Citat:
Ursprungligen postat av
CandyForcester
Det kom in en massa lånord från den undre världen - bl a romani och månsing - i slangen bland ungdomar i Stockholm på 1800-talet. Och en hel del av dem har vandrat vidare till vårdad svenska med tiden, allteftersom de slangande ynglen har vuxit upp och blivit en del av rikssvenskans etablissemang.
Jag kan rekommendera boken "Slang och hemliga språk" av Gösta Bergman för allmänbildning i ämnet. Det finns också mycket romaniinslag i gamla svenska schlagertexter, t ex Kväsarvalsen och inte minst i skönlitteratur skriven av det tidiga 1900-talets s k proletärförfattare.
Tack för ditt bidrag och bokrekomendation. Det var alltså proletärförfattare och andra påverkansoperatörer som utan hejd spridit det genom tidsskrifter och dylikt till ungdomen, och svenskarna bara förläste sig i det. Så fånigt. Ja nu börjar jag förstå bra mycket av det hela. Var det händelsevis planerat och organiserat sen början för att underminera svenska folket i kölvatten av du-reformen eller var det ren slump och ögonblickens nyckfulla ingivelser som förorsakat det här?
Citat:
Ursprungligen postat av
CandyForcester
Förutom att specifika ord som t ex tjej, hispan, tjacka har lånats in från romani så finns det också fall där svensk slang har tagit över grammatik därifrån. Ett exempel är alla de (ofta nedsättande) ord som slutar på o - svullo, mongo, fetto, lycko osv, de är direkt övertagna från romanis regel att sätta ett o på slutet om man vill göra substantiv med maskulint genus av ett adjektiv eller verb. Rena romani-substantiv som slutar på -o fick ofta -ing i slutet i förrförra seklets svenska undrevärldsspråk, churo som betyder kniv på romani blev t ex tjuring hos svenska skummisar.
Micke Dubois karaktär "Svullo" gjorde jävligt dumma saker kan jag minnas så där gör han skäl för namnet. Verkligen!
Så jag antar att pucko är ett liknande zigenarord. Det är bannemig alldeles sinnessjukt hur innästlat det är i svenska språket. Och stockholmsproletärer har vi att tacka. Rötan måste ut.