2026-07-30, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Med en båt som sticker 4 meter? Ser inte alls några problem med det.

Men Mr.Woods, jag trodde faktiskt att du kunde läsa sjökort.
Och om inte så hade jag ändå trott att du skulle ha förstått innebörden av ordet prick som jag skrev i mitt inlägg ovan, och tagit hinten.

Säg mig, vad tror du kommer att hända om fartyget kör rakt över 12.8m stenen? Ja, med pricken, alltså
Citera
2026-07-30, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Ja, eftersom båten bara sticker 6-6.5 meter så går man lätt över det grundet.
Jag har både skepparexamen och är lokalt känd. Vet inte hur det är idag med grundet låg för 20-50 år sen i vit fyrsektor, från Mitholmarna. Inga så stora båtar går (gick) på natten så det har aldrig varit nåt problem.

Varför menar du båten INTE skulle kunna gå med 7 meters klarering?

Även med 13metersgrundet i betraktning är det 6-700meter mellan Katten å pricken så det är ordentligt med space så ditt resonemang faller i vilket fall som helst.

okunskapen och oförståndet lyser som en strålande sol från en molnfri himmel en fin julidag.

Och vad tror du att ordet som stavas p-r-i-c-k som jag skrev i mitt inlägg ovan i direkt anslutning till det där om grundet, betyder?
Citera
2026-07-30, 01:43
Medlem
DrBushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 75Sailorman
Fartyget som misstänks vara inblandat kom från Uddevalla. Varken uddevalla eller Stenungsund har raffinaderi för asfalt.

Celtic var INTE inblandat

Lots är vägvisare/känd person. Lotsen har inget ansvar.

Vad är det för en radar du använder?

Vill bara Påpeka att det kvittar vad fartyget brukar lastas med för vid tillfället för Olyckan så var Fartyget Tämligen OLASTAT.
Bifogar bilder från bordningen:

1. https://cdn.phototourl.com/free/2026-07-29-6eb5c9f9-df7c-46a6-aaa9-f1d49c0c0682.jpg

2. https://cdn.phototourl.com/free/2026-07-29-f97f36b1-8c96-46b6-b21f-d8da924cf0df.jpg

Sedan till Er ALLRA FLESTA! Sluta Spekulera i Vems felet "var"! Visa Respeskt! En halv familj har dött i en tragisk OLYCKA!

Det betyder inte att någon alls har gjort något fel, olyckor händer oavsett hur modern utrustning man har, hur bred utbildning eller kunskap man besitter. Det finns Flera klargjorda omständigheter som kan vara orsaken och det kan finnas hundra till som ni inte vet om!

Skäms ni inte för hur ni dömmer människor i deras svåraste stunder oavsett om det är dem i fritidsbåten, personalen på fartyget, de som deltog i sökandet eller vittnen! Jag lovar er att alla dem kommer minnas detta hela sina liv, ni behöver inte förpesta deras extremt jobbiga stund ännu mer!

SKÄMS PÅ ER - Tänk om Tänk RÄTT!
Citera
2026-07-30, 01:46
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Och om inte så hade jag ändå trott att du skulle ha förstått innebörden av ordet prick som jag skrev i mitt inlägg ovan, och tagit hinten.

Säg mig, vad tror du kommer att hända om fartyget kör rakt över 12.8m stenen? Ja, med pricken, alltså
Jag har ingen behörighet att framföra båtar med sådan dräktighet, men på Marine Trafic så står det "Draught 4 m". Skulle man inte ha klarat 12,8 m då, om man nu sett snipan och hunnit väja? Rent teoretiskt alltså.
Citera
2026-07-30, 01:48
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
okunskapen och oförståndet lyser som en strålande sol från en molnfri himmel en fin julidag.

