2026-07-30, 16:02
Medlem
Disillusionistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeBop1
I en så liten båt har man väl alltid flytväst på sig, speciellt på barnen? Inte så att det verkar vara en båt man sover i, då kan man förstå att man tar av sig den.
Nej, inte i ruffen (det regnade igår). För att drunkna i ruffen måste den vattenfyllas snabbt (kapsejsning, grundstötning eller kollision) och följer man fartyget till botten om man har flytväst, medan man annars kan simma ut.
Citera
2026-07-30, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Inte riktigt sant. Det krävs också en AIS-mottagare ombord. De tjänster som visar AIS-försedda båtar på internet har tyvärr en rejäl fördröjning och bygger på att data samlas in och förmedlas till en server. AIS "på riktigt" kräver en dedikerad mottagare, som naturligtvis kan visa på en PC eller mobil med rätt programvara.

AIS är bra på många sätt, men den ersätter inte utkik.

Jag håller inte alls med. Min erfarenhet av AIS-tjänsten på skippo är att angivelserna är tillräckligt korrekta för säker navigering som fritidsbåt. Säkerhetsavstånden man bör hålla till dylika fartyg är helt enkelt större än fördröjningen i Skippos tjänst. Ska man gå närmre fartygen än vad man säkert kan göra utifrån digitala navigationsverktyg gör man det så klart helt visuellt.

Som funktion för att överhuvudtaget uppmärksamma närvaron av ett större fartyg och dess fart och kurs funkar det alldeles utmärkt.

I detta fallet hade snipan kunnat se fartyget på väg söderut redan när fartyget var långt längre norrut i Hakefjorde, om snipan haft Skippo med AIS. Och skeppet hade kunnat se snipan så gott som i realtid om om snipan haft AIS, eftersom skeppet har den utrustningen ombord.

En snabb googling av ren nyfikenhet gav vid handen att fördörjningen i skippos tjänst typiskt är 10-20 sekunder och i sämre fall 30-60 sekunder. Därtill kommer fartygens uppdateringsfrekvens.
Citera
2026-07-30, 16:04
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disillusionisten
Nej, inte i ruffen (det regnade igår). För att drunkna i ruffen måste den vattenfyllas snabbt (kapsejsning, grundstötning eller kollision) och följer man fartyget till botten om man har flytväst, medan man annars kan simma ut.

Om du inte slagits medvetslös av den enorma kraften i kollisionen…
Citera
2026-07-30, 16:14
Medlem
Det är så här trådsanningar uppstår.

Det påstods initialt i tråden att det var den omkomna kvinnans bror som hade larmat SOS vid 22-tiden.
Det påstods ha skett efter att broder, som färdades i en annan båt, upptäckt att deras kompisbåt inte kom fram till målet. Han gav sig då tillbaka och larmade när han kom till platsen för olyckan. Det uppskattades då vara ca 30 minuter efter olyckan.

Detta var vad som framkom, påstods, initialt och vad som ledde till påståendet om att larmet kom 30 minuter efter olyckan.

Nu har det framkommit fler uppgifter, och då helt plötsligt förkastas delar men inte allt av det som framkom tidigare, man klamrar sig fast vid att det har gått 30 minuter från olyckan till både det ena och det andra. Men i själva verket har vi ingen aning.

Var den initiala informationen korrekt? Larmade brodern SOS, eller gjorde han inte det?
Paret har meddelat att de larmade. Det vi kan notera är att det är just en sjöräddningsledare som berättar att de larmat, alltså en person från JRCC. Alltså INTE en person från SOS, som sägs ha fått larmet vid 22-tiden. Om det avser samma larminringning eller inte, det vet vi inte.

Det påstås att skeppet passerade olycksplatsen 21:30, men jag kan inte hitta några belägg alls för detta påstående.

Annars är sannolikt trackingen av skeppets position det mest säkra sättet att avgöra vid vilken tidpunkt som olyckan inträffade.
Citera
2026-07-30, 16:17
Medlem
B66883s avatar
Oerhört tragiskt. Vissa kommentarer här är rent ut sagt för djävliga - det hade varit smakfullt med lite respekt för offren.

