2026-07-30, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Tidigare i tråden har det sagts att de hade sommarhus på Lycke (å då sannolikt båten på Nordön). Om de var på väg hem, vilket jag också menat mig ha läst så hade de kurs åt sydost vid olycksplatsen å har isåfall kunnat bli träffade bakifrån…

Om de bor i deras väderkvarn så finns det Lyckes småbåtshamn precis bredvid.
Citera
2026-07-30, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KattenSpike
Har också erfarenhet av sådan radar, men mycket begränsad. Använt i mörker också. Jag tyckte inte att den var till mycket hjälp öht. Väldigt oprecist och trubbigt instrument. Det borde väl ligga i fartygets intresse att hålla rimlig fart och noggrann uppsikt, särskilt när de ff är inomskärs och där de vet att många fritidsbåtar befinner sig denna tid på året. Särskilt också i värre väder. Detta ansvar går ju åt båda håll. Om man håller 15 knop i tätt trafikerat område, tycker jag att ansvaret till stor del är deras. Man har självklart ett ansvar som skeppare på mindre fritidsbåt att hålla uppsikt och hålla sig ur vägen, men blir man upphunnen hastigt av ett snabbgående mer än 10x större fartyg med mycket mer avancerad navigeringsutrustning, tycker jag att ansvaret främst ligger på fartyget och deras besättning. Som vi vet nu verkar skepparen på fritidsbåten inte ha gjort något uppenbart fel alls. Om han nu haft lanternor på osv. Det ska inte krävas att man som fritidsbåt ska skaffa reflektor för att kunna bli upptäckt av fartyg med radar. Tycker jag iaf.

Med facit i hand så hade reflektorer nog inte skadat. Safety first! Vad du tycker spelar inte så stor roll när du ligger med flytvästen i vattnet och guppar.

Enligt internationella sjövägsreglerna så ska man anpassa sin fart till rådande väder och siktförhållanden. Men tyvärr görs detta sällan då pressen från ekonomiska intressen är alltför stor.
Citera
2026-07-30, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dickachu
Alltså, om du ska försöka vara en besserwisser får du allt ta och lära dig fakta och skit först.

Jag är inte bara the best besserwisser, jag kan också fakta och skit till, skillnad från dig, din okunniga lilla plutt.

En vindhastiget på 20 knop motsvarar 10,29m/s för att vara lite mer exakt. Vilket enligt uppgift var ungefär den medelvind som rådde vid tidpunkten för olyckan.
Citera
2026-07-30, 01:06
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Vet vi varifrån de kom?
Nåstans på Tjörns östsida har jag läst att det påstods de hade besökt vänner. Låter logiskt men inget jag kan gå i god för. Tror inte på att de stannat på Katten till så sent med små barn. Isåfall möjligen för övernattning i naturhamn å ändrat sig mtp dåliga vädret men ska absolut inte låtsas jag vet. Blir lite omväxling från alla andra självgoda killgissare i tråden.
Citera
2026-07-30, 01:07
Medlem
Små båtar kan vara svåra att se med radar. Inte minst om det går lite sjö.
Det finns bra radar reflektorer som monteras på båten för att få bra radar eko så man tydligt syns av de större båtarna.
Citera
2026-07-30, 01:07
Medlem
Citat:
Det är väl ändå en j-a skillnad på att ramma en fritidsbåt som rör sig och en bro som står still! De eller den som rammade bron kan ju inte vara den/de skarpaste kniven/knivarna i lådan. Dvs hade inte uppmärksamheten där de skulle, på att framföra ett fartyg säkert för både sig själva och andra sjötrafikanter. Sådana olämpliga borde inte jobba inom sjöfarten. Låt gå för om det var någon oerfaren som fått ta befälet just då. Men allt annat är fasen inte okej!

Det var med största sannolikhet inte bristande uppmärksamhet eller erfarenhet som ledde till den olyckan.

Problem med styrmaskineriet låg med största sannolikhet bakom den olyckan och det kan hända när som i vilken farled som helst
Citera
2026-07-30, 01:08
Medlem
Citat:
Någon som vet om den förolyckade Doris hade AIS? Isåfall ska ju Misje Verde ha sett dem på den. OM så var fallet, är de vållande. Dvs fartyget.

Du får väl kolla Marine Traffic. Jag sätter en månadslön på Nej.

Och varför skulle just det göra fartyget vållande?

Jag skulle påstå att snipan är vållande för det fall att de korsade farleden just där, oavsett. Fartyget hade ingenstans att väja, till styrbord har fartyget en ö och till babord har de en prick med dito grund.
Citera
2026-07-30, 01:09
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Om de bor i deras väderkvarn så finns det Lyckes småbåtshamn precis bredvid.
Vad heter den hamnen?
Citera
2026-07-30, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Finns något lagrum eller ens bevis bortom rimligt tvivel att fraktfartyget är skyldigt till något kriminellt när det gäller denna händelse?

Nej, absolut inte, utifrån den information vi har. Besättningen var nykter vid kontroll, ska noteras.
Citera
2026-07-30, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Nej. Vi kan ju ställa in all handelsjöfart bara för att du ska kunna vara ute och roa dig!

Ska vi även ställa in alla långtradartransporter då det ibland sker olyckor med dessa?

Men lägg av. Sluta vara så barnslig. Allt ansvar kan i detta fall INTE läggas på snipans skeppare anser jag. Som tidigare konstaterats. Det är livat med en sådan dieselmotor. Svårt att höra annat om man stängt om sig pga det dåliga vädret. Har han haft lanternorna på, kanske t o m AIS, och i övrigt betett sig ansvarsfullt, så ska man inte bli rammad bakifrån av ett fartyg. Ens i en farled. Må så vara om han körde mitt i farleden. Det håller jag med om att man INTE ska göra. Självklart ska man hålla undan för ALLA andra och särskilt för de stora, men nu verkar det ju som att han inte ens hade hunnit se fartyget. Vilket tyder på att det kört fort i jämförelse med snipan. Fartyget borde som sagt ha utrustning som ska kunna upptäcka mindre båtar lättare, anser jag. Inte för att små båtar ska hindra fartyg, utan för att sådana här incidenter förhoppningsvis aldrig ska kunna ske.
Citera
2026-07-30, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Med facit i hand så hade reflektorer nog inte skadat. Safety first! Vad du tycker spelar inte så stor roll när du ligger med flytvästen i vattnet och guppar.

Enligt internationella sjövägsreglerna så ska man anpassa sin fart till rådande väder och siktförhållanden. Men tyvärr görs detta sällan då pressen från ekonomiska intressen är alltför stor.

Vilken fart menar du att fartyget höll respektive borde ha hållit?
Citera
2026-07-30, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Vad heter den hamnen?

Det kanske inte är en gästhamn utan enbart för medlemmar. Ska heta Lycke småbåtshamn, finns registrerade på allabolag.se

Edit: Finns bild på deras Airbnb, så antar de är medlemmar där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in