Och vad tror du att ordet som stavas p-r-i-c-k som jag skrev i mitt inlägg ovan i direkt anslutning till det där om grundet, betyder?
Pricken står inte på grundet utan 50m närmare farleden.
Vid behov hade fartyget haft absolut NOLL problem att gå på andra sidan pricken.
Varför tror du att fartyget måste ramma pricken?
Citera
2026-07-30, 01:50
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:

Nu var väl frågan, om det skulle vara möjligt att väja om man upptäckt ett hinder(fritidsbåt)?
Vad väljer man då, att köra på pricken eller fritidsbåten när djupet till grundet är ett ickeproblem?
Citera
2026-07-30, 01:53
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag har ingen behörighet att framföra båtar med sådan dräktighet, men på Marine Trafic så står det "Draught 4 m". Skulle man inte ha klarat 12,8 m då, om man nu sett snipan och hunnit väja? Rent teoretiskt alltså.

I Halsefjorden, vid Orust SÖ spets finns ett 12.2 meters grund som alla utom de riktigt stora passerar över. På väg till och från Uddevalla. Dessvärre har vi återigen å göra med en som tror han behärskar det han inte riktigt har koll på.

En som gör bort sig, trodde kanske att djupgåendet var 11-12 meter, å sen försöker slingra sig ur det hela med å dra stories om å ”ramma+” pricken.
Nåt som fartyget definitivt hade gjort om det hade inneburit att liv räddades.

Men ännu lättare e självklart å gå på andra sidan pricken
Senast redigerad av ZilverZodde 2026-07-30 kl. 01:57.
Citera
2026-07-30, 01:53
Medlem
Som de som har någonting innanför pannbenet kan se så är det jävligt enkelt att sitta bakom en dator och försöka låta som man kan något, när man i själva verket inte har en aning om vad man pratar om.'

Nu har vi två personer som direkt påstår att fartyget kunde kört rakt över den sten på 12.8m som jag inte bara nämnde utan att också i klartext svart på vitt påpekade är utmärkt med en PRICK

En prick är i navigationstermer, för alla de i tråden som inte vet, ett sjömärke. I detta fallet utgörs pricken av ett lateralmärke som är grönt till färgen. Det betyder att man ska hålla märket om styrbord när man går i farledens riktning.

Det står alltså en sjömärke vid 12.8m stenen. Kör fartyget rakt över där, så kommer det att köra rakt över pricken, som är kedjad till botten i stor, rent ut sagt, jävla sten.

Så NEJ, det är en utomordentligt dum idé att för fartyget att köra rakt över 12.8m stenen.

Den som fortfarande inte läst på om navigation kan ju då komma med det urbota dumma förslaget att fartyget sa ta pricken på fel sida. Jo, man kan köra långtradare på fel sida vägen också om man vill. Problemet för fartyget är flera med en sådan fullständigt idiotisk manöver, som verkligen hade kunnat resultera i rättsliga åtgärder emot besättningen.

Inte heller att förakta är de två grunden som finns lite längre öster ut om pricken på 1,3m resp 4,7m som dessutom inte är utmärkta för den som tar pricken på fel sida.

Så,nej, de som inte har navigationskunskaper och adekvat kunskap och erfarenhet kanske ska ta och tagga ner lite och lyssna till oss besserwissrar som ändå vet vad vi snackar om

Man framför helt enkelt inte nästan 100m långa stora fraktfartyg på fel sida om sjömärkena inne i trånga skärgårdar.
Senast redigerad av Veridictores 2026-07-30 kl. 01:58.
Citera
2026-07-30, 01:54
Medlem
Citat:
I Halsefjorden, vid Orust SÖ spets finns ett 12.2 meters grund som alla utom de riktigt stora passerar över. Så vi har återigen å göra med en som tror han behärskar det han inte riktigt har koll på

Säger henen som inte ens vet vad en prick är. Snacka om att du gör bort dig.
Citera
2026-07-30, 02:01
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Som de som har någonting innanför pannbenet kan se så är det jävligt enkelt att sitta bakom en dator och försöka låta som man kan något, när man i själva verket inte har en aning om vad man pratar om.'

Nu har vi två personer som direkt påstår att fartyget kunde kört rakt över den sten på 12.8m som jag inte bara nämnde utan att också i klartext svart på vitt påpekade är utmärkt med en PRICK

En prick är i navigationstermer, för alla de i tråden som inte vet, ett sjömärke. I detta fallet utgörs pricken av ett lateralmärke som är grönt till färgen. Det betyder att man ska hålla märket om styrbord när man går i farledens riktning.