Jag kan inget om båtar men är det möjligt att det skett något tekniskt fel, exempelvis med styrning som påverkar chansen att väja?
Citera
2026-07-30, 16:17
Medlem
DrBushs avatar
KBV-001 POSEIDON Anländer straxt till olycksplatsen efter Resa från Göteborg.

Marine Traffic Länk: https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:327374/zoom:10

Bild Länk: https://i.postimg.cc/PrhSsvVM/KBV001-On-scene.jpg
Citera
2026-07-30, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores

Det påstås att skeppet passerade olycksplatsen 21:30, men jag kan inte hitta några belägg alls för detta påstående.

Annars är sannolikt trackingen av skeppets position det mest säkra sättet att avgöra vid vilken tidpunkt som olyckan inträffade.

Jag har skrivit flera gånger att jag gjort past tracking. Polisen har också gjort det. Misje Verde var i området 21.20-21.40 max.
Citera
2026-07-30, 16:19
Medlem
Disillusionistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stadsludret
Fast det var inte ens mörkt ute och heller inget extremväder att tala om. Har fartyget verkligen kört på snipan finns det inga ursäkter för att de inte skulle sett ha sett det. Att missa en 25-fota snipa mitt i farled kan inte normaliseras.

Hade de haft uppsikt som de skulle hade uppmärksamhet påkallats. Bland annat med fartygets tuta som hade hörts på långt håll.
Naturligtvis har det varit fråga om bristande uppmärksamhet i båda fartygen. Det finns inget annat sätt på vilket en sån här olycka kan inträffa. Teoretiskt kan man tänka sig roder- eller motorhaveri men det är inte vad som hänt här, det vet vi ju redan. Bryggan på lastfartyget såg dem ju ej.

Förr, när man behövde kunna läsa fyrkaraktärer och sjökort för att vara ute i mörkret, var det ofta rätt ensamt ute redan i skymningen, och man såg varandra som en följd av att man var tvungen att ständigt titta ut ur båten för att kunna navigera.

Numera kör dock fritidsskepparna runt som i ett dataspel och tittar på sin GPS i mobilen istället för på omgivningen. Omgivningen ser de ju ändå inte eftersom det är mörkt och den ljusa Iphone-skärmen sänker mörkerseendet. Det ställer större krav inte bara på yrkessjöfarten utan också på andra fritidsfartyg, som måste tänka på att många inte ser sånt som rör sig utan endast det som är utprickat på deras digitala sjökort eller (förmodligen ännu vanligare) Google Maps. Yrkessjöfarten navigerar också numera efter instrument men har radar. En radar ser dock inte allt, och i synnerhet inte vad småfartyg närmast fören eller omedelbart vid sidan av fartyget kan hitta på med kort varsel. Man kan ändå inte gira eller stoppa i tid om något händer där.

Jag är inte för hårdare regler med skärpt sjöfyllerilagstiftning och flytvästkrav och båtkörkort mm. De allvarliga olyckorna är för få och de som ändå inträffar hade inte undvikts med mindre än ett körkortskrav för alla båtar oavsett storlek. Att sitta med flytväst i ruffen och häcka hade kanske räddat två personer just här, men är en dödsfälla i de flesta fall när båtar slår runt även om det ser "duktigt" och politiskt korrekt ut när man gör det.
Senast redigerad av Disillusionisten 2026-07-30 kl. 16:31.
Citera
2026-07-30, 16:19
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Jag håller inte alls med. Min erfarenhet av AIS-tjänsten på skippo är att angivelserna är tillräckligt korrekta för säker navigering som fritidsbåt. Säkerhetsavstånden man bör hålla till dylika fartyg är helt enkelt större än fördröjningen i Skippos tjänst. Ska man gå närmre fartygen än vad man säkert kan göra utifrån digitala navigationsverktyg gör man det så klart helt visuellt.

Som funktion för att överhuvudtaget uppmärksamma närvaron av ett större fartyg och dess fart och kurs funkar det alldeles utmärkt.

I detta fallet hade snipan kunnat se fartyget på väg söderut redan när fartyget var långt längre norrut i Hakefjorde, om snipan haft Skippo med AIS. Och skeppet hade kunnat se snipan så gott som i realtid om om snipan haft AIS, eftersom skeppet har den utrustningen ombord.

