2026-07-29, 18:44
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
De märkte kanske inte först att det andra båten var träffad pga dålig sikt.

De var kanske upptagna med att rädda någon från vattnet.

Så det stämmer alltså att olycksbåten var båt nr två i sällskapet och att båt nr 1 då själv hann över farleden?
Citera
2026-07-29, 18:45
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Jag menar att det är den stora som kört över den lilla båten. Då sägs de ändå haft lots. Det stod någonstans tidigare att den lilla låg för ankar och de kan ju då sovit eller ivf varit inne/nere i båten. Tänker också att om de haft flytväst på sig så kan ju två av dem fastnat inne i båten som sjönk och/eller inte kunnat ta sig ut.

Har den lilla båten bärgats ännu eller åtminstone genomsökts? Samt närheten omkring?

Båten har inte bärgats.
Finns inga belägg att den låg för ankar, då de hade en annan båt i sällskap.
Och det sägs inte att fartyget hade lots. Det är bekräftat. Se tidigare inlägg så har du det svart på vitt med klockslag.
Citera
2026-07-29, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Till snipans försvar så är ju sikten ytterst begränsad med kapell om det regnar och det är mörkt.

Har själv gått många gånger mellan Saltholmen till Orust i just denna farled i en snipa i ösregn men även mörker. Och det är inte trevligt. Och är man osäker så ska man hålla sig i hamn.

återigen mänskliga beslut (i detta fall snipan den som körde båten) som blir livsavgörande vi har sett det så många ggr tex dykolyckan i maldiverna, båtolyckan i nord norge.

RIP
Citera
2026-07-29, 18:47
Medlem
Det var komikern Al*in Ol*son med familj som blev påkörda. Den andra båten ska enligt uppgift framförts av hans bror.
Citera
2026-07-29, 18:47
Medlem
för Kampen!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bennybrandslang
Jag har kustskepparexamen, radarintyg, VHF-Longrange etc etc sedan 30 år tillbaka och bor inte långt från olycksplatsen.

Tyvärr känner jag två av lotsarna på Marstrand som tyvärr råkar ut för dessa nollor till sjöss! Det enda du kan göra när du ser ett fartyg är att se till att hålla dig ur vägen och gärna i lä för land så du slipper spolas upp när svallen och vinden ligger på!

Vad fartyget gjort är i sammanhanget helt ointressant! OM, säger OM, lots eller befälhavare sett dåren i snipan så hade det ALDRIG funnits en chans i helvete att undvika ombordläggning ifrån fartygets sida!

Enda orsaken till denna tragik ligger på befälhavaren på snipan. Ingen annan!

Marstrandsfjorden är ett krabbt "helvete" en blåsig dag och en strapats om du går NV med gammal sjö inkommande från SV!

Stämmer till 100%, gör dock inte historien mindre tragisk.
Citera
2026-07-29, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Har snipor befälhavare nu också? 😄😄

Självklart

Någon är ALLTID befälhavare och ansvarig på en båt eller egentligen allt som flyter.
Citera
2026-07-29, 18:54
Medlem
Hellvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stadsludret
Det var komikern Al*in Ol*son med familj som blev påkörda. Den andra båten ska enligt uppgift framförts av hans bror.
Var kommer den uppgiften ifrån?
Citera
2026-07-29, 18:55
Medlem
b00b00s avatar
Dykarbåten Fatboy från firman Seacure ser ut att åka emot olycksplatsen nu. De befinner sig söder om Lövön. De avgick från basen på Rörö.
Citera
2026-07-29, 18:56
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
En snipa alltså. Herre gud vilka idioter. Då kan vi utesluta utlänningar på båtsemester.
Kan det ha varit alkohol inblandat?
Det är absolut inga problem att gå ut med en 25 fots snipa, inomskärs, i 10 sekundmeter, om man vet vad man sysslar med. Sedan är det ju klart att om maskin tackar för sig så blir man drivande, men här förstod jag det som att man bôsat på rakt in i lastbåten? Har man missbedömt CPA och kommit in framför?
Citera
2026-07-29, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Så det stämmer alltså att olycksbåten var båt nr två i sällskapet och att båt nr 1 då själv hann över farleden?

Den detaljen har jag inte sett i någon rapportering
Citera
2026-07-29, 19:03
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Dykarbåten Fatboy från firman Seacure ser ut att åka emot olycksplatsen nu. De befinner sig söder om Lövön. De avgick från basen på Rörö.

Det verkar som de ska undersöka Misje Verde. Fatboy ligger jämsides.

Citat:
Citat:
Uppdatering kl. 16:31:

Polis bedriver fortsatt utredningsarbete på plats. Det kommer bland annat genomföras en teknisk undersökning av fartyget. Polisen fortsätter även att söka efter den förlista fritidsbåten och de två personer som saknas. Sjöpolisen och räddningstjänstens dykare samverkar i den delen.

https://polisen.se/aktuellt/handelser/2026/juli/28/28-juli-22.04-sjolagen-kungalv/
Citera
2026-07-29, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PantARN-
GP har hjort en intervju med en person från den närliggande hamnen... Han säger raka motsatsen.
Vilket av mina påståenden är det som motsägs av intervjuoffret?
Det går att hitta folk som svär på att jorden är platt, men påståendena i mitt inlägg är 100% sanning. Jag är bofast 4 km från olycksplatsen, är uppväxt vid och har arbetat på havet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in