2026-07-22, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Finner både hennes och pappans intervjuer mycket integritetskränkande mot sonen, i synnerhet då de inte hade sonens samtycke. Han visste ju inte ens om det.

Sen blir det lite löjligt när de utgår ifrån att sonen sagt hela sanningen till dem.

Håller med om samtycke. Iofs så kan ju samtycke ha getts i efterhand. Alltså, efter intervjuerna var gjorda men innan dokumentären kom ut. Vet inte ifall det har sagts nåt om det?
Alla Lundsbergs-föräldrar verkar ju anta att just deras telingar berättar allt för dem.
Bathina P. (tror jag det var) hävdade väl att hon minsann känner sitt barn så pass väl att hon hade märkt om nåt var fel. Tror att de flesta Lundsbergs-föräldrar tänker så. "Nä MITT barn hade berättat" typ.
Citera
2026-07-22, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MILFMAN
Är du trög eller? Det är Günillas son som är mobbaren, det är han som är den som misshandlade och begick GROVT hemfridsbrott. Han fick dessutom högst straff. Att hävda att tvåor på Lundsberg skulle ha blivit kränkta och ledsna pga tarmarnas (9or) rappande är en pinsam efterhandskonstruktion.

Han kan väl ha varit mobbad ändå? Eller är det helt omöjligt menar du?
Citera
2026-07-22, 20:34
Medlem
Vad i helvete var det för skola som du gick på?
Självklart förekommer mobbing överallt i olika grader, men jag tror inte att det du beskriver är norm för majoriteten av skolor i landet direkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag gick på en vanlig kommunal skola och där hände det ett par gånger per termin att någon mobbad fick hämtas med ambulans efter grov misshandel. I varje klass fanns flera grovt mobbade. Diverse kroppsbestraffning som tusen nålar, nyp, bältrapp och knytnävsslag mot överarmen skedde mest hela tiden. Så kallad straffknullning användes som förnedring. Jag undrar i vilken verklighet vissa lever som tror att Lundsberg är värre än kommunala skolor när det kommer till våld, mobbing, rasism och straff.

Det hände att någon översittare försökte trycka dit mig också men jag visste hur man försvarar sig och utdelade några slag mot ansikte och mage och sen blev det inga mer sådana försök. Och om någon mobbare försökte ge sig på någon i kompisgruppen blev det till att hålla ihop och slå tillbaka i grupp också.
Citera
2026-07-22, 20:45
Medlem
Det segmentet minns jag inte riktigt från dokumentären...hur långt klipp pratar vi om? Var ansikten blurrade?
Minns bara att det var en rad sekundlånga olika klipp...

Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Jag har sett sista avsnittet av dokumentären och har en fundering. I ett segment visas innehåll från en stängd IG grupp som ska vara klipp från skolan. I den del visas en ung kvinna som har sex. I och med ursprunget på videon, kan detta vara en elev?

I så fall kan ju SVT ha gjort sig skyldiga till spridande av barnporr? Hur vet de att kvinnan är över 18 om det är en gymnasieelev ? Detta var osmakligt och borde inte ha tagits med. Man kunde ha beskrivit innehållet i stället.

Med detta kan man tro också att det pågår någon slags orgie i elevhemmen, är det så att de kvinnliga eleverna på lundsberg kanske blir tvingade att deltaga, och blir filmade, givet den vedervärdiga kulturen som råder på skolan?

