2026-05-17, 19:44
Medlem
Adonis.s avatar
Vrf är alla så upprörda?

Kamratuppfostran är inte ngt dåligt, inte fejder årskullar emellan heller. Inget som är unikt för Lundsberg. Hellre en väldisciplinerad skola som Lundsberg med lite kampanda än en vänsterliberal flumskola där disciplin är allt annat än närvarande & där eleven & individens rättigheter gng på gng väger tyngst

Påminner mycket om miljonprogrammens initieringsritualer under 80-talet där oral- & anal våldtäkt pojkar emellan i källarklubbarna var mer regel än undantag

Eller bland subkulturer som skinheads, huliganer, förortsgäng där samkönade våldtäkter, övergrepp, misshandel, förnedring osv är vanligt förekommande.

Vad jag menar är att samhörighet kostar. Ibland kan det vara bra för karaktären att brytas ned för att sedan byggas upp igen. Det stärker kamratskapen & hierarkin i gruppen

Minnen om övergreppen försvinner med åren & i vuxen ålder kan du i rollen som "offer" sitta ned med "gärningsmannen", ta en öl & skratta ihop åt det som hände. No hard feelings liksom

Övergrepp bygger karaktär. Dagens ungdomar är helt enkelt för veka att förstå detta. En oral våldtäkt på en klasskamrat handlar mer om makt än om sexualitet. Likaså misshandel

Ibland krävs hårda tag för att bygga karaktär
Senast redigerad av Adonis. 2026-05-17 kl. 19:47.
Citera
2026-05-17, 21:49
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adonis.

Eller bland subkulturer som skinheads, huliganer, förortsgäng där samkönade våldtäkter, övergrepp, misshandel, förnedring osv är vanligt förekommande.

Nu ska du inte blanda ihop dina sexfantasier med verkligheten.
Citera
2026-05-17, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coinin
Vet inte vad det är för våldtäktssituation alla snackar om men läser man hela förundersökningen så låter det ju tyvärr som att åk 9-killarna provocerade de i åk 2 så pass kraftigt att de borde sett allt komma. Det finns väl givetvis mer nobla sätt att lösa konflikter på men går man öga för öga och tand för tand så var rap battlen för fan elakare än ett knappt synligt piskrapp.
Vad är det då för jäkla institution som låter sådan miljö och jargong frodas? Ser ju ut som att skolan tappat greppet helt. Man kan inte låta ynglingar på egen hand bygga ett parallellsamhälle och tro att det ska funka. Flugornas herre-vibbar.
Citera
2026-05-17, 22:24
Medlem
norther1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Vad är det då för jäkla institution som låter sådan miljö och jargong frodas? Ser ju ut som att skolan tappat greppet helt. Man kan inte låta ynglingar på egen hand bygga ett parallellsamhälle och tro att det ska funka. Flugornas herre-vibbar.

Inte alls ovanligt att andra skolor/gymnasium har nollningar eller kulturer som också går över styr och det ska betonas att Lundsberg alltid är under luppen. Själv minns jag en skandalös nollning med faktiskt jävligt illabådande konsekvenser för vissa stackare. Exempelvis en tjej som blev påtvingad att dricka sig redlöst full och hittades någon timme senare halvnaken och nerspydd i ett badkar. Ingenting som media skrivit om.

Förövrigt om nollningar så tycker jag det måste poängteras att de oftast har ett väldigt positivt utfall. Man lär sig snabbt hitta nya kompisgäng och man blir bundisar redan efter en vecka in. Nånstans känns väl detta mer viktigt nu när alla sitter bakom skärmar typ 12 timmar om dagen? Det betyder förstås inte att det inte ska finnas gränser.
Citera
2026-05-17, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norther1
Inte alls ovanligt att andra skolor/gymnasium har nollningar eller kulturer som också går över styr och det ska betonas att Lundsberg alltid är under luppen. ... Ingenting som media skrivit om.
Ibland rapporteras det som nollningar som gått över styr. Tänker tex på Halmstad 2018, det var ju en redig skandal.
Sedan är det ju lite skillnad på nollning, som är en kort period, och vad som verkar vara fallet i Lundsberg att pennalism pågår oavbrutet.
Citera
2026-05-17, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503

Dessa elevhem liknar våra förorter (utsatta områden) där klanöverhuvuden bestämmer och det råder egna lagar och regler.

