2026-07-30, 10:24
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuken
SE stämplar in och ut på brottsplatsen.
In 23 19 eller 23 20 spelar ingen roll.
Han är vapentränad.
Goda grannen har fem relevanta vapen på licens.
Han säger sig ha blivit förväxlad med mördaren då
denna hade blått plagg, men samtidigt säger AB mörk rock.
En liten väska med relevanta mått ses av YN.
Och denna individ utreds inte i detalj.

Inget vittne har sett en väska på mordplatsen, som del av mördarens attiraljer.

Det betyder i min värld att YN inte såg mördaren.
Citera
2026-07-30, 10:25
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Nu ändrar du totalt på vad som skrivs.
Att det är troligt att gm har visat på liknande beteende tidigare betyder inte att någon som har visat på liknande beteende tidigare är en trolig gm bara pga det.

Men det var faktiskt så CP kom in i utredningen. Det var för att han var en känd våldsverkare i området och hade åkt dit för dråp i närheten av mordplatsen.
CP blev också misstänkt för att vittnen pekade ut honom som GM.

Inget vittne har pekat ut SE som mördaren. (YN har "pekat ut Kurden Latif A, CP och SEs väska, men inte SEs rock på en ansiktslös bild.)
Citera
2026-07-30, 10:29
Medlem
matsqqs avatar
På WPU stod det :

Alvar Lindencrona Överlämnade 1978 ledarskapet för Stay Behind till Curt-Steffan Giesecke, VD för försäkringsbolaget Trygg-Hansa.

Så det var enbart 8 år innan Palme sköts ...
Citera
2026-07-30, 10:33
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
På WPU stod det :

Alvar Lindencrona Överlämnade 1978 ledarskapet för Stay Behind till Curt-Steffan Giesecke, VD för försäkringsbolaget Trygg-Hansa.

Så det var enbart 8 år innan Palme sköts ...
8 år innan?

Kan det ha varit Amaltheamannen som mördade OP?

SE var bara medhjälpare i så fall?

Amaltheamannen hade mördat innan och var vid liv när mordet inträffade 1986.

Edit; Om Amaltheamannen mördade OP kan han varit den äldsta statsministermördaren i världshistorien.
Senast redigerad av ursprungligen 2026-07-30 kl. 10:46.
Citera
2026-07-30, 10:33
Avstängd
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Om Stig gifte sig två gånger verkar han väl inte varit så socialt avvikande?

Jag får en bild av den osannolike GM-SE att han är ett dreglande impulsivt monster som sitter i mamma Ruts källare på Riddargatan och putsar maniskt på den ärvda olagliga revolvern och upprepar mantrat "Döda Palme, döda Palme".

På något sätt känns det inte som denna beskrivning passar in på den verkliga SE.

Min psykologiska bild är en väldigt osäker individ med svag självkänsla, vissa histrioniska drag och lätt mytomani. I övrigt inget mer "allvarligt" än så. Det har spekulerats om narcissism men jag tror inte det, det hade medfört ett mer destruktivt och manipulativt beteende hans partners hade kunnat redogjort för. Han var mer genuint fåfäng, vilket är någonting annat.

Han har höga förväntningar på livet som uppfylls acceptabelt men vänder plötsligt neråt i 40-års åldern när hälsan sviker och dåliga vanor kommer ikapp. En faktor som nog inte ska underskattas är hur den i ungdomen relativt stiliga S.E tappade utseendet till följd av alkohol och sjukdom, säkert kände den modeintresserade reklamaren att detta var en viktig punkt men dåtida mansnormerna lade locket på frågan.

Den usla självkänslan och bekräftelsebehovet kan säkert förklaras om det var så att föräldrarna i praktiken övergav honom till släktingarna, vilket faktiskt är en bra scen i Netflix-serien.

Som helhet stämmer det väldigt väl med en person som behöver erkännande och en central position i en historisk händelse. Det stämmer inte lika bra med en ensamagerande politiker-mördare. Man kan alltid testa conceptual stretching. Lägg Engström i samma fack som Mihajlo Mihajlovic, Lee Harvey Oswald, Lasermannen, Thomas Mair med flera så skär det sig.

För debatten och den intellektuella hederligheten kommer jag faktiskt på en person som någorlunda påminner om Engström och det är total-weirdot som mördade Charlie Kirk, Tyler Robinson. Som helhet tycker jag dock att den psykologiska profileringen blir ett tydligt motargument.
Senast redigerad av H24 2026-07-30 kl. 10:47.
Citera
2026-07-30, 10:40
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Min psykologiska bild är en väldigt osäker individ med svag självkänsla, vissa histrioniska drag och lätt mytomani. I övrigt inget mer "allvarligt" än så. Det har spekulerats om narcissism men jag tror inte det, det hade medfört ett mer destruktivt och manipulativt beteende hans partners hade kunnat redogjort för. Han var mer genuint fåfäng, vilket är någonting annat.

Han har höga förväntningar på livet som uppfylls acceptabelt men vänder plötsligt neråt i 40-års åldern när hälsan sviker och dåliga vanor kommer ikapp. En faktor som nog inte ska underskattas är hur den i ungdomen relativt stiliga S.E tappade utseendet till följd av alkohol och sjukdom, säkert kände den modeintresserade reklamaren att detta var en viktig punkt men dåtida mansnormerna lade locket på frågan.

