2026-07-29, 22:12
Medlem
forts från tidigare meddelande

4. Familjen v P
Jag vill egentligen inte skriva så mycket här för jag vill inte hänga ut någon. Men folk måste fatta att det har varit problem med den här killen sedan mellanstadiet. Massor med incidenter kring honom under många år. Och varje gång har mamma rykt ut enligt devisen anfall är bästa försvar. Om det är någon som är en mobbare eller rasist så är det han. Fråga vem som helst som gått på Carlssons med honom. Brorsan spelade i fotbollslag i Stockholm och när han inte platsade i laget polisanmälde GvP laget för det. Bara så att folk fattar vad det är för typ av person vi har att göra med.
Dottern har gått kvar på Lundsberg fram tills i somras. Hon stormtrivs och är faktiskt troman på ett av elevhemmen. Vad händer nu? Jo, föräldrarna tvingar henne att sluta inför hennes sista år, mot hennes vilja, trots att hon vill stanna kvar, för att "det ser inte bra ut för dem om hon går kvar". Diskutera gärna i grupp om detta är ett föräldraskap att ta efter...

Så vad har sonen vP lärt sig av det här? Inte ett skit. Han har lärt sig att istället för att ta ansvar och äga sina misstag kan man springa till mamma och få hjälp och försöka ljuga sig igenom en hel rättegång. Han var för övrigt den enda av förövarna som inte bett sina offer om ursäkt. Trots att han dömdes hårdast av alla.

Det här snacket om att "Gunilla är så modig" och "bryter tystnadskulturen" kommer från folk som tyvärr inte förstått vad det handlar om. Direkt när den här händelsen kom ut anlitade hon ett helt advokatteam och en konsultbyrå för att spinna narrativet att det är "kulturens fel" att hennes son dömdes till 4 fall av misshandel... Hon är ju extremt duktig på PR och att framhäva sig själv. Men den här gången bet det henne nog därbak. Försvarsstrategin har varit att få in så mycket smaskigheter om skolan som möjligt i media, vilket hon ju faktiskt lyckats med. Advokaterna försökte få in så mycket gammal skåpmat och oväsentligheter de kunde i förundersökningsmaterialet (eftersom det blir en offentlig handling). Så mycket att polisen till slut var tvugna att säga stopp (finns att läsa förundersökningsmaterialet). Hon anmälde skolan typ 14 gånger till skolinspektionen, hon har maniskt ringt runt till typ alla föräldrar och skolledningen, försökt spela in alla samtal dolt. Hon har till och med ringt vänner till målsägandes föräldrar för att försöka få dem att påverka barnen att inte vittna mot sonen. En riktig soppa med andra ord.

Vad har hon åstadkommit? Hon har dragit ner skolan i skiten med sin strategi och sina lögner på så sätt att en del tror att det faktiskt är så som dokumentären beskriver - och lyckats förstöra för 260 elever som inte har ett skit med hennes sons agerande att göra. Hon har även gjort det så mycket värre för hennes son. Tänk om sonen istället hade förmåtts säga, "sorry det här blev riktigt fel. Jag är ledsen för det som skedde och ber om ursäkt", då hade det här blåst över snabbt för honom. Men nu vet istället halva Sverige vad han heter och vad han gjort.

Att hon satt sin sista potatis i många sammanhang är nog en mild underdrift....

Nu orkar jag inte skriva mer. Men om någon har några frågor svarar jag gärna.
Citera
2026-08-08, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsGossip
Vad i helvete var det för skola som du gick på?
Självklart förekommer mobbing överallt i olika grader, men jag tror inte att det du beskriver är norm för majoriteten av skolor i landet direkt.

