2026-07-22, 14:51
Medlem
Berit85s avatar
Boken om Enok var en stor besvikelse.

Den skrevs 2000 år efter Enoks död, och har mao ingen verklighetsförankring alls. Trots det beskrivs den som ett "vittnesmål" av de begrägliga "Forntida Astronauter" som har publicerat sin Enoks bok på Bookbeat.

Tummen ner.

Inte konstigt att den diskvalificerades från att komma med i Bibeln.
Citera
2026-07-22, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Boken om Enok var en stor besvikelse.

Den skrevs 2000 år efter Enoks död, och har mao ingen verklighetsförankring alls. Trots det beskrivs den som ett "vittnesmål" av de begrägliga "Forntida Astronauter" som har publicerat sin Enoks bok på Bookbeat.

Tummen ner.

Inte konstigt att den diskvalificerades från att komma med i Bibeln.
Inte den lättaste boken att läsa och förstå. Men det finns paralleller till Jesus.

1 Petrusbrevet 3
[18] Hans kropp dödades, men han gjordes levande av Anden, [19] och så kunde han stiga ner och predika för andarna i deras fängelse.

Jesus kunde precis som Henok kommunicera med andar, de som har suttit fängslade sedan Henoks dagar på jorden.

2 Petrusbrevet 2
[4] Gud skonade inte änglar som hade syndat utan störtade ner dem i underjordens mörka hålor, där de hålls i förvar till domen.

Apostlarna trodde på Henoks profetord.

Det är samtidigt en bekräftelse på att andar har en kropp - som inte kan ta sig ur en håla i underjorden. Eller ta sig genom en vägg, som många tror.
Senast redigerad av Bassiehof 2026-07-22 kl. 23:03.
Citera
2026-07-26, 09:27
Medlem
Citat:
Dum fråga kan tyckas. Men jag hoppas och tror att många kan relatera.

Jag är mycket intresserad av att studera Bibeln, specifikt för att föröka förstå dess mystiska och dolda budskap. Jag hörde nånstans att hela Bibeln i princip är en kod, vilket gjorde mig nyfiken.

Men det känns helt hopplöst. Var börjar man?

I yngre dagar lusläste jag Gamla Testamentet från pärm till pärm, men jag minns inte mycket annat än att boken var jävligt tråkig och långrandig. Sida upp och sida ner om Abrahams släktträd och hur man bygger ett tält på bästa sätt. Inte kul.

För att plocka gobitar ur Bibeln har jag testat några olika sätt:

* Läst Seven Last Words av James Martin .Sj

Ett personligt porträtt av Jesus med fokus på hans mänskliga sida. Mycket bra!

* Har konfirmerat mig och fick då läsa en bok av nån svensk präst, tyvärr glömt namnet men det handlade mest om "personlig tro" så att säga - inga dolda budskap eller djuplodande analyser av Uppenbarelseboken.

* Appen Bibeln. Fullkomligt värdelös och intetsägande (för mig).

Har funderat på en Bibelkurs i kloster, men inte haft tid tyvärr.

Tips, tankar, idéer? Tack på förhand.

Prova gärna denna fantastiska kanal, den ger ens sökande en ny dimension.

https://youtube.com/shorts/YUcQt4mx5Mk
Citera
2026-07-30, 10:35
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Inte den lättaste boken att läsa och förstå. Men det finns paralleller till Jesus.

1 Petrusbrevet 3
[18] Hans kropp dödades, men han gjordes levande av Anden, [19] och så kunde han stiga ner och predika för andarna i deras fängelse.

Jesus kunde precis som Henok kommunicera med andar, de som har suttit fängslade sedan Henoks dagar på jorden.

2 Petrusbrevet 2
[4] Gud skonade inte änglar som hade syndat utan störtade ner dem i underjordens mörka hålor, där de hålls i förvar till domen.

Apostlarna trodde på Henoks profetord.

Det är samtidigt en bekräftelse på att andar har en kropp - som inte kan ta sig ur en håla i underjorden. Eller ta sig genom en vägg, som många tror.

Fast Enoks bok är ju skriven 2000 år efter hans död. De har alltså ingenting med honom att göra över huvud taget.
Citera
2026-07-30, 10:51
Medlem
Citat:
Fast Enoks bok är ju skriven 2000 år efter hans död. De har alltså ingenting med honom att göra över huvud taget.

Du menar väl 200 år efter Jesu död?
Citera
2026-07-30, 14:28
Medlem
Citat:
Judarna hade en muntlig tradition, så alla fick höra alla berättelser innan de skrevs ner och kunde läsas.
Citera
2026-07-30, 19:16
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du menar väl 200 år efter Jesu död?

