2026-08-09, 19:35
Medlem
karlgunnars avatar
Jag brukar köra alufälgar av "originalkvalitet" på vintern, alltså fälgar som sitter på bilarna när dom säljs nya. Dessa brukar man enkelt hitta beg på blocket eller marketplace till förmånliga priser. Dom håller finfint på vintern till skillnad mot eftermarknads som kan hålla tvivelaktig kvalitet och börja korrodera.
Citera
2026-08-09, 20:44
Medlem
zoombos avatar
Jag har ett antal bilar. På de "finare" bilarna är det alu-fälgar men på de övriga är det plåt. Jag föredrar plåt av olika skäl, de är lättare att hålla rena och många alu-fälgar har en skyddlack som gärna saltet med tiden äter upp och då ser de plötsligt för jävliga ut. Alu-fälgar kan beroende på modell, ha en myriad av konstiga gömslen som är svåra att komma åt vid rengöring, så är inte fallet på plåtisar. Plåtfägar är också lättare att balansera då vikterna inte klistras och jag har haft alufälgar som har varit omöjliga att hålla luft till 100%, verkar försvinna i porerna på nåt skumt sätt. Sen sätter jag en tjusig navkapsel på plåtisarna så ser det ändå rätt bra ut på håll.
Det här med kylning och vikt lägger jag ingen större fundering på.
Citera
2026-08-09, 21:14
Medlem
Luxuss avatar
varför skulle ev viktskillnad på enstaka halvkilo spela så stor roll när hjulen trycks ner i backen med hundratals kilo per hjul från resten av bilen?
Citera
2026-08-11, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbitar
Google löste frågan låter vettigt.
Varför använda sfärisk kona?

1. Bättre självcentrering utan att låsa vinkeln
En sfärisk yta kan röra sig lite radiellt när bulten dras åt. Det gör att fälgen kan centrera sig bättre även om toleranserna inte är perfekta.

2. Mindre risk att fälgen deformeras
En rak kona kan ge höga punktkrafter om vinkeln inte matchar exakt. En sfärisk kona belastar ytan jämnare.

3. Passar bättre för vissa originalfälgar
Tillverkaren designar fälgens bulthål efter en viss radie. En sfärisk bult i ett koniskt hål eller tvärtom ger bara kontakt på fel ställe.

4. Mindre känslig vid upprepade monteringar
Originalhjul som monteras av verkstäder hundratals gånger får ofta bättre livslängd med rätt sätesform.

En viktig detalj: det är inte gängan som centrerar hjulet, utan oftast navet (navcentrering). Hjulbultarnas kona/kula håller främst fast fälgen mot navet. Att tro att bultarna "hänger upp" hela hjulet är en vanlig missuppfattning, ungefär som att tro att skruvarna i ett dörrgångjärn också är dörrens lager.
En rak kona vill i princip "spränga" hålet i fälgen - vilket en sfärisk kona inte vill göra - den klämmer i stället fälgen mot navet. Således en mekaniskt sett bättre konstruktion - typiskt Honda.
Citera
2026-08-11, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
varför skulle ev viktskillnad på enstaka halvkilo spela så stor roll när hjulen trycks ner i backen med hundratals kilo per hjul från resten av bilen?
Naturlagen om minsta möjliga ofjädrad vikt - för optimal kontakt med underlaget. Vet alla tekniker.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in