Inget under att dessa överklassungar sen efter några år gör affärer på Stureplan med kriminella från förorterna. Båda grupperna kommer från liknande förhållanden: våld, förnedring, makt..pengar
Citera
2026-05-17, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norther1
Inte alls ovanligt att andra skolor/gymnasium har nollningar eller kulturer som också går över styr och det ska betonas att Lundsberg alltid är under luppen. Själv minns jag en skandalös nollning med faktiskt jävligt illabådande konsekvenser för vissa stackare. Exempelvis en tjej som blev påtvingad att dricka sig redlöst full och hittades någon timme senare halvnaken och nerspydd i ett badkar. Ingenting som media skrivit om.

Förövrigt om nollningar så tycker jag det måste poängteras att de oftast har ett väldigt positivt utfall. Man lär sig snabbt hitta nya kompisgäng och man blir bundisar redan efter en vecka in. Nånstans känns väl detta mer viktigt nu när alla sitter bakom skärmar typ 12 timmar om dagen? Det betyder förstås inte att det inte ska finnas gränser.

Nollningar (som nuförtiden till all lycka är förbjudna) är engångshändelser. På Lundsberg pågår nollningen 3 år i rad innan man själv tillhör den högsta klassen dvs treorna.

Man blir knappast bundis med någon som har bränt ens rygg med ett strykjärn eller skadat ens öga eller tryckt en dildo i ens ändtarm.

Nollningarna har förbjudits av den anledningen att vissa ungdomar inte förstod vitsen utan gick över gränsen. Våld är inte ett trevligt sätt att nolla någon.
Citera
2026-05-17, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DinoRex
Man får hoppas att de två följande delarna problematiserar det hela från andra vinklar för föräldrarna fick ju inte några intressanta och ifrågasättande frågor. Dottern gick ju t ex också på Lundsberg, går hon kvar? Och märkte hon inte av rasismen eller att hennes bror blev utsatt? Vet föräldrarna att sonen är oskyldig och inte har slagit någon?

Skulle vara kul att se en tidslinje över när kontakten mellan SVT och GvP tas jämfört med rättegången d v s är det efter att sonen dömts eller innan. Föräldrarna framstod som väldigt ovetande och naiva på ett sätt, sonen skulle själv ha tagit upp Lundsberg för att han hört att de hade så bra program för dyslektiker…kom igen! Trovärdighet nolla på den historien.

Ja, jag tyckte historien brast i att först hade sonen sagt att han kommit på att det var en god idé att gå på Lundsberg, för de har bra program för dyslektiker. Årsavgiften är- enligt Mustiga Mauris program på youtube- 345 000 kr.

Så... Om killen hade vantrivts för att han blev mobbad, borde han VÄL kunnat säga "Det var ett dumt val av mig, jag vill vara hemma och inte gå på internat" om han nu inte skulle velat säga att han blev mobbad. Att det var ju inte föräldrarna som pressat honom att börja på Lundsberg. Och även om man är rik så är det väl schysst att kunna spara in 345 000 kr/år?

Samt att han började på den skolan i nian. Då hade han lätt kunnat säga ett år räckte och till gymnasiet ville han läsa på en vanlig eller annan skola.

Så jag tror inte ett dugg på att han blivit mobbad. Men nu har han väl läst "Ondskan" innan och utan och kan komma med stories.

Men framför allt så känns ju morsan som en kvinna i frammarsch som på morsors vis aldrig kan tro något ont om sin son! Men även som en morsa som även om hon kanske kunde ana att den egna kultingen varit ett styggt svin, så är det inget att erkänna. Så hon har nog pysslat och sysslat i förberedelser inför detta.
Citera
2026-05-18, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskette
Ja, jag tyckte historien brast i att först hade sonen sagt att han kommit på att det var en god idé att gå på Lundsberg, för de har bra program för dyslektiker. Årsavgiften är- enligt Mustiga Mauris program på youtube- 345 000 kr.

