2026-07-29, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokekaffe
Ser platsen från nordväst varje gång jag lämnar hemmet. Ibland kan det gå över en vecka mellan ankarliggarna och ibland ligger där två stycken. Blir det fler än två som tex under covid då frakterna minskade så brukar någon välja ankarplats M3 eller M5 som ligger på andra sidan Älgöns västra udde respektive NV mot Rersholmen till.

Det var mulet och regnade, då mörknar det innan solen "går ner."

Mulet och regn. Jag hade 4 km fri sikt till olycksplatsen igår kväll, ingen dimma alls.

När det börjar skymma är det praktiskt att navigera efter ledfyrar i farlederna, absolut inga problem om man håller god uppsikt och håller undan för större fartyg.
GP har hjort en intervju med en person från den närliggande hamnen... Han säger raka motsatsen.
Citera
2026-07-29, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Det har jag aldrig påstått, bara att det kan vara olämpligt att befinna sig i en trafikerad farled under sådana väder- och ljusförhållanden.
Det var ju exakt det du gjorde initialt? "Varför åker en fritidsbåt i en farled..." Nånting nånting.
Citera
2026-07-29, 17:24
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Kan det finnas någon vettig förklaring till att han väntade 35 minuter med att larma om att hans brors familj råkat ut för en allvarlig olycka?

Kanske dålig täckning...
Citera
2026-07-29, 17:28
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PantARN-
Det var ju exakt det du gjorde initialt? "Varför åker en fritidsbåt i en farled..." Nånting nånting.
Så här skrev jag exakt:

”Väldigt tragiskt och att befinna sig i en trafikerad farled under dåliga väderförhållanden var nog inte den bästa idén”.

Bevisligen var det inte den bästa idén sett till utfallet.
Citera
2026-07-29, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Om det stämmer att kvinnans bror färdades i båten före så är det inte orimligt att tro att de i båten efter bara har hakat på båten före utan att riktigt tänka på att det kan komma ett fartyg i leden.

Detta förklarar också en hel del annat som framkommit. Rop på hjälp som knappast kan ha hörts in till land, visselpipa som blåstes i osv. Det förklarar också varför det tog 30 minuter att larma, det tog så lång tid innan man riktigt förstod vad som hänt.

Ju mer information vi får, desto mer kommer detta att klarna.

Förklarar också ett sämre uppmärksammande bakåt. Man följer efter en annan båt och anstränger sig i mörker och ösregn för att kunna se båten en bit framför.
Är de inte från området hade de kanske inte ens koll på att de rörde sig i en farled - de litade på att båten framför skulle guida rätt.
Citera
2026-07-29, 17:37
Medlem
Bennybrandslangs avatar
Citat:
Det är korrekt att vi inte känner till alla omständigheter ännu men en fritidsbåt i den storleken skall lämna företräde för fartyg som är begränsade till den farleden.

Så ja, de får korsa farleden men då skall de också anpassa färden efter sådan trafik.
Vadå får???

Om du har minsta kompetens angående sjöfart så håller du dig undan yrkestrafik! Det kan krävas lååång tid för att ens utföra en gir på ett lastfartyg! Att få stop kan ta en sjömil (1,852 km)

Ni som tror ni vet något... om man vill fortsätta leva så håller man sig utanför farlederna på kvällar och nätter. Är du så full eller dum att du inte kan sikta ett fartyg från en snipa så är du själv skyldig till ombordläggningen!

Det ENDA som gäller för en fritidsbåt i detta läget är att hålla sig undan yrkestrafik. Med fördel även dagtid!

Tro mig! Det här handlar endast om en oansvarig (packad?) rorsman på fritidsbåten. Fartyget har inte en endaste chans att se en liten snipa på den jäääävligt oroliga Martstrandsfjorden, än mindre reagera!

Det finns ankarplats norr om militärområdet på Älgön och det är en mycket välkänd plats för läktring eller bunkring. Det är inte ens omöjligt att snipan kört in i ett för ankar liggande yrkesfartyg men det låter jag vara osagt.

Finns inte en chans att skulden kommer hamna på ett yrkesfartyg i detta fallet.

NB! Man ger sig över huvud taget inte sig ut på Martstrandsfjorden under sen kväll och med kuling i byarna! Det är så jävla oansvarigt! Enda alternativet är att söka lä över natten och inte ens lämna föregående hamn.

FYLLA!
Citera
2026-07-29, 17:37
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Eller lasta pellets för vidare transport till annat land.

Vid export av stora mängder är det inte alls ovanligt att man skeppar I bulk istället för på lastbil eller tåg.

