Citat:
Ursprungligen postat av
ursprungligen
Om Stig gifte sig två gånger verkar han väl inte varit så socialt avvikande?
Jag får en bild av den osannolike GM-SE att han är ett dreglande impulsivt monster som sitter i mamma Ruts källare på Riddargatan och putsar maniskt på den ärvda olagliga revolvern och upprepar mantrat "Döda Palme, döda Palme".
På något sätt känns det inte som denna beskrivning passar in på den verkliga SE.
Min psykologiska bild är en väldigt osäker individ med svag självkänsla, vissa histrioniska drag och lätt mytomani. I övrigt inget mer "allvarligt" än så. Det har spekulerats om narcissism men jag tror inte det, det hade medfört ett mer destruktivt och manipulativt beteende hans partners hade kunnat redogjort för. Han var mer genuint
fåfäng, vilket är någonting annat.
Han har höga förväntningar på livet som uppfylls acceptabelt men vänder plötsligt neråt i 40-års åldern när hälsan sviker och dåliga vanor kommer ikapp. En faktor som nog inte ska underskattas är hur den i ungdomen relativt stiliga S.E tappade utseendet till följd av alkohol och sjukdom, säkert kände den modeintresserade reklamaren att detta var en viktig punkt men dåtida mansnormerna lade locket på frågan.
Den usla självkänslan och bekräftelsebehovet kan säkert förklaras om det var så att föräldrarna i praktiken övergav honom till släktingarna, vilket faktiskt är en bra scen i Netflix-serien.
Som helhet stämmer det väldigt väl med en person som behöver erkännande och en central position i en historisk händelse. Det stämmer inte lika bra med en ensamagerande politiker-mördare. Man kan alltid testa conceptual stretching. Lägg Engström i samma fack som Mihajlo Mihajlovic, Lee Harvey Oswald, Lasermannen, Thomas Mair med flera så skär det sig.
För debatten och den intellektuella hederligheten kommer jag faktiskt på en person som någorlunda påminner om Engström och det är total-weirdot som mördade Charlie Kirk,
Tyler Robinson. Som helhet tycker jag dock att den psykologiska profileringen blir ett tydligt motargument.