Citat:
Ursprungligen postat av
Arne.Anka
och svaret är fortfarande att det inte är vit eller svart vidare noterar jag att du är en "antivaxxande lögnare"(ord du själv ofta använder om andra) som springer runt och tjafsar i andra trådar när du inte får dom svar du kräver att få här.
Noterar också att du återigen ignorerar svaren för att börja om från början, varför kan du inte acceptera att fakta inte är svartvitt utan att det finns en stor gråskala?
Kan återigen hänvisa till uran som en gång i tiden ansågs hälsosamt och det är fakta men över tid har vi lärt oss att uran är giftigt och kan vara hälsofarligt och det är också fakta, här har vi ett exempel på en gråskala när fakta förändras över tid på ett sätt som inte kan kallas svartvitt, kan du acceptera att fakta över urans hälsosamhet inte är statisk utan förändras över tid?
Det är ärligt talat skrämmande hur nån kan uppvisa sån mental ineptism som du gör här, du kräver svartvita specifika svar samtidigt som du hemlighåller texten det handlar om.
Hänvisar du till lagtexter på strikt generisk grund, då får du också acceptera att du får ett generiskt svar att det är inte svartvitt, eftersom du hemlighåller vad frågan gäller så vet vi inte vad som skrivits vad det är för lag det handlar om, om lagen skrivits om, vad svaret är, om svaret inkluderar ex: något en jurist har sagt, propositioner, domslut etc så till syvende och sist så är inte lagar så svartvita som du vill, inte ens domstolar tolkar lagtexter svartvitt utan man använder bla lagtexten, förarbeten rättspraxis medmera som dessutom kan tolkas på olika sätt.
Att någon refererar till en lagtext med egna ord gör det inte per automatik till falsk ryktesspridning, det är ok att missförstå text, det är ok att tolka fel, det är ok att använda egna ord.
Jag trodde att man kunde diskutera detta på principiell bas.
Frågan som ställdes var alltså:
Citat:
Jag upprepar, det sitter alltså personer och desinformerar och ljuger i diskussioner genom att ändra i lagar som man sedan citerar på forumet.
Är det här verkligen tillåtet? Är det inte just sådant här som reglerna är tänkt att stoppa?
Bakgrunden var en diskussion om huruvida det går att stämma en vaccintillverkare i USA. En person hävdade att det kan man inte, och hänvisade till en lag och infogade lagtext och en referens till den aktuella lagen ur vilken han citerar lagtexten:
Citat:
Ursprungligen postat av
justformybaby
så här säger lagen:
"No person may bring a civil action for damages in an amount greater than $1,000 or in an unspecified amount against a vaccine administrator or manufacturer in a State or Federal court for damages arising from a vaccine-related injury or death associated with the administration of a vaccine
[...]
No vaccine administrator or manufacturer may be made a party to a civil action for damages for a vaccine-related injury or death associated with the administration of a vaccine"
https://law.onecle.com/uscode/42/300aa-11.html
Men så lyder inte lagtexten, och ändringen som personen gjort är central för hela frågan. Ändringen är gjord genom att klippa bort ett avsnitt ur lagtexten så att innebörden ändras. Den korrekta lagtexten lyder:
Citat:
No vaccine administrator or manufacturer may be made a party to a civil action (other than a civil action which may be brought under paragraph (2)) for damages for a vaccine-related injury or death associated with the administration of a vaccine after October 1, 1988.
Lagtexten manipulerades sannolikt för att utelämna den del som klargjorde att man KAN stämma en vaccintillverkare. Men att det skedde pga en olycka eller otur kan man med stor sannolikhet utesluta.
Frågan som jag ställde i TS var huruvida detta bryter mot regel 0.09 som säger att
det är förbjudet att avsiktligen sprida förvrängd eller påhittad information med uppsåt att vilseleda.
Citat:
0.09. Falsk ryktesspridning
Att sprida påhittade uppgifter om personer, företag eller organisationer med uppsåt att utsätta dessa för andras missaktning, eller att avsiktligen sprida förvrängd eller påhittad information med uppsåt att vilseleda, är förbjudet.
Jag har aldrig påstått att det är falsk ryktesspridning att sammanfatta en lag med egna ord, misstolka en lag, ha åsikter om den, diskutera lagens innebörd eller dra fel slutsatser.
Det jag beskriver är något annat.
Jag syftar på ett fall där en person återger en lagtext som ett citat men samtidigt aktivt editerar lagtexten genom att utelämna avsnitt mitt i en mening på ett sätt som förändrar dess innebörd.
Från:
Citat:
No vaccine administrator or manufacturer may be made a party to a civil action (other than a civil action which may be brought under paragraph (2)) for damages for a vaccine-related injury or death associated with the administration of a vaccine after October 1, 1988.
Till:
Citat:
No vaccine administrator or manufacturer may be made a party to a civil action for damages for a vaccine-related injury or death associated with the administration of a vaccine"
Frågan här är enkel.
Har personen avsiktligen förvrängt informationen för att vilseleda, och i så fall, är detta ett brott mot regel 0.09 som säger att det är "förbjudet att avsiktligen sprida förvrängd eller påhittad information med uppsåt att vilseleda"?
Allt annat: uran, plattjord, mina åsikter eller vad jag skriver i andra trådar, förändrar inte den frågeställningen.