2026-07-29, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Vad gör brorsan i 30 min utan att larma efter han sett krocken? Varför kontaktar brorsan inte sjöräddningen om att hans båt är sönder?

Ofattbart om det stämmer..
Citera
2026-07-29, 19:26
Medlem
Herr.von.Svenssons avatar
Ni som kan båtar och snipor. Vad är det som är farligt med att åka ut med en snipa i kuling och regn och mörker? Är det att båten kan kapsejsa eller slås sönder av vågorna, eller vad är det som är så riskabelt? Jag läser att många skriver här på FB "Hur kan man vara så dum att ge sig i väg i mörker och blåst". Och det är ju givetvis vansinnigt att ge sig ut med en båt om det är uppenbara risker med detta. Men sedan kanske man inte kalkylerar med bli överkörd av ett stort fartyg, och då undrar jag vad är det som kan hända (mer än just att bli överkörd)?

Bara undrar hur man ska förhålla sig till själva idén att ge sig ut med två barn i en båt, under de omständigheter som rådde? Idiotiskt eller bara en jävlig otur att det som skedde hände?
Citera
2026-07-29, 19:27
Medlem
Hellvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stadsludret
Säkra källor.

Båt nummer 1 hade motorproblem och båt nummer 2 (som sjönk) åkte bakom. Helt plötsligt tittar kaptenen på båt nummer 1 bakåt och då ser han bara ett stort jävla skepp.

Antagligen har dom varit på väg hem från ön Katten och navigerat norrut mellan Katten och Lövön. Då ligger dom med aktern mot farleden från skeppen som kommer från Stenungsund/Uddevalla. Skeppet har antagligen kommit bakifrån och rammat dom. I en snipa i regn om man står under kapellet ser man inte mycket om vad som händer bakom sig..

Sjukt tragiskt och verkligen otur i oturen.
Fruktansvärt tragiskt. Lider verkligen med de drabbade. Om man utgår från hans frus bilder så verkar dom ha en äldre snipa. Kan den gå i 7-8 knop? Hur fort går ett fartyg i såna vatten?
Citera
2026-07-29, 19:27
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stadsludret
Det var komikern Al*in Ol*son med familj som blev påkörda. Den andra båten ska enligt uppgift framförts av hans bror.

Han har hus i Lycke rakt innanför Marstrand, så var kanske på väg dit...
Citera
2026-07-29, 19:28
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Svagheten i den teorin är väl att båda båtarna borde ha blivit rammade?
Varför då?
Att det var 2 båtar har väl varit klart länge?
Citera
2026-07-29, 19:30
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.von.Svensson
Ni som kan båtar och snipor. Vad är det som är farligt med att åka ut med en snipa i kuling och regn och mörker? Är det att båten kan kapsejsa eller slås sönder av vågorna, eller vad är det som är så riskabelt? Jag läser att många skriver här på FB "Hur kan man vara så dum att ge sig i väg i mörker och blåst". Och det är ju givetvis vansinnigt att ge sig ut med en båt om det är uppenbara risker med detta. Men sedan kanske man inte kalkylerar med bli överkörd av ett stort fartyg, och då undrar jag vad är det som kan hända (mer än just att bli överkörd)?

Bara undrar hur man ska förhålla sig till själva idén att ge sig ut med två barn i en båt, under de omständigheter som rådde? Idiotiskt eller bara en jävlig otur att det som skedde hände?

Är det en täckt snipa så har du små fönster och knappast sikt bakåt.
Citera
2026-07-29, 19:30
Medlem
Hellvetes avatar
Citat:

.
Senast redigerad av Hellvete 2026-07-29 kl. 19:53.
Citera
2026-07-29, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Vad heter deras konton?
Sluta med det där! Bara en plåga för de överlevande.
Citera
2026-07-29, 19:31
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Om det stämmer att kvinnans bror färdades i båten före så är det inte orimligt att tro att de i båten efter bara har hakat på båten före utan att riktigt tänka på att det kan komma ett fartyg i leden.

Detta förklarar också en hel del annat som framkommit. Rop på hjälp som knappast kan ha hörts in till land, visselpipa som blåstes i osv. Det förklarar också varför det tog 30 minuter att larma, det tog så lång tid innan man riktigt förstod vad som hänt.

Ju mer information vi får, desto mer kommer detta att klarna.
Jo... Kanske har haveristen hängt på båten framför när den korsat farleden, och brustit i uppmärksamhet tvärsut. Man hör nämligen inte ett fartyg komma emot än förrän det är för sent om man sitter och kör bredvid/ovanpå en liten två- eller trecylindrig diesel som formligen vrålar av smärta när den försöker skyva halvannat ton snipa genom sjö och väder.

Sedan har väl den första båten helt enkelt inte begripit vart den andra tagit vägen efter att lastbåten passerat?
Citera
2026-07-29, 19:32
Medlem
Venators avatar
Citat:

En ruffad snipa brukar vara en rejält sjövärdig båt för sin storlek. Långsamma och lite tunga men rör sig ofta bra i sjön. Men det är alltid mindre marginaler i mörker och dåligt väder med dålig sikt. Ett motorhaveri i stilla väder på dagen är ett rejält irritationsmoment men behöver inte vara mer. På natten och i dåligt väder kan det snabbt bli livsfara, oavsett hur stabil båten är.

Din mer specifika fråga: Jag hade nog inte tvekat att göra det om jag litade på båtens skick och kände farvattnen men sedan vet vi ju inte så din fråga står kvar. Extrem otur eller någon form av kombination av otur och fel beslut av mer eller mindre idiotisk art...?
Citera
2026-07-29, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Varför då?
Att det var 2 båtar har väl varit klart länge?
Jo men om de låg nära varann borde väl båda ha drabbats?
Citera
2026-07-29, 19:33
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Vad gör brorsan i 30 min utan att larma efter han sett krocken? Varför kontaktar brorsan inte sjöräddningen om att hans båt är sönder?
Ligger nån i vattnet gör man allt för att hjälpa. Att ta uppmärksamhet BORT från att rädda nån som håller på att sjunka för att ringa Sjöräddningen som kan vara där om en timma gör bara den som själv är totalt oförmögen att bistå akut...

Vad försöker du antyda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in