Citat:
Ursprungligen postat av
guru1966
AI-Chatbottarna är inte det. Deras "självlärande" är begränsat till en chatsession. Nästa session har de glömt det mesta av vad man har lärt dem och allt som de själva har kommit fram till. Deras förmåga att spara minnen till nästa session (t.ex. i form av preferenser) är väldigt begränsad, och inte autonom. Jag har aldrig lyckas prompta dem att självmant dra slutsatser av konversationen, memorera dem och agera efter dem i nästa session.
Men AI-agenterna börjar närma sig AGI tycker jag, åtminstone i teorin. Någon som har testat en AI-agent som i praktiken är självlärande på lång sikt?
AI-agenterna kan även planera och genomföra planer i syfte att uppnå mål, mycket bättre än vanliga chatbottar - t.ex. kan kodagenter uppenbarligen det.
Jag tänkte mig LLM'er som sådana. De brädar en genomsnittlig svensk.
Men i slutändan handlar det om hur man definierar AGI. A'et lever ju en LLM upp till. Och G'et är bara att den skall klara en drös olika fall. Och det fixar LLM'er bättre än en genomsnittlig svensk. Och I'et stipulerar att det handlar om tankeverksamhet. Inga gymnastiska övningar. Utan något som kan bo i ett datacenter. Och logik klarar den bättre än en genomsnittlig svensk. (Snittet på Flashback klarar nog inte att upprätthålla logik mellan två inlägg).
Och med ett sådant resonemang skulle vi ha varit hemma för ett tag sedan.
Det med att komma ihåg tidigare diskussioner kan man fråga sig om det behöver vara med. Det var väl inget som jag tänkte mig. Men som du skriver kan man lösa det med LLM+agent.
Har man då inte en alltför hopplös definition på AGI så är vi hemma och kan konstatera att det var inte mer märkvärdigt än så. De som spjärnar emot är väl de som vill koppla AGI till alla fantasier som blev associerat med AGI. Och vill se fantasierna manifesterade i verkligheten innan dom går med på AGI.
Men alla de fanasierna var just fantasier. AGI levererar inte det. AGI levererar det vi har idag. Och det är ju inte så illa.