Har inte von Platon sin dotter på skolan. Hur kan hon tillåta att barnet går kvar.
Citera
2026-07-22, 21:07
Medlem
Problematiken på Lundsberg är så mycket större än bara vonPlatens och jag tycker nog ändå att dokumentären har väckt mycket tankar kring Lundsbergs-kulturen och hur de har lett fram till dessa händelser. För allt är ju en kedje-reaktion där de flesta i någon mån på olika sätt kan ses som offer likväl som förövare. Jag tycker att det är bra att det lyfts och diskuteras och på så sätt gör ju dokumentären nytta.
Oavsett vad GvP anser att hennes son har gjort eller inte gjort och oavsett vad man anser om hennes person så förtar inte det hur viktigt och modigt det ändå var av henne att ta ut detta i offentligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av Bellainthewychelm
Hade hellre sett att dokumentären hade fokus på styrelsen och de föredetta Lundsbergarna som bara nämndes i förbifarten, det är ju ändå dem som beskrivs "styra" skolan. Men det skulle väl i detta nya Sverige beskylla för att vara "vänsterpropaganda", som att oberoende journalistik bara ska ifrågasätta "nedåt", aldrig makten. Även Skolverket borde ha ifrågasatts, vad är det som gör att de står helt handfallna inför denna undervisningsform? Med tanke på den politiska debatten om religiösa friskolor de senaste åren borde de ha skaffat sig gedigen kunskap om utbildning i förtryckande miljöer.

Denna dokumentär känns inte oberoende. Att välja von Platen som representanter för problemen på Lundsberg kommer leda till backlash och oavsett om deras upplevelse överensstämmer med verkligheten eller ej så kommer det tolkas som skademinimering från von Platens sida. Hennes son är dömd för brott. Jag antar att de fått nej på förfrågan från den andra sidan och försöker provocera fram reaktioner från dem. Inte för att jag försvarar skolan, såna här skolor bör stängas.

Instagramkontot var för övrigt en orgie i våldsromantik jämförbar med huligankretsar. Kände äckel och återkommer till "Och detta är delar av den så kallade eliten som ska leda landet." (Åtminstone indirekt genom bolagsengagemang...) Skulle en vanlig skola dras med återkommande övergrepp och våld på ett systematiskt skulle den stängt för längesen. Det betyder inte att våld inte förekommer men skillnaden ligger i oviljan från föräldrar att anmäla, att medverka i intervjuer och hur man fortsätter sätta sina barn där t o m om de själva blivit mobbade. Att väldigt få människor vågar vittna om sina skoltid, trots att de är vuxna. Därför bör skolan och elevhemmen granskas noga.

Det jag, som har haft olika yrken inom skola och pedagogisk verksamhet både i s k problemområden och "vanliga" reagerar på angående Lundsberg är, förutom pennalismen, personalomsättningen. 5 rektorer på 5 år under perioder är vansinne. Även lärare och husföräldrar har haft hög omsättning överlag. Det är alltid ett dåligt tecken och det gör generellt sett elever oroliga och otrygga, korrelationen mellan hög personalomsättning och ex mobbing syns i forskning. De flesta elever minns säkert hur vikarieledda vs ordinarie lektioner såg ut, om man ska göra någon sorts mild jämförelse med en normal undervisningsform.

Eleverna på Lundsberg märker naturligtvis att personalen är utbytbar vid minsta problem, de kommer ha mindre respekt och inte vågar inte anförtro dem med några problem. Personalen tillhör alltså inte den riktiga skolan™ och står utanför gamla s k traditioner. Att eleverna då behåller den enda konstanten, dvs kamratfostran, är inte konstigt. De verkar dessutom bli utsatta för extrem propaganda om sin egen skolas överlägsenhet den "trasiga" skolan ute i verkligheten. Skolan målas upp som utmärkt och en väldigt bra utbildning. Elever talar om vikten av kunskap i vett och etikett, något jag lärde mig alldeles utmärkt i hemkunskapen.

Oerhört lustigt är att jante används som något sorts nedlåtande begrepp mot den vanliga skolan här i tråden när kamratfostran i sig ofta har liknande mekanismer som jante, ex du ska veta din plats som yngre elev, du ska inte tro att du har mer makt än de äldre eleverna, vare sig du är prins eller ej. Inget blir ju hellre bättre att somliga föräldrar sätter sina barn på internat när de upplevs oregerliga. Det borgar inte direkt för en mindre våldsam miljö.

Men ja, om så många blir avskedade tyder det på en helt skruvad styrning där alltför många har alltför mycket att säga till om och det hör naturligtvis inte hemma i skolan. Det finns inte en rektor som kan sätta sig in i verksamheten på ett år och göra skillnad. Men det är kanske poängen. Rektorn verkar enkom fungera som offerlamm.

