2026-07-30, 12:00
Medlem
pextas avatar
"Rapporten förväntas ta uppåt ett år och syftet är bland annat att föreslå åtgärder för att minska risken för liknande olyckor."

Statens Haverikommission ska ge sig på det. Mycket bra.
Aftonbladet
Citera
2026-07-30, 12:01
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Spår från vaddå? Det kan vara från vad som helst.

Jomenvisst är det så.

Det är som sagt... Spår av något.
Citera
2026-07-30, 12:14
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Om nu en liten motorbåt kört in i en farled och hamnat ivägen för ett lastfartyg som framförs i farleden så är fartyget helt utan skuld vare sig dom sett den lilla båten eller ej. Ett fartyg kan inte tvärnita och har inte heller någonstans att ta vägen eftersom det bara kan färdas säkert i farleden.
Kanske inte den exakta formuleringen i sjölagen men det är så det är.

Känns som lite överdriven reaktion fr myndigheterna då eventuella spår på lastfartyget fr en kollision inte skulle ändra något i sak.
Men sen är det inte riktigt eliten av våra tänkare som jobbar inom kustbevakningen många gånger.

Känns som lite som detta faller under "folk är idioter" och gör det dom gör för att det ska se bra ut i tidningarna, något annat har jag svårt att se som förklaring till det som sker.

Ett annat litet tips till er som bor vid havet, det som man hittar övergivet till havs tillfaller upphittaren. Alltså inte det som flutit i land utan på vattnet.
Sjölagen gäller till sjöss och till er som gillar supa och slåss på färjor, sjölagen gör även gällande att fr besättningen sida finns inget som heter övervåld, dom kan göra vad dom anser behöver göras för att återställa säkerheten. Tex kan dom bryta av dig armar och ben för att neutralisera dig och det skulle inte ha några som helst rättsliga konsekvenser.
Nu vill väl inte fest färjorna ha väktare som går loss på gästerna men ibland kan man tycka att ett varnande exempel borde kunna få utföras.

Sjöjuridik är knepigt (uppenbarligen).

Vad gäller stora fartygs rätt att köra ner småbåtar, så finns den naturligtvis inte. Har fartyget gått utåt i leden, och motorbåten gått söderut gäller i första hand de allmäna sjövägsreglerna, och det är inte så att farleden är så trång att undantaget för stora fartyg i trång farled nödvändigtvis gäller.

Sedan är det naturligtvis så att det är förbjudet att krocka till sjöss, och det är uppenbart att båtarna inte sett varandra. Att det västgående fartyget med kapten och lots på bryggan skulle gå vägen fram och säga "skyll dig själv" till en motorbåt finns inte. Fartyg på väg in eller ut i denna led tvekar till exempel aldrig att ge varningssignal om de ser småbåtar i deras väg - och detta har inte skett här, heller inga girar, hastighetsminskningar eller andra manövrer. (Allt sådant kan spåras, bland annat via fartygets AIS och radarövervakning.) Likaså finns det inte på kartan att någon skulle med berått mod köra en liten båt rakt under stäven på något större fartyg, möjligen någon helt utan insikter i hur man kör båt och hur fartyg KAN manövrera.

I övrigt föreslår jag sökordet "sjöfynd".
Citera
2026-07-30, 12:16
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sigbhm
Annars så heter det bulb på sjöflkets språk.

Dessutom ser det mest ut som om skadan uppstått med nötning från en bogser- eller förtöjningstross/vajer.
Citera
2026-07-30, 12:16
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pexta
"Rapporten förväntas ta uppåt ett år och syftet är bland annat att föreslå åtgärder för att minska risken för liknande olyckor."

Statens Haverikommission ska ge sig på det. Mycket bra.
Aftonbladet

Skrev det tidigare i tråden. Jag har själv varit med om en liknande händelse och åkt en träsnipa och blivit överraskad av ett stort fraktfartyg som kommit bakifrån. Så är inte förvånad över den här olyckan. Man hör inget pga den egna motorn och det går så långsamt i 5 knop att man tycker man har full koll, men helt plötsligt har man inte tittat bakåt på 10 minuter. Hade de dessutom kapellet uppfällt och det regnade så minskar sikten oerhört.
Citera
2026-07-30, 12:20
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Jaja, sittbrunn, däck… oavsett vad det kallas så hade hon ju inte uppsikt över sin familj om det nu stämmer att hon befann sig i ruffen/hytten. Det är det jag tycker man borde fokusera mer på, än att skuldbelägga en stackars pappa som nu tycks vara svårt skadad.

