2026-07-29, 06:04
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Eller en frän design där man inte brytt sig om vikten.

Annars kan jag ju vittna om att t ex BMW 5-serie E39 finns med vanliga standard original plåtfälgar. Exakt samma dimension och design på fälgar har BMW även gjorda i alu, så de ser exakt lika ut som plåtisarna. Dessa Alu väger 3,2kg mindre per fälg än plåtisarna….

Oki, är ändå rätt mycke mindre vikt som ska flyttas varje mil.
Se på en cyklist där varje gram man kan kapa är rätt mycket värt i ett lopp över flera timmar och mil.
Citera
2026-07-29, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Oki, är ändå rätt mycke mindre vikt som ska flyttas varje mil.
Se på en cyklist där varje gram man kan kapa är rätt mycket värt i ett lopp över flera timmar och mil.

Ja det är absolut en klart väsentlig viktbesparing som är möjlig med aluminiumfälgar, och på ett av de mest påverkande ställena med. Ja om man inte använder aluminium för dess möjligheter för design jämfört med plåtfälgar.

Jämförelsen är intressant då det handlar om just exakt samma dimensioner och design på fälgarna, det enda som skiljer är materialtjockleken som man lättast kan se i luft hålen på centrumdelen, där alu-fälgen är ca 8-10mm tjock och plåtfälgen bara ca 3 mm. Men ändå är blir det över 3 kg lättare med aluminium
Citera
2026-07-29, 09:09
Medlem
Jag rotade fram lite fakta om de fälgarna jag babblade om ovan.

Samma design och mått aluminium
Citat:
36111092696 - Light alloy rim, black
Alloy rim styl.12 — BMW 5 Series E39 528i (2000)
Part number: 36111092696 (also written as 36 11 1 092 696)
Shop this part at ECS Tuning
7JX15 ET:20

From:09/01/1995To:-Weight:6.150 kg

Och samma i stål

Citat:
36111093546 - Steel rim schwarz
Steel rim styl.12 — BMW 5 Series E39 528i (2000)
Part number: 36111093546 (also written as 36 11 1 093 546)
Shop this part at ECS Tuning
7JX15 ET:20

From:10/01/1995To:-Weight:9.042 kg

Jag har sådana original Alu-fälgar på min BMW 02tii som jag håller på att bygga om. De har en original-look som passar 70talet, men ger ändå en modernare fetare fälg. Det är 5-bult och original 02 är 4-bult (skruuuuv heter det…) men jag har knåpat dit kompletta axlar från BMW M3 E30 på den.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-07-29 kl. 09:12.
Citera
2026-07-30, 08:09
Medlem
PeterNosters avatar
En liten nackdel med att ha olika typer av fälgar vinter/sommar kan vara att behöva hålla reda på två uppsättningar av bultar.
Citera
2026-07-30, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
En liten nackdel med att ha olika typer av fälgar vinter/sommar kan vara att behöva hålla reda på två uppsättningar av bultar.

Liten men bra poäng.
Man måste ha koll på om det krävs olika fästelement (vågar fan inte skriva skruv eller bult får så tar det väl hus i helvete från nåt håll….) för de olika fälgarna.

I många fall är det samma fästelement, men det kan skilja på t ex längd eller konans form etc.
Citera
2026-07-30, 11:59
Medlem
Vikt och ofjädrad massa är den största skillnaden men för en volvo som åker till ica är skillnaden minimal.
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S2214785323002717

Alufälgar är öppnare och kyler bromsarna bättre(en av mina bilars fälgar är dessutom konstruerade för att kyla bromsarna som en fläkt).
Hur stor skillnad det gör på en familjebil på väg till ica mitt i vintern? ja inte mycket.
https://www.rushlane.com/car-alloy-wheel-or-steel-wheel-strong-12285764.html

På dåliga vintervägar böjer sig stålfälgar medan aluminium fälgar oftare spricker i tex pothål. Själv åkt ned i ett rejält potthål under snöstorm och mörker, plåtfälgen såg för djävlig ut men var tät och kunde köras hem på. Efter det var det bara rikta tillbaka den.
https://thetirereviews.com/alloy-or-steel-wheels-for-winter/

Enligt AI angående bränsle förbrukning:Skillnaden finns.
Men den är liten.
Normalt handlar det om ungefär 0,5-2 % beroende på viktskillnaden.
På en elbil kan det bli några kilometers räckvidd, men vinterdäcken själva påverkar räckvidden betydligt mer än fälgmaterialet.

