2026-07-29, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Du verkar vara i en position där du inte behöver söka jobb, därför tycker du att du är förmer än de olycksaliga som inte har anställning.
Den som är nyutexaminerad söker naturligtvis jobb. När tycker du att denne ska inse att det kanske är bäst att påbörja en annan utbildning?
En vecka efter sin utbildning utan att ha fått anställning?
En månad efter sin utbildning utan att ha fått anställning?

Kliv ner från dina höga hästar nu och försök inse att det är en hård bransch att hitta ett jobb. För varje jobb en arbetssökande lämnar ansökan till kan det vara flera hundra andra som gör samma sak.

Ja.
De flesta får ju jobb via kontakter. Så med rätt utb + kontakter så går det ganska enkelt.
Och du har rätt, jag har ett jobb som har skrikit efter kompetens i 20års tid, och det blir bara värre för varje år.

Men en sak som jag inte riktigt förstår med människor som utbildar sig och inte söker sig vidare, är varför man tror att man ska hitta något utan att utveckla sig? Man kan ju alltid söka de enkla jobben om det är det man vill men annars?

Jag gick ut gymnasiet 1995.
När jag påbörjade utb 3år tidigare så skrek alla efter elektriker.
När jag gick ut så kom du enbart in om du hade goda kontakter. Marknaden var stendöd.

Valet att söka sig vidare via vidareutbildningar var inte ett dugg svårt.

Men alla är väl olika, det fattar jag.
Citera
2026-07-29, 21:58
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Ja.
De flesta får ju jobb via kontakter. Så med rätt utb + kontakter så går det ganska enkelt.
Och du har rätt, jag har ett jobb som har skrikit efter kompetens i 20års tid, och det blir bara värre för varje år.

Men en sak som jag inte riktigt förstår med människor som utbildar sig och inte söker sig vidare, är varför man tror att man ska hitta något utan att utveckla sig? Man kan ju alltid söka de enkla jobben om det är det man vill men annars?

Jag gick ut gymnasiet 1995.
När jag påbörjade utb 3år tidigare så skrek alla efter elektriker.
När jag gick ut så kom du enbart in om du hade goda kontakter. Marknaden var stendöd.

Valet att söka sig vidare via vidareutbildningar var inte ett dugg svårt.

Men alla är väl olika, det fattar jag.
Eftersom du vill beskriva din egen person och inte de som är arbetssökande idag.
Hur lång tid tog det efter din gymnasieutbildning innan du beslutade dig för en vidareutbildning?
Hur finansierade du denna vidareutbildning?

Vilken kompetens har det skrikits efter i 20 år?
Jag tycker gott att du kan tipsa om det. Eller är du rädd att du ska bli överflödig om det kommer fram för många med rätt kompetens?
Citera
2026-07-29, 22:32
Medlem
Citat:
Eftersom du vill beskriva din egen person och inte de som är arbetssökande idag.
Hur lång tid tog det efter din gymnasieutbildning innan du beslutade dig för en vidareutbildning?
Hur finansierade du denna vidareutbildning?

Vilken kompetens har det skrikits efter i 20 år?
Jag tycker gott att du kan tipsa om det. Eller är du rädd att du ska bli överflödig om det kommer fram för många med rätt kompetens?

Gick ut gymnasiet.
Gjorde lumpen, 8månader.
Sen tog det kanske några månader innan jag kom in på ny utb, typ 1år efter lumpen. (Fick väl göra nån skitkurs på Arbetsförmedlingen under det året oxå).

Sökte dock en hel del utbildningar innan jag kom in på Banskolan i Ängelholm.(järnväg)
På den tiden så fanns det bara en skola och var riksrekryterande, vilket innebar att kommunen var tvingad att betala för den om jag kom in.

Där finns det 4-5 olika grenar.
Banteknik, Spårsvetsning, Elteknik, Signalteknik och Teleteknik. Den sistnämnda är en liten del mendans de övriga är i behov av folk.

Man behöver alltså anställa tusentals personer under de närmsta 10åren om man ska kunna rusta upp järnvägen för Nato, hålla den vanliga underhåll/felavhjälpning och fixa nybyggnation/ombyggnationer.

Sen tar det några år att gå från ny till hyfsad, från hyfsad till bra, från bra till bra med rätt mentalitet (viktigt när det är säkerhetsarbete) och sen är det en bit till upp till mig. Har väl max 20år kvar innan pension.

Det finns naturligtvis många andra som tar en snabb karriär med några få år på järnvägen för att sen hamna högre upp i hierarkin, så det är oxå ett alternativ.
Folk som besiktigar anläggningen, projekterar, arbetsleder eller styr hela projekt. Det finns rätt mkt olika jobb i branschen.
Senast redigerad av Cooltrayne 2026-07-29 kl. 22:42.
Citera
2026-07-29, 22:41
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Gick ut gymnasiet.
Gjorde lumpen, 8månader.
Sen tog det kanske några månader innan jag kom in på ny utb, typ 1år efter lumpen. (Fick väl göra nån skitkurs på Arbetsförmedlingen under det året oxå).

Sökte dock en hel del utbildningar innan jag kom in på Banskolan i Ängelholm.(järnväg)
På den tiden så fanns det bara en skola och var riksrekryterande, vilket innebar att kommunen var tvingad att betala för den om jag kom in.

