2026-07-29, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charles-Lynton
Det finns naturligtvis inte en chans att du som nybliven bilmeckare eller lumpförsäljare kan skaffa dig en inkomst som överträffar ett socialbidrag, om du inte bor tillsammans med dina verktyg och prylar i skogen.

Frågan som ingen ställer sig är vaför "företagen som skriker efter anställda" inte flyttar verksamheten till andra länder som exempelvis Förenande Arabemiraten eller Bangladesh och därifrån säljer sina proidukter på den globala marknaden. Är det för att det inte finns några lönebidrag där? Eller är det för att det inte finns något globalt behov av de produkter som dessa företag tillhandahåller? Kan det möjligtvis vara lönebidragen som är den enda reella inkomsten hos "företagen som skriker efter anställda"?
Massor med företag har redan flyttat sin verksamhet till andra länder.

Lönebidrag samtidigt som skatterna är höga är lika sjukt som att man kan få bostadsbidrag samtidigt som man tvingas betala fastighetsskatt för samma bostad.

Och behöva betala skatt på inkomst samtidigt som man har rätt till bidrag för att lönen inte räcker: grundavdraget har alltid varit lägre än existensminimum. Gissa varför?
Citera
2026-07-29, 20:24
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Nej det är det verkligen inte.
Dom gör exakt det ytterst nödvändiga och inte en millimeter mer.. eget initiativ är bortblåst

Sen finns det självklart några riktigt bra.
Men i det stora hela har det blivit sämre
Eget initiativ är bara bortblåst på arbetsplatser där initiativ slås ner av urusla chefer. På min arbetsplats har vi konstant input från juniora kolleger.

Mer arbetsskygga än Boomers finns inte. Att dom skulle varit så jävla produktiva är århundradets lögn. Dom fick allt serverat och förstörde för generationerna som kom efter.
Citera
2026-07-29, 20:28
Medlem
Sverige ska ha 0% arbetslöshet.

När det finns 0 jobbannonser ute och det fortfarande finns arbetslösa.. återkom till mig då.
Fram tills dess beror arbetslösheten att människor inte vill jobba. Tillräckligt mycket.

Ta bort alla bidrag.

Nu plötsligt vill alla jobba.

Inför ett system där bara de som arbetar och betalar skatt får ta del av välfärd och samhället.

Nu vill alla jobba.

De som inte vill jobba ska skickas på enkla utbildningar där de får jobba gratis för att få erfarenhet eller utvisas till sitt hemland om de vägrar.

De som fortfarande vägrar kommer flytta till ett annat land. Det är ingen förlust.

Citera
2026-07-29, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Eget initiativ är bara bortblåst på arbetsplatser där initiativ slås ner av urusla chefer. På min arbetsplats har vi konstant input från juniora kolleger.

Mer arbetsskygga än Boomers finns inte. Att dom skulle varit så jävla produktiva är århundradets lögn. Dom fick allt serverat och förstörde för generationerna som kom efter.

Ja boomers som är nära pensionen är riktigt trötta dom med. Värre än ungdomarna. Men de kommer i tid och har en jämn takt så det går att räkna med dom iaf. Max 1 sjukdag per år har dom också 😂
Citera
2026-07-29, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightsky26
De gör exakt det avtalade. Vad skulle problemet med detta vara? Utmanar det ditt Boomer/Gen X antagande om att man har rätt att utnyttja andra människor?

Hur i helvete får du ihop det att dra fötterna efter och inte vilja hjälpa till att man utnyttjar människor? Detta bevisar ju bara att jag har rätt
Citera
2026-07-29, 21:24
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Ja boomers som är nära pensionen är riktigt trötta dom med. Värre än ungdomarna. Men de kommer i tid och har en jämn takt så det går att räkna med dom iaf. Max 1 sjukdag per år har dom också 😂
Boomers är riktigt bortskämda. Fick precis allt serverat, kastade bort det och har mage att klaga på yngre generationer från sina paradvåningar. Stryk är vad dom ska ha. Testa att ge en boomer något som inte tillhör deras ordinarie arbetsuppgifter och du kommer få se på gnäll och försök att delegera bort.
Citera
2026-07-29, 21:27
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Det går ingen nöd på mig. Men det är tack vare att jag har annat kapital att ta av och alla har inte det. Egentligen ska jag inte behöva nalla av mitt kapital till levnadskostnader, så jag anser mig nog ha all rätt att klaga.

