C-199/24. Jag skrev om den tidigare domen C-740/22.

Om man fortsatt kan ta ut handlingar via domstolar istället för de offentliga databaser, så kommer inte mycket att ändras i grund. Du kan just nu ringa till vilken domstol som helst och fråga "förekommer Sven Svensson med persnr... hos er? Högst sannolikt förekommer personen i domstolen på den ort som den bor i, och du kan isf även slippa att ringa till alla tingsrätter. Med dagens tekniska lösningar kan du åven låta en ai robot skicka ett mail till alla domstolar, och sedan låta den sammanfatta svaren från alla olika domstolar.

EU-domstolen konstaterar i målet C-740/22 att just detta (utlämningen av personuppgifter från domstolar till vem som helst) strider mot GDPR artikel 10.
Citera
2026-07-30, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedorEmelianenko
gjorde han inte alls, kvinnan vittnade inte.

men väldigt OT här

Jo det gjorde han visst, han godkände strafföreläggande och fick till villkorlig dom och dagsböter.
Du tänker på utredningen mot honom gällande oaktsam våldtäkt som inleddes eftersom det framkom att kvinnan troligen var under tvång och Roberto hade uttryckt sig som om att han förstod att hon inte gjorde det frivilligt.
Då öppnades en utredning kring oaktsam våldtäkt. Men det fick läggas ned eftersom de inte kunde hitta kvinnan för att hålla förhör.
Citera
2026-07-30, 16:45
Medlem
Citat:
Men vem är en journalist idag? Ska vi bara dra gränsen för den snabbt minskande skaran som arbetar för de gamla pappers drakarna?

Det kan absolut bli ett demokratiskt problem inom kort och inte folk med sociala medier som platform, tiktokare med flera inte får samma undantag och det hittar jag ingenting om i domen.

Jag tycker Polen verkar ligga i framkant här med sitt statliga offentliga register över grova sexualförbrytare, och det borde Sverige ta efter och till och med dra steget längre. Jag tycker det ska vara lätt för en person som försöker granska något att oavsett storlek och form på dess platform få ta del av information på ett enkelt sätt.

Snart har vi bara folk som inte läser gammelmedia längre och utan att själv kunna ta del av information blir samhället lätt att utsätta för påverkansaktioner då gemene man inte har någon egen möjlighet att kontrollera informationen.

Polen har ett särskilt protokoll (Protokoll 30) kopplat till Lissabonfördraget som klargör tillämpningen av EU:s stadga om de grundläggande rättigheterna. När GDPR tillämpas så måste i många fall rätten till privatliv beaktas (vilken regleras i just den stadgan som Polen har undantag för). Sverige har inget sådant undantag och därför kan Sverige inte tillämpa samma offentliga register så som Polen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in