Att man ska ha en jävla respekt för stora båtar, mörker etc håller jag dock med om, det låter helt rimligt.
Tycker nog att jag försökt vara ganska noga med att inte uttala mig i skuldfrågan.
Ej heller tycker jag det är ansvarslöst av föräldrarna om den ena av dem befann sig under däck med ett barn, medan den andra satt i doghouse/sittbrunn med det andra barnet.
Att korsa/gå i en farled utan fri sikt och/eller påslagen AIS är däremot en jättedålig idé hur vi än vrider och vänder på det...
Citera
2026-07-30, 12:23
Medlem
Men funkar inte radar och man inte kan se någonting på grund av plötsligt väderomslag borde man på handelsfartyget anpassat farten, kanske till och med slå stopp helt. Har dom inte upptäckt alls allt de kört över nån har det gått för för snabbt. Punkt. Det första lotsen borde säga när hen kommer ombord så här års borde vara nått i stil med ”Tänk nu på att det är semestertider här omkring, så det är många fritidsbåtar ute och kör.”

Inte samma regler på sjön som i trafiken, jag vet. Men det är ungefär som att man med lastbil mejar ner en moped bakifrån och efteråt ursäktar sig med att det minsann regnade så man inte såg ett skvatt, men man hade minsann halvljus och närvarosensorer på så att sakta ner var inte att tänka på. Mopeden är ju faktiskt skyldig att ha backspegel..

Varför inte tillåta blinda spårvagnschafförer också? Fotgängare måste ju ha självbevarelsedrift och ta lite eget ansvar också?!

Hade handelsfartyget faktiskt upptäckt snipan och tutat, larmat, försökt väja men det ändå inte hade gått att undvika kollision hade det varit en helt annan sak.
Citera
2026-07-30, 12:23
Medlem
barkeepers avatar
Vet vi om snipan hade radarreflektor?
Citera
2026-07-30, 12:25
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stadsludret
Men funkar inte radar och man inte kan se någonting på grund av plötsligt väderomslag borde man på handelsfartyget anpassat farten, kanske till och med slå stopp helt. Har dom inte upptäckt alls allt de kört över nån har det gått för för snabbt. Punkt. Det första lotsen borde säga när hen kommer ombord så här års borde vara nått i stil med ”Tänk nu på att det är semestertider här omkring, så det är många fritidsbåtar ute och kör.”

Inte samma regler på sjön som i trafiken, jag vet. Men det är ungefär som att man med lastbil mejar ner en moped bakifrån och efteråt ursäktar sig med att det minsann regnade så man inte såg ett skvatt, men man hade minsann halvljus och närvarosensorer på så att sakta ner var inte att tänka på. Mopeden är ju faktiskt skyldig att ha backspegel..

Varför inte tillåta blinda spårvagnschafförer också? Fotgängare måste ju ha självbevarelsedrift och ta lite eget ansvar också?!

Hade handelsfartyget faktiskt upptäckt snipan och tutat, larmat, försökt väja men det ändå inte hade gått att undvika kollision hade det varit en helt annan sak.

Modern radar på S bandet är inte väldigt påverkad av regn. En snipa i plast ger dock inte speciellt mycket eko.
Citera
2026-07-30, 12:28
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Vet vi om snipan hade radarreflektor?
Vad som framgår av bilder på den förlista båten, så hade den inte det.
Citera
2026-07-30, 12:29
Medlem
DrBushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Tycker nog att jag försökt vara ganska noga med att inte uttala mig i skuldfrågan.
Ej heller tycker jag det är ansvarslöst av föräldrarna om den ena av dem befann sig under däck med ett barn, medan den andra satt i doghouse/sittbrunn med det andra barnet.
Att korsa/gå i en farled utan fri sikt och/eller påslagen AIS är däremot en jättedålig idé hur vi än vrider och vänder på det...

Återigen:
Initialt så var det god sikt före olyckan enligt vittnen på land, i andra båtar etc (Det kom en Rejäl Störtskur vid olyckstillfället, "om man ser till ca tiden för olyckan samt vittnen").
Ej krav på AIS i Fritidsbåtar, oftast bara segelbåtar och nyare motorbåtar som är utrustade med AIS.
Självklart finns det undantag men störst chans att denna Snipa ej hade någon och då går det ju ej att sätta på. (Dessa personer var ej nybörjare på sjön heller, enligt uppgift)
Citera
2026-07-30, 12:35
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrBush
Återigen:
Initialt så var det god sikt före olyckan enligt vittnen på land, i andra båtar etc (Det kom en Rejäl Störtskur vid olyckstillfället, "om man ser till ca tiden för olyckan samt vittnen").
Ej krav på AIS i Fritidsbåtar, oftast bara segelbåtar och nyare motorbåtar som är utrustade med AIS.
Självklart finns det undantag men störst chans att denna Snipa ej hade någon och då går det ju ej att sätta på. (Dessa personer var ej nybörjare på sjön heller, enligt uppgift)
Om snipan överraskades av regnskuren just när den korsade farleden bör man ha haft fri sikt åt nordost innan man korsat. Man har antingen missbedömt CPA eller helt enkelt chansat utan fri sikt, det är min gissning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in