Citat:
Ursprungligen postat av
Siedler
Isf ska handlingar delas ut med förbehåll. Men min förfrågan gällde också att tingsrätten inte skulle dela handlingar med alla som frågar efter dessa. Tingsrätter ignorerar konsekvent domen C-740/22, enligt den borde ingen som frågar efter domar få tillgång till dem. Jobbar du själv på tingsrätten att du försöker försvara detta beteende?
Nej, motparten har absolut rätt att ta del av allting som inkommer i ett ärendet där de står åtalade för ett brott. Det kommer lämnas ut.
Att man fortsatt kommer att kunna begära ut handlingar från domstolar kvarstår. Privatpersoner har den rättigheten och kommer så fortsatt ha, det är inte satt ur spel. Har aldrig varit. Däremot får dessa handlingar inte göras sökbara i ett offentligt register, vilket är lite det hela tråden handlar om. Men du verkar tro att man inte kommer få ut något från domstolar vilket rent krasst är fel.
Citat:
Ursprungligen postat av
flukke
Jag försvarar inte deras siter, tvärtom.
Jag vill han en statlig och lätttillgänglig tjänst där man på ett rättsäkert sätt kan ta del av alla domar med mera.
Där ingen VD kan radera sig själv eller några domar finnas kvar för länge utan allt visas offentligt för alla.
Vart går gränsen för att kalla någon kriminell?
Hur många brott ska man vara dömd för och hur många gånger ska man återfallit i brott?
För mig räcker rån, misshandel och hot mot tjänsteman, tror du man blir dömd för varje brott man begår? Tror du att Paulo Roberto åkte fast första gången han köpte sex? Eller att Arga snickaren bara snattat kött en gång?
En del är lite övertända i tråden, frågan väcker mycket känslor, och de har svårt att se att personer kan ha andra synvinklar än just deras egna. Jag tror inte du är en av "Gunnars pungkulor",för nog dyker de upp här. Man kan ju se att du är en gammal användare som varit med länge, Gunnars försvarare brukare vara relativt nyreggad och enbart intresserad av den här tråden.
Kriminell är enligt mig något man aktivt är, det är ett yrke, och när man tjänar sitt uppehälle på brott är man kriminell. Jag anser därför inte att t.ex. någon som slogs på fyllan och dömdes för misshandel är nämnvärt kriminell eller någon som röker på. Om man däremot är ute och slåss varje helg medan man drar ladd och finansierar genom att sälja droger och begå bedrägerier. Då är man kriminell. Upphör man med detta och försöker ta sig in i samhället då tycker jag inte att man är kriminell längre och man bör få hjälp och stöd av samhället att få återvända. Inte stigmatiseras och hängas ut på Lexbase och liknande sidor. Sverige som land tjänar enormt på om vi kan rehabilitera och få människor att tjäna ärliga uppehälle istället för att kosta oss miljarder.
Man slutar vara kriminell när man slutar begå brott, så enkelt är det. Sen förstår jag att det tar tid att få förtroendet igen om det är känt att man varit kriminell, men det ska inte vara en livstidsdom. Om en person, säg Goled, inte begått ett brott på fyra år, ska han fortfarande dömas och frysas ut?
Vi har ju redan en tjänst för att få ut domar på personer, det är bara att vända sig till domstolen. Jag tycker inte staten ska erbjuda nyfikna medborgare en egen version av Lexbase, det är bara dumheter. Det finns en anledning bakom att du inte kan begära ut någon annan brottsregister.