2026-07-29, 16:05
Medlem
Sjöräddningssällskapets rörelser
https://www.fyrvakt.se/incident/115
Citera
2026-07-29, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Folk här skriver att det var en ”snipa”. Har sådana verkligen en hytt? Är det inte mer som en eka?

Snipa i min värld har en öppen ”hytt”. Kanske till och med ett litet pentry med sittdel och vidare in en ruff med sovmöjligheter.

Drar man upp kapellet är sikten relativt dålig, mörker och regn på det ingen bra kombination.
Citera
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grontita
Om du möter ett fordon som det står bred last på, kör du av vägen då eller lämnar du företräde.

Det betyder ju inte att du inte ska nyttja farleden, farled ska nyttjas för att undvika flertal faktiska risker.
Vi pratar inte om enkelriktade leder. Mindre båt lämnar företräde för större, logiskt med tanke på risker och tidsåtgång för manövrering.
Jag sade aldrig att de inte skall utnyttja farleden, bara att det är lämpligt under sådana förhållanden att undvika den om möjligt.

Dålig sikt och skymning i en trafikerad farled har onekligen sina faror.
Senast redigerad av Sun Ruler 2026-07-29 kl. 16:17.
Citera
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Man har hittat lite vrakdelar, kläder och annat, hör jag i Studio ett nu.

Edit: brorsan satt i en annan båt, men hamnade också i vattnet

Edit 2: aha, brorsan är morbror till barnen
Senast redigerad av intermittentexplosivitet 2026-07-29 kl. 16:13.
Citera
2026-07-29, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Enligt ett längre inslag på SVT så räddades en av personerna av en privatperson , flera båtar släppte på sina förtöjningar och åkte till platsen, den andra personen räddades av kustbevakningen.

Brodern till mannen som körde båten ringde till sjöräddarna och förklarade att det var dom som var i den andra båten och han förklarade också att det var totalt fyra personer i olycksbåten

Kan det finnas någon vettig förklaring till att han väntade 35 minuter med att larma om att hans brors familj råkat ut för en allvarlig olycka?
Citera
2026-07-29, 16:12
Medlem
BombaySaphires avatar
Den saknade kvinnans bror färdades i en fritidsbåt framför den den olycksdrabbade båten. Han larmade också räddningstjänsten.

Källa: Studio ett, P1
Citera
2026-07-29, 16:16
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Clas Darvik beskriver fartygstrafiken i området som intensiv.

– Vi åker här ofta och är medvetna om farorna, men det är inte alla som är det. Fartygstrafiken är väldigt tät.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/clas-bor-pa-lovon-nara-platsen-for-batolyckan
Citera
2026-07-29, 16:19
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Den saknade kvinnans bror färdades i en fritidsbåt framför den den olycksdrabbade båten. Han larmade också räddningstjänsten.

Källa: Studio ett, P1

Körde han före så kan han ju missat hela förloppet. I så fall kan det ju ha dröjt innan han insåg att den andra båten råkat ut för en olycka. Han kanske trodde de väntade på att lastfartyget skulle passera och sedan såg han dem inte, de svarade inte i telefon, han letade och såg till slut en flytande dyna eller något annat och förstod vad som hänt.

Det kommer ju bli sjöförklaring så alla vittnesmål kommer bli kända med tiden. Dessutom kanske åtal om någon gjort fel.
Citera
2026-07-29, 16:20
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Kan det finnas någon vettig förklaring till att han väntade 35 minuter med att larma om att hans brors familj råkat ut för en allvarlig olycka?

De kanske inte märkte det direkt och sen kanske de åkte för att kolla och då insåg att de behövde hjälp. 35 min kan ju vara fel men jag tänker att de flesta först och främst försöker hjälpa till och sen ringer.
Citera
2026-07-29, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
De kanske inte märkte det direkt och sen kanske de åkte för att kolla och då insåg att de behövde hjälp. 35 min kan ju vara fel men jag tänker att de flesta först och främst försöker hjälpa till och sen ringer.

Fartyget som de krockade med var bara där ca 30min innan larmet, så 35min borde stämma.
Citera
2026-07-29, 16:27
Medlem
Verkar som att det var kraftigt regn som var orsaken till att snipan inte såg fartyget. Men samtidigt rejält farligt av en snipa att gå i eller korsa den farleden utan att kunna se eventuell fartygstrafik.
Hade alla flytväst på sig, undrar man.

Vore intressant att få veta respektive fartygs hastighet.
Citera
2026-07-29, 16:30
Medlem
Kryckmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov

Larmet kom in från vittnen som hört rop på hjälp. De tidiga uppgifterna om att olycksbåten hade sällskap av en annan fritidsbåt verkar inte riktigt stämma, alternativt har den inte heller uppfattat vad som skett med en gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in