2026-07-29, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Well, precis som i många andra fall så beror det på att invandrare är en del av problemet. När jag var 12 behövde jag inte oroa mig för att förnedringsrånad till exempel.

Det behöver du inte nu heller. Växte upp i en av Sveriges invandrartätaste städer och det gick faktiskt fint för både mig och syrran trots att våra föräldrar lät oss röra oss fritt. Sitter man bara på rasseforum så inbillar man sig lätt att världen därute är jätteläskig, detta kallas för hjärnspöken och det finns hjälp att få.

OnT jag tycker det känns som att svenska föräldrar har tagit efter andra länder litegrann här, tänker särskilt på anglosfären kanske. Kollar man t.ex i USA så är det ju otänkbart att barnen skulle göra något på egen hand nånsin, så har det varit länge.
Citera
2026-07-29, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Får och får. Det handlar om att skydda.
Klimatet ser inte likadant ut längre som det gjorde då.. Frågan borde istället ställas, varför gör inte regeringen något åt dagens otrygga klimat?

För att fascister bara har ett existensberättigande så länge folk är rädda. Oavsett om rädslan är rimlig eller inte så funkar inte fascistisk ideologi utan en hel hög med problem (verkliga eller icke) som bara kan lösas om vi utrotar Den Onde (verklig eller icke).
Fascister kommer aldrig någonsin att göra samhället bättre, då deras politik helt och hållet bygger på din rädsla. Det är därför de gång efter annan ignorerar kritiken mot idiotlagar som bara gör saken värre.
Citera
2026-07-29, 13:23
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alternativtkonto11
Du tror det var lika farligt att röra sig utomhus i storstad som barn 1926? Om vi bortser från faktumet att detta är ett helt vansinnigt påstående, varför skulle det ens spela någon roll hur det var för hundra år sedan? Trådaktuella studien gäller 1955, 2005 och nutid.

Självklart är trafiksituationen den främsta anledningen till att ungar inte får röra sig fritt. Bilismens framväxt, och den mängd olyckor som följde, var den främsta anledningen till att samhället stiftade en massa trafiksäkerhetslagar på 1950-talet (innan dess hade Sverige under en period inga hastighetsbegränsningar för bilar, exvis).
I praktiken hålls olycksstatistiken nere idag genom strikt reglerad trafik, och boende som strikt reglerar sitt och sina barns beteende utomhus. Det här är, ja, ganska självklart. Men för all del, testa du att släppa dina femåringar fria att leka på Korsvägen i Göteborg om du känner för det.

Till att fler barn inte dör? Korrekt.

Bilismens framväxt? Ja den fanns 1955 och 2005 också. ÄNDÅ lekte vi ute på gatan hala dagar, är dagens bilar farligare tänker du? Vad skulle vara farligare 2026 än 2006 tänker du i ett villaområde exempelvis?
Citera
2026-07-29, 13:29
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FemHaxx
Det behöver du inte nu heller. Växte upp i en av Sveriges invandrartätaste städer och det gick faktiskt fint för både mig och syrran trots att våra föräldrar lät oss röra oss fritt. Sitter man bara på rasseforum så inbillar man sig lätt att världen därute är jätteläskig, detta kallas för hjärnspöken och det finns hjälp att få.
Fast när jag var 12 så fanns inte det problemet alls. Det gör det idag. Det har inget att jag skulle 'bara sitta på rasseforum' att göra. Det finns helt enkelt, vare sig du vill det eller inte, helt andra hot idag som inte fanns för 30 år sen. Tror jag att man blir förnedringsrånad så fort man går utanför dörren? Nej, givetvis inte - jag är helt med på att det till och med är ganska ovanligt. Men risken är ändå högre än noll, medans när jag var 12 (1993 för att vara exakt) så var den risken faktiskt noll.
Citera
2026-07-29, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Läser man hela artikeln så kan man se att det där är något fel som begås av just den socialtjänsten. Socialsekreteraren som arbetat med familjen har vittnat emot sin egen arbetsgivare:
Detta fallet är ett solklart fall av narcissister som fått maktposition. Inte representativt för hela landets socialtjänst

Precis. Norrköping har fått kritik i rätten för att LVU baserats på oriktiga grunder och irrelevanta åsikter hos sekreterarna.
Och exakt, de tycks vara personlighetsstörda.
Vet dock inte varför du tror att det inte är representativt när både Örebro, Säffle, Skara, Helsingborg osv. har liknande helt sjuka fall.
Det tycks tvärtom vara så nationellt.
Och inte bara nationellt. Läs på om forskning globalt så är det ungefär samma problematik i Australien, England, USA osv.

Hur som. Detta sjuka samhällsklimat tillsammans med hur folk hetsar mot föräldrar och barn har påverkat föräldrar mycket negativt.
Vilket syns på barnafödandet.
Citera
2026-07-29, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FemHaxx
För att fascister bara har ett existensberättigande så länge folk är rädda. Oavsett om rädslan är rimlig eller inte så funkar inte fascistisk ideologi utan en hel hög med problem (verkliga eller icke) som bara kan lösas om vi utrotar Den Onde (verklig eller icke).
Fascister kommer aldrig någonsin att göra samhället bättre, då deras politik helt och hållet bygger på din rädsla. Det är därför de gång efter annan ignorerar kritiken mot idiotlagar som bara gör saken värre.

Problemet med den förklaringen är att fascister vill ha ordning och kontroll.
Hade samhället varit fasciststyrt så hade förmodligen föräldrar vågat släppa iväg sina barn i större utsträckning..
Citera
2026-07-29, 13:51
Medlem
alternativtkonto11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Bilismens framväxt? Ja den fanns 1955 och 2005 också. ÄNDÅ lekte vi ute på gatan hala dagar, är dagens bilar farligare tänker du? Vad skulle vara farligare 2026 än 2006 tänker du i ett villaområde exempelvis?

