2026-07-29, 14:34
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Naturligtvis kan jag det och eftersom du VET att du inte vet siffrorna så känns ditt inlägg lite MENA-aktigt för en svensk brukar skriva om sådant han vet.
(FB) Är det helt omöjligt för araber att bete sig?
Dina siffror visar ju en överrepresentation?
Citera
2026-07-29, 14:36
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Dina siffror visar ju en överrepresentation?
Du får citera vilka siffror du menar så svarar jag. Jag är matematiker. Diagrammet är inte svårtolkat.

Invandrare är tre gånger mer misstänkta för brott än svenskfödda under de 4 år studien gäller, och det låter mycket. Tills man ser att svenska 15-19-åriga pojkar har exakt samma siffror, och jag är inte särskilt rädd för svenska 15-19-åringar och ingen annan i tråden heller.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-07-29 kl. 14:41.
Citera
2026-07-29, 14:42
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Du får citera vilka siffror du menar så svarar jag. Jag är matematiker. Diagrammet är inte svårtolkat.

Invandrare är tre gånger mer misstänkta för brott än svenskfödda under de 4 år studien gäller, och det låter mycket. Tills man ser att svenska 15-19-åriga pojkar har exakt samma siffror.
Du jämför päron och äpplen. Självklart måste du jämföra samma ålder. När man är äldre ska man givetvis ha lärt sig samhällets regler och inte bete sig som en tonåring. Alltså ibland undrar man hur det står till med tankeverksamheten.
Citera
2026-07-29, 14:48
Medlem
eternussermos avatar
Citat:

Invandrare är tre gånger mer misstänkta för brott än svenskfödda under de 4 år studien gäller, och det låter mycket. Tills man ser att svenska 15-19-åriga pojkar har exakt samma siffror, och jag är inte särskilt rädd för svenska 15-19-åringar och ingen annan i tråden heller.

Citat:
Du jämför päron och äpplen. Självklart måste du jämföra samma ålder. När man är äldre ska man givetvis ha lärt sig samhällets regler och inte bete sig som en tonåring. Alltså ibland undrar man hur det står till med tankeverksamheten.
Och du som läst statistik, läs om materialet gällande blandningsfel (på engelska confounding).
Citera
2026-07-29, 14:55
Medlem
alternativtkonto11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eva89
Just det inslaget var på morgon-nyheterna igår, eller så kör de samordnad kampanj.

Forskaren står där och berättar
Hon har lite svårt att dölja ett leende
Föräldrar håller sina barn närmre för att de är rädda för...trumvirvel...trafiken!
Trots att det är färre trafikolyckor nu än då.

Oklart varför hon vill le
Är det för att vi inte har vågat,
eller för att hon lyckades hindra oss från att ange det verkliga skälet.

Det verkliga skälet är trafiken. Kom in i matchen.
Att det är färre trafikolyckor nu än då, är för att ungar inte tillåts springa fritt nu som då.
Citera
2026-07-29, 14:57
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Tankeverksamheten hos dig själv bestrids av mig. Du har precis erkänt att vissa grupper begår mer brott. Och jag som mångmiljonär och välutbildad svensk har ganska litet intresse att begå brott eller kan lätt skaffa en bra advokat eller jurist, medans någon nyinvandrad från Somalia inte har min situation. Utöver att nästan inga 60-90-åringar invandrar och vi begår minst brott. Och ändå jämför du oss man mot man? Det blir absurt.

Min fråga i tråden gällde okunniga barnlösa män i källare som tror att invandringen gör att svenskar inte låter sina barn leka ute. Men man kan visa att invandrare inte begår fler brott än helsvenska 15-19-pringar och invandrar-hatarna är därmed avklädda. De rapar upp ordet "invandrare" i varje tråd och det gör dem till lika lågintelligenta som MENA.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-07-29 kl. 15:04.
Citera
2026-07-29, 14:58
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alternativtkonto11
Det verkliga skälet är trafiken. Kom in i matchen.
Att det är färre trafikolyckor nu än då, är för att ungar inte tillåts springa fritt nu som då.
Nej, det sprang inte ut en massa barn på vägen på 1960-talet. Det dog inte ens massor med barn. Det dog helt vanliga svenskar som frontalkrockade utan säkerhetsbälte. Trafiken har ingenting med tråden att göra, utom att föräldrar blivit räddare för trafiken fast den i själva verket är mycket säkrare. Alltså en myt.
Citera
2026-07-29, 15:03
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Min fråga i tråden gällde idioter i källare som tror att invandringen gör att svenskar inte låter sina barn leka ute. Men man kan visa att invandrare inte begår fler brott än helsvenska 15-19-pringar och invandrar-hatarna är därmed avklädda. De rapar upp ordet "invandrare" i varje tråd och det gör dem till lika lågintelligenta som MENA.

Om man kollar rakt av på statistiken är det ungefär två och en halv till tre gånger så vanligt att personer med utrikes bakgrund eller utrikesfödda föräldrar misstänks för brott jämfört med svenskfödda.

​Det är klart att unga killar begår mer brott oavsett var man är född och att dålig ekonomi spelar in, men skillnaderna försvinner inte helt även om man räknar bort de bitarna.

​Dessutom beror det helt på vilket brott man pratar om. Invandrare och barn till invandrare är överrepresenterade när det gäller våldsbrott, rån och narkotika, medan svenskar i stället syns mer i statistiken när det gäller ekonomisk brottslighet som bolagsfusk och skattebrott.

