2026-07-29, 20:18
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Tack, då har TV4 fel.

Jag skulle snarare säga att snipan är en IW25.
Här är en bättre bild av den båten som troligen var med om olyckan.
https://imgur.com/a/TTwLAtR
Citera
2026-07-29, 20:19
Medlem
Vad gör fartyget inne i fjorden norr om Älgön nu?
Det låg ju för ankar långt västerut idag.
Citera
2026-07-29, 20:20
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Här är en bättre bild av den båten som troligen var med om olyckan.

Ja, det är inte orimligt och den bilden föreställer en IW25, fast jag kan inte låta bli att spekulera om att det kan vara broderns båt, eftersom TV4 beskriver olycksbåten som motorseglare Winga 25 vilket skulle vara en båt med rigg.
Citera
2026-07-29, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Lägg gärna in Misje Verde är du snäll.

Lagt in den, när jag testade på datorn nyss såg jag Verde komma från norr och passera den punkt som mitt system registrerat som epicentrum. Ska validera att det funkar på mobilen också.
Citera
2026-07-29, 20:28
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Ja, det är inte orimligt och den bilden föreställer en IW25, fast jag kan inte låta bli att spekulera om att det kan vara broderns båt, eftersom TV4 beskriver olycksbåten som motorseglare Winga 25 vilket skulle vara en båt med rigg.
Det är nog rätt båt då det finns flera bilder på samma båt, tex barnen sitter i fören.
Senast redigerad av Timeout 2026-07-29 kl. 20:31.
Citera
2026-07-29, 20:31
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det är nog rätt båt då det finns flera bilder på samma båt, barnen sitter i fören.

Det är förstås det absolut det mest sannolika, varvid TV4 helt enkelt har fel.
Citera
2026-07-29, 20:33
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Polisen söker vittnen till olyckan genom notiser till telefoner i området som har SOS Alarm-appen installerad.

https://gofile.io/d/Yunycc
Citera
2026-07-29, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
På bilderna har barnen flytvästar till och med på land. Snipan heter Doris och det har sommarhus i Lycke som inte ligger alls långt från olycksplatsen och de verkar varit en de har bilder från området på Instagram sedan flera år tillbaka. Så att det är noviser som inte känner till området kan vi stryka.

Mannen relativt känd komiker?! Podden Kafferepet?
Citera
2026-07-29, 20:38
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
För mig helt oväsentligt vilken båttyp det var! Tragedin påverkas inte av det.
Det är väsentlig info för tråden. Om inte annat för att det gnällts om hur oansvarigt det var att gå ut med aktuell båt i rådande väderlek, vilket vi hädanefter kanske får slippa diskutera, eftersom det verkar handla om en förhållandevis sjövärdig båt som inte innebar något idiot-stunt i sig att gå ut med.
Sedan har ju något uppenbarligen gått fel ändå, som lett fram till den tragiska olyckan.
Citera
2026-07-29, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whirlybird
Låter väldigt märkligt att kunna kollidera med ett fartyg där, ännu värre att en kvinna och ett barn saknas och initiala uppgifter är att "de saknade flytväst".

Vem kör mitt i natten i runt 10 m/s och regn med barn utan flytväst?

Har följt pådraget via AIS och KBV och SAR är där med allt de har och söker för fullt. Men var ju snart 1.45h sen olyckan så hoppet att hitta de vid liv utan flytväst är nog tyvärr inte så stort...
Och utan lanternor i mörkret mitt i farleden...
Galningar.
Citera
2026-07-29, 20:41
Medlem
Det påstås att de två personer som plockats upp efter händelsen är svårt skadade.

Tragedi. Men Flashback slår ALLA andra medier med hästlängder. Fartyg. Båt. Inblandade personer. Allt finns redan i tråden.
Citera
2026-07-29, 20:43
Medlem
Kryckmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Think-If-You-Can
De hade inte kontakt med fritidsbåten innan kollisionen,
det har hittills framkommit.

Med kontakt avses givetvis visuell kontakt eller att de uppfattat båtens radareko, respektive att båten sett fartyget. Med att du ska visa på vad som inte stämmer innebär att du ska hänvisa till uppgifter som motsäger det jag påstår, inte komma med egna påståenden utan grund.

En trådsanning är något som påstås i tråden och därefter blir någon form av 'sanning', vilket inte alltid stämmer överens med verkligheten.

---

Med vad som nu framkommit om eventuell båtmodell och i så fall trolig färdväg, samt tidigare uppgifter om kraftig regnskur just vid olyckstillfället så är det inte orimligt att den lilla snipan doldes av regnet på radarskärmen. Dessa små plastsnipor ger ett rätt svagt eko om de inte har en reflektor, de har inte heller sällan svagare lanternor som också de blir betydligt svårare att se i kraftigt regn.

Från motsatt perspektiv har man som redan påpekats nära noll sikt akterut i snipan med kapellet uppe, om man inte står med huvudet ute i vädret. Fartyget är upphinnande och kan lätt 'komma från ingenstans' om man inte har fullgod utkik.

Somliga är mest intresserade av skuldfrågan, för sjöfolk är det mer intressant att veta vilka faktorer som ligger bakom olyckan och hur vi kan förbättra oss. Data från fartyget lär visa vad det blev av snipans radareko, förhör med besättningen kommer visa hur de uppfattat saken och 'förhoppningsvis' var det pappan i familjen som framförde båten och kan därmed redogöra för sin bild av det hela. Är det familjen som omnämns finns i alla fall inga uppenbara brister i deras sjövett, de använder exempelvis flytväst när det ska användas vad det verkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in