2026-07-30, 06:54
Medlem
DonFoldits avatar
Jag blev biten av katt när jag skulle bryta upp ett kattbråk. Såret var djupt.
Åkte till Lasarettet där det ligger ett Apotek som föreslog en sprayflaska med väteperoxid. Det fungerade otroligt bra, och det brydde sig inte om att såret var djupt och inte borde gå att rengöra helt.

Sen skulle jag köpa en till flaska, men det visar sig då att väteperoxid är för effektivt för att Apotek ska rekommendera det.. Eller ens erkänna att dom har flaskor med väteperoxid på lagret.

Vet inte hur många Apotek som har sagt nej och låtsas som att dom inte vet vad väteperoxid är.

Igår var ingen skillnad. Gick till Apotek, frågade efter väteperoxid, nej var svaret som vanligt. Vad konstigt sa jag då för jag köpte en spray på Apotek.
Tillslut kommer kassörskan med en flaska väteperoxid, men då skulle hon förklara att det är för starkt för att dom ska rekommendera det.. dvs apoteket ville övertala mig till att köpa nått mindre effektivt.

Jag köpte flaskan iaf med förklaringen att det hjälpte mig en gång när jag blev kattbiten och såret var så djupt att jag trodde inte det skulle gå att rengöra det.

Väteperoxid är inge bra ekonomiskt för Apotek eftersom den ersätter ju mycket annat.

Sjukt ändå att Apotek inte vill vara schyssta och berätta om det mest effektiva.. som är väteperoxiden. Och att dom istället vill sälja andra produkter.. för att maximera vinst medans kunden får lida. Vidrigt egentligen.

Så låt dom aldrig lura er att dom inte har väteperoxid. Jag har letat i typ ett år i mängder av olika Apotek som har ljugit mig rakt upp i ansiktet.

Har nån varit med om liknande dvs att ett Apotek först är ärlig och säljer väteperoxid för rengörnin̈g av djupa sår, för att sen ha andra Apotek som låtsas som att dom inte vet vad väteperoxid är, i syfte att INTE sälja väteperoxid?

Det krävs såklart mycket innan Apotek vill sluta tjäna pengar på något som är för bra för att inte göra andra produkter värdelösa.
Citera
2026-07-30, 08:07
Medlem
Väteperoxid fanns i vanliga mataffärer, förr iaf, har de tagit bort dessa plastflaskor?

Väteperoxid användes, har jag för mig, av tonårstjejer för att bleka slingor i håret också.

Jsg har använt det för att rengöra något sår i min barndom, kommer ihåg att det liksom bubblade i såret när man droppade i väteperoxid.
Citera
2026-07-30, 08:15
Medlem
zombie-nations avatar
Det skadar frisk vävnad, man kan likagärna köra klorhexedin eller Jodopax.
Citera
2026-07-30, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonFoldit
Jag blev biten av katt när jag skulle bryta upp ett kattbråk.

Underbar inledande mening här!

OnT: Väteperoxid rekommenderas inte längre för sårrengöring då det gör mer skada än nytta. Det räcker att rengöra med vatten och eventuellt lite tvål. Om du blev biten djupt ska du ha lite koll på såret och blir det infekterat kan du ringa 1177 eller åka in till vårdcentral för att be någon ta en titt på det.
Citera
2026-07-30, 10:30
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Du har lagt tråden i medicin, vilken medicinsk fråga vill du diskutera?

Frågan var om Apotek har nekat innehav av vätskan när folk har efterfrågat det?
Tappat räkningen själv på hur många Apotek som nekat innehav.

Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Väteperoxid fanns i vanliga mataffärer, förr iaf, har de tagit bort dessa plastflaskor?

Väteperoxid användes, har jag för mig, av tonårstjejer för att bleka slingor i håret också.

Jsg har använt det för att rengöra något sår i min barndom, kommer ihåg att det liksom bubblade i såret när man droppade i väteperoxid.

Man ska tydligen kunna spruta in det i örat så stoppas parasiter som bajsar öronvax.
Jag tycker det lät sjukt men folk svär att det har dom gjort länge. På flaskorna står det ju att det fungerar mot mögel, svamp, virus och parasiter osv.

Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det skadar frisk vävnad, man kan likagärna köra klorhexedin eller Jodopax.

Äääh, det vet jag inte. Skeptisk tills jag ser det med egna ögon.
Citera
2026-07-30, 10:38
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Underbar inledande mening här!

OnT: Väteperoxid rekommenderas inte längre för sårrengöring då det gör mer skada än nytta. Det räcker att rengöra med vatten och eventuellt lite tvål. Om du blev biten djupt ska du ha lite koll på såret och blir det infekterat kan du ringa 1177 eller åka in till vårdcentral för att be någon ta en titt på det.

Jag har hamnat på sjukhus pga kattbett mellan benen i fingrarna.. Man då hade jag inget väteperoxid som kanske hade hjälpt.
Tvingades åka till sjukhus och övernatta så att en doktor fick trycka in en nål med sårrengöribgsvätska.. mellan benen i lillfingret. Aldrig kännt sån smärta förr. Gubbjävel grävde runt med nåljäveln. Urs.