Det kanske är helt främmande för dig, men vissa av oss har förmågan att tänka på andra än oss själva. Nu har högerregeringen först gjort mig och en halv miljon andra arbetslösa, sen sabbat a-kassan och drivit folk in i fattigdom. Akademiker som levt i "relativt välstånd" som du uttrycker det, får nu göra sig av med villa, volvo och vovve för att ställa sig i kön till socialen. Det låter sig inte göras i Sverige, och därför måste tölparna röstas bort så snabbt som möjligt.
Men det var väl tur att vi inte har en sosse-regering då. För i så fall hade ditt kapital försvunnit i skatt.
Citera
2026-07-29, 21:36
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Men det var väl tur att vi inte har en sosse-regering då. För i så fall hade ditt kapital försvunnit i skatt.

Mitt kapital kommer från arv och det var sossarna som tog bort arvsskatten. Hade vi däremot haft en sosseregering så hade jag inte behövt nalla av det till levnadskostnader. Hade vi haft en sosseregering hade jag och hundratusentals andra inte ens varit arbetslösa. Jisses vilka samhällsproblem vi hade sluppit om vi haft en sosseregering...
Citera
2026-07-29, 21:41
Medlem
"Ta jobben som finns"

Om du inte direkt har någon arbetslivserfarenhet, körkort eller kontakter finns det typ inga jobb att ta. Just nu finns det 67000 jobb på platsbanken och 95% av dessa är bara för personlig assistent, telefonförsäljare eller så är det behovsanställning för några timmer max per vecka om ens det.
Söker du i Skåne och filtrerar jobb som inte kräver erfarenhet, finns det 620 jobb på 370 annonser, det finns cirka 60000 arbetslösa i Skåne.
De flesta av dessa annonser kommer att också kräva ett körkort som tex. nästan alla städjobb annonserade där.
Tar man tillsvidareanställning utan erfarenhet finns det bara 400 jobb i Skåne.

Nu är inte alla arbetslösa helt utan erfarenhet eller utan körkort, men det är nog en stor majoritet av dessa som inte har erfarenhet alls inom dessa områdena jobben kräver. Så skall 60000 personer slåss om typ 400 heltidsjobb? Det är 1500 personer för varje 1 jobb. Och många av dessa är spökannonser.
Är det verkligen rätt att bara skylla på de arbetslösa när vi har en sådan fuckad situation?
Citera
2026-07-29, 21:49
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Vi har över 500'000 arbetslösa, men bara runt 60'000 lediga jobb. Så "ta ett jobb" innebär att jobbet tas från någon annan, som då blir arbetslös. Men det är precis så Tidö-regeringen vill ha det, eftersom det pressar ner löner och villkor.
Det stämmer att lönerna kan hållas nere om det finns fler arbetssökande än arbeten. Men det finns en uppenbar lösning på problemet, och jag förstår inte varför det inte är löst för länge sedan.

Lösningen är att socialdemokrater startar framgångsrika företag. I dessa företag kan de anställa så många att det blir brist på arbetskraft, vilket i sin tur kommer att driva upp lönerna och förbättra villkoren. Dessutom kan de betala ut så höga löner att bara det driver upp den allmänna lönenivån.

I ett slag löser ni två problem. Arbetslösheten upphör helt och alla anställda får högre lön och bättre villkor.

De socialdemokratiska företagen har alla förutsättningar att bli framgångsrika. Dels är socialdemokrater intelligentare än högerextremister, dels förstår de ekonomiska principer bättre är folk i allmänhet.

Dessutom har de fördelen av att inte vara rasister. De kan anställa de som är bäst lämpade; de kommer inte att välja bort någon bara för att de är muslimer, mörkhyade eller kvinnor. De kan naturligtvis aktivt välja bort rasister och medelålders vita män. De socialdemokratiska företagen kommer snabbt att bestå av eliten bland den svenska arbetskraften. Kraften i mångfalden kommer att ge stora konkurrensfördelar.

En annan fördel är att socialdemokrater inte är lika giriga som kapitalister. De kommer inte att plocka ut några orättvist höga löner eller fallskärmar. De tar inte ut någon vinst utan all förtjänst går tillbaka till företaget och används för att utveckla verksamheten eller förbättra villkoren för de anställda.

För att ytterligare förbättra utgångsläget kan vi betänka att socialdemokrater är många och solidariska. De kommer naturligtvis att som kunder alltid utnyttja socialdemokratiska företag i första hand, vilket ger en enorm konkurrensfördel.

Jag kan faktiskt inte se någon svaghet alls i min plan. Vi kan se fram emot en ljus framtid med noll arbetslöshet och enbart mycket nöjda anställda.
Citera
2026-07-29, 21:49
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flizter

När det finns 0 jobbannonser ute och det fortfarande finns arbetslösa.. återkom till mig då.
Fram tills dess beror arbetslösheten att människor inte vill jobba. Tillräckligt mycket.

