Igår, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Oj, det gick snabbt, jag förstod att du inte skulle sätta dig in i skrifterna.
Du får ta det som du vill, det känns meningslöst att fortsätta, men t.ex. Jesus hänvisade ständigt till skriften, och det var skriften som var i fokus när han undervisade:

"Och han undervisade dem och sade: "Står det inte skrivet:" (Mark 11:17 Folkbibeln)

Och här står det svart på vitt:

"för att ni ska lära er den regeln när det gäller oss att inte gå utöver vad Skriften säger " (1 Kor 4:6 Folkbibeln)

Katolska Kyrkan går långt utöver vad skriften säger, och det är väl därför ni anser att enbart bibeln inte ska gälla.

När Första Korintierbrevet skrevs syftade "Skriften" på Gamla Testamentet. Så enligt dig är det bara GT som gäller?

Det du gör är att rycka ut en vers ur dess sammanhang. Det Paulus skriver ska förstås utifrån hela brevet och i synnerhet det han skriver innan den versen. Men det hade inte passat ditt syfte.

Återigen, om Sola Scriptura - ingen före 1500-talet hade överhuvudtaget tänkt i de banorna, är det inte att underkänna den Helige andes verkan? - hade varit en viktig princip hade den naturligtvis nämns klart och tydligt.

Det märkliga i sammanhanget är att samtidigt som du klamrar sig fast vid Sola Scriptura så hårt så ignorerar du helt och hållet det faktum att det framgår av Bibeln att Jesus grundar kyrkan, utser Petrus till dess ledare och instiftar eukaristin och beordrar de troende att äta hans kropp och blod. varför förnekar du då kyrkan, varför förnekar du påveämbetet och varför äter du inte Kristi kropp och blod?
Citera
Igår, 12:44
Medlem
Citat:
Citat:
Och här står det svart på vitt:

"för att ni ska lära er den regeln när det gäller oss att inte gå utöver vad Skriften säger " (1 Kor 4:6 Folkbibeln)
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertVogler
När Första Korintierbrevet skrevs syftade "Skriften" på Gamla Testamentet. Så enligt dig är det bara GT som gäller?

Nej, men det visar hur viktiga dom inspirerade skrifterna är, jag visade också att Jesus ständigt hänvisade till GT. Dessutom jämställde Petrus breven från Paulus med dom övriga skrifterna.

Menar du att enbart GT är inspirerad av Gud, och enbart GT ska vara Sola Scriptura?
Eller kan ni gå utöver skriften även med GT?

Citat:
Ursprungligen postat av AlbertVogler
Det märkliga i sammanhanget är att samtidigt som du klamrar sig fast vid Sola Scriptura så hårt så ignorerar du helt och hållet det faktum att det framgår av Bibeln att Jesus grundar kyrkan, utser Petrus till dess ledare och instiftar eukaristin och beordrar de troende att äta hans kropp och blod. varför förnekar du då kyrkan, varför förnekar du påveämbetet och varför äter du inte Kristi kropp och blod?

Det är en annan diskussion, vill du skifta fokus?
Citera
Igår, 13:22
Medlem
Citat:
Jag håller med att Folkbibeln är bättre än Bibel2000, förutom dom skriftställen som kan tolkas till treenighetens fördel.

Men fråga vilken modern svensk översättning av alla översättningar försöker mest konsekvent ligga nära grundtexten samtidigt som den fortfarande är begriplig svenska. Det vore intressant för mig att se vilket resultat du får.
Treenigheten är en bluff men menar du att Folkbibeln 2015 har mer av sådant än de övriga?
Citera
Igår, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Treenigheten är en bluff men menar du att Folkbibeln 2015 har mer av sådant än de övriga?

Det jag har jämfört med är enbart med Bibel2000.
Och jag har inte undersökt eller lagt det på minne, det är mer av en känsla när jag har läst och jämfört med Folkbibeln och Bibel2000.

Det här är ett exempel:

"vår store Gud och Frälsare Jesus Kristus" (Titus 2:13 Folkbibeln)
"vår store gud och frälsare Kristus Jesus" (Titus 2:13 Bibel2000)

I grundtexten existerar det ingen skillnad mellan stora och små bokstäver, allting skrevs med stora bokstäver. Här väljer Folkbibeln ett stort G, men Jesus kallas för en gud, även människor kallades för gudar, det betyder inte att Jesus är Gud med stort G.

Jag kommer inte åt Bibel2000, är det fler som har problem med det?
Citera
Igår, 21:34
Medlem
Dog food
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här