Där finns det 4-5 olika grenar.
Banteknik, Spårsvetsning, Elteknik, Signalteknik och Teleteknik. Den sistnämnda är en liten del mendans de övriga är i behov av folk.
Så det dröjde ett helt år efter värnplikten innan du började en vidareutbildning,
Varför tog du inget så kallat skitjobb under det året?
Eller tyckte du det var bättre att få bidrag under det året, utan att behöva jobba?
Citera
2026-07-29, 22:44
Medlem
Citat:
Så det dröjde ett helt år efter värnplikten innan du började en vidareutbildning,
Eller tyckte du det var bättre att få bidrag under det året, utan att behöva jobba?

Jag slutade värnplikten, söp och spelade tv-spel, jobbade litegrann, sen sökte jag jobb och utb, och fick andra utbildningar under tiden, så det var inte så mkt dötid.
(Editerade lite mer text ovanför)
Citera
2026-07-29, 22:54
Medlem
Citat:

Nu får du gärna berätta din situation, har du jobb eller söker du, och isåfall vad för nåt?
Citera
2026-07-29, 23:03
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Jag slutade värnplikten, söp och spelade tv-spel, jobbade litegrann, sen sökte jag jobb och utb, och fick andra utbildningar under tiden, så det var inte så mkt dötid.
(Editerade lite mer text ovanför)
Om man super och spelar TV-spel har man naturligtvis inte tid att jobba.
År 2000 var den öppna arbetslösheten i Sverige till ungeför 4,7%. Inte speciellt hög. Hur kan det komma sig att du inte hittade någon fast anställning under din bidragsperiod?
2025 var den öppna arbetslösheten ungefär 8,8%. Och du har mage att klanka ner på de som inte fixar ett jobb.
Ta nu och kom ner på jorden och öppna ögonen för verkligheten.

Öppen arbetslöshet är de personer som inte är under Arbetsmarknadspolitiska åtgärder. Andra går någon utbildning, praktik någonstans, långtidssjukskrivna eller andr konstgjorda åtgärder.
Så den verkliga arbetslösheten är i dagsläget betydligt högre än de nämnda 8,8%
Citera
2026-07-29, 23:07
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Nu får du gärna berätta din situation, har du jobb eller söker du, och isåfall vad för nåt?
Jag är pensionär efter ett långt arbetsliv med olika lågavlönade jobb.
Så nu har jag tid med allt som jag inte hunnit med här hemma när jag jobbat.
För den skull är jag inte främmande att lära mig nya saker. När vintern kommer och det blir mindre pyssel här hemma kan jag mycket väl tänka mig att gå några kurser.
Citera
2026-07-29, 23:08
Medlem
Citat:
Om man super och spelar TV-spel har man naturligtvis inte tid att jobba.
År 2000 var den öppna arbetslösheten i Sverige till ungeför 4,7%. Inte speciellt hög. Hur kan det komma sig att du inte hittade någon fast anställning under din bidragsperiod?
2025 var den öppna arbetslösheten ungefär 8,8%. Och du har mage att klanka ner på de som inte fixar ett jobb.
Ta nu och kom ner på jorden och öppna ögonen för verkligheten.

Öppen arbetslöshet är de personer som inte är under Arbetsmarknadspolitiska åtgärder. Andra går någon utbildning, praktik någonstans, långtidssjukskrivna eller andr konstgjorda åtgärder.

Läser du inte mina inlägg?
Jag skriver ju hur min situation såg ut, och hur jag tog mig ur det.

Läs och lär dig något istället.

Och det är naturligtvis inte de långtidssjukskrivna som vi pratar om här.
Citera
2026-07-29, 23:18
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Läser du inte mina inlägg?
Jag skriver ju hur min situation såg ut, och hur jag tog mig ur det.

Läs och lär dig något istället.

Och det är naturligtvis inte de långtidssjukskrivna som vi pratar om här.

Citat:
Andra går någon utbildning, praktik någonstans, långtidssjukskrivna eller andr konstgjorda åtgärder.
Det är den dolda arbetslösheten. OK att många långtidsjukskrivna har ett jobb att återgå till, men det innebär att den som haft en vikarietjänst blir arbetssökande när den ordinarie återgår i tjänst.

Citat:
Citera
2026-07-29, 23:20
Medlem
Citat:
Det är den dolda arbetslösheten. OK att många långtidsjukskrivna har ett jobb att återgå till, men det innebär att den som haft en vikarietjänst blir arbetssökande när den ordinarie återgår i tjänst.

När jag pratar arbete så pratar jag inte om långtidssjukskrivna, utan de som kan ta ett jobb.
Citera
2026-07-29, 23:36
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Du väljer ett ställe för utbildning (det klarar du väl iallafall av?), letar upp deras utbud av gratiskurser, väljer någon av dem och sen går du klart den.

Om det sen är via nätet, Sthlm Universitet, eller Harvard spelar väl mindre roll, eller?
...och du tror att du får ett jobb på detta sätt?
Du vågar inte snacka om vilka konkreta kurser du menar skulle ge ett jobb eftersom du vet att du bara bluffar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in