2026-07-30, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
https://www.hemhyra.se/nyheter/blev-sugen-pa-pommes-frites-hamnade-i-tingsratten/

Jag vänder mig inte från att den unge mannen varit oansvarig.
Det jag vänder mig emot är att de skriver att syncope inte är ett godtagbart skäl
Jag vet inte om det är hem och hyra som fattat fel?
Men så kan ju inte tingsrätten skriva?
Att det inte eär godtagbart skäl. Jag hade haft mycket mer förståelse om de skriver att det bedöms som efterhandskonstruktion och att mannen uppgifter om syncope inte är trovärdiga

Nu har jag inte läst domen men i artikeln framgår ett högst sannolikt narkotikabruk. Även om juridiken är lite snårig så betraktas man i allmänhet som ansvarig för handlingar begångna under självförvållat rus. Risken att lämna spisen, somna eller svimma ökar vid drogintag. Oavsett sömn eller svimning så var hans tillstånd självförvållat och han går därmed enligt praxis inte utan ansvar.
Citera
2026-07-30, 08:09
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Han fyller alltså en stekpanna med olja, det ska till en hel del om man tänkt fritera. Och startar spisen. Därefter går han och lägger sig och somnar till.

Visst, i Tingsrätten ändrar han sig och berättar att han svimmat.

Att starta spisen och ställa en frityrgryta eller stekpanna med mycket olja på spisen och sedan gå på toa eller liknande är inget konstigt, men att gå och lägga sig...

Sedan är det en nackdel med stekpanna om man inte har ett tillräckligt stort lock att täcka med.

Troligen var han berusad eller påverkat av droger. Täcker inte hemförsäkringen delar av beloppet?
Personerna i tingsrätten får ju tycka så, men de bör inte skriva att det inte spelar roll om han somnade, som vi tror, eller om han svimmade, som han hävdar.

Nu gör de så att man i framtiden inte alls får lämna varm olja för att gå och kissa om man har problem med svimmning, för om man svimmar i ett annat rum än köket så är man oaktsam. Enbart om man svimmar i köket är man fortfarande ansvarsfull.

Det är just det absurda ovan som de skapar med denna dommen som jag tror TS vill belysa.
Citera
2026-07-30, 08:14
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Personerna i tingsrätten får ju tycka så, men de bör inte skriva att det inte spelar roll om han somnade, som vi tror, eller om han svimmade, som han hävdar.

Nu gör de så att man i framtiden inte alls får lämna varm olja för att gå och kissa om man har problem med svimmning, för om man svimmar i ett annat rum än köket så är man oaktsam. Enbart om man svimmar i köket är man fortfarande ansvarsfull.

Det är just det absurda ovan som de skapar med denna dommen som jag tror TS vill belysa.
hmmm, sant. det där kan få stora påföljder för andra som egentligen inte varit oaktsamma. Blir till att blint hålla koll på sin panna med olja. Dock är det vad få som friterar på fyllan tror jag generellt som tur är.
Citera
2026-07-30, 08:15
Medlem
Nyktert ändå att stänga dörren till köket på vägen ut. Det får man ändå ge han
Citera
2026-07-30, 08:25
Medlem
Ja, detta var ju verkligen en fantastiskt förvanskad rubrik på denna tråd.
Så varför denna sympati för en narkoman som får för sig att fritera mitt i natten hemma hos mamma och heller i massa oja i en stekpanna för att slumra till i vardagsrummet.
Nej! han har inte gått in i vardagsrummet och råkat svimma på soffan!
Han kan tacka sin lyckliga stjärna att brandvarnaren väckte honom och att han åtminstone stängde köksdörren, så att inte hela lägenheten brann upp.
Citera
2026-07-30, 08:35
Medlem
keckoishs avatar
Alldeles oavsett orsaken till mannens oaktsamhet, döms han och då med anledning av den omständigheten att han lämnat köket då plattan med pannan stod på. Uppgiften om svimning anses av rätten således vara ovidkommande i sammanhanget. Genom att ta fasta på hans oreviderade uppgifter om hur han lämnat köket och befunnit sig i vardagsrummet när det började brinna, slipper man bemöta uppgifterna om svimning och man slipper bedöma huruvida dessa utgjort en efterhandskonstruktion eller ej. Man slipper även bedöma huruvida en svimning hade kunnat ursäkta den omständigheten att han lämnat plattan på.
Senast redigerad av keckoish 2026-07-30 kl. 09:09.
Citera
2026-07-30, 09:01
Medlem
Rekas avatar
Vilken speleman alltså! Hög sannolikhet på att han somnade till i fyllan/ruset, vem 17 blir annars sugen på pommes mitt i natten.
Tycker mest synd om mamman som fick köket sabbat.
Citera
2026-07-30, 09:07
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Han fyller alltså en stekpanna med olja, det ska till en hel del om man tänkt fritera. Och startar spisen. Därefter går han och lägger sig och somnar till.