Eller hur. Gick på tre kommunala skolor. En byskola och två stora högstadieskolor, en i ett mindre samhälle och en i en medelstor stad.
Hände 0 ggr att någon hämtades med ambulans. På högstadieskolan i stan fanns inte ens mobbning.
Alla hade vänner. Fanns inte EN enda som gick ensam på rasterna. Existerade inga öknamn och framförallt inget våld.
Kan säga att den skolan mest var övre medelklass, barn till läkare osv, som uppenbarligen hade mycket bättre uppfostran än vad överklassens barn har/hade.
Och jo, det fanns invandrare, men inte så många. Inte ens utfrysning och elak mobbning mellan tjejer existerade. Det fanns ett par riktiga snobbar men de var inte elaka och frös inte ut eller snackade skit.
På den första högstadieskolan existerade mobbning från EN kille, en kortväxt idiot från ett problem-hem.
Men inga ambulanser eller sjuka övergrepp.
På den första byskolan fanns däremot retande, men ej utfrysning.
Citera
2026-08-08, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julgran2000

4. Familjen v P
Jag vill egentligen inte skriva så mycket här för jag vill inte hänga ut någon. Men folk måste fatta att det har varit problem med den här killen sedan mellanstadiet. Massor med incidenter kring honom under många år. Och varje gång har mamma rykt ut enligt devisen anfall är bästa försvar. Om det är någon som är en mobbare eller rasist så är det han. Fråga vem som helst som gått på Carlssons med honom. Brorsan spelade i fotbollslag i Stockholm och när han inte platsade i laget polisanmälde GvP laget för det. Bara så att folk fattar vad det är för typ av person vi har att göra med.
Dottern har gått kvar på Lundsberg fram tills i somras. Hon stormtrivs och är faktiskt troman på ett av elevhemmen. Vad händer nu? Jo, föräldrarna tvingar henne att sluta inför hennes sista år, mot hennes vilja, trots att hon vill stanna kvar, för att "det ser inte bra ut för dem om hon går kvar". Diskutera gärna i grupp om detta är ett föräldraskap att ta efter...

Så vad har sonen vP lärt sig av det här? Inte ett skit. Han har lärt sig att istället för att ta ansvar och äga sina misstag kan man springa till mamma och få hjälp och försöka ljuga sig igenom en hel rättegång. Han var för övrigt den enda av förövarna som inte bett sina offer om ursäkt. Trots att han dömdes hårdast av alla.

Det här snacket om att "Gunilla är så modig" och "bryter tystnadskulturen" kommer från folk som tyvärr inte förstått vad det handlar om. Direkt när den här händelsen kom ut anlitade hon ett helt advokatteam och en konsultbyrå för att spinna narrativet att det är "kulturens fel" att hennes son dömdes till 4 fall av misshandel... Hon är ju extremt duktig på PR och att framhäva sig själv. Men den här gången bet det henne nog därbak. Försvarsstrategin har varit att få in så mycket smaskigheter om skolan som möjligt i media, vilket hon ju faktiskt lyckats med. Advokaterna försökte få in så mycket gammal skåpmat och oväsentligheter de kunde i förundersökningsmaterialet (eftersom det blir en offentlig handling). Så mycket att polisen till slut var tvugna att säga stopp (finns att läsa förundersökningsmaterialet). Hon anmälde skolan typ 14 gånger till skolinspektionen, hon har maniskt ringt runt till typ alla föräldrar och skolledningen, försökt spela in alla samtal dolt. Hon har till och med ringt vänner till målsägandes föräldrar för att försöka få dem att påverka barnen att inte vittna mot sonen. En riktig soppa med andra ord.

Vad har hon åstadkommit? Hon har dragit ner skolan i skiten med sin strategi och sina lögner på så sätt att en del tror att det faktiskt är så som dokumentären beskriver - och lyckats förstöra för 260 elever som inte har ett skit med hennes sons agerande att göra. Hon har även gjort det så mycket värre för hennes son. Tänk om sonen istället hade förmåtts säga, "sorry det här blev riktigt fel. Jag är ledsen för det som skedde och ber om ursäkt", då hade det här blåst över snabbt för honom. Men nu vet istället halva Sverige vad han heter och vad han gjort.

1: Var kommer allt material från Björke instagram ifrån då?
2: Har du bott på Björke?
3: Skolan har ju en tystnadskultur så dina inlägg väger lika tungt som om en medlem i Scientologerna skriver att dokumentärer har fel. Eller när medlemmar i Jehovas Vittnen kallar avhoppare som talar ut för lögnare.
4: Det är inte objektivt när du säger att LvP inte utsatts för rasism utan "skojig jargong". Skojig jargong om ras, etnicitet osv ÄR rasism och det är bara skojigt för den som inte är måltavlan.
5: Du har omöjligt sett och hört allt som hänt i olika elevhem på nätterna och som sagt är det ett extremt hårt tryck på skolan att vara tyst om det man utsätts för eller bevittnar.

