2026-07-30, 14:34
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Och dårar....du kan väl inte vara övertygad om ifall du själv använder zigenarord?
Som puffra, knarka, tjalla, knega etc med flerra.

De kände jag inte till, tack för bra inlägg! Jag tänker sluta använda dem snarast. Vill ju inte vara en dåre.
Citera
2026-07-30, 14:34
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
Öh va? Det har man gjort i typ 5000 år. Ordet tjej har funnits ungefär lika länge som mig.

”Lika länge som jag”
Citera
2026-07-30, 14:37
Medlem
Syrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Varför skriver du inte med runskrift ?

Testa använd insidan av skallen.

Vi får gå ännu längre, koptiska blir flashbacks nya huvudmål.
Citera
2026-07-30, 14:44
Medlem
Fat bastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lagfrukt
De kände jag inte till, tack för bra inlägg! Jag tänker sluta använda dem snarast. Vill ju inte vara en dåre.
Det tåget har nog dessvärre redan gått....
Citera
2026-07-30, 15:09
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CandyForcester
Det kom in en massa lånord från den undre världen - bl a romani och månsing - i slangen bland ungdomar i Stockholm på 1800-talet. Och en hel del av dem har vandrat vidare till vårdad svenska med tiden, allteftersom de slangande ynglen har vuxit upp och blivit en del av rikssvenskans etablissemang.
Jag kan rekommendera boken "Slang och hemliga språk" av Gösta Bergman för allmänbildning i ämnet. Det finns också mycket romaniinslag i gamla svenska schlagertexter, t ex Kväsarvalsen och inte minst i skönlitteratur skriven av det tidiga 1900-talets s k proletärförfattare.
Tack för ditt bidrag och bokrekomendation. Det var alltså proletärförfattare och andra påverkansoperatörer som utan hejd spridit det genom tidsskrifter och dylikt till ungdomen, och svenskarna bara förläste sig i det. Så fånigt. Ja nu börjar jag förstå bra mycket av det hela. Var det händelsevis planerat och organiserat sen början för att underminera svenska folket i kölvatten av du-reformen eller var det ren slump och ögonblickens nyckfulla ingivelser som förorsakat det här?

Citat:
Ursprungligen postat av CandyForcester
Förutom att specifika ord som t ex tjej, hispan, tjacka har lånats in från romani så finns det också fall där svensk slang har tagit över grammatik därifrån. Ett exempel är alla de (ofta nedsättande) ord som slutar på o - svullo, mongo, fetto, lycko osv, de är direkt övertagna från romanis regel att sätta ett o på slutet om man vill göra substantiv med maskulint genus av ett adjektiv eller verb. Rena romani-substantiv som slutar på -o fick ofta -ing i slutet i förrförra seklets svenska undrevärldsspråk, churo som betyder kniv på romani blev t ex tjuring hos svenska skummisar.
Micke Dubois karaktär "Svullo" gjorde jävligt dumma saker kan jag minnas så där gör han skäl för namnet. Verkligen!

Så jag antar att pucko är ett liknande zigenarord. Det är bannemig alldeles sinnessjukt hur innästlat det är i svenska språket. Och stockholmsproletärer har vi att tacka. Rötan måste ut.
Senast redigerad av lagfrukt 2026-07-30 kl. 15:29.
Citera
2026-07-30, 15:39
Medlem
Knegares avatar
Många tanter och halvtanter med ålderskomplex på 35+ kallar sig själva tjej .
Kvinna hade varit mer passande på en del av de, på en del hade kärring varit ett mer passande epitet.

I mina öron låter flicka som ett litet barn, tjej som ungdom eller väldigt ung vuxen, sedan är ordet kvinna mer passande.
Citera
2026-07-30, 16:04
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knegare
Många tanter och halvtanter med ålderskomplex på 35+ kallar sig själva tjej .
Kvinna hade varit mer passande på en del av de, på en del hade kärring varit ett mer passande epitet.

I mina öron låter flicka som ett litet barn, tjej som ungdom eller väldigt ung vuxen, sedan är ordet kvinna mer passande.
På wiktionary står det 17-årig flicka, och därefter en 18-årig kvinna. Att skillja på myndig och icke myndig var det viktiga för skandinaverna. Att envisas med något mellanting bara för zigenare går på brudmarknad hör ju inte till.
Senast redigerad av lagfrukt 2026-07-30 kl. 17:01.
Citera
2026-07-30, 16:04
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lagfrukt
Du förkastar ditt språk och storviker dig för nymodigheter och zigenarimport. Hur kan du försaka ditt folk så enkelt?

Du skriver med latinska bokstäver, vad hände med Sveriges anrika historia?
Citera
2026-07-30, 16:05
Medlem
Barrington1975s avatar
Flicka tycker används en hel del faktiskt, även om tjej är vanligare. Speciellt för tonåringar och uppåt.

Värre är det väl med gosse som har mer eller mindre helt ersatt av det finska låneordet pojke.
Citera
2026-07-30, 16:06
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Du skriver med latinska bokstäver, vad hände med Sveriges anrika historia?
Förlåt mig anfader, jag kunde inte förhinda boomersanas svek av mitt folk. Jag har misslyckats.

EDIT: måste tilläggas att runorna redan härmade mycket från det romerska alfabetet. Och vilka symboler man använder för att gestalta ett språk är jag inte särskilt intresserad av. Så länge det är rationellt.
Senast redigerad av lagfrukt 2026-07-30 kl. 16:14.
Citera
2026-07-30, 16:08
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
Öh va? Det har man gjort i typ 5000 år. Ordet tjej har funnits ungefär lika länge som mig.
Inte undra på att du behöver rullator i så fall…
Citera
2026-07-30, 16:10
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
”Lika länge som jag”
Så kommer du med en gammal felaktig käpphäst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in