Citat:
Ursprungligen postat av
Hulebacken
Jag står på moderatorernas och administratörernas sida i sakfrågan.
Låter bra. Jag läste igenom admins svar på Hatten-med-kepsens inlägg och där görs saken om möjligt än mer oklar.
Citat:
Ursprungligen postat av
admin
Citat:
Ursprungligen postat av
Hatten-Med-Kepsen
Situationen blir emellertid principiellt annorlunda när källmaterialet manipuleras. Om någon återger en lagbestämmelse som ett citat men utelämnar delar mitt i en mening på ett sådant sätt att den kvarvarande texten får en annan innebörd än originalet, handlar frågan inte längre bara om huruvida personens tolkning är riktig eller felaktig. Då har den information som presenteras för läsaren objektivt sett förvrängts.
Det stämmer.
Ifall personen enbart citerar delar av en lagtext, och utelämnar delar av texten så att den kan uppfattas annorlunda så är det fortfarande tillåtet. Det kallas för att "felcitera", och framställer användaren som mindre trovärdig ifall det upptäcks. Dock inte förbjudet enligt regel 0.09.
Detta ska dock inte blandas ihop med när man utelämnar vissa ord eller meningar i ett citat, för då är det inte längre ett citat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hatten-Med-Kepsen
Det intressanta är att forumets egen regel 0.09 redan gör exakt denna distinktion. Den förbjuder inte människor att ha fel eller ens att framföra felaktiga uppfattningar. Den förbjuder däremot att ”avsiktligen sprida förvrängd eller påhittad information med uppsåt att vilseleda”.
Korrekt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hatten-Med-Kepsen
Om en verifierbar originaltext har citerats på ett sätt som förändrar dess innebörd borde därför den relevanta frågan vara varför de avgörande orden utelämnades och om utelämnandet rimligen kan förklaras som ett misstag. Att personen eventuellt själv tror på den slutsats som det manipulerade citatet används för att stödja besvarar inte den frågan.
Ett citat förutsätter att det är ett citat.
Om du utelämnar vissa delar av texten, utan att redovisa detta, så är det inte längre något citat.
En enkel genomgång av admins svar ger vid handen att det bekräftas att det är förbjudet att "utelämna delar mitt i en mening på ett sådant sätt att den kvarvarande texten får en annan innebörd än originalet
...
så att den information som presenteras för läsaren objektivt sett förvrängts", men att den typen av agerande inta skall "blandas ihop med när man utelämnar vissa ord eller meningar i ett citat, för då är det inte längre ett citat."
Jag hoppas du hängde med där, för det blir nog inte tydligare....
Frågan var alltså om det var tillåtet att ändra i en lagtext för att vilseleda andra. Och svaret som kom är:
Citat:
Ett citat förutsätter att det är ett citat.
Om du utelämnar vissa delar av texten, utan att redovisa detta, så är det inte längre något citat.
Vad sägs om den? Ett riktigt snilledrag. Det är som när parlamentet i det forna DDR löste landets miljöproblem. Parlamentet beslutade helt enkelt att det inte fanns några miljöproblem i DDR. Sådana frågor skulle strida strikt mot partiets order, och eftersom partiet var ofelbart och allsmäktigt var miljöproblem logiskt omöjliga. De existerade inte. Punkt.
Det är snabbt, det är enkelt, det är elegant. Det är genialt. Det är admin. Således är frågan besvarad: enligt reglerna är det förbjudet "att förvränga information med uppsåt att vilseleda", men att utelämna delar av ett citat är tillåtet, eftersom det inte längre är ett citat. Det är tillåtet och förbjudet. På samma gång. Vad skall man säga? Ett eget litet DDR. Die Partie hat immer recht.
Precis som admin.