2019-05-25, 10:23
Medlem
Bara svammel Jag tror att läsarna inser att farbror Sven tillhör något "smutskastarkompani" från något parti.
Citera
2019-05-25, 10:25
Medlem
Ett snabbresande EU-teatersällskap.

” – Du pratar om din sportbil, dina gucciväskor och skålar i champagne när du tycker du vunnit en politisk seger, sa Socialdemokraternas toppkandidat.”

Man hade lika gärna kunnat samla nio stycken från ”plattan” och låtit dem diskutera viner.

https://www.expressen.se/ledare/argt...des-i-sticket/

EU-kandidater lovar transparens

De flesta av partiernas kandidater
i EU-valet lovar full transparens
kring vilka företag och intresse-
grupper de träffar.

För ledamöter som tilldelats en
nyckelroll i lagstiftningsarbetet är
det sedan i februari obligatoriskt
att på EU-parlamentets webbplats
offentliggöra den typen av möten.

För andra ledamöter är det fritt
att själv välja hur man gör, men det
är rekommenderat att offentliggöra
sina möten. Många svenska toppnamn
säger sig vilja följa öppenhet, även
om några nämner undantag.
KD:s kandidater Sara Skyttedal och
David Lega är de enda kandidater som
svarar rakt nej på SVT:s fråga om de
kommer offentliggöra alla sina möten
med intressegrupper.

"Som huvudregel berättar jag gärna
för mina väljare vad jag gör och vem
jag har möte med, om frågan ställs.
Även om det finns undantag, det kan
vara känsligt för oppositionsgrupper
från andra länder, exempelvis.",
skriver Sara Skyttedal.

Moderaterna skriver i ett gemensamt
svar från pressavdelningen att man
kommer följa det nya regelverket.

Jag trodde att när man blev EU parlamentariker så företräder man svenska folket och inte bara de som röstat på ett visst parti.

"Som huvudregel berättar jag gärna
för mina väljare vad jag gör och vem
jag har möte med, om frågan ställs.
Citera
2019-05-25, 11:07
Medlem
Rena Kasperteatern.
Anklagelserna flyger mellan kandidaterna i valdebatterna.

Fast nere i Europaparlamentet kommer de för det mesta att rösta likadant.
Partiernas vallöften blir allt dummare.

https://www.expressen.se/ledare/ylva...rotator-item-3
Citera
2019-05-25, 12:22
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uea
Bara svammel Jag tror att läsarna inser att farbror Sven tillhör något "smutskastarkompani" från något parti.

Så att plocka fram fuskande parlamentariker är svammel? Hur ska du ha det??? Gör det ont för att det är just Marine Le Pen som har varit framme och nallat?
Citera
2019-05-25, 12:29
Medlem
Känns det bra när EU parlamentarikerna klarar sig från att åtalas för bedrägerirapporten som istället hemligstämplades?
Citera
2019-05-25, 12:48
Medlem
Farbror Sven behöver en påminnelse om tjyvsamhället som du legitimerar.

Stoppa bedrägerierna i EU-parlamentet

500 miljoner EU-medborgare styrs av 736 EU-parlamentariker. Dessa avslöjades i en bedrägerirapport förra året ha förskingrat i genomsnitt motsvarande en miljon tvåhundratusen (1 200 000) kronor per politiker under ett enda år (2006).

Summary – EP Audit report och www.Telegraph.co.uk den 21 feb 2008

Talmannen i EU förbjöd att rapporten blev offentlig. Parlamentet förbjöd att ytterligare år granskas. Över hälften av de politiker som valdes in i EU-parlamentet i juni i år är omvalda. Ingen hade ställts inför rätta för begångna bedrägerier. Medborgarna är totalt ovetande om denna ofattbara korruption i deras eget parlament, som nu bara kan fortsätta!

Som ordförandeland kan Sverige visa handlingskraft och ta tag i demokratiskandalen. Väljer regeringen att tiga och låta korruptionen ha sin gång, är tjyvsamhället legitimerat också för oss övriga medborgare i EU.

Björn von der Esch

https://www.vlt.se/artikel/stoppa-be...eu-parlamentet
Citera
2019-05-25, 13:10
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Farbror Sven behöver en påminnelse om tjyvsamhället som du legitimerar.

Stoppa bedrägerierna i EU-parlamentet

500 miljoner EU-medborgare styrs av 736 EU-parlamentariker. Dessa avslöjades i en bedrägerirapport förra året ha förskingrat i genomsnitt motsvarande en miljon tvåhundratusen (1 200 000) kronor per politiker under ett enda år (2006).