Det står alltså en sjömärke vid 12.8m stenen. Kör fartyget rakt över där, så kommer det att köra rakt över pricken, som är kedjad till botten i stor, rent ut sagt, jävla sten.

Så NEJ, det är en utomordentligt dum idé att för fartyget att köra rakt över 12.8m stenen.

Den som fortfarande inte läst på om navigation kan ju då komma med det urbota dumma förslaget att fartyget sa ta pricken på fel sida. Jo, man kan köra långtradare på fel sida vägen också om man vill. Problemet för fartyget är flera med en sådan fullständigt idiotisk manöver, som verkligen hade kunnat resultera i rättsliga åtgärder emot besättningen.

Inte heller att förakta är de två grunden som finns lite längre öster ut om pricken på 1,3m resp 4,7m som dessutom inte är utmärkta för den som tar pricken på fel sida.

Så,nej, de som inte har navigationskunskaper och adekvat kunskap och erfarenhet kanske ska ta och tagga ner lite och lyssna till oss besserwissrar som ändå vet vad vi snackar om

Man framför helt enkelt inte nästan 100m långa stora fraktfartyg på fel sida om sjömärkena inne i trånga skärgårdar.

Du försöker spela bort korten. Till de grunden du nämner är det långt, vi snackar om kilometer. En undanmanöver för en snipa gör inte att man svänger 90 grader i mer än en kilometer.

Det hade räckt att gå 100m på fel sida pricken, där vit fyrsektor går, eller gick tills för inte så länge sen.

Och ja, spara dina sura uppstötningar, jag har skepparexamen och behöver inte förlita mig på AI som du så uppenbart gjorde i sista inlägget
Citera
2026-07-30, 02:07
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:

Det var inte så att jag var ute efter att käfta emot, utan jag ställde en helt vanlig, dum(t formulerad) fråga, nämligen om lastfartyget inte hade gått över 12,8, eller 13,7 strax öster om den? Att såväl 4,7 som 1,3 är totalt uteslutet begriper jag, men vore inte kursen rakt mot Älgön det största problemet med en sådan undanmanöver?
Citera
2026-07-30, 02:11
Medlem
Citat:
Du försöker spela bort korten. Till de grunden du nämner är det långt, vi snackar om kilometer. En undanmanöver försenad snipa gör inte att man svänger 90 grader i mer än en kilometer.

Det hade räckt att gå 100m på fel sida pricken, dör vit fyrsektor går, eller gick tills för inte så länge sen.

Och ja, spara dina sura uppstötningar, jag har skepparexamen och behöver inte förlita mig på AI som du så uppenbart gjorde i sista inlägget

Inte alls. Det är du som inte fattar ett skit. 12.8m stenen är utmärkt med en prick. Jag la ut ett bete och du svalde det med hull och hår och visade att du har noll förståelse kring sjökort och navigering.

Det går inte att köra rakt över 12.8m stenen med ett så stort fartyg, för det står en grön prick ivägen. Jag anade att du inte skulle fatta denna mycket enkla lilla detalj som är solklar för alla oss som har sjövana.

kustskepparexamen yeah right, och jag är tomten. Hade du haft kustskepparexamen hade du aldrig tänkt tanken att föreslå att ett fraktfartyg som detta skulle gå på fel sida en prick i en situation som denna.

Det blir ännu en gång mycket tydligt att du inte har några som helst navigationskunskaper. Skulle fartyget ha valt en rutt på fel sida pricken, men säkra avstånd åt alla håll, hade kortaste avståndet till 1,3m grundet blivit ungefär en båtlängd. Det är inte ett betryggande avstånd för ett fartyg som ger sig ut på okända vatten utanför utmärkt farled. Och vad du inte heller tänker på är all annan skit som kan ligga där, fiskeredskap, ankrade fritidsbåtar och fan och hans moster. Tänk om fartyget tagit den vägen och sänkt en ankrad båt istället. Snacka om att besättningen hade hängts då.

Du är så okunnig att det är rent patetiskt. Och du gör bara dig själv till mer åtlöje för varje inlägg du skriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in