Jag skulle våga påstå att dessa elever inte skulle få toppbetyg på en normal skola, lärare är ofta uppmanade att sätta höga betyg på de skolor som behöver kunder.

I övrigt är det viktiga år man väljer att missa tillsammans med sitt barn, jag har svårt att se hur man tänker när man sätter ett robust socialt nätverk i framtiden framför att umgås i vardagen med sina barn på ett tryggt och normalt vis. Har man ekonomi har man all möjlighet i världen att ge ett barn stöd såsom läxhjälp med privatlärare på hemmaplan om man så vill.
Citera
2026-07-22, 21:25
Medlem
Håller helt med!
Det är fullt möjligt att vara både offer och förövare samtidigt, men en del verkar tro att det måste vara antingen det ena eller det andra.
Personligen är jag tacksam över att GvP hade modet att träda fram trots att hon alldeles säkert förstod vad det skulle innebära för henne och familjen.

Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Det är uppenbart att han blev systematiskt och konstant utsatt för rasism. Säkerligen blev han misshandlad och så fort han försvarar sig så använder de det emot honom och polisanmäler.

Gunilla, jag vill inte vara den som säger "vad var det jag sa" men för mig är det en gåta att du sätter ditt barn i en skola där det bara är svenskar. Det är som att du kastar ditt barn i havet bland blodtörstiga hajar.

Ja, jag förstår. Du vill att ditt barn ska gå i en "överklass" skola. Men ditt barns välmående är mer viktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Sixten00
Så har jag också uppfattat det och tycker därför det är väldigt konstigt att GvP blir så hånad.

Och ja, varför var det så viktigt för henne att sätta sonen på Lundsberg

Citat:
Jag påstår inte att Gunillas son är en ängel, men jag tror 100% på att det förekommer grov rasism i skolan. De hånar henne för att hon säger sanningen och skolan vill inte bli förknippad med sådant för att det skulle skada deras "rykte och anseende".

Hon tänker väl som alla andra föräldrar. Hon vill ge hennes son de bästa förutsättningarna i livet och det är inget jag klandrar henne för, men är det värt på bekostnad av din sons psykiska välmående? Absolut inte.

Jag gick inte i någon elitskola och det gick väldigt bra för mig i livet. Utan psykologiska men som rasism kan ge.

Citat:
Jag vill tillägga att det var väldigt modigt av Gunilla och hennes man att träda fram och berätta hur det verkligen ligger till i Lundsberg. Det kan inte ha varit lätt. Jag beundrar det.
Citera
2026-07-22, 21:38
Medlem
Varför antar du att det är så?
Jag förutsätter att du inte har insyn i GvP's tankar och känslor?

Citat:
Ursprungligen postat av Miracle1290
Det riktigt sjuka är att SVT låter en mamma till en dömd brottsling hålla på att förminska/relativisera sonens misshandel på ett stackars yngre brottsoffer. Dessutom under en pågående rättsprocess då domen överklagats till HR. Att GvP ville att lille gossen skulle gå Lundsberg har med prestige och att hon vill att lille gossen skulle bygga nätverk med societeten. Detta med dyslexi är en rätt pinsam efterhandskonstruktion, finns betydligt bättre och mer lämpade skolor närmare hemmet t ex. Självklart visste GvP vilken kamratuppfostran som bedrivs på Lundsberg, har ju skrivits om det många gånger. Återigen, riktigt skandal att en mamma till en dömd brottsling får så mycket tid att snyfta under en pågående rättsprocess. Måste ju ha hållhakar på någon chef med bestämmanderätt på SVT. Nu skämmer såväl SVT som GvP ut sig rejält. Antar att de halvkriminella bröderna till advokater är inblandade i detta också. Som sagt, både GvP och SVT skämmer ut sig rejält
Citera
2026-07-24, 13:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrsGossip
Ok, ber om ursäkt. Visste inte att det var så pass reglerat om vad som får diskuteras i denna tråd och inte. Men då vet jag! Jag får helt enkelt leta upp någonstans där man får lov diskutera både det aktuella fallet och kulturen på Lundsberg samtidigt. Tack för informationen!
Den enda här som vill reglera diskussionen är DU.