En snabb googling av ren nyfikenhet gav vid handen att fördörjningen i skippos tjänst typiskt är 10-20 sekunder och i sämre fall 30-60 sekunder. Därtill kommer fartygens uppdateringsfrekvens.

Det är säkert korrekt, i någon sorts "best case"-scenario. Nu tänkte nog jag mer på Marine Traffic och de som liknar denna, inte om man har digital navigation via PC och/eller mobiltelefon (men funkar det egentligen så bra praktiskt med mobiltelefonens lilla skärm?). Men har Skippo bara 20-30 sekunders fördröjning är ju detta jättebra. AIS uppdateras rätt ofta (fartygs-AIS), mellan 2 sekunder till ca 10, beroende på fart och manöver. Så en latency på 20 sekunder (eller 30) på Skippo är jättebra.

(Tillägg: Skippo själva reserverar sig dock, och påpekar att det kan ta flera minuter innan fartygets AIS kommer att uppdatera deras databas (den som sedan presenteras också via internet till kunden/båten). En möjlighet (ren spekulation, för vi vet ju inte om Skippo-appen använts) är då att en serie sena uppdateringar givit en falsk bild av fartygets framfart. Men envar som använder Skippo för navigation lär ju förmodligen ha noterat sådana svagheter.)

Men det går absolut att hävda att stå på i dålig sikt är dåligt sjömanskap, oavsett båda fartygens olika tekniska villkor. Det här gäller för båda parter, men när en liten plastbåt möter ett fartyg är det bara en som förlorar, oavsett vem som har mest fel. Detta är så intuitivt uppenbart när man rör sig i en liten båt ihop med fartyg, att den rimliga förklaringen bör vara att snipan har inte sett fartyget, eller trott sig vara ur vägen, och fartyget har inte heller sett snipan, där det finns rätt bra förklaringar hur det i så fall inträffat.
Senast redigerad av Bergakungen 2026-07-30 kl. 16:29. Anledning: Tillägg
Citera
2026-07-30, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Du skrev LARMA i ditt inlägg jag kommenterade, nu skriver du att han ROPADE

Du får nog vara lite mer specifik i dina inlägg

Här är mitt inlägg som du kommenterade. Din idiot!

Citat:
Så också du tror att pappan väntade 30 minuter med att ropa på hjälp?
Det tror som sagt inte jag.
Citera
2026-07-30, 16:24
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TouchMyShadow
Men lite coolt är det. Komikern i fråga får ju nån historia från verkliga livet att skämta om... Inget påhittat löjligt dravel som de annars kör med och tror de är roliga. Utan äkta och sant.

Är mannen komiker? Vem är han?
Är det bekräftat att frun är Ramona Ol*son?
Citera
2026-07-30, 16:24
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:

Det påstods initialt i tråden att det var den omkomna kvinnans bror som hade larmat SOS vid 22-tiden.
Det påstods ha skett efter att broder, som färdades i en annan båt, upptäckt att deras kompisbåt inte kom fram till målet. Han gav sig då tillbaka och larmade när han kom till platsen för olyckan. Det uppskattades då vara ca 30 minuter efter olyckan.

Detta var vad som framkom, påstods, initialt och vad som ledde till påståendet om att larmet kom 30 minuter efter olyckan.

Nu har det framkommit fler uppgifter, och då helt plötsligt förkastas delar men inte allt av det som framkom tidigare, man klamrar sig fast vid att det har gått 30 minuter från olyckan till både det ena och det andra. Men i själva verket har vi ingen aning.

Var den initiala informationen korrekt? Larmade brodern SOS, eller gjorde han inte det?
Paret har meddelat att de larmade. Det vi kan notera är att det är just en sjöräddningsledare som berättar att de larmat, alltså en person från JRCC. Alltså INTE en person från SOS, som sägs ha fått larmet vid 22-tiden. Om det avser samma larminringning eller inte, det vet vi inte.

Annars kan du ju läsa nyheterna. Kvinnan i paret i båten på ön larmar först vid 22-tiden och strax därefter larmar även brodern.
https://www.tv4.se/artikel/5BFnGweK0bolk2126WC4AQ/larmsamtalet-till-112-saeger-att-han-saknar-sin-bror-med-familj
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in