2026-07-28, 11:28
Medlem
GustavAdams avatar
Finns det någon annan fördel med aluminiumfälgar till nya vinterdäck annat än att de ser snyggare ut (några vintrar), jämfört med stålfälgar?
Prisskillnaden mellan stål och de billigare alu-fälgarna verkar ligga på 3 - 400:-
Antar att det är bättre att lägga de extrapengarna för fälgar på bättre däck, sett till komfort o säkerhet.
Citera
2026-07-28, 11:38
Avstängd
Stål. Alufälgar blir förstörda av salt och skit. De kan bli ovala om du råkar köra på något och beroende på designen så kan de samla snö och bli obalanserade.
Senast redigerad av Jumpjet 2026-07-28 kl. 11:53.
Citera
2026-07-28, 11:39
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Då aluminiumfälgen är lättare så följer däcket vägbanan bättre och ger bättre väghållning plus att de leder bort värme bättre ifall du ska köra hårt men det är nog inte så viktigt i detta fall.

Lägg du 400kr extra och få ett par ok aluminiumfälgar och se även till att köpa ett bra däck för du har bara ett liv och det är trist att att avsluta det i en lastbilsröv eller ett träd vid vägkanten.
Citera
2026-07-28, 13:33
Medlem
Norrbagg79s avatar
Du skyddar bromsorna bättre emot salt och skit med stålfelgar med hjulsidor.
Citera
2026-07-28, 13:50
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Du skyddar bromsorna bättre emot salt och skit med stålfelgar med hjulsidor.
Har haft bilar med både stål och hjulsidor samt med aluminiumfälgar.
Ser ingen större skillnad.

Jag byter skivor och belägg själv så jag ser sådant.
Kör 2000-3000 mil om året.
Tvättar bilen själv (ej automat) och då kommer man åt att spola rent om man har aluminiumfälgar vilket man inte gör med hjulsidor på stålfälgar.
Citera
2026-07-28, 15:30
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Då aluminiumfälgen är lättare så följer däcket vägbanan bättre och ger bättre väghållning plus att de leder bort värme bättre ifall du ska köra hårt men det är nog inte så viktigt i detta fall.

Lägg du 400kr extra och få ett par ok aluminiumfälgar och se även till att köpa ett bra däck för du har bara ett liv och det är trist att att avsluta det i en lastbilsröv eller ett träd vid vägkanten.
Är det alltid så?
Har för mig att jag vägde en gång och att plåtisarna var lättare samma dimensioner
Citera
2026-07-28, 16:38
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Har haft bilar med både stål och hjulsidor samt med aluminiumfälgar.
Ser ingen större skillnad.

Jag byter skivor och belägg själv så jag ser sådant.
Kör 2000-3000 mil om året.
Tvättar bilen själv (ej automat) och då kommer man åt att spola rent om man har aluminiumfälgar vilket man inte gör med hjulsidor på stålfälgar.
Där har du en poäng, men då ska man ha tillgång till tvätthall.
Spolar jag rent hjulen på uppfarten anmäler tant Greta mig t miljö o hälsa numera. :-(
Citera
2026-07-28, 16:42
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Där har du en poäng, men då ska man ha tillgång till tvätthall.
Spolar jag rent hjulen på uppfarten anmäler tant Greta mig t miljö o hälsa numera. :-(
Tvättar på biltvätt (gör det själv typ) utomhus ner till -6 grader.
Har varmgarage som bilen får tina upp i.

Tvättar aldrig i automattvätt.
Det kan gå några veckor mellan tvättarna på vintern men har snygg lack fortfarande.
Har dunk med varmvatten med och egen hink och egen svamp.
Citera
2026-07-28, 17:47
Medlem
För det första bättre väghållningsegenskaper med lätta aluminiumfälgar genom mindre ofjädrad vikt.
För det andra står aluminiumfälgarna lättare mot salt och sand och rostar inte som stålfälgar gör.
För det tredje är det en utseende- och smakfråga vilket som är trevligast att titta på.
För det fjärde inte en budgetfråga - om du inte byter bil och därmed vinterhjul varje år.
För det femte - skulle du nu byta bil varje år så får du tillbaka merpengen för aluminiumfälgen när du säljer dom begagnade vinterhjulen.

Basta cosi!
Citera
2026-07-28, 19:32
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Är det alltid så?
Har för mig att jag vägde en gång och att plåtisarna var lättare samma dimensioner

Beror väl på om det är samma dimensioner och samma bredd. Kanske var aluminiumfälgen bredare än plåtisen?
Citera
2026-07-28, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Beror väl på om det är samma dimensioner och samma bredd. Kanske var aluminiumfälgen bredare än plåtisen?

Eller en frän design där man inte brytt sig om vikten.

Annars kan jag ju vittna om att t ex BMW 5-serie E39 finns med vanliga standard original plåtfälgar. Exakt samma dimension och design på fälgar har BMW även gjorda i alu, så de ser exakt lika ut som plåtisarna. Dessa Alu väger 3,2kg mindre per fälg än plåtisarna….
Citera
2026-07-28, 22:36
Medlem
killawifes avatar
Det är ingen egentlig skillnad. En original eller billig alu-fälg är inte nödvändigtvis lättare än en plåtfälg. Du behöver köpa dyrare fälgar för att det ska vara nån märkbar skillnad.

Själv har jag 18" vinterdäck på alu-fälg. De kostade 2500:- med nästan nya däck så det är ju ingen jätteutgift direkt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in