2026-07-29, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Vad heter deras konton?

ramona*ormanolsson
*=z

albinho198*
*=6
Citera
2026-07-29, 19:34
Medlem
BombaySaphires avatar
Det var en fin liten båt de hade. Äldre modell men väldigt trevlig båt.
Citera
2026-07-29, 19:36
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.von.Svensson
Ni som kan båtar och snipor. Vad är det som är farligt med att åka ut med en snipa i kuling och regn och mörker? Är det att båten kan kapsejsa eller slås sönder av vågorna, eller vad är det som är så riskabelt? Jag läser att många skriver här på FB "Hur kan man vara så dum att ge sig i väg i mörker och blåst". Och det är ju givetvis vansinnigt att ge sig ut med en båt om det är uppenbara risker med detta. Men sedan kanske man inte kalkylerar med bli överkörd av ett stort fartyg, och då undrar jag vad är det som kan hända (mer än just att bli överkörd)?

Bara undrar hur man ska förhålla sig till själva idén att ge sig ut med två barn i en båt, under de omständigheter som rådde? Idiotiskt eller bara en jävlig otur att det som skedde hände?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellvete
Jag brukar tycka att det är mycket när det går mot 10m/s i byarna. Jag går hellre ut i lägre än det för att man ska tycka att det är behagligt och säkert. Skulle heller aldrig gå på natten eller kvällen. Men det är för att jag inte är någon expert på sjöfart heller.

Sedan är Marstrandsfjorden erkänt otrevlig när det blåser, det går lätt ful sjö där. Det är väl inte minst strömmen som påverkar. Men lite osäker på hur förhållandena är norr om Älgön i det fallet. Säkert andra här som kan det bättre.
Citera
2026-07-29, 19:37
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Jo men om de låg nära varann borde väl båda ha drabbats?
Vet du hur nära varandra de var?
Uppenbart drabbades inte båda, därför finns vittnesobservationer...
Citera
2026-07-29, 19:38
Medlem
Kryckmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.von.Svensson
Ni som kan båtar och snipor. Vad är det som är farligt med att åka ut med en snipa i kuling och regn och mörker? Är det att båten kan kapsejsa eller slås sönder av vågorna, eller vad är det som är så riskabelt? Jag läser att många skriver här på FB "Hur kan man vara så dum att ge sig i väg i mörker och blåst". Och det är ju givetvis vansinnigt att ge sig ut med en båt om det är uppenbara risker med detta. Men sedan kanske man inte kalkylerar med bli överkörd av ett stort fartyg, och då undrar jag vad är det som kan hända (mer än just att bli överkörd)?

Bara undrar hur man ska förhålla sig till själva idén att ge sig ut med två barn i en båt, under de omständigheter som rådde? Idiotiskt eller bara en jävlig otur att det som skedde hände?

Det är inget väder för en sådan typ av båt som det uppges vara. Den stora risken är motorhaveri, vilket gäller alla enmotoriga flytetyg.

Skrovformen är liksom gjord för att klara kraftig sjögång.
Citera
2026-07-29, 19:38
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Det var en fin liten båt de hade. Äldre modell men väldigt trevlig båt.
Vad var det för båt?
Citera
2026-07-29, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Det var ett rejält fartyg. Har inte polisen hunnit undersöka än om mamman och dottern sitter fast i propellern?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1484132

Först nu börjar dom leta i propellern..
Citera
2026-07-29, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Ligger nån i vattnet gör man allt för att hjälpa. Att ta uppmärksamhet BORT från att rädda nån som håller på att sjunka för att ringa Sjöräddningen som kan vara där om en timma gör bara den som själv är totalt oförmögen att bistå akut...

Vad försöker du antyda?

Inte om det var fler personer i brorsans båt. Det tråkiga är ju att det verkar vara en annan fritidsbåt som får upp pojken och kustbevakningen som får upp pappan. Och ännu tråkigare när du resonerar såhär är i efterhand så vet vi att det fanns en kustbevakning några minuter bort när krocken sker, så de kanske hade kunnat rädda alla.

Edit: Hur ska du ens kunna rädda några när din båt har motorproblem.
Senast redigerad av Petunia78 2026-07-29 kl. 19:45.
Citera
2026-07-29, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryckmannen
Det är någon form av trådsanning. Ingenting säger att de inte haft kontakt med fritidsbåten innan kollision, det som framkommit är att det inte märkt av någon kollision -- vilket är två helt skilda ting.

De hade inte kontakt med fritidsbåten innan kollisionen,
det har hittills framkommit.

Citat:
Ursprungligen postat av Kryckmannen
Visa på vad som inte stämmer eller

Inget mer än att man säger ifrån som
Kokekaffe
eller citat ZilverZodde
”ber nån avsluta ett irrelevant å felaktigt sidospår?”

En saklig ton är bättre efter en tragedi.
Citera
2026-07-29, 19:44
Medlem
Venators avatar
Enligt TV4 var det inte en motorseglare av modellen Winga 25. Det är i grunden en snipa men eftersom de kallar den för motorseglare så förefaller den ha varit riggad - det är inte ovanligt. Det är stabila båtar som tål en hel del.

Källa: https://www.tv4.se/artikel/4kD3xBuVlsMFbKHXylxyZY/tva-saknas-efter-batkrock

Exempel på en sådan båt: https://www.blocket.se/mobility/item/25165879
Citera
2026-07-29, 19:45
Medlem
Hellvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Vad var det för båt?
Vet inte vad det är för modell?
https://postimg.cc/G9T66KYJ
Citera
2026-07-29, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Vet du hur nära varandra de var?
Uppenbart drabbades inte båda, därför finns vittnesobservationer...
Jag vet inget alls! Vill försöka förstå tragedin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in