2026-07-29, 07:04
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Förstår du ens poängen med att utbilda dig för att få ett jobb?
Jag förstår mycket väl varför det är bra att utbilda sig.
Men du svarar inte på den fråga jag ställde. Du visar bara en kaxig attityd mot de som gärna vill ha ett arbete men som ändå av olika orsaker hamnat utanför arbetsmarknaden.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Hur länge tycker du att man ska vara arbetssökande innan det är lämpligt att söka en utbildning?
Börjar man utbildningen inom bara några veckor från det att man sökt?
Citera
2026-07-29, 07:08
Medlem
Sen ska man komma ihåg att "lediga jobb" absolut inte betyder att det är frågan om jobb som ens existerar, utan någon som används för att träna algoritmer eller samla in statistik. Har under åren sett massor av annonser som ligger uppe väldigt länge och som lyfts upp efter en tid på nytt och så börjar ett nytt lopp så att säga. Det bästa jag sätt var en annons där sista ansökningsdagen hade gått ut för ett år sen, men annonsen bara levde kvar..
Citera
2026-07-29, 07:14
Medlem
1. Sverige har den sämsta arbetsmarknadsminister och regeringen på årtionden. 2. Om alla de 150 000 lediga jobben skulle tillsättas imorgon skulle arbetslösheten var fortsatt över 6 procent. Och 350 000 skulle vara officiellt arbetslösa fortfarande. Ganska mycket va? En perfekt matchning har dock aldrig hänt. 4. Nuvarande regering har rustat ned arbetsmarknadspolitiken som är bla till för att klyftan mellan arbetssökande och utbud ska minska, minskat arbetsmarknadsutbildningen, och försämrat A-kassan i någon from förhoppning att allt ska lösa sig av sig självt dvs ”marknaden” genom lägre löner så företagarna kan tjäna mer pengar. 5. Snart slipper vi dessa jönsar. Rösta rätt, rösta rött.
Citera
2026-07-29, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadPosture
Nej. Det är billigare att låta folk gå hemma, för då behöver de inte dyr arbetsledning. Jag misstänker att en stor del av de långtidsarbetslösa inte är vidare självgående utan behöver omfattande stöd för att lösa uppgifterna.

Där tror vi inte lika.
En långtidsarbetslös kanske vänjer sig vid att gå hemma och dra.
Men om man förmår den att ge sig ut så mår den antagligen bättre.
Dessutom är vi vanedjur. Vi behöver t.ex. lära oss att gå till jobbet och att arbeta, men när vi väl lärt oss så kommer det liksom av sig själva. Inte funderar jag så mycket på om jag skall stiga upp på morgonen eller ligga kvar...
Och om man dessutom har ett ekonomiskt incitament så kommer nog resten av sig själva. De långtidsarbetslösa är nog inte genetiskt annorlunda än du och jag.

Men själva konceptet är att när man går till sitt dåligt avlönade och dessutom anvisade jobb så börjar man också göra samma sak som du och jag: Man börjar se sig om efter något bättre. För när man tagit bort det bästa alternativet, "pengar utan motprestation", så är nog inte det anvisade jobbet det bästa kvarvarande alternativet.
Citera
2026-07-29, 08:30
Medlem
Fottitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
En ledig tjänst betyder inte automatiskt att det finns en arbetslös person som passar för jobbet.

Dessvärre har arbetsgivare den märkliga attityden att arbetslöshet i sig är att likställa med inkompetens. Så är inte fallet.

Arbetsgivare av i dag är ett däst släkte som vill ha allt serverat på ett silverfat istället för att jobba med det material som finns och att tjäna det större samhället utöver sin lilla obetydliga firma.

Lösningen kan aldrig vara att leta utomlands när det finns en sådan gigantisk pool av kompetens inom landet, som ratas enkom av sociala prestigeskäl.
Citera
2026-07-29, 09:04
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
På vilket sätt är den likadan över hela landet?

