2026-07-30, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av befrierskan
Nej. Det är Alb*n Z*rman Olss*n, (*=i, o, o) relativt känd komiker och poddare för bl a Kafferepet.

Hjärtat brister för familjen, fruktansvärt det som hänt.

Mamman har nu under förmiddagen/morgonen påträffats avliden.
Citera
2026-07-30, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ldvitportion
Han har flera poddar och gör många grejer ihop med flera andra stora komiker. Om man tittar runt bland kollegorna ser man att typ ingen av de han verkar jobbat nära postat något på stories eller händelser sedan detta hände. Så jävla tragiskt.
Hoppas verkligen han och sonen blir återställda efter vad som hänt och att de nu är ”allvarligt skadade”. Allvarligt skadad kan vara övergående eller permanent beroende på vad skadan är.
Oavsett så har de ett trauma med sig och han kommer behöva leva med denna skuld resten av livet, även om han kanske inte gjort något fel och det bara var otur på otur plus dåligt väder som orsakade olyckan.
Kan det bero på att det inte är offentligt än att det är han?
Citera
2026-07-30, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Om nu en liten motorbåt kört in i en farled och hamnat ivägen för ett lastfartyg som framförs i farleden så är fartyget helt utan skuld vare sig dom sett den lilla båten eller ej. Ett fartyg kan inte tvärnita och har inte heller någonstans att ta vägen eftersom det bara kan färdas säkert i farleden.
Kanske inte den exakta formuleringen i sjölagen men det är så det är.

Ett lastfartyg måste alltid vara manöverdugligt, oavsett storlek. De kan inte stanna på en femöring, men kan normalt gira undan. Annars hade de kört in i varandra hela tiden. Är farleden så smal att ingen kurändring tillåts måste de hålla mycket låg fart. Här tycks det inte ha varit fallet.

Självklart ska fritidsbåtar hålla sig undan i farleden men vi vet ännu inte något om skuldfrågan. Även yrkestrafik har skyldighet att vidta åtgärder för att undvika kollision.
Citera
2026-07-30, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nojjenbojjen
Något jag har reflekterat över efter att ha läst hela tråden är detta gällande flytväst eller inte och om dom sovit i ruffen m.m

Är det inte mer troligt att pojken skulle vart den som lagt sig för natten då han var den yngre av dom? Känns skumt.

Nja. Små pojkar är ofta väldigt intresserade av att köra båt (egen erfarenhet). Väldigt troligt faktiskt att det är pojken som ville sitta med pappa och köra och flickan som hellre slöar ed med mamma, trots att pojken är yngre.
Citera
2026-07-30, 10:39
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Skall man till Tjuvkil så är det definitivt smidigast. Skall man dock vidare söderut är det snabbare och enklare att köra väster om Älgön, om det nu inte vore för att det är rätt smallt vid farleden där. Därför tar många som skall söderut inifrån Hakefjorden ändå sundet mellan Älgön och Brattön och tar sikte på Instöbron därifrån.
Tjuvkil är mindre sannolikt. Då de hade ett sommarhus alldeles söder om Nordön är nån av de STORA småbåtshamnarna där det sannolika målet å då går man mellan Älgön å Brattön
Citera
2026-07-30, 10:40
Medlem
DrBushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Om nu en liten motorbåt kört in i en farled och hamnat ivägen för ett lastfartyg som framförs i farleden så är fartyget helt utan skuld vare sig dom sett den lilla båten eller ej. Ett fartyg kan inte tvärnita och har inte heller någonstans att ta vägen eftersom det bara kan färdas säkert i farleden.
Kanske inte den exakta formuleringen i sjölagen men det är så det är.

Regelverket
De internationella sjövägsreglerna gäller i svenska vatten. De grundläggande reglerna är, översiktigt:

● Alla fartyg ska hålla god utkik och hålla säker fart.

● Alla ska, oavsett vem som har rätt till väg, göra allt de kan för att undvika kollision.

● Alla skeppare ska fortlöpande bedöma om det föreligger risk för kollision.

● I trånga farleder gäller att ett mindre fartyg inte får hindra ett fartyg som endast kan framföras säkert inom farleden. Stora handelsfartyg har dock inte alltid företräde, de måste hålla utkik och göra vad de kan för att undvika en olycka om de har manöverutrymme

● Vid dåligt väder gäller särskild försiktighet.