Tillägg: Fan vad fjantigt med "Läxis". Det är gymnasieungdomar vi pratar om, inte förskola.
För övrigt tror jag det är negativt med så mycket curlande och handhållning. På universitetet och i arbetslivet måste man kunna studera/arbeta helt självständigt. Att gå i skolan i en isolerad bubbla är också negativt.
Skolor ska interagera med samhället och integrera eleverna i stora vida världen...
Senast redigerad av LoveInAColdClimate 2026-08-08 kl. 12:03.
Citera
2026-08-11, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julgran2000

4. Familjen v P

Tack för fakta gällande saker som jag också vet och har hört /sett under åren, då jag är i hennes yttre bekantskapskrets. GvP visar tydliga tecken på fullblodsnarcissist, eller t o m psykopat. Googlar man på dessa personlighetsstörningar så kan man sätta check på de flesta Det sjuka är att hon ju drar ner hela sin familj och framförallt barnen i skiten, samt att hon skiter fullständigt i alla de duktiga eleverna som indirekt straffas på Lundsberg och då även Ls lillasyster. Det är vidare helt obegripligt att SVT har gjort denna partsinlaga. Den enda rimliga anledningen till detta är att GvP har någon hållhake på någon ansvarig chef.(Här borde någon vettig journalist gräva vidare, detta är ju ett haveri av sällan skådat slag av statsmedia som finansieras av oss skattebetalare att man i en dokumentär går in och försöker påverka utfallet mellan tings- och hovrätt) Att skaffa sig hållhakar/svagheter på personer och manipulera är ju en av psykopatens mest utmärkande drag. Dessutom avsaknaden av empatin i detta fall, och det totala rabiata när den grandiosa självbilden ifrågasätts. Som sagt, jag lider lite med barnen i familjen i detta fall. Att L tillåtits bete sig illa i många år är fakta och GvP har dragit rasistkortet i tid och otid, och lärt sin son att man kan ljuga istället för att ta ansvar. Gällande den grandiosa självbilden är det lite komiskt att se hennes FB, där hon jämt och ständigt likt en 10-åring vill posera med diverse kändisar och skriva att de är hennes vänner.

Precis som du skriver borde familjen bara att tagit domen och bett de yngre brottsoffren om ursäkt. Men det klarar inte en narcissist/psykopat av (det är alltid någon annans fel, och avsaknad skuldkänsla). Då hade detta varit glömt efter några månader och livet hade gått vidare. Nu har de som har med GvP att göra sett vad hon är kapabel till om man går emot henne, och många lär nog vilja dra sig tillbaka av olika anledningar. Undrar hur mycket hennes toffel till karl har haft något att säga till om här. Han är ju en väldigt snäll och mild person som jag upplever det. LvP verkar gå i sin mammas fotspår, och kan säkert likt ett par av morbröderna bli gangsteradvokat.
Citera
2026-08-11, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miracle1290
har hört /sett under åren, då jag är i hennes yttre bekantskapskrets. GvP visar tydliga tecken på fullblodsnarcissist, eller t o m psykopat.
Intressant. Många slängiga turer i den här soppan, händelserna på plats förr och nu, reportage i skattefinansierad media som sa och visade somligt och inte belyste annat, dom och inlägg på sociala medieplattformar, för folk som håller på med sånt. Även på Flashen en del inlägg från folk som har egen koppling till skolan. Bildade man sig en uppfattning tidigt utifrån de första inslagen så har man senare fått tillfälle att fundera på vad som verkligen är sant. Sträcker upp en hand själv och erkänner att jag nog köpte en inte helt sann version.

Om du nu har något slags perifer relation till damen i fråga, vet du om hon reflekterat över hur det blev jämfört med vad som avsågs, har hon backat alls, eller mer kört en sån där double down, åtminstone utåt? En dikeskörning är en dikeskörning. Hur väl man än vill skydda sina ungar så måste dom själva ta vuxna konsekvenser av vuxna handlingar.

