Otroligt sorgligt med förlossningspsykos 😢 Stackars familj vilken tragedi, att sedan komma ut ur en förlossningspsykos och förstå vad som hänt och vad man gjort som mamma, nej de gör ont i hjärtat <3 Får hoppas familjen får bra stöd av vården inte bara mamman utan hela familjen kommer behöva stöd för att ta sig igenom detta. Det mest tragiska är att ingen vet om en mamma kommer få en förlossningspsykos/förlossningsdepression innan därför det är viktigt att vården har koll.
Otroligt sorgligt med förlossningspsykos 😢 Stackars familj vilken tragedi, att sedan komma ut ur en förlossningspsykos och förstå vad som hänt och vad man gjort som mamma, nej de gör ont i hjärtat <3 Får hoppas familjen får bra stöd av vården inte bara mamman utan hela familjen kommer behöva stöd för att ta sig igenom detta. Det mest tragiska är att ingen vet om en mamma kommer få en förlossningspsykos/förlossningsdepression innan därför det är viktigt att vården har koll.
Bra beskrivet! Hemskt och en tragedi. En förlossningspsykos kan drabba alla. Hur mår man någonsin bra som familj efter det?
Jag tänker precis som du på mamman som måste ha ett rent helvete nu och troligen resten av livet. Tänker även på pappan som måste genomlida en känslomässig berg och dalbana. När den person som man har närmast sig, blir en annan och genomför ett av det hemskaste man kan göra.
Hade man själv velat fortsätta leva tillsammans? Jag hade nog gjort det eftersom personen troligen handlat i ett tillstånd hon inte var medveten om. Det är en hemsk handling men det är hemskt att en vanlig människa i en extremt pressad situation kan få en psykos. Hade det varit knark och bös som hade orsakat psykosen hade jag varit mer negativ. Men det verkar vara en helt vanlig skötsam mamma som får en förlossningspykos.
Hoppas innerligt att alla inblandade får hjälp och stöttning.
Hela den här händelsen är en fruktansvärt tragiskt händelse. Det är hemskt att spekulera om att man skulle vara en avskyvärd människa för att man jagar och därefter tar han om såväl kött som skinn och päls. Det har ingenting med att döda ett barn att göra.
Att akut psykisk sjukdom har drabbat en ung barnfamilj och resulterat i denna tragedi, är en mardröm som har skakat om hela bygden och vi känner djupt med de drabbade. 😢
Pappan är 43 år och mamman är 38, så de är knappast att betrakta som en "ung" barnfamilj.
Hade de varit t.ex 25 resp 23 år så hade de väl kunnat betraktas som "unga".
Jag som är en kvinna på 40+ och brukar ha svår PMDS (hormonerna rusar och jag känner inte igen mig själv i både tankar/handlingar VARJE månad innan mens och behöver extra insatta läkemedel för att kunna leva ”normalt”) lider med mamman och hela familjen. En kvinnas hormoner sänks / höjs extremt varje månad vid ägglossning och mens och har man aldrig upplevt det så har man nog svårt att förstå hur ens tankar och handlingar påverkas . Efter en förlossning gör kvinnans kropp allt för att kunna läka och hitta tillbaka men alla påverkas olika och för en del så kan det tyvärr slå hårt med hormonerna (med kombination sömnbrist/stress). Jag blir så upprörd över alla betongmänniskor i denna tråd som tror att ett intresse för jakt / skinnhantverk skulle göra att man känner mindre empati och därför skulle kunna skada en människa.
Mina tankar går till hela familjen och speciellt till mamman som förmodligen älskar sin familj men som tyvärr råkade ut för det värsta tänkbara någonsin <3
Nu handlar det om en kvinna som verkar ha haft ett så att säga utökat intresse av att jaga och som sedan fått förlossningspsykos och mördat sitt eget barn. Föräldrar kan döda sina barn utan att vara jägare, och kanske har den hobbyn ingen betydelse för varför det blev som det blev, kanske har den. Vi kommer nog aldrig få veta svaret. Men det är ändå intressant att spåna på tycker jag.
Att jaga i Sverige är en djupt traditionellt rotad verksamhet. Jakten fyller ingen praktisk funktion, ingen faktiskt naturvårdande, med undantag för eftersök av trafikskadat vilt, vilket utgör en mycket liten del av den totala jakten. Det enda skälet att jakt är tillåten, trots att det handlar om avlivning av djur som skulle anses vara oetisk i alla andra sammanhang, som är rent skadlig för djurbestånd, och som är helt onödig, är att så många i landet jagar, och jaktlobbyorganisationerna har så stort inflytande. Folk vill jaga, så därför får de jaga. Det skulle bli för mycket protester om det förbjöds.
