Citat:
Ursprungligen postat av
MarcoStar
Vi har över 500'000 arbetslösa, men bara runt 60'000 lediga jobb. Så "ta ett jobb" innebär att jobbet tas från någon annan, som då blir arbetslös. Men det är precis så Tidö-regeringen vill ha det, eftersom det pressar ner löner och villkor.
Det stämmer att lönerna kan hållas nere om det finns fler arbetssökande än arbeten. Men det finns en uppenbar lösning på problemet, och jag förstår inte varför det inte är löst för länge sedan.
Lösningen är att socialdemokrater startar framgångsrika företag. I dessa företag kan de anställa så många att det blir brist på arbetskraft, vilket i sin tur kommer att driva upp lönerna och förbättra villkoren. Dessutom kan de betala ut så höga löner att bara det driver upp den allmänna lönenivån.
I ett slag löser ni två problem. Arbetslösheten upphör helt och alla anställda får högre lön och bättre villkor.
De socialdemokratiska företagen har alla förutsättningar att bli framgångsrika. Dels är socialdemokrater intelligentare än högerextremister, dels förstår de ekonomiska principer bättre är folk i allmänhet.
Dessutom har de fördelen av att inte vara rasister. De kan anställa de som är bäst lämpade; de kommer inte att välja bort någon bara för att de är muslimer, mörkhyade eller kvinnor. De kan naturligtvis aktivt välja bort rasister och medelålders vita män. De socialdemokratiska företagen kommer snabbt att bestå av eliten bland den svenska arbetskraften. Kraften i mångfalden kommer att ge stora konkurrensfördelar.
En annan fördel är att socialdemokrater inte är lika giriga som kapitalister. De kommer inte att plocka ut några orättvist höga löner eller fallskärmar. De tar inte ut någon vinst utan all förtjänst går tillbaka till företaget och används för att utveckla verksamheten eller förbättra villkoren för de anställda.
För att ytterligare förbättra utgångsläget kan vi betänka att socialdemokrater är många och solidariska. De kommer naturligtvis att som kunder alltid utnyttja socialdemokratiska företag i första hand, vilket ger en enorm konkurrensfördel.
Jag kan faktiskt inte se någon svaghet alls i min plan. Vi kan se fram emot en ljus framtid med noll arbetslöshet och enbart mycket nöjda anställda.