Så... Om killen hade vantrivts för att han blev mobbad, borde han VÄL kunnat säga "Det var ett dumt val av mig, jag vill vara hemma och inte gå på internat" om han nu inte skulle velat säga att han blev mobbad. Att det var ju inte föräldrarna som pressat honom att börja på Lundsberg. Och även om man är rik så är det väl schysst att kunna spara in 345 000 kr/år?

Samt att han började på den skolan i nian. Då hade han lätt kunnat säga ett år räckte och till gymnasiet ville han läsa på en vanlig eller annan skola.

Så jag tror inte ett dugg på att han blivit mobbad. Men nu har han väl läst "Ondskan" innan och utan och kan komma med stories.

Men framför allt så känns ju morsan som en kvinna i frammarsch som på morsors vis aldrig kan tro något ont om sin son! Men även som en morsa som även om hon kanske kunde ana att den egna kultingen varit ett styggt svin, så är det inget att erkänna. Så hon har nog pysslat och sysslat i förberedelser inför detta.

Visserligen har det gått några kända dyslektiker på Lundsberg (tänker tex på kungafamiljen) så jag tror att de nog har satsat rätt bra på den sortens stöd. Men men.. För 360.000kr får man rätt så mycket stöd för sin dyslexi även om han hade velat bo kvar i Stockholm..

Gunilla konstaterade att hon och maken resonerade som så att Lundsberg skulle vara en språngbräda ut till världen för deras son. Alltså inte bara hjälp med dyslexin.

Självklart spelade andra saker in i valet av skolan. Prestige. Kontakter. Skrytvärdet. etc

Sen ska man inte glömma bort grupptrycket och tystnadskulturen. Plus det faktum att även vuxna i skolan tycks ha accepterat parallellsamhället och dess regler..

Det verkar som att Gunilla redan i första avsnittet vet att sonen har utsatt andra för vidrigheter, men hon själv rättfärdigar det genom att resonera som om det handlade om att ge igen. Vilket ju inte var fallet. Sonen ger ju igen med samma mynt till yngre elever. De som i Indien skulle kallas för daliter - kastlösa. Han hyser inte empati med de yngre och skyddslösa utan njuter av att äntligen ha kommit till den position där andra måste lyda honom - annars blir det konsekvenser.

Makt berusar.
Citera
2026-05-18, 01:08
Medlem
swimmingpools avatar
Det är som i fängelser.
Citera
2026-05-18, 07:29
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
In i fängelse med dom, släng bort nyckeln och jämna Lundsberg med marken. Inte för att det skett misshandel och att det finns en kamratfostranskultur, utan för att dom håller på med nåt så jävla töntigt som "rap battle", som några jävla blattar.
Citera
2026-05-18, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskette

Tycker att Gunillas hela beteende handlar om att rädda bilden av sig själv - hon vill inte vara mamman som har en son som slåss för då har man ”uppfostrat ett monster” med hennes egna ord. Känns som en fröken duktig på anabola som funkar när allt flyter på men om ngt kan få henne att framstå som inte perfekt då gör hon vad som helst. Kanske narcissist om man kollar hennes insta.

Hennes intervju med SVT går inte ihop med vad sonen säger i rättegången: till psykologen och föräldrarna ska sonen ha berättat att han flera gånger blivit misshandlad med ett bälte men i rätten 9 mån senare så är anledningen till att han iklädd balaklava tar med ett bälte inte alls för att slå någon. Han har aldrig varit med om att bälten används för att slå någon utan bara för ljudeffekten, det är därför alla har med bälten. Han verkar uppenbart ljuga i rätten jämfört med vad hans mamma berättar i dokumentären.

Den yngre dottern verkar ha gått kvar på Lundsberg samtidigt som Gunilla på Instagram beskriver att de haft ett helvete sedan incidenten och att de valt att inte vara tysta. Undrar om hennes första damage controle våren 2025 när hon kontaktar SVT med tiden fått henne att inse att hon gjort allt värre eftersom hon inser att sonen kommer att dömas. Kanske kunde hon och hennes man inte backa ur dokumentären efter att ha slagit på den jättestora trumman och nu är det damage controle 2 som aktiverats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in