2026-07-29, 08:35
Medlem
rrpipers avatar
I sin uppmärksammade intervju med The Economist säger Musk att han tror att det materiella överflödet från AI kommer utvecklas så snabbt att pengar kommer förlora sin mening inom 10 år.

Musks kvalifikationer när det gäller både AI och tillverkning är omfattande men jag upplever det som ett absurt, verklighetsfrånvänt, påstående.

Finns det någon som tror på detta? Varför säger Musk så?
Citera
2026-07-29, 08:38
Medlem
citymormors avatar
För att skapa rubriker, det är ju så han opererar. Synas och höras med obscena idéer och uttalanden, det höjer värdet på hans brand.
Citera
2026-07-29, 08:49
Medlem
tnems avatar
Man sa att det skulle bli massarbetslöshet i början av den industriella revolutionen. Men så blev det inte, man ökade istället produktiviteten.

Tror på att det är samma med AI att det kommer leda till ökad produktivitet.
Citera
2026-07-29, 09:00
Medlem
Musk är ungefär lika kunnig inom AI som mina föräldrar är, enda skillnaden är att han har pengar och i den världshegemoni vi befinner oss i sätter vi en likhet mellan pengar och kunskap. Sen skulle jag inte sätta så mycket vikt vid vad en VD för ett företag som säljer AI påstår/inte påstår kommer ske inom branschen. De är först och främst säljare.
Citera
2026-07-29, 09:03
Medlem
glimmandes avatar
Kommer såklart inte ske. Tror alla de här konstiga uttalandena av Musk hänger samman med hans morfar Joshua N. Haldeman och den döda ideologin Technocracy. Tror han påverkats starkt från det hållet. Mycket av hans världsbild påminner rätt så mycket om det (allt ifrån den enorma teknikoptimismen, maximerad energiproduktion, total automatisering osv).
Citera
2026-07-29, 09:36
Medlem
RandomNPCs avatar
Elon Musk har många goda ideer men som kan bli verkliga till max 50%. Han är en positivist inte realist.
Citera
2026-07-29, 10:25
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunLightFittsaft
Musk är ungefär lika kunnig inom AI som mina föräldrar är, enda skillnaden är att han har pengar och i den världshegemoni vi befinner oss i sätter vi en likhet mellan pengar och kunskap. Sen skulle jag inte sätta så mycket vikt vid vad en VD för ett företag som säljer AI påstår/inte påstår kommer ske inom branschen. De är först och främst säljare.

Vad är det han säljer när han påstår att pengar inte längre kommer behövas?
Citera
2026-07-29, 11:23
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
I sin uppmärksammade intervju med The Economist säger Musk att han tror att det materiella överflödet från AI kommer utvecklas så snabbt att pengar kommer förlora sin mening inom 10 år.

Musks kvalifikationer när det gäller både AI och tillverkning är omfattande men jag upplever det som ett absurt, verklighetsfrånvänt, påstående.

För 99% av mänskligheten blir nog fungibla pengar förr eller senare överflödiga och ersätts med digitala rikskuponger. Frågan är inte om vi får kommunism, frågan är hur den kommer att se ut. Blir det Ceaușescus Rumänien där man relativt enkelt kunde få utresetillstånd utan chans att återvända, blir det Jugoslavien dit gangsters som Arkan, och förmodligen väldigt många gastarbeiters, kunde återvända, eller blir det typ Nordkorea och Kampuchea. Det kommer nog se väldigt olika ut i olika delar av världen.

När storskrävlaren Elon snackar om "Universal High Income" så tolkar jag det som en ganska asketisk tillvaro för de allra flesta.
Citera
2026-07-29, 11:41
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charles-Lynton
För 99% av mänskligheten blir nog fungibla pengar förr eller senare överflödiga och ersätts med digitala rikskuponger. Frågan är inte om vi får kommunism, frågan är hur den kommer att se ut. Blir det Ceaușescus Rumänien där man relativt enkelt kunde få utresetillstånd utan chans att återvända, blir det Jugoslavien dit gangsters som Arkan, och förmodligen väldigt många gastarbeiters, kunde återvända, eller blir det typ Nordkorea och Kampuchea. Det kommer nog se väldigt olika ut i olika delar av världen.

När storskrävlaren Elon snackar om "Universal High Income" så tolkar jag det som en ganska asketisk tillvaro för de allra flesta.

Anledningen till stenhård kontroll i kommunistdiktaturer var ju att resurserna var så begränsade. Så det är väl ingen risk om vi inför "kommunism" pga materiallt överflöd. Jag finner dock tanken i sig orealistisk. Givetvis kan det bli någon form av garanti-inkomst men det är ju inte samma sak som kommunism eller att pengar inte längre är nödvändiga.
Citera
2026-07-29, 11:55
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Anledningen till stenhård kontroll i kommunistdiktaturer var ju att resurserna var så begränsade. Så det är väl ingen risk om vi inför "kommunism" pga materiallt överflöd. Jag finner dock tanken i sig orealistisk. Givetvis kan det bli någon form av garanti-inkomst men det är ju inte samma sak som kommunism eller att pengar inte längre är nödvändiga.

Om Musk eller Skynet bygger solpaneler och datacenter på åkrarna så blir det dock begränsade resurser.
Citera
2026-07-29, 12:01
Medlem
Citat:

Ja, jag tror faktiskt inte han är så väldigt långt ute och cyklar.
Jag tror han på något vis försöker vara ärlig med hur han ser på saken. Initialt låter det ju som domedagen. Men om utvecklingen åt det hållet i stort sätt inte går att undvika, vilket för mig inte verkar orimligt, då finns det ju ingen anledning att skönmåla problemet. Det skönmålas ju en hel del just nu, och skräms. Men Musk verkar åtminstone försöka att varken skönmåla eller skrämmas. Han verkar mer vara intresserad av att lösa diverse problem. Och ett problem är ju ifall vi får en drastisk förändring av vårt samhälle utan att vara det minsta förberedda.

Edit: faktum är att jag tycker han är på tok för optimistisk. Men det är ändå betydligt bättre, i min mening, än om han skulle vara för pessimistisk.
Senast redigerad av EgonKarman 2026-07-29 kl. 12:20. Anledning: Tillägg
Citera
2026-07-29, 12:19
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EgonKarman
Ja, jag tror faktiskt inte han är så väldigt långt ute och cyklar.
Jag tror han på något vis försöker vara ärlig med hur han ser på saken. Initialt låter det ju som domedagen. Men om utvecklingen åt det hållet i stort sätt inte går att undvika, vilket för mig inte verkar orimligt, då finns det ju ingen anledning att skönmåla problemet. Det skönmålas ju en hel del just nu, och skräms. Men Musk verkar åtminstone försöka att varken skönmåla eller skrämmas. Han verkar mer vara intresserad av att lösa diverse problem. Och ett problem är ju ifall vi får en drastisk förändring av vårt samhälle utan att vara det minsta förberedda.

Så du tror att pengar kan vara överflödiga inom 10 år?

Hur avgör vi vilka som skall få biljett till VM finalen i fotboll? Och om det bara är 10 år kvar varför har det hänt så lite med folks levnadsstandard de senaste 10 åren av AI utveckling? Jag förstår acceleration som koncept men det verkar ju nästan stå helt stilla för de flesta ekonomiskt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in