Jag har gått tillbaka och läst och ingen hade gjort dig ett skit innan du började hoppa på folk och ifrågasätta och kritisera - för att sen bli arg när du får svar.

Diskuterar man inte det du vill blir man anklagad för att rikta hat mot. Detta trots att man inte kommenterat ett enda av dina inlägg innan man blev påhoppad av dig. Du uttrycker dig väldigt nedsättande genom att säga åt folk hur de ska bete sig med tillägget "så går det nog bättre ska du se". Bättre än vadå och bättre enligt vem, kan man fråga sig. Jag tycker att du beter dig helt oacceptabelt - samtidigt som du anklagar andra för att göra det du gör. Det är du som är arg, otrevlig och anklagande.
Citera
2026-07-29, 15:50
Medlem
Det stämmer att varken målsäganden (de som utsattes) eller deras föräldrar har tillfrågats av Dokument Inifrån att medverka.

Och nej skolan har inte tagit någons parti. De är inte part i målet.

Citat:
Ursprungligen postat av Mandelgubben
De har inte tillfrågats enligt producenten.
Citera
2026-07-29, 15:54
Medlem
I alla miljöer som har koll på vilka skolor som är bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Klosseklump
Undrar uppriktigt i vilka miljöer som detta uppfattas som mycket meriterande.
Citera
2026-07-29, 22:08
Medlem
Har aldrig varit på Flashback förut men efter att ha läst denna tråd känner jag att korrekta fakta behöver läggas på bordet. Det är vädligt mycket känslor, missuppfattningar och spekulationer.

Jag har läst varenda ord i förundersökningen och lyssnat på allt rättegången. Men framför allt, jag var elev på skolan när detta hände. Jag känner eller är bekant med alla inblandade i händelsen januari 2025, både förövare och utsatta. Jag har även äldre släktingar som gått på skolan tidigare. Jag har också gått i samma skola som v P barnen under mellan och högstadiet.

Jag har väl ingen speciell känsla för skolan eller något särskilt skäl att försvara den men jag vill gärna försöka berätta om verkligheten för jag tycker det valsar runt alldeles för mycket felaktiga fakta. Jag är heller inte part i målet på något sätt.

Egentligen kan man dela upp alla diskussioner här i fyra ämnen.
1. Vad hände egentligen under och kring händelsen i januari 2025?
2. Hur är det att gå på skolan?
3. Vad stämmer och vad stämmer inte i dokumentären?
4. Familjen v P

1. Vad hände egentligen under och kring händelsen i januari 2025?
Stämningen på skolan under många år har varit lugn, varm och studiefokuserad (och har faktiskt varit det även genom hela mediestormen sedan dess). Hösten 2024 började några nya 9or på elevhemet Björke. Kaxiga Djursholmskids skulle jag beskriva dom som. Eftersom skolan sedan ett antal år inte längre har kamratuppfostran innebär det att denna typ av personer kan få ganska fritt spelrum, eftersom de äldre inte har mandat att säga till dem. Samtidigt hade sonen v P och hans gäng börjat tvåan. Inget speciellt hade skett åren innan, varken på Björke eller några andra hem. Inga nollningar (sedan många år), inga incidenter eller våld av något slag. Det var helt enkelt en väldigt bra stämning. Två veckor in i terminen stod det klart att det var något slags tjafs mellan 9orna (4-5 stycken) och 2orna (ca 4-5 stycken de också) på Björke. I korthet hade 9orna uppfört sig rätt dåligt, varit kaxiga och inte riktigt kommit in i de rutiner som måste finnas på ett elevhem med 40 tonåringar. Från början var det rätt oskyldiga grejer, men två veckor in tappade några av tvåorna det och spöade upp några av niorna. von Platen var den som var värst (vilket han också senare dömdes för i tingsrätten). Värt att notera att ingen annan på skolan (varken personal eller elever) visste att detta hade skett förrän ett halvår senare. Konflikten mellan 9orna och 2orna fortsatte under hösten på någon slags lågintensiv nivå. Det cirkulerade en del larviga videos där de låtsades vara tuffa och kallade sig "Golden Generation". Töntigt men harmlöst.