(Om något är väl jägare Sveriges svar på islamister.)
Nu verkar den här kvinnan som sagt haft ett, så att säga, utökat intresse av att döda olika typer av djur, och då inte främst köttjakt, utan en lustbetonad jakt av småvilt som bävrar, rävar, lodjur, fåglar osv och jag tror inte att det är en allt för vågad gissning att hon nog är som den typiska jägaren vad gäller synen på djuren och vad hobbyn faktiskt går ut på.
Alltså att hon inte dödar dem för att hon hatar dem, för att hon tycker att de är vidriga, fula skadedjur som måste bort, utan tvärtom, för att hon beundrar dem, tycker de är vackra, för att hon har respekt för dem och naturen. Att hon älskar djuren, och dödar dem. En ganska vanlig inställning hos den svenska jägaren. Men det är som sagt en djup kognitiv dissonans i detta. Det är två motstridiga, oförenliga tankar och handlingar som tumlar omkring i den typiska jägarens huvud, som olja och vatten. Om man beundrar och respekterar en levande, kännande, tänkande varelse som vill leva, dödar man den då verkligen utan annan anledning än att tillfredsställa sina egna sadistiska impulser?
Jag tror att denna kognitiva dissonans riskerar att öppna något farligt inne i huvudet på jägare som intalar sig dessa saker, bygga någon sorts korrumperad logik som kan öppna för alla möjliga fasansfulla saker, som att någon i ett förvirrat, stressat tillstånd tittar på sitt barn, beundrar det, älskar det, och sen ser som nödvändighet att döda det för att skydda det, för det är vad man gör.
Jag förutsätter att damen är vegan. För om du tycker att det mer humant att köpa Scans fläskkotletter eller kycklingfilé producerat under industriella förhållanden än att jaga och ta reda på sitt byte, ja då har vi kognitiv dissonans på en helt annan nivå.
I övrigt är du totalt ute och cyklar. Antingen är du okunnig eller så ljuger du. Jakt utgör ett helt nödvändigt förvaltningsinstrument i ekosystem där naturlig predation inte reglerar viltstammarna. En adaptiv och vetenskapligt grundad jaktförvaltning begränsar överpopulation, betesskador och trafikolyckor och minskar risken för sjukdomsspridning och svält. Att du motsätter dig jakt generellt utan att samtidigt ange en fungerande alternativ mekanism för populationsreglering visar att du är frikopplad från från verkligheten, de ekologiska konsekvenserna av höga viltstammar.
Det enda vi lär oss av ditt inlägg är att du personligen tycker illa om jakt.
Kopplingen jakt - förlossningspsykos är så bisarr att jag inte vill kommentera den. Jag tror du behöver komma ut från din kammare emellanåt är allt jag kan säga.
Senast redigerad av flesh-flute 2026-07-28 kl. 10:59.
Så otroligt lågt med alla som ska kommentera familjens jaktintresse och mammans utseende på instagram. Har ni jägarexamen själva eller vad vet ni egentligen om jakt? Har ni själva fött barn och upplevt en förlossningspsykos?
Om jägare t.ex. skjuter räv för att populationen inte ska bli för stor och skada ex.vis fårböndernas djur, om jägaren sen tar vara på skinnet för att göra värmande kläder som folk gjort i alla tider, då ska man anklagad för att vara allmänt knäpp och se galen ut.
Nä, troligen en helt vanlig familj där mamman drabbades av förlossningspsykos som ledde till det fruktansvärda. Jag som mamma kan knappt föreställa mig hur hon kommer må när hon "vaknar" ur psykosen och inser vad som hänt.
Hon kommer få leva med det här resten av livet och må nog dåligt av det, utan allas okunniga kommentarer här inne.
Det är precis denna typ av rationalitet som inte går hem hos dem du försöker resonera med. De gillar gulliga djur, punkt.
Off topic men ändå inte pga ämnet
Följer just nu ett omtalat fall i USA där en ung trebarnsmamma står åtal för tre fall av mord på sina små barn. Hon var sjuksköterska på förlossningen.
Hon blev förskriven ett stort antal olika mediciner innan morden och var även inskriven då hon hade tankar på att skada sig själv och sina barn. Hon hade omfattande läkarkontakter där hon bad om hjälp.
Ändå hände det ofattbara.
Ska bli intressant att se hur den amerikanska juryn dömer henne efter rättegångens slut. Opening statements var igår
Inte så konstigt , tragiskt med förlossningspsykos. Mamman kommer ju inte häktas direkt hon kommer behandlas och när hon kommer ur psykosen så hoppas jag verkligen vården fungera ordentligt för en mamma att vakna upp och inse att hon dödat sitt eget barn är ingen som vill vara med om. Tragiskt låt familjen vara nu