Ett bra däck på en plåtfälg är bättre än ett dåligt däck på en aluminiumfälg överlag. Skillnaden mellan fälgar är små och tester för vanliga bilar saknas och är ofta tester på hårda prestanda bilar där varje liten % räknas.
Satsa på bra däck först och välj fälg efter det.

bromssträcka på ett bra mot ett dåligt däck kan skilja uppåt en 15-20 meter på is. Mellan alu och stålfälg finns inga tester med AI gissar till ungefär 0%
Citera
2026-07-30, 13:19
Medlem
Citat:
Liten men bra poäng.
Man måste ha koll på om det krävs olika fästelement (vågar fan inte skriva skruv eller bult får så tar det väl hus i helvete från nåt håll….) för de olika fälgarna.

I många fall är det samma fästelement, men det kan skilja på t ex längd eller konans form etc.
Joo det gäller att inte blanda muttrarna.
Honda har till originalfälgarna muttrar med sfäriskt kona.
Till vinterhjulsfälgarna däremot sedvanliga muttrar med konisk kona = "piratfälgar".

Dr Tinnitus kan kanske förklara vitsen med sfärisk kona?

Något måste det vara när en högkvalitetsbiltillverkar som Honda inte nöjer sig med muttrar med vanlig kona.
Vilka mer biltillverkare har muttrar/fälgar med sfärisk kona?
Citera
2026-07-30, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Dr Tinnitus kan kanske förklara vitsen med sfärisk kona?
Google löste frågan låter vettigt.
Varför använda sfärisk kona?

1. Bättre självcentrering utan att låsa vinkeln
En sfärisk yta kan röra sig lite radiellt när bulten dras åt. Det gör att fälgen kan centrera sig bättre även om toleranserna inte är perfekta.

2. Mindre risk att fälgen deformeras
En rak kona kan ge höga punktkrafter om vinkeln inte matchar exakt. En sfärisk kona belastar ytan jämnare.

3. Passar bättre för vissa originalfälgar
Tillverkaren designar fälgens bulthål efter en viss radie. En sfärisk bult i ett koniskt hål eller tvärtom ger bara kontakt på fel ställe.

4. Mindre känslig vid upprepade monteringar
Originalhjul som monteras av verkstäder hundratals gånger får ofta bättre livslängd med rätt sätesform.

En viktig detalj: det är inte gängan som centrerar hjulet, utan oftast navet (navcentrering). Hjulbultarnas kona/kula håller främst fast fälgen mot navet. Att tro att bultarna "hänger upp" hela hjulet är en vanlig missuppfattning, ungefär som att tro att skruvarna i ett dörrgångjärn också är dörrens lager.
Citera
2026-07-30, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbitar
Google löste frågan låter vettigt.
Varför använda sfärisk kona?

1. Bättre självcentrering utan att låsa vinkeln
En sfärisk yta kan röra sig lite radiellt när bulten dras åt. Det gör att fälgen kan centrera sig bättre även om toleranserna inte är perfekta.

2. Mindre risk att fälgen deformeras
En rak kona kan ge höga punktkrafter om vinkeln inte matchar exakt. En sfärisk kona belastar ytan jämnare.

3. Passar bättre för vissa originalfälgar
Tillverkaren designar fälgens bulthål efter en viss radie. En sfärisk bult i ett koniskt hål eller tvärtom ger bara kontakt på fel ställe.

4. Mindre känslig vid upprepade monteringar
Originalhjul som monteras av verkstäder hundratals gånger får ofta bättre livslängd med rätt sätesform.