Det stora problemet här är att deras husfar aldrig satte stopp för den här konflikten. Hade han gjort det hade händelsen i januari aldrig hänt.

En lördag i januari var det traditionsenliga s.k. rap battlet på Björke (detta är ingen tradition på andra hem). Alla nya yngre rappar normalt om de äldre. Oftast väldigt mesiga och snälla saker. Men 9orna detta år ville inte vara med. 2orna övertalade dem att göra det i alla fall. 9orna tog då i allt vad de hade och rappade "mot" 2orna. De gick helt klart över gränsen (dock stämmer inte de fraser som nämnts både i media och dokumentären - dessa citat kommer från förundersökningen, inskickade av von Platens advokat - ingen aning om vad det fått det ifrån med de är i stort felaktiga. Jag var inte med men har sett inspelning från rap battlet. Men helt klart gick de över gränsen. Elakt - absolut. Brottsligt - knappast. Sonen v P var inte med på rap battlet, han var i Sthlm. Dagen efter kom han tillbaka och då gick de in och spöade upp 9orna, vilket de också dömdes för helt korrekt. Vissa skulle hävda att 9orna förtjänade det. Men våld är aldrig acceptabelt enligt mig (och alla mina kompisar på LS jag känner). När vi fick reda på vad som hänt dagen efter pratade alla om det och hur otroligt idiotiskt det var att ta till våld. I princip hela skolan tog avstånd från dessa handlingar.
Att detta skulle vara ett resultat av någon slags kultur är rent struntprat. Tvärtom ser de flesta eleverna det som att v P & co hade gjort något som kanske förekom förr i tiden men som sedan länge fösvunnit på skolan. Så om det är någon som haft en osund kultur så är de dessa 4 tvåor och även de 4-5 niorna som inte kunna uppföra sig.
Den aktuella husfadern stängdes av dagen efter och återkom aldrig. Han sparkades sedan. Så snacket om att skolan inte tog det på allvar och skyddade personal är också det rent strunt. Jag tycker att de här 9orna borde stängts av för det som de sa i rap battlet. Men jag förstår också att det var i princip svårt för skolan att göra det eftersom det var omöjligt att reda ut vem som sagt vad. De här klippen av rap battlet har skolan aldrig sett. Skolan anmälde i alla fall hela händelsen inkl rap battlet till polisen (vilket de flesta andra skolor aldrig skulle ha gjort) - tvärtemot av vad v P gång efter annan påstod i dokumentären.

2. Hur är det att gå på skolan?
Vi kan väl börja med lite historia. För defintivt var det hårdare bud på skolan förr i tiden med kamratuppfostran och yngre elever som passade upp på de äldre, men samtidigt också en extremt stark gemenskap med mycket värme. Kan förstå att en del individer inte pallade det. Men för de som trivdes var det nog en mycket positiv upplevelse. Någon gång på 90-talet skedde en drastisk kuturförändring på skolan. De sista "pennalisterna" tog studenten och därefter försvann den hårda kultur som rått på skolan i decennier. Passade ju bra inför att prinsen började några år senare. Man ville ju inte ha några skandaler. Det fanns fortfarande hiearkier, men baserat på främst praktiska omständigheter skäl än översitteri. Det har sedan dess fram till kanske 2018-2019 funnits enstaka elever som spelat allan och försökt köra med de yngre, men den kulturen som satt i väggarna på 80-talet återkom aldrig (om det skedde något dumt var det av någon anledning alltid på Björke, aldrig på de andra hemmen). Kring 2020 skedde ytterligare en kulturförändring, en positiv sådan. Elever började umgås mycket mer mellan årskurserna och mellan hemmen. Stämningen blev mer peppande, trevlig och varm. Rasism känner jag ingen som har upplevt på skolan (de går väl cirka 10% med utländsk bakgrund på skolan). Frågar ni dem kommer de att säga att de defintivt upplevt rasism på sina tidigare skolor men inte på Lundsberg. Det GvP och dokumentären säger i dokumentären om rasism är faktiskt totalt skitsnack. Det som är extra pinsamt är att det finns en enda elev som fått en varning för rasism och det är faktiskt...drum roll...von Platens egen son, som kallade en annan kille för n-ordet.