Den usla självkänslan och bekräftelsen kan säkert förklaras om det var så att föräldrarna i praktiken övergav honom till släktingarna, vilket faktiskt är en bra scen i Netflix-serien.

Som helhet stämmer det väldigt väl med en person som behöver erkännande och en central position i en historisk händelse. Det stämmer inte lika bra med en ensamagerande politiker-mördare. Man kan alltid testa conceptual stretching. Lägg Engström i samma fack som Mihajlo Mihajlovic, Lee Harvey Oswald, Lasermannen, Thomas Mair med flera så skär det sig.

För debatten och den intellektuella hederligheten kommer jag faktiskt på en person som någorlunda påminner om Engström och det är total-weirdot som mördade Charlie Kirk, Tyler Robinson. Som helhet tycker jag dock att den psykoligska profileringen blir ett tydligt motargument.
Jag är ingen psykiatriker och man brukar säga att man bör ha träffat patienten innan man ställer en diagnos.

Jag håller med dig om att det vi vet om SE gör det troligt att SE inte ens skulle fått någon diagnos och att din psykologiska beskrivning av SE verkar stämma med det som är känt om SE.
Citera
2026-07-30, 10:43
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24

Den usla självkänslan och bekräftelsen kan säkert förklaras om det var så att föräldrarna i praktiken övergav honom till släktingarna, vilket faktiskt är en bra scen i Netflix-serien.

För debatten och den intellektuella hederligheten kommer jag faktiskt på en person som någorlunda påminner om Engström och det är total-weirdot som mördade Charlie Kirk, Tyler Robinson. Som helhet tycker jag dock att den psykoligska profileringen blir ett tydligt motargument.

Bra analys.

För protokollets skull vill jag bara inflika att Tyler Robinson var 22 år.

SE vore bokstavligen den äldsta statsministermördaren i världshistorien om han var GM.
Citera
2026-07-30, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det där är efter mordet.

Man kan vända på det och se att någon faktiskt valde att anställa honom och att han lyckades behålla jobbet över lång tid. Och att någon faktiskt gillade honom såpass mycket att de gifte sig med honom.

Det är att ta det för långt att påstå att han var "misslyckad". Särskilt vid tiden för mordet.

Sedan att dra paralleller till Breivik för att han jobbade övertid, ansökte om en chefsposition och försökte sig på att bli fritidspolitiker är ju högst fascinerande.

Jag fattar ju att du har lite tungt för det, men parallellen till Breivik var altså att ingen av dom hadde visat våldstendenser.

Var det så svårt?
Citera
2026-07-30, 10:44
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlotteSomewhere
Inget vittne har sett en väska på mordplatsen, som del av mördarens attiraljer.

Det betyder i min värld att YN inte såg mördaren.

Att ha en handledsväska svängandes när du ska hantera vapen upp, sikta, skjuta och sedan ner igen känns.....orimligt?

Med risk att tappa väskan i förfarandet dessutom?
Krävs mycket kreativt tänkande här, det är iofs denna tråd världsfenomenal på
.
Citera
2026-07-30, 10:46
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jag fattar ju att du har lite tungt för det, men parallellen till Breivik var altså att ingen av dom hadde visat våldstendenser.

Var det så svårt?
Väldigt svårt med tanke på att det inte var det du skrev.

"Jag har studerat ABB noga och ser faktiskt likheter mellan dom två. Båda till synes harmlösa, men fascinerade av vapen och uniformer. Båda från överklassmiljö, men mislyckade i privatlivet etc"
Citera
2026-07-30, 10:48
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlotteSomewhere
Att ha en handledsväska svängandes när du ska hantera vapen upp, sikta, skjuta och sedan ner igen känns.....orimligt?

Med risk att tappa väskan i förfarandet dessutom?
Krävs mycket kreativt tänkande här, det är iofs denna tråd världsfenomenal på
.
Man ser tydligt hur väskan skulle sett ut på mordplatsen i Netflix rekonstruktion. Man kan nog med lätthet dra slutsatsen att väskan (om det ens var en väska) inte kan ha hanterats på mordplatsen som det ser ut i Netflixserien.
Citera
2026-07-30, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Det är över huvud taget ovanligt att 52-åringar mördar politiker. Särskilt utan våldshistorik.

Oswald var 24. Mijailovic var 25. Breivik var 32.

Jag har noterat att de flesta SE-misstänkare själva är i 50-årsåldern eller äldre. Då fattar man nog inte hur gammalt det faktiskt är. Jag tänker att man projicerar sina egna gubbfantasier om att vara handlingskraftig och plötsligt visa världen en ny sida av sig själv. Man projicerar sina gubbfantasier på SE och lever ut sina maktfantasier genom honom.

En bra poäng, faktiskt. Men glöm inte att Engströms mamma faktiskt blev sveriges äldsta kvinna..

Och även som 52 årig reumatiker med tydliga helsoproblem sprang han rätt bra på tv altså.

Ohyggligt bra..

Engström var udda, han är helt enkelt ingen man griper genom att använda statistik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in