Känns som det här blev en svensk illustration av Streisandeffekten. Ville föräldrarna utmåla grabben som offer eller blev det bara etter värre när dammet lagt sig? Kommer man att minnas en ung gärningsman eller ett påstått stackars offer.

Vi som gick i vanlig svensk skola innan allt digitalt elände visste inte hur bra vi hade det, i avseendet att eventuell småskalig mobbing och knakiga relationer oftast kunde lösas på plats de inblandade emellan, och inte i värsta fall knuffas upp i riksnyheternas ljus med bifogade filmer utan att någon vinner på det annat än att Aftonbladet får klick.

Internet glömmer aldrig. Dokumenterat trams från unga år följer en i decennier framåt i värsta fall. En del flyttar, byter namn eller drar rent av utomlands om det spårat ur rejält. Ett förlorat rykte, rätt eller fel, får konsekvenser.
Citera
2026-08-19, 10:59
Medlem
Pinkuss avatar
Såg just SVTs dokumentär. Orkar inte läsa hela tråden. Lite oklart vad som egentligen hänt under "incidenten" som polisanmäldes.
1. På lördagen hölls en rapbattle/roasting där yngre elever uttalade sig kränkande/rasistiskt om några äldre.
2. På söndagen gick de äldre eleverna (inkl von Platens son) som roastats in till de yngre elevernas rum på natten och slog dem (som hämd)? Fast de äldre hävdade senare i rätten att allt var arrangerat.

Är det korrekt? eller har jag missuppfattat? Tyckte dokumentären var oklar på den punkten.

För övrigt så måste jag säga att rektorn framstår som en feg skit som inte vågar stå upp för enskilda elever och uppenbara orättvisor. Men som också framgår så är hans makt över skolan väldigt begränsad och att det är FGL och föräldrarna som sitter på makten. Vore intressant att veta vem företagsledaren som nämns i slutet är.
Citera
2026-08-19, 11:03
Avslutad
Det är ju tråkigt att alla som kommer få makt lär sig att slicka uppåt och slå neråt. Samtidigt är det ganska korkat slå åt alla håll, uppåt, nedåt, åt sidorna, och sen slicka slumpmässig röv utan anledning som man kanske kan göra om man inte vet bättre. Då får man stora problem kan jag intyga.

Frågan är ändå om sadistisk indoktrinering är så bra, och om man måste slå neråt bara för att man måste göra som de ovanför vill.
Citera
2026-08-26, 11:59
Medlem
Nu är en förälder polisanmäld för att ha hotat skolans styrelseordförande.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/enligt-lundsberg-polisanmaler-hot
Citera
2026-08-26, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tallkris
Nu är en förälder polisanmäld för att ha hotat skolans styrelseordförande.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/enligt-lundsberg-polisanmaler-hot

Men de uttryck som rapporteras där är ju inte hot, i så fall borde skolan varje dag rapportera hot mellan skolans elever!
Citera
2026-08-26, 16:42
Medlem
1. De låg på ett öppet Instagram-konto som startades av några elever för drygt 15 år sedan.

2. Tänker jag inte svara på.

3. Mina inlägg får väga hur lätt eller tungt de vill i dina ögon. Det bryr jag mig ju inte om. Jag berättar ur min synvinkel och ville lägga fram fakta eftersom det förekommer mycket felaktigheter i denna tråd. Sen det här med tystnadskulturen? Vad menar du med det? Jag har tre kommentarer angående den s.k. "tystnadskulturen". 1. Skolan har uppfattas som sluten av en del journalister som försökt få tillgång till skolbyggnad, område, elever och personal. Det är ju faktisktgalet. Självklart kommer inte en skola där minderåriga går släppa in journalister hur som helst. Vim som elever, som inte har något med detta att göra överhuduvtaget, vill naturligtvis inte bli påhoppade av journalister när vi ska gå till lektion. Vi har haft drönare från SVT som filmat oss uppifrån, det har legat fotografer i buskarna när vi spelat fotboll osv. Inte direkt en trevlig upplevelse för oss. Det handlar om vårt privatliv och vår integritet. 2. Om detta av journalister uppfattas som tystnadskultur utåt, innebär det inte att det är tystnadskultur INOM skolan. Tvärtom upplevde jag alltid att det var högt i tak och det mesta diskuterades. Och på en liten skola med 250 elever som bor med varandra vet alla allt inom några minuter. Det är svårt att dölja något. 3. Det finns ingen skola i hela Sverige som är så påpassad som Lundsberg. Idag gick det ut ett pressmeddelande om att en förälder till en före detta elev hotat någon i styrelsen. Vilka andra skolor skickar ut pressmeddelanden på detta sättet? Det är ju allt annat än tystnadskultur. Och som man kan se det plockades upp direkt av varenda tidning. Det skulle ju inte ske om någon annan skola skickar ut ett pressmeddelande.

