2026-07-29, 19:59
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Fel modell av båt. Det finns en relativt ny bild på båten på fruns Instagram. Se några inlägg bakåt i tråden.

Tack, då har TV4 fel.

Citat:
Ursprungligen postat av anders_f
Ser väl ut som en liten Skäreleja? I så fall väldigt sjösäker båt.

Jag skulle snarare säga att snipan är en IW25.
Citera
2026-07-29, 20:04
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Inte om det var fler personer i brorsans båt. Det tråkiga är ju att det verkar vara en annan fritidsbåt som får upp pojken och kustbevakningen som får upp pappan. Och ännu tråkigare när du resonerar såhär är i efterhand så vet vi att det fanns en kustbevakning några minuter bort när krocken sker, så de kanske hade kunnat rädda alla.

Edit: Hur ska du ens kunna rädda några när din båt har motorproblem.
a) Var det fler personer i brorsans båt då? Du tycker saker är underliga, ändå saknar du grundläggande info om vad som hände…
b) Att kustbevakning eventuellt var några minuter bort får du gärna verifiera men om det nu var så visste ju brorsan ändå inte om det.
c) Vet du vilken typ av motorproblem han hade? Motorproblem är inte synonymt med att vara helt hjälplös…
Citera
2026-07-29, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrannSamverkan2
En parentesfråga: Hur kan någons instagram tas bort så snabbt efter olyckan? Kan man maila instagram och meddela att hen är bortgången?
Någon nära hade inlogg, för att kunna ta ansvar för kontot om/när ägaren avlider eller inte kan ta hand om det själv. Inställning i Meta.
Citera
2026-07-29, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Vi vet. Den har har varit på tapeten innan i tråden. Men tack för påminnelsen.

Ah sorry, inte följt tråden. Det är jag som gjort fyrvakt så slog mig bara att det kunde vara ett hjälpmedel, dessutom hittade jag lite buggar iom denna händelse som jag rättade till så kanske visar annan data nu än tidigare. har varit lite försiktig med att ha med det aktuella lastfartyget i historiken, men nu är det ju namngivet i media så är kanske ingen big deal längre, kanske får åka in.
Citera
2026-07-29, 20:07
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Tack, då har TV4 fel.

Jag skulle snarare säga att snipan är en IW25.
Ser ut att stämma. Antar att sådana byggdes både med och utan akterruff?
Citera
2026-07-29, 20:07
Medlem
För mig helt oväsentligt vilken båttyp det var! Tragedin påverkas inte av det.
Citera
2026-07-29, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
a) Var det fler personer i brorsans båt då? Du tycker saker är underliga, ändå saknar du grundläggande info om vad som hände…
b) Att kustbevakning eventuellt var några minuter bort får du gärna verifiera men om det nu var så visste ju brorsan ändå inte om det.
c) Vet du vilken typ av motorproblem han hade? Motorproblem är inte synonymt med att vara helt hjälplös…

A och c kan du svara på om du sitter på mer information. B stämmer, KBV 454 var där 22.13 och var först på plats, larm kom 22.03. 21.40 befinner sig KBV 454 mellan Katten och Rersholmen. Som jag skrivit tidigare.
Citera
2026-07-29, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellvete
Vet inte vad det är för modell?
https://postimg.cc/G9T66KYJ
Gissar på IW25 (sent 70-tal).

Hemsk olycka. Vill egentligen inte spekulera alls men om de blivit påkörda i aktern alternativt midskepps så gissar jag att båten ställt sig på tvären och rollat/kapsejsat. Nu väller vattnet in i sittbrunnen och har du då ett stort fraktfartyg som fortfarande trycker på, och hela havet som håller emot, så slits/pressas båten sönder på några få sekunder.
Citera
2026-07-29, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannesw
https://www.fyrvakt.se/incident/115

Kan man följa händelsen och inblandade enheter

Hade båten motorproblem?

Borde inte de som kör större skepp ha koll på ifall det kommer mindre båtar framför de?
Citera
2026-07-29, 20:15
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Ser ut att stämma. Antar att sådana byggdes både med och utan akterruff?

Ja, vad jag kan se finns båda modellerna och det finns även modeller som är riggade. TV4 kallar båten "motorseglare" men det stämmer ju inte med bilden på hustruns instagram. Å andra sidan kanske båten på den bilden är broderns båt?
Citera
2026-07-29, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFripp
Just nu kryssar ett propellerplan kors och tvärs över området. Det har passerat mig minst tre gånger. Jag är för dålig på plan men ett ganska smalt och halvstort propellerplan (liknande SAAB 2000) som jag inte ser på flightradar. Det kör spontant högt för att söka (uppe bland molnen) men inte så högt som flygplan brukar köra... Någon som vet vad detta kan vara?
Kustbevakningen troligtvis
Citera
2026-07-29, 20:16
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannesw
Ah sorry, inte följt tråden. Det är jag som gjort fyrvakt så slog mig bara att det kunde vara ett hjälpmedel, dessutom hittade jag lite buggar iom denna händelse som jag rättade till så kanske visar annan data nu än tidigare. har varit lite försiktig med att ha med det aktuella lastfartyget i historiken, men nu är det ju namngivet i media så är kanske ingen big deal längre, kanske får åka in.

Lägg gärna in Misje Verde är du snäll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in