Citat:
Ursprungligen postat av
rrpiper
I sin uppmärksammade intervju med The Economist säger Musk att han tror att det materiella överflödet från AI kommer utvecklas så snabbt att pengar kommer förlora sin mening inom 10 år.
Musks kvalifikationer när det gäller både AI och tillverkning är omfattande men jag upplever det som ett absurt, verklighetsfrånvänt, påstående.
Finns det någon som tror på detta? Varför säger Musk så?
Ja, jag tror faktiskt inte han är så väldigt långt ute och cyklar.
Jag tror han på något vis försöker vara ärlig med hur han ser på saken. Initialt låter det ju som domedagen. Men om utvecklingen åt det hållet i stort sätt inte går att undvika, vilket för mig inte verkar orimligt, då finns det ju ingen anledning att skönmåla problemet. Det skönmålas ju en hel del just nu, och skräms. Men Musk verkar åtminstone försöka att varken skönmåla eller skrämmas. Han verkar mer vara intresserad av att lösa diverse problem. Och ett problem är ju ifall vi får en drastisk förändring av vårt samhälle utan att vara det minsta förberedda.
Edit: faktum är att jag tycker han är på tok för optimistisk. Men det är ändå betydligt bättre, i min mening, än om han skulle vara för pessimistisk.