Att bo på internat är speciellt. Det passar inte alla. Det är väl alltid någon elev varje år som slutar för att de längtar hem eller dylikt. Men i den överväldigande majoriteten av eleverna VET jag att samtliga skulle säga att det inte finns någon bättre skola än Lundsberg. Så även jag. Alla har vi också både kommunala skolor eller "prestige-skolor" från innerstan att jämföra med. Så varför är det så?
För det första är det tryggheten. Vi alla var alltid lite sura när vi såg på TikTok och Snap om polare i Stockholm som festade varje helg. Vad gjorde vi på fredag och lördagkvällarna? Spelade spel, sportade, pluggade, badade i sjön osv. När andra ungdomar söp och tog droger i storstäderna. Jag fattar att våra föräldrar tyckte detta var bra, och det förstår väl kanske jag själv också. Droger är förresten ett big no no bland eleverna på Lundsberg. Det anses skämmigt. Dessutom blir man omdelbart relegerad om någon skulle åka fast i ett test. Jag har blivit erbjuden kola massor av gånger på fester i Stockholm men så fort man säger att man går Lundsberg försvinner förfrågningarna. Annat är det på Sigtuna, Manila och de andra innerstadsskolorna....
Jag har sett att skolan hänvisar till resultaten av de enkäter vi får fylla i varje år från både skolan och skolinspektionen (de är alltid anonomya). Men jag är inte ett dugg förvånad att 95% känner sig trygga på skolan. Det är faktiskt extremt tryggt. Husmor/husfar och annan personal känner oss väldigt väl och ser direkt om något inte står rätt till. Sen är de äldre generellt sett väldigt snälla mot de yngre, inte minst på tjejhemmen. Det blir så när man bor utan sin familj. I dokumentären pratas om "våldskultur". Det är en helt bisarr anklagelse och är faktiskt så långt från verkligheten man kan komma.
Sen en annan sak som utomstående inte har fattat. Jättemånga elever är släkt med varandra på skolan. Det är syskon, kusiner, sysslingar, bryllingar, kusiners kusiner och familjevänner sedan flera generationer. Inte ens personalen har nog insett omfattningen av detta. Vad innebär det? Det innebär en extra närhet till de andra eleverna och det finns en extra omtanke om andra elever och riktigt låg förståelse för om någon är elak. Då blir det omdelebart snack på nästa coctailparty eller släktfest. På en vanlig skola finns inte detta och då skiter man i alla utom de närmaste kompisarna.

Sen är det så klart rätt lyxigt. Miljön är galet fin och det finns sjukt många saker att göra och prova på. Maten är dessutom riktigt bra. (Mauris youtube beskriver denna del rätt bra). Men det kan så klart bli lite långtråkigt en regning novembersöndag, men det är väl så på de flesta ställen?

forts nästa meddelande
Citera
2026-07-29, 22:11
Medlem
forts från föregående meddelande

Sen är eleverna ambitiösa. Både i skolan och i sport. Vi har "läxis" varje dag där samtliga elever sitter med sina läxor och pluggar. Det blir lättare när man vet att alla har det så och ingen annan gör något roligt. Man kan även gå till skolan efter skoltid och få hjälp av lärare. Men ofta kan få hjälp av äldre elever. Det finns liksom en kultur av att det är viktigt att anstränga sig. De flesta förstår hur otroligt priviligerade vi är som har fått gå på Lundsberg och då är det minsta man kan göra att anstränga sig.

Sen vet jag att de som har typ ADHD eller dyslexi får riktigt bra hjälp av skolan att hantera det.
Lärarna är överlag duktiga (visst finns det ett och annat stolpskott stolpskott som i alla skolor) och ställer höga krav.

