2026-07-30, 11:32
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Constantinformant
Låter inte osannolikt, men det som talar emot den teorin är att det ju fanns en båt till "i sällskapet". Var befann sig denne då? Som dessutom inte larmade förrän efter drygt 30 min.
Långt framför, märkte inte att den andra båten inte var med längre.
Citera
2026-07-30, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pexta
Med tanke på att hela bulben eller vad det heter där fram låg över vattnet nästan så blir det ju som en ramm
Eftersom skeppet klyver vattnet så är det osannolikt att en så liten snipa klyvs (då skall man ha extrem otur), den hamnar på ena eller andra sidan, men den trycks sannolikt ned under vattnet eller spolas över. Den hamnar dock inte i propellrarna. Det finns mest sannolikt inte ett spår av olyckan på fartyget.
Citera
2026-07-30, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Ja, brodern verkar varit väldigt sen med att slå larm om olyckan med.
Var ju en kvinna i en uppankrad båt i någon hamn som först slog larm om rop på hjälp.

Dessa rop på hjälp måste väl brodern hört med, eller var det så stort avstånd mellan brödernas båtar att han inte märkte att brorsans båt var borta

Tydligen inte, men varför?
Tycker hela historien verkar lite knepigt ?

Brist på teknisk utrustning och erfarenhet av området och farleden ?
Citera
2026-07-30, 11:34
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Det verkar som du var ombord på båten. Kan du inte gå in på detaljerna också 😎
Fast att sikten var bra bekräftar den ankrade båten som först larmade och såg flytvästar i sin kikare…
Citera
2026-07-30, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrBush
Det är ännu tydligare att du har lite mer läsning och kunskap att ta igen.

Var det inte turister sommargäster?

( Jag bor vid en stor farled och nära en hamn. Inte sjutton kör jag ut i regn och mörker i en farled där jag vet det kommer fartyg dygnet runt.)
Senast redigerad av Svempa2014 2026-07-30 kl. 11:38.
Citera
2026-07-30, 11:36
Medlem
DrBushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Jaja, sittbrunn, däck… oavsett vad det kallas så hade hon ju inte uppsikt över sin familj om det nu stämmer att hon befann sig i ruffen/hytten. Det är det jag tycker man borde fokusera mer på, än att skuldbelägga en stackars pappa som nu tycks vara svårt skadad.

Att man ska ha en jävla respekt för stora båtar, mörker etc håller jag dock med om, det låter helt rimligt.

Om man inte vet hur en Layout ser ut på berörd båt så tycker jag inte att man ska uttala sig alls. Hade du vetat det så skulle du förstått att din kommentar är jätte dum!! Dem båda hade ju uppsikt av sina barn uppenbarligen eftersom det är en stängd båt med kapell där inget utav barnen skulle kunna vara utan uppsikt!
Citera
2026-07-30, 11:37
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Lät ChatGPT räkna på 11knop på fartyget och en sidoträff på snipan.

Det är rejäla krafter vi pratar om, förhoppningsvis så blev mamman och dottern medvetslösa av kollisionen.

Om fartyget framfördes i 11 knop (20,4 km/h) och träffade en 7 meter lång snipa, så är masskillnaden så enorm att snipans egen vikt nästan blir försumbar i jämförelsen.

Om vi räknar med en fartygsvikt omkring 5 300 ton blir rörelseenergin ungefär:

* ≈ 85 miljoner joule (85 MJ)

Det motsvarar ungefär:

* att släppa en 1 tons bil från cirka 8,5 kilometers höjd, eller
* energin i omkring 20 kg TNT.

Det är viktigt att komma ihåg att inte all denna energi överförs till snipan. Fartyget fortsätter i princip framåt nästan opåverkat, medan snipan tar upp den största delen av själva kollisionen.

Resultatet beror på hur träffen sker (från sidan, akterifrån, rakt framifrån), men en direkt påsegling från ett fartyg av den här storleken i 11 knop innebär en extremt hög risk för total förstörelse av snipan och livshotande skador på de ombordvarande.

Fast fartygets vikt är avsevärt mer eller mindre än så om hon är lastad. 5300 är hennes dödvikt, alltså hur mycket last, besättning, förråd och bunkers (bränsle) hon kan ha ombord. Totala vikten kan man bara räkna ut om man lägger ihop vikten av aktuell last, ballast, förråd och bränsle med båtens egenvikt (lightship).

Nu var hon väl i ballast, om jag fattat det rätt, med ett djupgående på 4m om tråden haft korrekt info. Egenvikten är säkert rätt hög på
skepp med hybriddrift och batterier, men jag vet inte vad den är. Inte heller hur mycket bunkers hon hade ombord.
Citera
2026-07-30, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
Nja. Små pojkar är ofta väldigt intresserade av att köra båt (egen erfarenhet). Väldigt troligt faktiskt att det är pojken som ville sitta med pappa och köra och flickan som hellre slöar ed med mamma, trots att pojken är yngre.
Då kan man ju undra vad mamman hade på båten att göra över huvudtaget om hon nu var så slö…
Konstigt och lite respektlöst sätt att uttrycka sig om två avlidna personer.
Citera
2026-07-30, 11:39
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Eftersom skeppet klyver vattnet så är det osannolikt att en så liten snipa klyvs (då skall man ha extrem otur), den hamnar på ena eller andra sidan, men den trycks sannolikt ned under vattnet eller spolas över. Den hamnar dock inte i propellrarna. Det finns mest sannolikt inte ett spår av olyckan på fartyget.
Varför inte se de dagsfärska bilderna på bulben som länkats till i tråden?
Där syns klara spår efter kollision
Citera
2026-07-30, 11:39
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrBush
Ja den har legat där sedan dem fick vända och åka tillbaka

Den låg ankrad ute vid pater noster först, igår så blev vi omkörda vi Älgön av aktuellt fartyg. Den ankrade på platsen den ligger på nu, en lotsbåt plockade upp lotsen.

Sen kom en kbv båt som låg framme vid bulben ett tag samt en Polisbåt som gick ut till haveriplatsen och hissade blåvit flagg (dykflagga). Då det pågår en utredning så är det säkerligen så att den får ligga kvar på platsen tills de är klara med den.
Citera
2026-07-30, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Varför inte se de dagsfärska bilderna på bulben som länkats till i tråden?
Där syns klara spår efter kollision

Är det säkert att de är från kollisionen? Kan ha funnits innan.
Citera
2026-07-30, 11:41
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Fast fartygets vikt är avsevärt mer eller mindre än så om hon är lastad. 5300 är hennes dödvikt, alltså hur mycket last, besättning, förråd och bunkers (bränsle) hon kan ha ombord. Totala vikten kan man bara räkna ut om man lägger ihop vikten av aktuell last, ballast, förråd och bränsle med båtens egenvikt (lightship).

Nu var hon väl i ballast, om jag fattat det rätt, med ett djupgående på 4m om tråden haft korrekt info. Egenvikten är säkert rätt hög på
skepp med hybriddrift och batterier, men jag vet inte vad den är. Inte heller hur mycket bunkers hon hade ombord.

Precis, men det ger ett hum om vilka krafter det är fråga om
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in