Citat:
Du verkar vara i en position där du inte behöver söka jobb, därför tycker du att du är förmer än de olycksaliga som inte har anställning.
Den som är nyutexaminerad söker naturligtvis jobb. När tycker du att denne ska inse att det kanske är bäst att påbörja en annan utbildning?
En vecka efter sin utbildning utan att ha fått anställning?
En månad efter sin utbildning utan att ha fått anställning?
Kliv ner från dina höga hästar nu och försök inse att det är en hård bransch att hitta ett jobb. För varje jobb en arbetssökande lämnar ansökan till kan det vara flera hundra andra som gör samma sak.
Den som är nyutexaminerad söker naturligtvis jobb. När tycker du att denne ska inse att det kanske är bäst att påbörja en annan utbildning?
En vecka efter sin utbildning utan att ha fått anställning?
En månad efter sin utbildning utan att ha fått anställning?
Kliv ner från dina höga hästar nu och försök inse att det är en hård bransch att hitta ett jobb. För varje jobb en arbetssökande lämnar ansökan till kan det vara flera hundra andra som gör samma sak.
Ja.
De flesta får ju jobb via kontakter. Så med rätt utb + kontakter så går det ganska enkelt.
Och du har rätt, jag har ett jobb som har skrikit efter kompetens i 20års tid, och det blir bara värre för varje år.
Men en sak som jag inte riktigt förstår med människor som utbildar sig och inte söker sig vidare, är varför man tror att man ska hitta något utan att utveckla sig? Man kan ju alltid söka de enkla jobben om det är det man vill men annars?
Jag gick ut gymnasiet 1995.
När jag påbörjade utb 3år tidigare så skrek alla efter elektriker.
När jag gick ut så kom du enbart in om du hade goda kontakter. Marknaden var stendöd.
Valet att söka sig vidare via vidareutbildningar var inte ett dugg svårt.
Men alla är väl olika, det fattar jag.