​Källor:

https://bra.se/rapporter/arkiv/2021-08-25-misstankta-for-brott-bland-personer-med-inrikes-respektive-utrikes-bakgrund

https://omni.se/bra-rapport-personer-med-utlandsk-bakgrund-oftare-misstankta-for-brott/a/bGk9E3
Citera
2026-07-29, 15:04
Medlem
alternativtkonto11s avatar
Citat:
Nej, det sprang inte ut en massa barn på vägen på 1960-talet. Det dog inte ens massor med barn. Det dog helt vanliga svenskar som frontalkrockade utan säkerhetsbälte. Trafiken har ingenting med tråden att göra, utom att föräldrar blivit räddare för trafiken fast den i själva verket är mycket säkrare. Alltså en myt.

Trafiksäkerhet är typ 90 procent medvetandegörande. Inbillar ni er att det rent objektivt är säkrare att röra sig som fotgängare ute i trafiken idag, vet jag inte vilket parallellt universum ni lever i.
Citera
2026-07-29, 15:06
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashsmash
Om man kollar rakt av på statistiken är det ungefär två och en halv till tre gånger så vanligt att personer med utrikes bakgrund eller utrikesfödda föräldrar misstänks för brott jämfört med svenskfödda.

​Det är klart att unga killar begår mer brott oavsett var man är född och att dålig ekonomi spelar in, men skillnaderna försvinner inte helt även om man räknar bort de bitarna.

​Dessutom beror det helt på vilket brott man pratar om. Invandrare och barn till invandrare är överrepresenterade när det gäller våldsbrott, rån och narkotika, medan svenskar i stället syns mer i statistiken när det gäller ekonomisk brottslighet som bolagsfusk och skattebrott.

​Källor:

https://bra.se/rapporter/arkiv/2021-08-25-misstankta-for-brott-bland-personer-med-inrikes-respektive-utrikes-bakgrund

https://omni.se/bra-rapport-personer-med-utlandsk-bakgrund-oftare-misstankta-for-brott/a/bGk9E3
Jo, fast nu diskuterar vi "fara för barn på stan från okända färgade män" och du skulle nog behöva länka statistik som visar hur många sådana brott som begås och jag läser tidningen och påstår "Noll".

Bland dömda våldtäktsmän är 68% inte födda i Sverige och det tror jag är den värsta siffran. Men våldtäkt är ett ovanligt brott, några 100-tals dömda per år mot 1.2M anmälda brott.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-07-29 kl. 15:09.
Citera
2026-07-29, 15:08
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alternativtkonto11
Trafiksäkerhet är typ 90 procent medvetandegörande. Inbillar ni er att det rent objektivt är säkrare att röra sig som fotgängare ute i trafiken idag, vet jag inte vilket parallellt universum ni lever i.
Det "objektiva" är att extremt få barn dödas i trafiken, jag vill minnas att det var tre under 15 år förra året. Sannolikheten att dö i en lekpark är säkert större. Men visst är det svårt att vara objektiv med sina barn.
Citera
2026-07-29, 15:09
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Tankeverksamheten hos dig själv bestrids av mig. Du har precis erkänt att vissa grupper begår mer brott. Och jag som mångmiljonär och välutbildad svensk har ganska litet intresse att begå brott eller kan lätt skaffa en bra advokat eller jurist, medans någon nyinvandrad från Somalia inte har min situation. Utöver att nästan inga 60-90-åringar invandrar och vi begår minst brott. Och ändå jämför du oss man mot man? Det blir absurt.

Min fråga i tråden gällde okunniga män i källare som tror att invandringen gör att svenskar inte låter sina barn leka ute. Men man kan visa att invandrare inte begår fler brott än helsvenska 15-19-pringar och invandrar-hatarna är därmed avklädda. De rapar upp ordet "invandrare" i varje tråd och det gör dem till lika lågintelligenta som MENA.
Här har du en undersökning från Brå gällande 2015-2020, notera att även rensat från socioekonomiska faktorer är det en enorm överrepresentation bland utlänningar.

Källa: Brottsförebyggande rådet (Brå) https://share.google/d5AmNSYYmvtiqSKVN

Den visar överrepresentationen (överrisken) för utrikesfödda uppdelat efter äldre åldersgrupper

.Statistiken mäter hur många gånger vanligare det är för en utrikesfödd person att misstänkas för brott jämfört med en person i exakt samma åldersgrupp född i Sverige av två inrikesfödda föräldrar (där referensvärdet för inrikesfödda är 1,0).

Män 41–50 år: Utrikesfödda har 2,5 gånger högre risk (överrisk) att misstänkas för brott än inrikesfödda män i samma ålder.

Män 51–60 år: Utrikesfödda har 2,4 gånger högre risk att misstänkas för brott än inrikesfödda män i samma ålder.

Män 61– år (Äldre): Utrikesfödda har 2,1 gånger högre risk att misstänkas för brott än inrikesfödda män i samma ålder.

Socioekonomisk rensning:

Om man utöver ålder även rensar för socioekonomiska faktorer (som inkomst och utbildningsnivå), sjunker överrisken för utrikesfödda vuxna och äldre till att ligga på ungefär 1,5 till 1,7.
Senast redigerad av eternussermo 2026-07-29 kl. 15:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in