● Ingen enskild regel avgör skuldfrågan. Den bedöms utifrån en analys av flera regler. Någon eller båda parter kan ha brutit mot det som i sjövägsreglerna beskrivs som gott sjömannaskap.
Citera
2026-07-30, 10:42
Medlem
Ni som säger att båten körde fel, att de får skylla sig själva som inte hade flytväst, att han (för ni antar det var mannen som körde men visar det sig vara kvinnan kommer det väl långa haranger om att kvinnor inte ska framföra fordon) typ inte ens kan vara ledsen för det som hänt för han var så jävla dålig bla bla bla.
Dels, ni vet ingenting om hur det gått till. Och det är väldigt vanligt att inte ha flytväst i båtar med ruff, sen kanske man borde tagit på sig dem när vädret var som det var. Men det är lätt att vara efterklok. Hur många av er som sitter och moraliserar över flytväst använder cykelhjälm? Förmodligen inte ens hälften för vuxna är katastrofalt dåliga på cykelhjälm, även om risken för att förolyckas när man cyklar är betydligt större än när man åker båt.
Och HUR många av er skulle sätta på er säkerhetsbälte i en buss?
Åker man en buss med bälten är det möjligtvis en eller två vuxna med bälte i bussen.
Jag har varit ute på sjön mycket, väldigt mycket och en sak som är väldigt annorlunda som dessa säkert kände till men som är svårt att värja sig emot är att vädret svänger så sjukt snabbt på havet. Mycket snabbare än på land. Vågor kan gå från små gäss till meter på bara någon minut, det räcker med att havsdjupet ändras, att strömmar ändras och att vinden tilltar så är man mitt i en storm när man nyss var i något som bara var lite ”regn och rusk”.
Deras båt verkar inte varit någon snabb typ heller så hamnar man i den situationen har man inte mycket val än att puttra och guppa runt i 8 knop, mitt i en farled, i en storm. Kan tänka mig att de vuxna var rätt stressade över detta och förmodligen på väg att söka skydd för att lägga ankar vid någon ö.
Är sikten dålig, det är regn på vindruta och kapell och skymning och blåsigt, jättesvårt att se, särskilt om det stora fartyget var typ samma färg som skymningen.
Ibland händer jävligt tragiska grejer utan att det är någons fel. Visst flytväst hade kanske hjälpt men det är inte säkert om båten blev påkörd och man skadas av själva kollisionen, då hjälper väl flytväst lika mycket som om du blir påkörd av en bil.
Som sagt, lätt att vara efterklok. Hade pappan nu vetat hur det skulle sluta hade de nog stannat hemma helt och hållet, kanske aldrig ens köpt en båt. Precis som med alla andra olyckor där folk i efterhand ångrar att de kört rattfulla, inte hade cykelhjälm, körde för fort för de hade bråttom, inte tog risken för vattenplaning på allvar, inte hade bälte i bussen, genade över en gata fast övergångsställe fanns 100 meter bort, inte dubbelkollade att ugnen var avslagen, Osv OSV.
Citera
2026-07-30, 10:45
Medlem
Dumdrygs avatar
Har själv åkt i en snipa och blivit överraskad av ett stort fraktfartyg som kom bakifrån. Den egna dieselmotorn låter rätt högt och det går långsamt och man sitter och tittar framåt. Sedan på fem minuter har plötsligt ett stort fartyg hunnit ikapp en. Vi kunde gira ur vägen utan problem men hamnade i svallvågorna. Det var ett uppvaknande att alltid titta sig runtomkring då och då och även ha uppsikt bakåt.
Citera
2026-07-30, 10:47
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrBush
Klockan var verkligen INTE mitt i natten, Sjöfartsverket spår att olyckan inträffade Ca Kl 21:30

Ok, men det var lite mörkt och taskig sikt.
Citera
2026-07-30, 10:48
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Någon som har en uppfattning om vilken fart Misje Verde kan ha hållit vid olyckstillfället?

Finns det en standardfart liknade fartyg håller i liknade farleder?
Citera
2026-07-30, 10:49
Medlem
pextas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Tror inte pengar är ett problem för denna familj, villa i Stockholm, sommarhus på Västkusten, så nog bättre att du läser om andra tragiska olyckor där en förälder förolyckas och startar din GoFundMe där det verkligen behövs!

Det kan vara ett ärvt sommarhus. Pappan verkar komma från västkusten. En sådan båt går att köpa på blocket för mindre än 50 tusen vad jag såg. Stockholm är stort så det behöver inte betyda att man är jätterik. Dom verkar bo i ett radhus i Farsta. Så inte fattiga men kanske medelinkomst. I en sådan tragisk situation så faller ju allt och att få hjälp från okända som bryr sig kan också hjälpa rent själsligt (dvs mentalt) tänker jag. Men det är baserat på mina spekulationer. Kanske mer att jag känner sorg för dom och skulle vilja hjäpa på något sätt och en anonym donation på lite pengar skulle kännas som att iaf kunna göra någonting. Det är klart att det finns andra att ge pengar också men tror detta berörde mig eftersom jag också är småbarnsförälder.
Citera
2026-07-30, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenniejanna
Du som skriver att man inte får lägga skuld på någon pga att olyckor kan hända hur noggrann man än är:

Många tycker uppenbarligen att det är jävligt onödigt att försätta sin familj i en sådan här situation. Båt som inte syns på radar och sedan placera sig i en farled i risigt väder. Olyckan hade inte hänt om de inte varit i farleden. 100% möjligt att avstå den rutten.

Nej jag skrev att att man ska inte anta att olika säkerhetsåtgärder inte tagits när det inte gått ut med det. Dessutom finns det flera sjövana i tråden i området som säger emot dig. Ibland är olyckor bara olyckor för att det inte finns tydliga lagar och regler eller fordon går sönder oväntat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in