Visst, i Tingsrätten ändrar han sig och berättar att han svimmat.

Att starta spisen och ställa en frityrgryta eller stekpanna med mycket olja på spisen och sedan gå på toa eller liknande är inget konstigt, men att gå och lägga sig...

Sedan är det en nackdel med stekpanna om man inte har ett tillräckligt stort lock att täcka med.

Troligen var han berusad eller påverkat av droger. Täcker inte hemförsäkringen delar av beloppet?

Man ska inte ens gå på toaletten när man satt olja på spisen. Man ska inte lämna köket överhuvudtaget.

Naturligtvis ska man ha ett lock tillgängligt så att man kan kväva eventuell eld.
Citera
2026-07-30, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
En försäkring gäller ju inte om man är försumlig eller begår brott, vilket är rimligt.

Ingen som kommenterat den stora frågan "VEM hettar upp olja i stekpanna för att fritera frysta pommes"? En perfekt fritös kostar 400 kr och är helt säker, samma med en airfryer, alla andra gör pommes i ugnen 250 grader.

Jag friterar utan fritös, dock i kastrull då den är djupare. Friterar mat typ 3 gånger per år, inte fan köper jag en skrymmande fritös för det. Går såklart utmärkt att göra såhär, förutsatt att man inte är full och/eller lågbegåvad.
Citera
2026-07-30, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Det är allmänfarlig vårdslöshet så klart hans ska dömas för det! Att gå ifrån när man har olja på spisen är direkt farligt så domen är utmärkt!

Bara försöka att inte må dåligt och svimma vid spisen en varm sommardag..... kan bli dyrt.
Citera
2026-07-30, 09:57
Medlem
LKKINGENs avatar
Artikeln klargör att han absolut är skyldig till det han anklagas för och han kan nog ha ansetts kommit lindrigt undan precis som många andra som hamnar inför en svensk domstol.
Citera
2026-07-30, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400

Men stopp. Det märkliga är att rätten säger att det spelar ingen roll om han svimmade.

Nu tror inte jag alls på den historien ( syncope). Men om han hade svimmat tycker jag att det spelar stor roll i ansvaret över branden och inte formulera sig som tingsrätten gjort här. Det måste ju vara helt felaktigt

Varför läser inte folk?
Nu vet vi ju inte ens om det är Tingsrätten som formulerat sig så. Kan precis lika gärna vara artikelförfattarens tolkning av domen.

Men annars tycker jag inte att det är några konstigheter heller. Anledningen till att det inte spelar någon roll om vederbörande svimmat eller ej är för att vederbörande begått oaktsamheten redan innan detta genom att lämna rummet med varm olja på spisen för att sätta sig i soffan.

Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Ja, detta var ju verkligen en fantastiskt förvanskad rubrik på denna tråd.
Inget nytt där. jonte400 gör alltid rubriker som är helt och helvete och hävdar sedan felaktigt "det är den logiska följden"
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-07-30 kl. 10:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in