Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Tankeverksamheten hos dig själv bestrids av mig. Du har precis erkänt att vissa grupper begår mer brott. Och jag som mångmiljonär och välutbildad svensk har ganska litet intresse att begå brott eller kan lätt skaffa en bra advokat eller jurist, medans någon nyinvandrad från Somalia inte har min situation. Utöver att nästan inga 60-90-åringar invandrar och vi begår minst brott. Och ändå jämför du oss man mot man? Det blir absurt.
Min fråga i tråden gällde okunniga män i källare som tror att invandringen gör att svenskar inte låter sina barn leka ute. Men man kan visa att invandrare inte begår fler brott än helsvenska 15-19-pringar och invandrar-hatarna är därmed avklädda. De rapar upp ordet "invandrare" i varje tråd och det gör dem till lika lågintelligenta som MENA.
Här har du en undersökning från Brå gällande 2015-2020, notera att även rensat från socioekonomiska faktorer är det en enorm överrepresentation bland utlänningar.
Källa: Brottsförebyggande rådet (Brå)
https://share.google/d5AmNSYYmvtiqSKVN
Den visar överrepresentationen (överrisken) för utrikesfödda uppdelat efter äldre åldersgrupper
.Statistiken mäter hur många gånger vanligare det är för en utrikesfödd person att misstänkas för brott jämfört med en person i exakt samma åldersgrupp född i Sverige av två inrikesfödda föräldrar (där referensvärdet för inrikesfödda är 1,0).
Män 41–50 år: Utrikesfödda har 2,5 gånger högre risk (överrisk) att misstänkas för brott än inrikesfödda män i samma ålder.
Män 51–60 år: Utrikesfödda har 2,4 gånger högre risk att misstänkas för brott än inrikesfödda män i samma ålder.
Män 61– år (Äldre): Utrikesfödda har 2,1 gånger högre risk att misstänkas för brott än inrikesfödda män i samma ålder.
Socioekonomisk rensning:
Om man utöver ålder även rensar för socioekonomiska faktorer (som inkomst och utbildningsnivå), sjunker överrisken för utrikesfödda vuxna och äldre till att ligga på ungefär 1,5 till 1,7.