Med lite hjälp...

Aktuell rutt: Misje Verde lämnade Uddevalla hamn i Sverige den 28 juli och är just nu på väg till Kragerø i Norge.

Laststatus: Fartyget har ett aktuellt djupgående på 4,0 meter. Eftersom dess maximala djupgående vid full last är cirka 6,5 meter, innebär detta att fartyget för tillfället är delvis lastat eller går med barlast (tomt/lättat).

Trolig last: Hamnen i Uddevalla hanterar stora mängder torrbulk såsom skogsprodukter, krossat material, gödning och återvinningsmaterial. Om fartyget inte går tomt är det denna typ av bulk- eller styckegods som finns i lastrummet.

Citat:
Misje Verde är ett norskt miljöanpassat General Cargo Ship (byggt 2023) med hybriddrift, en längd på 89,95 meter och en dödvikt på 5 000 ton.
(NyheterSTO.se)
Senast redigerad av b00b00 2026-07-29 kl. 17:44.
Citera
2026-07-29, 17:38
Medlem
D.E.I.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tyhyrann
I blåsigt och regnigt väder stör regnet radarn och vågorna, vilket gör det svårt speciellt när det är en liten båt i trä/glasfiber utan AIS sändare. Även från bryggan är en så pass liten båt svår att upptäcka i sådana förhållanden sedan om den ligger nära så finns det döda vinklar från bryggan.

Personligen sätter jag alltid upp en radar-reflektor när jag kör båt på natten. Lanternor i all ära men en fet ilsken punkt på radarn är bättre. Sen hade man ändå försvunnit i cluttret nära det sändande fartyget men då har vi båda misslyckats med vårt sjömanskap om vi kör in i varandra.
Citera
2026-07-29, 17:42
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bennybrandslang
Vadå får???

Om du har minsta kompetens angående sjöfart så håller du dig undan yrkestrafik! Det kan krävas lååång tid för att ens utföra en gir på ett lastfartyg! Att få stop kan ta en sjömil (1,852 km)

Ni som tror ni vet något... om man vill fortsätta leva så håller man sig utanför farlederna på kvällar och nätter. Är du så full eller dum att du inte kan sikta ett fartyg från en snipa så är du själv skyldig till ombordläggningen!

Det ENDA som gäller för en fritidsbåt i detta läget är att hålla sig undan yrkestrafik. Med fördel även dagtid!

Tro mig! Det här handlar endast om en oansvarig (packad?) rorsman på fritidsbåten. Fartyget har inte en endaste chans att se en liten snipa på den jäääävligt oroliga Martstrandsfjorden, än mindre reagera!

Det finns ankarplats norr om militärområdet på Älgön och det är en mycket välkänd plats för läktring eller bunkring. Det är inte ens omöjligt att snipan kört in i ett för ankar liggande yrkesfartyg men det låter jag vara osagt.

Finns inte en chans att skulden kommer hamna på ett yrkesfartyg i detta fallet.

NB! Man ger sig över huvud taget inte sig ut på Martstrandsfjorden under sen kväll och med kuling i byarna! Det är så jävla oansvarigt! Enda alternativet är att söka lä över natten och inte ens lämna föregående hamn.

FYLLA!
Är helt enig med dig och om du hade sett mina inlägg här i tråden har jag framför samma argument.

En fritidsbåt skall lämna företräde för fartyg som är begränsade till farleden.

Att då i dåliga väderförhållanden vid skymning uppehålla sig i en trafikerad farled är både dumt och farligt.
Citera
2026-07-29, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PantARN-
Ja, men det betyder inte att en fritidsbåt inte har rätt att används en farled?
Finns en gammal oskriven regel som lyder den som seglar för sitt nöje väjer för den som seglar för sitt levebröd

Följer man den så tänker man rätt och säkert.
Citera
2026-07-29, 17:45
Medlem
Jordgubbes avatar
På kvartifem-ekot lät det från en boende i närheten som att det där var en olycka som inte var helt oväntad - för man kommer ganska plötsligt runt hörnet rakt ut i trafikerad farled, nåt som oroat honom förr (det var min tolkning, men nån kanske hittar hur han uttryckte det).
Citera
2026-07-29, 17:46
Medlem
Citat:
Är helt enig med dig och om du hade sett mina inlägg här i tråden har jag framför samma argument.

En fritidsbåt skall lämna företräde för fartyg som är begränsade till farleden.

Att då i dåliga väderförhållanden vid skymning uppehålla sig i en trafikerad farled är både dumt och farligt.

Och vad är syftet med att konstatera detta gång på gång på gång anser du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in