Summary – EP Audit report och www.Telegraph.co.uk den 21 feb 2008

Talmannen i EU förbjöd att rapporten blev offentlig. Parlamentet förbjöd att ytterligare år granskas. Över hälften av de politiker som valdes in i EU-parlamentet i juni i år är omvalda. Ingen hade ställts inför rätta för begångna bedrägerier. Medborgarna är totalt ovetande om denna ofattbara korruption i deras eget parlament, som nu bara kan fortsätta!

Som ordförandeland kan Sverige visa handlingskraft och ta tag i demokratiskandalen. Väljer regeringen att tiga och låta korruptionen ha sin gång, är tjyvsamhället legitimerat också för oss övriga medborgare i EU.

Björn von der Esch

https://www.vlt.se/artikel/stoppa-be...eu-parlamentet

Men detta var ju svammel nyss enligt dig! Att Marine Le Pen har dömts för att ha missbrukat parlamentets pengar var svammel… Ändrar du åsikt varje timme?
Citera
2019-05-25, 13:19
Medlem
Jag förutsätter att "farbror Sven" åtminstone passera förskolan och är någorlunda läskunnig. Om du inte förstår så har jag aldrig försvarat Le Pen men du påstår att att jag har sympatier för henne.

Sedan ytterligare en påminnelse.Man har ju förbjudit alla revision inte bara för bedrägeri året.
Citera
2019-05-25, 13:43
Medlem
Därför kan det vara din plikt att INTE rösta.

Det finns inget land i Europa där medborgarna accepterar att i väsentliga avseenden styras av politiker som valts av medborgare i andra länder

Har man inget problem med att Sverige blir en ynklig valkrets inom EU är allt det här ointressant.

https://www.expressen.se/kronikorer/...tt-inte-rosta/
Citera
2019-05-25, 13:53
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Jag förutsätter att "farbror Sven" åtminstone passera förskolan och är någorlunda läskunnig. Om du inte förstår så har jag aldrig försvarat Le Pen men du påstår att att jag har sympatier för henne.

Sedan ytterligare en påminnelse.Man har ju förbjudit alla revision inte bara för bedrägeri året.

Jag: "Marine Le Pen har nu dömts i EU-domstolen för mygel med pengar i parlamentet och ska beta tillbaka 300 000 euro.

Vad säger uea? Hennes parti har väl dina sympatier?

https://www.lemonde.fr/politique/art...67_823448.html"

Du: Bara svammel Jag tror att läsarna inser att farbror Sven tillhör något "smutskastarkompani" från något parti.

Inget svar på frågan: hennes part har väl dina sympatier? Ett parti som vill att Frankrike lämnar EU och som ligger bra till i opinionen dessutom. Du är ju en Farage-kramare så antagligen är du väl en Le Pen-kramare också? Med eller utan mygelpengar. Eller?
Citera
2019-05-25, 14:05
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Därför kan det vara din plikt att INTE rösta.

Det finns inget land i Europa där medborgarna accepterar att i väsentliga avseenden styras av politiker som valts av medborgare i andra länder

Har man inget problem med att Sverige blir en ynklig valkrets inom EU är allt det här ointressant.

https://www.expressen.se/kronikorer/...tt-inte-rosta/

Hakelius och du (i vanlig ordning) är helt ute och cyklar. Han torgför den felaktiga bilden att t.ex. svenskarna sitter isolerade och inte har något som helst inflytande. I det praktiska arbetet ingår de vanligtvis i partigrupper med likasinnade från andra länder.

Här har du ett twitter från politikern Anders Wijkman, som till skillnad från proffstyckaren Hakelius har erfarenhet från både Europaparlamentet och riksdagen.

"@AndersWijkman
4 maj
Helt rätt. Enskilda ledamöter av Europaparlamentet kan göra stor skillnad. De får ansvar att föra frågor genom beslutsprocessen. Helt annorlunda än i svenska Riksdagen där allt är avgjort på förhand. I EP byggs majoriteter underifrån och kunniga ledamöter har stort inflytande!
"
Citera
2019-05-25, 14:48
Medlem
Ingen av skattebetalarna i hela EU har någon aning om bedrägerierna som avslöjades 2006 hade förekommit före inte heller efter.

2000 ingen revision
2001 ingen revision
2002 ingen revision
2003ingen revision
2004 ingen revision
2005 ingen revision
2006 så kom då bedrägerirapporten för året men hemligstämplades snabbt.
och låstes in i ett rum med vakter stående utanför.
2007 ingen revision
2008ingen revision
OSV.

Jag har tidigare kallat Wijkman för en koldioxidvärsting i och med Strasbourgflytten. Han förnekade det inte men förklarade sig att han måste kunna sköta sitt jobb. Han har ungefär samma ryggrad som farbror Sven, För han ville att jag skulle skriva till Sarkozy och klaga för han tordes inte själv. Visserligen är jag bra på att äta franska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in