Sen är det så klart ett jäkla mingel på avslutningar, kulturdagen, öppet hus osv. Många föräldrar känner varandra väl. Det är väl trevligt men kan ibland bli lite intensivt.

Det finns också många traditioner på skolan och de flesta är bara roliga och positiva.

En annan sak som skiljer ut Lundsberg mot t.ex. Stockholmsskolorna är att det är mycket mer relaxed när det gäller märkeskläder och dyra prylar. Ingen har liksom något behov att hävda sig på Lundsberg. Skulle någon dyka upp i dyra märkeskläder så skulle nog den personen få en del gliringar. Alltså precis tvärtemot storstäderna.

Är skolan felfri? Trivs varenda en? Nä, de vet jag att alla inte gör. Men det hade nog varit konstigt, nästan lite skumt, om varenda en av 260 elever trivdes. I min klass fanns det en som inte trivdes (föräldrarna bodde långt bort) men jag vet att han i alla fall hade det så bra man kan ha det om egentligen vill bo med sina föräldrar.

Och ja, det är mycket överklass på skolan. Många har gått på skolan i generationer. Kanske hälften av eleverna. Sen finns det alltid några stycken som nyligen tjänat lite pengar och vill bli överklass (t.ex v P) och tror att de blir det av att gå på LS samt en del utlandssvenskar. Men det finns även helt vanliga "svenssons" och även elever som kommer från närområdet. Men det jag tycker är fint är att alla är med i gemenskapen oavsett bakgrund. Och kan man inte alla sociala koder så lär man det sig snabbt. Det är inkluderande på så sätt.

Så de som skriver "lägg ner skolan" förstår inte hur skolan egentligen är. Fler skolor borde vara som Lundsberg, inte färre.

3. Vad stämmer och vad stämmer inte i dokumentären?
Oj här finns det risk för att det blir långt. I korthet kan jag säga att det allra mesta stämmer inte.
Men vi kan börja med det som faktiskt stämmer. Det Guillou säger stämmer (på 60-talet, inte nu). Det han säger om att det finns folk som vill bli överklass och därför sätter barnen på Lundsberg stämmer också. Det professorn (glömt hans namn) säger stämmer också i stort. Det husfar Iwo Dölling säger stämmer också i hög grad (om hur det var när han gick där och när han var husfar på 80-90-talet) men det har inget att göra med hur det är idag. Dokumentären "glömmer" också berätta att han satte sina egna barn på Lundsberg...
Men i övrigt är det inte mycket som stämmer faktiskt. Eller så är det kraftigt vinklat.

Det föräldrarna v P säger stämmer i princip inte över huvudtaget.

"Porsche-bältet" - stämmer inte alls. (sonen har till och med både i polisförhör och rättegång sagt att han aldrig upplevt våld med något bälte). Jag vet att bältet haft någon löljlig ceremoniell funktion på Björke, men ingen har hört talas om något våld med det.

Att sonen skulle kommit hem med blåtiror är ren lögn. Det är helt omöjligt för någon elev att få en blåtira på skolan utan att alla elever vet om det direkt. Det är liten skola och svårt att dölja saker.

Att han skulle ha varit utsatt för rasism är också i princip rena lögner. Jag vet dock att sonen och rumskompisen (hans bästa vän) haft en skojjargong med varandra där de kallat varandra för blatte och sånt. Men att han skulle varit utsatt för rasism eller mobbing från andra är skitsnack. De berömda klippen från TikTok gjordes av rumskompisen som ett skämtsvar på något sonen vP gjort i sin tur. Löjliga grejer mellan två killar.

Sen det här med att han skulle fått kallt vatten över sig i duschen är också lögn. Den storyn tog hon från en händelse på ett annat hem när några killar gjorde en ice bucket challenge (alla var alltså med på det).

