2026-07-30, 08:45
Medlem
Driftstopps avatar
93.000 kr för rishögen ja.
Personer som skriver att det är en bråkdel av budget och småpengar.
Nej det är det inte om man tittar på all konst och årliga "open art".
Det är många miljoner i skatteslöseri.

Det är inte konst, det är skräp och skatteslöseri på skit.
Citera
2026-07-30, 09:52
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av videopac
Nu ligger det ju i saken natur att sådana här beställare får skjuta i blindo, man får inte lägga sig i och försöka styra konstnärer, nej, nej. Det är själva förekomsten av sådana här vansinniga upplägg som borde förvisas från det offentliga. Vems pengar är det de förskingrar till en odugling?

Sillanpää är en utbildad konstnär, så det är inget konstigt att uppdraget gått till henne. Precis som när man anlitar en revisor och då anlitar en person som är utbildad till revisor. Eller för att måla om kommunhuset anlita en målare.

Sedan kan det ju vara en odugling eller en person som är fel för uppdraget ändå.

Men här har man fått vad man betalar för och beställaren är nöjd. Jag är fullt med på att vissa tycker det är skräp, speciellt de som inte är intresserade av konst, men det är långt ifrån detsamma som förskingring. Det är också svårt för människor att bedöma något om de är okunniga i ämnet det är frågan om. Kan man inget om konst eller inte gillar konst öht så håller man säkerligen inte med de som har mer kunskaper. Det brukar vara så, och så tillkommer tycke och smak.
Citera
2026-08-07, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Varför ska man rösta på någon som först 2018 kom på att han var emot OpenArt när SD har varit emot det sedan 2008?

Vad i hela friden pratar du om? OpenArt, sd & 2008? Kom in i matchen nu.

Detta är ytterligare ett bevis på att demokrati är livsfarligt. Hur ska samhället kunna gå framåt när man låter utvecklingsstörda rösta?
Citera
2026-08-07, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Sillanpää är en utbildad konstnär, så det är inget konstigt att uppdraget gått till henne. Precis som när man anlitar en revisor och då anlitar en person som är utbildad till revisor. Eller för att måla om kommunhuset anlita en målare.

Sedan kan det ju vara en odugling eller en person som är fel för uppdraget ändå.

Men här har man fått vad man betalar för och beställaren är nöjd. Jag är fullt med på att vissa tycker det är skräp, speciellt de som inte är intresserade av konst, men det är långt ifrån detsamma som förskingring. Det är också svårt för människor att bedöma något om de är okunniga i ämnet det är frågan om. Kan man inget om konst eller inte gillar konst öht så håller man säkerligen inte med de som har mer kunskaper. Det brukar vara så, och så tillkommer tycke och smak.

Betald konst är en scam. Konstnär föds du till. Från början kostade inte konst något, det var en naturlig del av livet med grottmålningar, berättare runt lägerelden, sång och musik osv. Att kommuner ska betala miljoner till random idioter och kalla deras skräp för "konst" är Kejsarens nya kläder. Du hade fått intressantare verk av hemlösa uteliggare.
Citera
2026-08-07, 10:32
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Betald konst är en scam. Konstnär föds du till. Från början kostade inte konst något, det var en naturlig del av livet med grottmålningar, berättare runt lägerelden, sång och musik osv. Att kommuner ska betala miljoner till random idioter och kalla deras skräp för "konst" är Kejsarens nya kläder. Du hade fått intressantare verk av hemlösa uteliggare.

Konstnärer har sedan mycket länge utbildat sig, t ex genom ett lärlingssystem. De har också sedan länge tagit betalt. Förr i tiden betalade kanske människor i natura eller klarade sig själv och en bonde eller konstnär tjänade inga pengar. Så är det inte idag.
Citera
2026-08-07, 10:50
Medlem
Citat:
Konstnärer har sedan mycket länge utbildat sig, t ex genom ett lärlingssystem. De har också sedan länge tagit betalt. Förr i tiden betalade kanske människor i natura eller klarade sig själv och en bonde eller konstnär tjänade inga pengar. Så är det inte idag.

Jo men när man frångick att betala folk som Michelangelo och nu betalar idioter som klistrar en banan på ett papper eller levererar en rishög, då betalar man inte för konst utan för en scam.
Citera
2026-08-07, 12:38
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Jo men när man frångick att betala folk som Michelangelo och nu betalar idioter som klistrar en banan på ett papper eller levererar en rishög, då betalar man inte för konst utan för en scam.