Vet inte riktigt om du hänger med nu.

Bilisimen hade mellan ca 1930 och 1950 ökat så mycket, och de medföljande bilolyckorna med, att samhället började införa en rad ganska radikala trafikregler de kommande två årtiondena. Ert lekande på gatan började alltså raskt bli en ohållbar situation, som reglerades drastiskt. Detta synliggörs i OP, där det står att ungar år 2005 rörde sig på 2 procent av den yta de rörde sig på 1955.

Självklart har bilar (och spårvagnar och lastbilar och tåg och mopeder och elsparkcyklar och elcyklar och bussar och så vidare) blivit farligare idag. De är större, tyngre, rör sig snabbare och är framförallt många, många fler. Att fordon blivit säkrare betyder bara att de blivit säkrare för föraren och passagerarna, inte för dem de kör på. Vilket är varför många barn körs runt överallt idag istället för att gå till fots. För att fler föräldrar har bil, och för att barnen är mycket säkrare i de trafiksäkra fordonen.

Sen huruvida trafiksituationen blivit mer eller mindre säker i villaområden - tja, det kan man diskutera. Jag skulle säga mindre säker. Men det är inte särskilt relevant, eftersom de flesta ungar inte bor i villaområden. De flesta ungar bor (beroende på hur man definierar bostaden) i lägenhets/radhusområden, och bor de i villaområden är dessa allt oftare omgärdade av lägenhetsområden eller diverse trafikleder. Om de tidigare hade en skog intill sitt villaområde, och nu har ett köpcenter... tja, då har de mindre yta att röra sig säkert på.

Sen kan du ju också ta och läsa artikeln i OP, där det både står och sägs att det är just trafiksituationen som är anledningen till att barn inte får röra sig lika långt. Eller kan röra sig lika långt. Eller har någon anledning att röra sig lika långt, när lekplatser finns överallt och telefonen alltid ligger i fickan.
Senast redigerad av alternativtkonto11 2026-07-29 kl. 13:53.
Citera
2026-07-29, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaruEnCigg
Jag blev överfallen av gäng redan på 80talet när jag var rätt så liten så detta är inte precis någon ny grej i Sverige. Man lär sig och tänker efter lite när det gäller dom egna barnen.

Det handlar inte om att absolut inget dåligt skedde förr. Det handlar om sannolikhet, proportioner, grovhet och de uppenbara inslagen av förnedring. Jag har själv varit ung i det mångkulturella samhället, jag har sett det med egna ögon. Alla som har bott i det vet vad jag pratar om. De som inte förstår är de som inte bott i det eller rört sig i det.
Citera
2026-07-29, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Precis. Norrköping har fått kritik i rätten för att LVU baserats på oriktiga grunder och irrelevanta åsikter hos sekreterarna.
Och exakt, de tycks vara personlighetsstörda.
Vet dock inte varför du tror att det inte är representativt när både Örebro, Säffle, Skara, Helsingborg osv. har liknande helt sjuka fall.
Det tycks tvärtom vara så nationellt.
Och inte bara nationellt. Läs på om forskning globalt så är det ungefär samma problematik i Australien, England, USA osv.

Hur som. Detta sjuka samhällsklimat tillsammans med hur folk hetsar mot föräldrar och barn har påverkat föräldrar mycket negativt.
Vilket syns på barnafödandet.

Anledningen till varför jag säger att det inte är representativt är för att det är enbart skandalerna man får läsa om. Tänk hur många gånger saker och ting gått rätt till landet över, men som du inte får höra om, på varje skandal.

Detta är problemet med att bilda sig en världsbild av vad media rapporterar. Du får ett felaktigt intryck utav att undantag skulle vara normen. För det är det enda du matas med.
Citera
2026-07-29, 13:59
Medlem
Just det inslaget var på morgon-nyheterna igår, eller så kör de samordnad kampanj.

Forskaren står där och berättar
Hon har lite svårt att dölja ett leende
Föräldrar håller sina barn närmre för att de är rädda för...trumvirvel...trafiken!
Trots att det är färre trafikolyckor nu än då.

Oklart varför hon vill le
Är det för att vi inte har vågat,
eller för att hon lyckades hindra oss från att ange det verkliga skälet.
(--Jag vill säga att jag är emot invandringen utan att kasta norrmän, finnar och danskar under bussen, sa jag när jag blev uppringd i nån liknande undersökning.
--Det går inte, sa forskaren.)
Citera
2026-07-29, 14:26
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag har respekt för din åsikt och jag vet inte heller var du bor, jag föredrar t.ex Danderyd eller Stockholms innerstad. Men i stort skulle jag säga att du är rädd för ingenting och att dina barn skulle bli starkare om de lekte med den mix som finns. Det finns ingenting i brottsstatistiken som antyder att invandrare begår fler brott, om man rensar ut att de mest är yngre män vilket är just gruppen som begår många brott.
Haha, det där är inte sant och du vet det. Visa gärna bevis (det kan du inte)
Citera
2026-07-29, 14:31
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
"Det finns ingenting i brottsstatistiken som antyder att invandrare begår fler brott, om man rensar ut att de mest är yngre män vilket är just gruppen som begår många brott."

Haha, det där är inte sant och du vet det. Visa gärna bevis (det kan du inte)
Naturligtvis kan jag det och eftersom du VET att du inte vet siffrorna så känns ditt inlägg lite MENA-aktigt för en svensk brukar skriva om sådant han vet.
(FB) Är det helt omöjligt för araber att bete sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in