Sen allt prat om att sonen är oskyldig är bara pinsamt. Det finns filmer på i princip allt, tekniskt bevisning och samtstämmiga vittnesmål. Och han dömdes ju sedan för det. Att han skulle varit offer någon slags kultur är fantasier. Tingsrätten skrev tom i domen att de inte trodde på ett ord av vad han sa.

v P säger också (typ 20 gånger) att skolan inte tagit de s.k. rap battlet på allvar. Det är också skitsnack. Rektorn pratatade om det redan dagen efter och skolan anmälde ju det också direkt. Anmälan finns i förundersökningen för alla som vill se med egna ögon.

Sen har vi "eleven som vittnar". Många av oss vet vem killen är, han gick på skolan för typ 10 år sedan och är alltså idag en vuxen man. Ändå klär de upp en 15-årig skådespelare i skoluniform för att ge sken av att han går på skolan nu. Han talar bl.a. om "gaskammaren". Det stämmer i stort, och förekom på ett pojkhem fram tills för typ 8 år sedan. Alltså inget som skett i närtid som man kan tro i dokumentären. Men det jag har hört av de som gick på skolan då var att det var mer som ett "krig" med raklödder och deodorant. Dessutom mellan alla elever på hemmet, inte att yngre stängdes in av de äldre som någon sorts jävla ritual. Sen fick husfar nys om detta och satte stopp för det. Men detta var alltså 8 år sedan.

Det som sägs om den s.k. tarmbrottningen stämmer delvis. Men det är 100% på skoj och de som inte vill vara med är det inte. Finns inget riktigt våld inblandat överhuvudtaget. Men det sjuka i dokumentären är att när de pratar om tarmbrottningen är det bildsatt med bilder från polisens förundersökning - bilder på sonen v P offer!! Hur bisarrt är inte det? Det försöker alltså ge sken av att tarmbrottningen var något som polisen utrett vilket alltså inte stämmer. Men denna brottning är nu borttaget.

Sen har vi de berömda filmklippen i sista avsnittet. Jag vill först säga att jag själv tycker de ser sjuka ut i dokumentären. Och om någon tagit illa vid sig förstår jag det. En del klipp är inte ok. Inte brottsliga, men rätt osmakliga. Men här har SVT faktiskt varit helt bisarra när de presenterat klippen. Jag har sett dem i original. De här klippen har legat öppet för alla på ett Instagramkonto som är minst 15 år gammalt. Varför har de kunnat ligga öppet? För att de är skoj och dumheter. Inte riktigt våld eller kränkningar. För de första är de flesta minst 10 år gamla. Dels vet jag det sen tidigare, men man kan även se det på filmerna för de är från innan Björke renoverades för länge sedan.
Sen är det ju ingen slump att SVT har klippt varje klipp så extremt kort. För om de inte hade gjort det hade man sett kontexten. (Är det någon som på allvar tror att SVT hade hållit igen från att visa klippen utan anledning?) De flesta av klippen är på skoj. Iscensatta med "tystnad, tagning" osv. Men vi har även två bröder som skojbråkar med varandra. Två kusiner som lekt med soft air gun hela dagen och jagat varandra. osv. Det finns dock två klipp som jag tycker inte är ok. Det är någon låtsas kissa i en annans säng och klippet när det är en porrfilm på TVn. Osmakligt visst, men knappast mer än så.
På det stora hela. Dokumentären försöker framställa dessa klipp som något det inte är. Det här hakkorset som visas på någon okänd person vet ingen vad det är för något.

I övrigt är det ofattbart att SVT släppt igenom en partinlaga (för det är vad det är), med så otroligt många felaktiga påståenden, sakfel och fulvinklingar - mitt under ett pågående rättsfall med minderåriga inblandade. Och man har inte visat en rättvisande bild av skolan, över huvudtaget. "Det största medieetiska haveriet någonsin inom Public Service" som en juridikprofessor uttryckte det.

Att producenten stod i SVT Morgon och sa att "föräldrar sätter sina barn i våldskultur" är ju helt verklighetsfrånvänt. Visar ju att han fullständigt har slängt sin journalistiska integritet i papperskorgen och istället blivit en nyttig idiot en intensiv PR-kampanj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in