Jag är inte en stor beundrare av installations-konst, och jag förstår att många ifrågasätter konstformen, men jag är med på att det är en konstform och det råder ingen tvekan om att de som sysslar med konst professionellt anser att det är en form av konst.

Det är en konst som sysslar med upplevelser, i grunden inte skilt från en idrottsupplevelse, en konsert, ett fyrverkeri eller en snögubbe. Det är precis som dessa inget som varar över tid men som ändå är värt pengarna för många människor.

Vissa gillar inte fotboll och vissa gillar inte installationer men för andra är det något värdefullt trots sin tillfälliga natur.
Citera
2026-08-07, 12:53
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Jag är inte en stor beundrare av installations-konst, och jag förstår att många ifrågasätter konstformen, men jag är med på att det är en konstform och det råder ingen tvekan om att de som sysslar med konst professionellt anser att det är en form av konst.

Det är en konst som sysslar med upplevelser, i grunden inte skilt från en idrottsupplevelse, en konsert, ett fyrverkeri eller en snögubbe. Det är precis som dessa inget som varar över tid men som ändå är värt pengarna för många människor.

Vissa gillar inte fotboll och vissa gillar inte installationer men för andra är det något värdefullt trots sin tillfälliga natur.

Jag håller med om att konst inte är oviktigt, men är det inte rimligt med att offentlig konst uppnår verkshöjd i alla fall?
Citera
2026-08-07, 23:09
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rapsodyinsweden
Vad i hela friden pratar du om? OpenArt, sd & 2008? Kom in i matchen nu.

Detta är ytterligare ett bevis på att demokrati är livsfarligt. Hur ska samhället kunna gå framåt när man låter utvecklingsstörda rösta?
Hej Basalorum, demokrati är farligt.

Ett parti som kan sammanfattas som en sketch av Peter Wahlbäck (moderatkommunisten) vet tydligen bättre, SD från Temu rockar!

Jolly Bob från Aberdeen!

Allard vill dessutom fortsätta att finansiera Openart: Markus Allard (ÖP) vill se billig konst av skolbarn på Open art
Senast redigerad av Fear2be 2026-08-07 kl. 23:18.
Citera
2026-08-08, 07:16
Medlem
Driftstopps avatar
Citat:

Undrar vad kostnären gjorde för sitt avrode.
Open art anlitar ett externt företag med kranbil som lastar av rishögen precis sådär med sin grip.

Så vad gjorde konstnären?
Citera
2026-08-08, 09:52
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:

Det här är väl ungefär vad dina konstnärer utbildats i:

https://royalposters.se/konstblogg/apan-lurade-hela-konstetablissemanget/

Citat:
Åke ”Dacke” Axelsson var en av de som tröttnat på arroganta konstkritiker som trodde de var bättre än folket med deras djupa analyser av själlösa målningar. Åke som var journalist ville testa dessa fisförnäma herrar. Han begav sig till Borås djurpark, övertalade en av djurskötarna och fick låna apan Peter. Åke ”Dacke” Axelsson hade dukat upp med färg, dukar och målarverktyg så apan Peter kunde sätta i gång med målandet

Citat:
Konstkritikerna, förutom en som inte uppskattade den intetsägande konsten, blev totalt grundlurade.

Citat:
Den som hyllade ”Pierre Brassau” mest, Rolf Anderberg, betedde sig likt många förnekare gör, han valde att stå fast vid sin övertygelse att målningarna var högklassiga.

Lika högklassiga målningar som denna rishög för 93K.

Kejsarens nya kläder.
Citera
2026-08-08, 11:12
Medlem
Epimaness avatar
Citat:

Men all konst passar inte som offentligt finansierad konst i det publika rummet. Om folk vill se på upptejpade bananer är var och ens sak men om syftet är att göra våra gemensamma områden mer trivsamma så är det ju uppenbar fail. Man kan även tänka sig vissa utrymmen kanske inbjuder till att stanna upp och tänka och låta sig bli förundrad. Vissa monument för att visa vördnad eller saknad, och så vidare... Enfant terrible grejer hör inte dit. Mens-konst i tunnelbanan är inte rätt. Då är "galopperande" kvinnor i stadsmiljö bättre som event även om det är woke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in