Citat:
Ursprungligen postat av
hyssases
Ett visst sammarbete mellan länderna behövs i vissa frågor som påverkar globalt t.ex handel, bekämpa brottslighet, miljöfrågor, försvar, mobilsurfande o s v.
I frågor som inte påverkas globalt t. ex arbetsrätt, brott och straff, narkotikapolitik, snus o s v ska EU inte lägga sig i.
Så smalt EU som möjligt för rent krasst är det andra länders politiker som bestämmer vad vi ska göra i vårt land som de enligt mig inte har att göra med.
Saken är mycket enkel: jag vill kunna diskutera frågor om hur trycket från "Bryssel" begränsar utrymmet för den öolitik som förs på nationell nivå, i om t ex utrikespolitik/diplomati, sociala frågor /arbetsmarknadspolitik finanspolitik, energifrågor, brott och straff osv - jag vill kunna ha en livlig debatt och politiskt ansvarstagande om detta på det enskilda landets nivå - UTAN att man behöver bli ihoptussad med t ex partier som älskar Donald Trump, rörelser som vill ha kvinnorna tillbaks till köket eller som hela tiden tjoar att "det handlar ju om
Bankjudarna, fattar ni inte det". Kritisk diskussion om EU och hur fel de har hamnat har en rättmätig plats inne i mainstream, och det var inte så länge sedan det var så. För bara 25-30 år sedan fanns det en levande diskussion om EU:s och globaliseringens avigsidor som stod mitt inne i tunga svenska mittenpartier och tidningar, det gick utmärkt att t ex vara statsråd i Göran Perssons s-regering men vara kritisk till EU och euron (t ex Marita Ulvskog).
Men sedan 2002 ungefär har det området steg för steg försvunnit, denna inre kritiska debatt röktes ut. Nästan alla partier blev väldigt mycket mer kompakt EU-kramande´, och numera är också nästan alla svenska riksdagspartier i princip för att Sverige är med i NATO (undan taget är möjligen V). Det här har gjort en betydande del av svenska folket politiskt hemlösa, men framför allt har det snöpt både politiken och den aktiva politiska debatten.
Jag menar att den här förvandlingen i grunden beror på opportunism och lobbying, och den är klart destruktiv för demokratin.