Han menade kanske inom det yrket han har. Vad jag har förstått så jobbade han inom IT, som junior tekniker eller någonting sådant. Marknaden är översvämmad med sånt folk och jobben har börjat försvinna. Det är utan tvekan ett problem!
Citera
2026-07-29, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-Roev
Han menade kanske inom det yrket han har. Vad jag har förstått så jobbade han inom IT, som junior tekniker eller någonting sådant. Marknaden är översvämmad med sånt folk och jobben har börjat försvinna. Det är utan tvekan ett problem!

Problemet där är väl lite att du blir inte senior tekniker genom att bli gammal. Någon måste lära upp junior tekniker. Utan junior tekniker blir det aldrig fler senior tekniker. Men ingen vill stå för den biten. Men det är väl som sagt då ett framtida problem. Det lär heller då knappast bli bättre av "AI" om det nu då är så att det använda för att utföra alla de enkla it och teknik tjänsterna.

Överlag är det nog ett problem i många grupper och arbeten. Ingen vill stå för upplärning och utveckling. Alla likt Guldlock vill ha perfekta små anställda med en gång. Det är väl lite av problemet i fel matchningen. De som är arbetslösa matchar inte de lediga jobben och de som har de lediga tjänsterna vill inte lyfta ett finger för att förändra det. Bättre att gråta ut via Svenskt Näringsliv om hur synd det är om dem och att de inte kan hitta sin perfekta arbetskraft.
Citera
2026-07-29, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Jag förstår mycket väl varför det är bra att utbilda sig.
Men du svarar inte på den fråga jag ställde. Du visar bara en kaxig attityd mot de som gärna vill ha ett arbete men som ändå av olika orsaker hamnat utanför arbetsmarknaden.

Om man utbildar sig till vadsomhelst där det inte finns några jobb, ska man då sitta på röven, lyfta bidrag och vänta 25år på att vindarna vänder, eller ska man ta sig i kragen och hitta någon annan utb+ jobb?

Jag ser inte det dryga i det hela, förklara gärna.
Citera
2026-07-29, 16:46
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Väldigt många varianter av vidareutbildningar är gratis, så det är ju inte direkt svårt att utbilda sig hela livet om man vill.
Du kan väl berätta vilka vidareutbildningar som finns i sådan massor och vilka av dessa som är gratis.

Menar du att sitta på ett seminarium där någon ber dig fantisera om regnets inverkan på blommorna eller där någon ber dig rita en rolig clownnäsa?
Citera
2026-07-29, 16:49
Medlem
Jag säger som Dr Phil. Om du är arbetslös skall du tillbringa minst åtta timmar om dagen föra att söka ett. Allt annat är lathet....
Citera
2026-07-29, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Du kan väl berätta vilka vidareutbildningar som finns i sådan massor och vilka av dessa som är gratis.

Menar du att sitta på ett seminarium där någon ber dig fantisera om regnets inverkan på blommorna eller där någon ber dig rita en rolig clownnäsa?

Du väljer ett ställe för utbildning (det klarar du väl iallafall av?), letar upp deras utbud av gratiskurser, väljer någon av dem och sen går du klart den.

Om det sen är via nätet, Sthlm Universitet, eller Harvard spelar väl mindre roll, eller?
Citera
2026-07-29, 20:56
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Om man utbildar sig till vadsomhelst där det inte finns några jobb, ska man då sitta på röven, lyfta bidrag och vänta 25år på att vindarna vänder, eller ska man ta sig i kragen och hitta någon annan utb+ jobb?

Jag ser inte det dryga i det hela, förklara gärna.
Du verkar vara i en position där du inte behöver söka jobb, därför tycker du att du är förmer än de olycksaliga som inte har anställning.
Den som är nyutexaminerad söker naturligtvis jobb. När tycker du att denne ska inse att det kanske är bäst att påbörja en annan utbildning?
En vecka efter sin utbildning utan att ha fått anställning?
En månad efter sin utbildning utan att ha fått anställning?

Kliv ner från dina höga hästar nu och försök inse att det är en hård bransch att hitta ett jobb. För varje jobb en arbetssökande lämnar ansökan till kan det vara flera hundra andra som gör samma sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in