2026-07-29, 21:09
Medlem
Anonymfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Är man nykter så går man inte ut i busväder i mörkret och kör omkring i farleder för större fartyg med hela sin familj utan flytvästar i en liten båt.
Förbannat dåligt sjömanskap.

Är det många som gjort och gör helt utan problem.
Citera
2026-07-29, 21:10
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Har bildsökt och flera båtar som liknar denna heter IW 25 och kan ha mast men den är ofta inte monterad.
Det är en motorseglare men seglet är bara för att få mer stabilitet
Den byggdes som både ren motorbåt eller som motorseglare. Vilken detta är går inte att avgöra.

Från förarplatsen har man väldigt dåligt sikt speciellt som det ska ha hällregnat den kvällen.

Här är fler bilder på en IW 25 både med och utan mast.
https://iw25an.blogspot.com/p/bilder-fran-en-iw25a.html

Jag skulle säga att med riggningen i bildlänken är det lite mer än bara ett stödsegel men det krävs nog ganska akterlig vind för att man inte ska få stygg avdrift. Lär vara svårt att komma framåt på kryssen...
Citera
2026-07-29, 21:11
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Menar du att vi är ute efter att den överlevande mannen ska klandras för något utöver att han hade en ok båt? Tror att han sköter skuldbeläggandet själv! Med råge!
Nej, jag menar att det är tröttsamt att läsa om hur "oansvarigt" det var att ge sig ut över huvud taget, för det håller jag inte alls med om.
Slår vad om att det är flera olyckliga omständigheter som tillsammans orsakat olyckan, och det skulle vara väldigt intressant att få höra vad som framkommit i förhör med snipans befälhavare såväl som lastbåtens lots och besättning.

Är det klarlagt hur kollisionen gick till? Korsade man farleden och blev påseglad från sidan, eller gick man i farleden och blev upphunnen?
Citera
2026-07-29, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Begriper du ens vad bulk är?
Bulk är motsatsen till ej packat.
Det kan vara torrbulk, flytande, etc.
Ett tankfartyg lastat med säg råolja, som ej är packat i fat, IBC, etc. är definitionen av bulk.
Precis som något torrt kan vara lastat i bulk. T ex plastgranulat.

Bulk är bulk.
Packat är packat.

Det är fascinerande hur många definitioner det behövdes innan någon faktiskt svarade på min ursprungliga fråga. Jag frågade inte efter en Wikipedia-definition av bulklast. Jag frågade vad ett bulkfartyg gör vid ett raffinaderi.
Jag ställde frågan utifrån hur begreppen faktiskt används i sjöfarten. Där säger man normalt tankfartyg och bulkfartyg, inte att allt är bulk bara för att lasten är opackad. Det var därför hela diskussionen hamnade på ett sidospår.
Senast redigerad av HomseNumsen 2026-07-29 kl. 21:13.
Citera
2026-07-29, 21:13
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Hade man uppmärksammat snipan från bryggan på stora båten kunde man ha fått ut en MOB-båt (Man-Over-Board) och börjat sökandet direkt men jag gissar att de omkomna följde vraket ner i djupet så det hade i så fall inte gjort någon skillnad för dem.
Jo, jag funderade också på just det där. Allting tyder ju på att ingen på lastbåten över huvudtaget upptäckt snipan, vare sig före eller efter kollisionen.
Citera
2026-07-29, 21:15
Medlem
b00b00s avatar
Dykfartyget Fatboy verkar vara klara på platsen vid Misje Verde och gett sig av hemåt.
Även polisbåten 3740 har lämnat olycksplatsen.
Citera
2026-07-29, 21:15
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Är man nykter så går man inte ut i busväder i mörkret och kör omkring i farleder för större fartyg med hela sin familj utan flytvästar i en liten båt.
Förbannat dåligt sjömanskap.

Citat:
Ursprungligen postat av Anonymf
Är det många som gjort och gör helt utan problem.

Självklart är det så som Anonymf säger, och ingen här vet heller om de hade flytväst eller inte så de anklagelserna kan ni spara tills det kommer besked. Detta är inte heller någon liten båt utan en rejäl och sjövärdig båt för farvattnen, förutsatt att motorn är i gott skick
Citera
2026-07-29, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Testade nu och den ser inte ut att vara tillagd.

Sen saknas POLIS 59-3710 samt ett par SRS-båtar.

Funkar fint här, e nog cache-problem? Ska jobba med att lägga in båtarna jag inte har dock!
Citera
2026-07-29, 21:19
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Rederiets vd säger till P4 Göteborg att besättningen inte har märkt av någon kollision och att utredningen nu får visa om fartyget varit inblandat eller inte.

https://www.sverigesradio.se/artikel/misstankt-fraktfartyg-stoppat-efter-batolycka-utanfor-tjorn
Citera
2026-07-29, 21:19
Medlem
Fyfan vad sorgligt!

Hur kan ingen på fartyget sett fritidsbåten? De brukar väl stå och hålla utkik? Lotsen?
Citera
2026-07-29, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Nej, jag menar att det är tröttsamt att läsa om hur "oansvarigt" det var att ge sig ut över huvud taget, för det håller jag inte alls med om.
Slår vad om att det är flera olyckliga omständigheter som tillsammans orsakat olyckan, och det skulle vara väldigt intressant att få höra vad som framkommit i förhör med snipans befälhavare såväl som lastbåtens lots och besättning.

Är det klarlagt hur kollisionen gick till? Korsade man farleden och blev påseglad från sidan, eller gick man i farleden och blev upphunnen?

Ja det sista är viktigt. Vad som är konstigt är att medföljande båts besättning inte har hörts medialt.
Att frakfartyget inte sett båten och larmat är oroväckande. Har seglat mycket i Göteborgs hamn och Stenabåtarna larmar på mycket långt håll.
Senast redigerad av Postino 2026-07-29 kl. 21:37.
Citera
2026-07-29, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Självklart är det så som Anonymf säger, och ingen här vet heller om de hade flytväst eller inte så de anklagelserna kan ni spara tills det kommer besked. Detta är inte heller någon liten båt utan en rejäl och sjövärdig båt för farvattnen, förutsatt att motorn är i gott skick
Hade dom haft flytvästar på sig så hade man hittat alla vid det här laget...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in