En viktig detalj: det är inte gängan som centrerar hjulet, utan oftast navet (navcentrering). Hjulbultarnas kona/kula håller främst fast fälgen mot navet. Att tro att bultarna "hänger upp" hela hjulet är en vanlig missuppfattning, ungefär som att tro att skruvarna i ett dörrgångjärn också är dörrens lager.

Den infon stämmer bra.

Jag hade själv ingen större koll på den skillnaden förut, innan jag började i nuvarande jobb. Hade bara sett att det fanns skillnader på konan, rak eller ”kupad” förr på några olika bilar, utan att tänka mer på det än att inte blanda de olika formerna med varandra för nån avsikt fanns det säkert.

Sen när jag började jobba på oljeplattformarna för snart 30 år sedan så stötte jag på liknande design på skruvar i flera olika kritiska applikationer, t ex i jet-turbiner eller i utrustning på dessa eller i de generatorhus de hystes. Eller på extrema exportpumpar etc, eller på sk Greyloc flänsförband. Fick i samband med detta möjlighet att läsa igenom litteratur och procedurer för installation underhåll etc av dessa grunkor, och prata med fältingenjörer. Då lärde jag mig skillnader och fördelar med de olika varianterna.

Kom just in på kaffepaus efter lite brottningsmatch med muttrar på en liten ventil, 16 st på 120 mm nyckelvidd utan kona. Ventilen väger 40 ton…..
Citera
2026-07-30, 17:05
Medlem
Under vissa förhållanden kan man = jag och mina lekkamrater i skogen - önska sig mera "gummi" på fälgarna.
Då KAN man lösa problemet genom att övergå från aluminiumfälgar till stålplåtsfälgar.
Sålunda kunde jag på en Land Rover Defender byta original 16" aluminiumfälgar mot 15" stålplåtsfälgar och därmed få på däck med 85%-profil.
Den var bromsoken som var den kritiska punkten.
Citera
2026-07-30, 23:29
Medlem
Citat:
Den infon stämmer bra.

Jag hade själv ingen större koll på den skillnaden förut, innan jag började i nuvarande jobb. Hade bara sett att det fanns skillnader på konan, rak eller ”kupad” förr på några olika bilar, utan att tänka mer på det än att inte blanda de olika formerna med varandra för nån avsikt fanns det säkert.

Sen när jag började jobba på oljeplattformarna för snart 30 år sedan så stötte jag på liknande design på skruvar i flera olika kritiska applikationer, t ex i jet-turbiner eller i utrustning på dessa eller i de generatorhus de hystes. Eller på extrema exportpumpar etc, eller på sk Greyloc flänsförband. Fick i samband med detta möjlighet att läsa igenom litteratur och procedurer för installation underhåll etc av dessa grunkor, och prata med fältingenjörer. Då lärde jag mig skillnader och fördelar med de olika varianterna.

Kom just in på kaffepaus efter lite brottningsmatch med muttrar på en liten ventil, 16 st på 120 mm nyckelvidd utan kona. Ventilen väger 40 ton…..
Har en gammal jeep wrangler och köpte billiga fälgar(alu) till denna för vinter däck och där är det platta bultar/infästningar, det fungerar men jag tror inte det är jätte bra då vissa medtrafikanter pekat på däcken och vinkat. Misstänker att de vobblar eller ser kanske ser konstigt ut men inget jag märker av vid körning. En svängde upp bredvid och sa att ett bak däck vobblar men undersökte hemma och hittade inget fel på varken däcket eller fälgen? ett par vintrar senare så har ingen haft någon anmärkning så det kanske bara var då? Konstigt att jag inte märkte något?
Citera
2026-08-09, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Finns det någon annan fördel med aluminiumfälgar till nya vinterdäck annat än att de ser snyggare ut (några vintrar), jämfört med stålfälgar?
Prisskillnaden mellan stål och de billigare alu-fälgarna verkar ligga på 3 - 400:-
Antar att det är bättre att lägga de extrapengarna för fälgar på bättre däck, sett till komfort o säkerhet.

Om prisskillnaden bara är 300–400 kr per fälg, kan alu ändå vara intressant om den är av bra kvalitet och faktiskt lättare. Men jag skulle inte betala extra för aluminium för komfort eller säkerhet i första hand
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in