Jag menar 2000 år efter att Henok levde, precis som jag skrev. Henok levde för ca 5000 är sedan.
Citera
2026-07-30, 19:18
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Judarna hade en muntlig tradition, så alla fick höra alla berättelser innan de skrevs ner och kunde läsas.

Jo men tjena. 2000 år är lång tid. Och det finns inget som tyder på att Henoks bok har någon som helst koppling till den riktiga profeten.

Anonyma författare använde äkta profeters namn för att ge legitimitet åt sina egna texter. Det finns ett namn för det.
Citera
2026-07-30, 19:20
Medlem
Citat:
Jag menar 2000 år efter att Henok levde, precis som jag skrev. Henok levde för ca 5000 är sedan.

Ok, Bassiehof pratade om Jesus, jag trodde med "hans död" att du menade Jesus död.
Citera
2026-07-30, 19:43
Medlem
Citat:
Jo men tjena. 2000 år är lång tid. Och det finns inget som tyder på att Henoks bok har någon som helst koppling till den riktiga profeten.

Anonyma författare använde äkta profeters namn för att ge legitimitet åt sina egna texter. Det finns ett namn för det.
Så får många lära sig sagor som barn. Innan de kan läsa. Du väljer själv vad du vill tro på.

1 Thessalonikerbrevet 5
[19] Släck inte anden, [20] förakta inga profetior [21] men pröva allt. Ta vara på det som är bra, [22] och avhåll er från allt slags ont.

Jag var också skeptisk till att Muhammed var en profet. Hur kan en analfabet ha skrivit koranen? Någon annan skrev ner vad han sa, men han kunde inte kontrollera det. Men det var så det gick till då.

Jeremia 36
[4] Jeremia (profeten) kallade då till sig Baruk, Nerias son, och efter Jeremias diktamen skrev Baruk ner i en bokrulle allt vad Herren hade talat till honom.

Om tillräckligt många har hört samma budskap ända sedan de var barn, och de kan lägga till uppgifter som andra har missat, då finns det många vittnen som bekräftar att en muntlig tradition kan fungera, speciellt när Guds ande påminner om sanningen.

Matteus 10
[20] och det är inte ni som talar, utan er Faders ande talar genom er.

Henoks bok är inte lika viktig för att bli frälst, därför fokuserar man på evangeliet med nybörjare. Men nu vet vi varför aposteln skrev om de änglar som syndade - de hålls i förvar fram till domen. Det är en bekräftelse på Henoks bok.
Citera
2026-07-31, 19:48
Medlem
Citat:
Dum fråga kan tyckas. Men jag hoppas och tror att många kan relatera.

Jag är mycket intresserad av att studera Bibeln, specifikt för att föröka förstå dess mystiska och dolda budskap. Jag hörde nånstans att hela Bibeln i princip är en kod, vilket gjorde mig nyfiken.

Men det känns helt hopplöst. Var börjar man?

I yngre dagar lusläste jag Gamla Testamentet från pärm till pärm, men jag minns inte mycket annat än att boken var jävligt tråkig och långrandig. Sida upp och sida ner om Abrahams släktträd och hur man bygger ett tält på bästa sätt. Inte kul.

För att plocka gobitar ur Bibeln har jag testat några olika sätt:

* Läst Seven Last Words av James Martin .Sj

Ett personligt porträtt av Jesus med fokus på hans mänskliga sida. Mycket bra!

* Har konfirmerat mig och fick då läsa en bok av nån svensk präst, tyvärr glömt namnet men det handlade mest om "personlig tro" så att säga - inga dolda budskap eller djuplodande analyser av Uppenbarelseboken.

* Appen Bibeln. Fullkomligt värdelös och intetsägande (för mig).

Har funderat på en Bibelkurs i kloster, men inte haft tid tyvärr.

Tips, tankar, idéer? Tack på förhand.

Bibeln skrev för att folk skulle tro på Jesus

Det är bara att sätta igång och läsa ett evangelium + ett brev.

Det finns massor av teologer som du kan prata med om du hittar " koder " eller om du stöter på problem som du inte förstår tillex vad är egentligen " nytt vin i gamla säckar " som Jesus pratar om.
Citera
2026-07-31, 21:32
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Bibeln skrev för att folk skulle tro på Jesus

Det är bara att sätta igång och läsa ett evangelium + ett brev.

Det finns massor av teologer som du kan prata med om du hittar " koder " eller om du stöter på problem som du inte förstår tillex vad är egentligen " nytt vin i gamla säckar " som Jesus pratar om.

Jag tror det är textens längd som gör mig trött. Man vet inte vart man ska börja...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in