Ta bort alla bidrag.

Nu plötsligt vill alla jobba.

Inför ett system där bara de som arbetar och betalar skatt får ta del av välfärd och samhället.

Nu vill alla jobba.

De som inte vill jobba ska skickas på enkla utbildningar där de får jobba gratis för att få erfarenhet eller utvisas till sitt hemland om de vägrar.

De som fortfarande vägrar kommer flytta till ett annat land. Det är ingen förlust.

Nej, det är ingen som vill ha 0% arbetslöshet. Då skulle hela arbetsmarknaden tvärnita och alla kunde kräva hur höga löner som helst och 22 veckor semester om året, för det skulle inte finnas någon som kan ta deras jobb. Dessutom skulle Riksbanken behöva höja räntan med flera hundra procent. Därför hör du aldrig någon politiker säga att vi borde ha 0% arbetslöshet. "Full sysselsättning" brukar det talas om och det är nåt helt annat.

En lagom arbetslöshet på 4-5% är att föredra. Det håller nere räntorna och hjulen på arbetsmarknaden rullar på.

Ibland är det viktigaste jobbet man kan göra att inte göra något jobb alls.
Citera
2026-07-29, 22:01
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Det stämmer att lönerna kan hållas nere om det finns fler arbetssökande än arbeten. Men det finns en uppenbar lösning på problemet, och jag förstår inte varför det inte är löst för länge sedan.

Lösningen är att socialdemokrater startar framgångsrika företag. I dessa företag kan de anställa så många att det blir brist på arbetskraft, vilket i sin tur kommer att driva upp lönerna och förbättra villkoren. Dessutom kan de betala ut så höga löner att bara det driver upp den allmänna lönenivån.

I ett slag löser ni två problem. Arbetslösheten upphör helt och alla anställda får högre lön och bättre villkor.

De socialdemokratiska företagen har alla förutsättningar att bli framgångsrika. Dels är socialdemokrater intelligentare än högerextremister, dels förstår de ekonomiska principer bättre är folk i allmänhet.

Dessutom har de fördelen av att inte vara rasister. De kan anställa de som är bäst lämpade; de kommer inte att välja bort någon bara för att de är muslimer, mörkhyade eller kvinnor. De kan naturligtvis aktivt välja bort rasister och medelålders vita män. De socialdemokratiska företagen kommer snabbt att bestå av eliten bland den svenska arbetskraften. Kraften i mångfalden kommer att ge stora konkurrensfördelar.

En annan fördel är att socialdemokrater inte är lika giriga som kapitalister. De kommer inte att plocka ut några orättvist höga löner eller fallskärmar. De tar inte ut någon vinst utan all förtjänst går tillbaka till företaget och används för att utveckla verksamheten eller förbättra villkoren för de anställda.

För att ytterligare förbättra utgångsläget kan vi betänka att socialdemokrater är många och solidariska. De kommer naturligtvis att som kunder alltid utnyttja socialdemokratiska företag i första hand, vilket ger en enorm konkurrensfördel.

Jag kan faktiskt inte se någon svaghet alls i min plan. Vi kan se fram emot en ljus framtid med noll arbetslöshet och enbart mycket nöjda anställda.

Trots att Mr. Bister försöker vara ironisk här, är det min bedömning att det här inlägget ändå var det klokaste du skrivit.

Ja, sossar förstår arbetsmarknad, tillväxt och välstånd - och en jobbpolitik som kombinerar plikt och rättigheter. Det har historien visat så många gånger om att det inte ens behöver sägas. Nu står vi inför nya utmaningar och behöver en a-kassa och omställningsstöd som är AI-anpassat.

När sossarna lämnade över makten 2022 stod bolag i kö för att investera i den gröna industrin. Men när högern tog makten och blev beroende av klimatskeptikerna i SD, ändrade de alla förutsättningar och bolagen placerade sina investeringar i andra länder istället. Bara det har kostat oss tiotusentals jobb, vilket är helt oförlåtligt.

Att vi har en åldrande befolkning som ökar, samtidigt som undersköterskor går hemma med a-kassa är också något som bara förekommer i höger-Sverige. Eller att elevstödjare och fältassistenter går arbetslösa, samtidigt som unga rekryteras in i kriminella gäng. Det finns så mycket arbete som behöver göras därute, att ingen skulle behöva gå arbetslös egentligen. Men då kan vi inte ha en regering som plundrar statskassan och delar ut pengarna till sina rika vänner istället för att investera i samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in