Med andra ord så kan det vara bra att ha väteperoxid om olyckan är framme, då kan man testa det innan man drar till sjukhus för att bli grävd med nån. Man känner det ju om det är infekterat och inte blir bättre, för då blir smärtan bara värre tills en doktor får injicera en nål där och spruta in nån klen vätska.

Kassörskan på apoteket igår gav ursäkten att det gör för ont med väteperoxid lol som att man bryr sig när det redan gör ont pga infektion.
Citera
2026-07-30, 10:58
Medlem
Alsolsprit då, är det för svagt?
Citera
2026-07-30, 11:08
Medlem
Onanikrems avatar
Finns att köpa på nätet här. https://www.meds.se/re-fresh-superfood-vateperoxid-3-300-ml?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign =prisjakt
Aldrig handlat där själv så vet inget om sidan.

Aldrig använt det i vuxen ålder men minns mamma brukade badda getingstick och sånt med vätesuperoxid och det verkar vara ett annat namn på väteperoxid,
Citera
2026-07-30, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonFoldit
Jag har hamnat på sjukhus pga kattbett mellan benen i fingrarna.. Man då hade jag inget väteperoxid som kanske hade hjälpt.
Tvingades åka till sjukhus och övernatta så att en doktor fick trycka in en nål med sårrengöribgsvätska.. mellan benen i lillfingret. Aldrig kännt sån smärta förr. Gubbjävel grävde runt med nåljäveln. Urs.

Med andra ord så kan det vara bra att ha väteperoxid om olyckan är framme, då kan man testa det innan man drar till sjukhus för att bli grävd med nån. Man känner det ju om det är infekterat och inte blir bättre, för då blir smärtan bara värre tills en doktor får injicera en nål där och spruta in nån klen vätska.

Kassörskan på apoteket igår gav ursäkten att det gör för ont med väteperoxid lol som att man bryr sig när det redan gör ont pga infektion.

För att kunna sia om ifall det hade hjälpt behöver du delge vad du hade för typ av infektion, hur djupt såret var och gärna även vad sjukhusets sårrengöring innehöll. Att du fick en spruta talar ju för att såret var tillräckligt djupt för att en ytlig rengöring med väteperoxid inte hade räckt utan snarare riskerat att förvärra infektionen genom att skada den utsatta vävnaden. De flesta bakterier man kan få in i ytliga sår är bättre att behandla med skonsammare medel, typ tvål och vatten.

Skälet till att det gör ont är för att du skadar hud och nervceller i det närliggande området, vilket försvårar läkningen. Så att du inte bryr dig för att du vill framstå som smärttålig är att missa poängen med apotekarens avrådan.

Men för min del får folk behandla sig hur de vill, jag vill mest poängtera att föreställningen att ytliga sår bör behandlas med alsolsprit, väteperoxid, klorhexidin och liknande är något man numera avråder från inom sjukvården.
Citera
2026-07-30, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
För att kunna sia om ifall det hade hjälpt behöver du delge vad du hade för typ av infektion, hur djupt såret var och gärna även vad sjukhusets sårrengöring innehöll. Att du fick en spruta talar ju för att såret var tillräckligt djupt för att en ytlig rengöring med väteperoxid inte hade räckt utan snarare riskerat att förvärra infektionen genom att skada den utsatta vävnaden. De flesta bakterier man kan få in i ytliga sår är bättre att behandla med skonsammare medel, typ tvål och vatten.

Skälet till att det gör ont är för att du skadar hud och nervceller i det närliggande området, vilket försvårar läkningen. Så att du inte bryr dig för att du vill framstå som smärttålig är att missa poängen med apotekarens avrådan.

Men för min del får folk behandla sig hur de vill, jag vill mest poängtera att föreställningen att ytliga sår bör behandlas med alsolsprit, väteperoxid, klorhexidin och liknande är något man numera avråder från inom sjukvården.

Här säljs 3% på webben åtminstone, kan inte gå i god för butiken, men det är inte svårt att hitta
https://halsokosten.se/varumarken/re-fresh-superfood/vateperoxid-3--1000ml?gad_source=1&gad_campaignid=21158341396&gbr aid=0AAAAABgtFixxLN734EjguxYPnkgswlBHK
Edit: finns på Apohem också, den butiken känner jag åtminstone igen sen tidigare.

Sen tror jag 6% säljs som hårblekningsmedel
Senast redigerad av frukostpizza 2026-07-30 kl. 11:33.
Citera
2026-07-30, 11:35
Medlem
Bajsmoderatorers avatar
En dunk odox kanske fungerar?
Citera
2026-07-30, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Finns att köpa på nätet här. https://www.meds.se/re-fresh-superfood-vateperoxid-3-300-ml?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign =prisjakt
Aldrig handlat där själv så vet inget om sidan.

Aldrig använt det i vuxen ålder men minns mamma brukade badda getingstick och sånt med vätesuperoxid och det verkar vara ett annat namn på väteperoxid,

Meds har jag använt ja, .. de fungerade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in