4. Nej det har du rätt i. Det är inte objektivt. Men det är min uppfattning och tolkning av det, som känner alla inblandade i den här soppan. Kan passa på att nämna att LvP är själv den enda personen någonsin som fått en varning av skolan för rasism. Han kallade en annan kille n-ordet. Kan också berätta att ingen, speciellt de som jag känner på skolan som har har utländsk bakgrund, känner igen att det förekommit rasism. Snarare tvärtom. De säger istället att på Lundsberg är det fritt från rasism till skillnad från deras tidigare skolor.

5. Nej det har du rätt i. Men som sagt, det är väldigt svårt att hålla något hemligt på en skola där 250 elever bor ovanpå varandra. Det skvallras direkt om något sker. Och att det skulle vara ett hårt tryck på skolan är det nog väldigt få elever som håller med om eller bryr sig om. Det är i alla fall ingenting som påverkar. Ingen elev skulle tänka att "Oj, det här är inte bra om det kommer ut för skolan". Tonåringar tänker inte så. Det är väl händelserna på Björke ett utmärkt bevis för.

Att du sen säger att det är fjantigt med strukturerad läxläsning säger mer om dig än om någonting annat. Det har varit väldigt positivt för många elever, inklusive mig själv. Det är inte curlande. Det har lärt oss disciplin och att ha strukur på saker och ting.

Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
1: Var kommer allt material från Björke instagram ifrån då?
2: Har du bott på Björke?
3: Skolan har ju en tystnadskultur så dina inlägg väger lika tungt som om en medlem i Scientologerna skriver att dokumentärer har fel. Eller när medlemmar i Jehovas Vittnen kallar avhoppare som talar ut för lögnare.
4: Det är inte objektivt när du säger att LvP inte utsatts för rasism utan "skojig jargong". Skojig jargong om ras, etnicitet osv ÄR rasism och det är bara skojigt för den som inte är måltavlan.
5: Du har omöjligt sett och hört allt som hänt i olika elevhem på nätterna och som sagt är det ett extremt hårt tryck på skolan att vara tyst om det man utsätts för eller bevittnar.

Tillägg: Fan vad fjantigt med "Läxis". Det är gymnasieungdomar vi pratar om, inte förskola.
För övrigt tror jag det är negativt med så mycket curlande och handhållning. På universitetet och i arbetslivet måste man kunna studera/arbeta helt självständigt. Att gå i skolan i en isolerad bubbla är också negativt.
Skolor ska interagera med samhället och integrera eleverna i stora vida världen...
Citera
2026-08-30, 09:06
Medlem
Stängda elitklubben inifrån – så styr de Lundsberg
Citat:
Den stängda elitklubben styr Lundsbergs internatskola.

I polisförhör har rektorn dragit paralleller till en sekt.

Nu kan Expressen öppna dörren till ”FGL”.

I det slutna rummet lyfts helt andra saker än problemen på skolan.

– Det tar fem minuter så är det någon som pratar om Gunilla von Platens utländska bakgrund, säger en person på insidan.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/stangda-elitklubben-inifran-sa-styr-de-lundsberg/
Citera
2026-09-05, 06:51
Medlem
Någon som vet vad som skett i hovrätten? Inte så mycket bevakning denna gång… passar väl inte SVT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in