2026-08-01, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EgonKarman
Jag tror man gör sig själv en björntjänst om man tar sådana förutsägelser som ett löfte. Framtiden är ganska öppen, men en del individer verkar ha lättare än andra för att se potentialen i olika mönster.
Så här sa han:
“If things go according to plan, we should be able to launch people probably in 2024 with arrival in 2025.”
Det kan ju finnas anledning att omvärdera en plan av olika anledningar.
Ja och vad försöker du säga med det citatet? Har aldrig påstått att det är ett löfte, men uppenbart en total miss och sannolikt en lögn.
Det är väl klart att han enbart hajpar upp sina egna företag. Har ju gjort liknande förutsägelser om självkörande bilar också. Nu är det ai och robotar som är nästa grej...
Kommer säkerligen att behöva "omvärderas" ett antal ggr.
Citera
2026-08-01, 19:32
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citymormor
För att skapa rubriker, det är ju så han opererar. Synas och höras med obscena idéer och uttalanden, det höjer värdet på hans brand.
+1

Total bluff är han men trots det så verkar alla blunda för hans misslyckanden och fortsätta pumpa honom med pengar och möjligheter.
Citera
2026-08-01, 19:39
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ridderfju
Ni menar samme Musk som 2016 förutspådde bemannade rymdfärder till Mars 2025?

Tok där . 2024 enligt wikipedia. Samt att det nyligen kom andra häftiga projekt i vägen ....som att bygga ett hållbart samhälle på MÅNEN För att de nya invånarna ska ha något att sysselsätta sig med så har Musk också tänkt på det. Han ska bygga en AI - Satellit fabrik i närheten av bosättningen . På jävla månen LOL

https://www.nytimes.com/2026/02/10/technology/elon-musk-lunar-factory.html

Den stora ofattbara kostnadsslukande tillika logistiska mardröm Marskoloniseringen är , enligt geniet fortfarande i pipelinen , och lovat att 2031 då jäfflar kommer det att bli av , då smäller det.

Och innan dess ska både SpaceX och Terafab öppnat upp för business och ha erövrat hela klotet och håvat in triljoner varav halva summan går till alla människor som tjänar pengar när de sover och låter sina robotaxi köra runt kunder.

Dessutom blir ju AI en fullständig jackpot för mänskligheten, det hade jag glömt bort. Det blir liksom toppingen på hela anrättningen i den fullständigt trippade framtidsbilden
Senast redigerad av Upplyften 2026-08-01 kl. 19:51.
Citera
2026-08-01, 20:27
Medlem
Citat:
Ja och vad försöker du säga med det citatet? Har aldrig påstått att det är ett löfte, men uppenbart en total miss och sannolikt en lögn.
Det är väl klart att han enbart hajpar upp sina egna företag. Har ju gjort liknande förutsägelser om självkörande bilar också. Nu är det ai och robotar som är nästa grej...
Kommer säkerligen att behöva "omvärderas" ett antal ggr.
Vad ska han prata om då anser du? Saker som han redan har åstadkommit?
Om jag ser en intervju, oavsett om det är en politiker, forskare eller uppfinnare så är det väl intressant att höra vad dom har för ambitioner. Särskilt som investerare, ja. Men jag som inte tänkt investera är ändå intresserad av vad man kan förvänta sig av dom närmaste åren för att kanske planera mitt liv eller mina inköp.
Som att Apple bara skulle berätta om den IPhone som redan är ute. Den kan ju andra oberoende tekniknördar beskriva bättre. Det ingen annan kan beskriva är ju vad dessa personer har för intentioner och mål.
Citera
2026-08-01, 20:48
Medlem
KonungHonungs avatar
Han har såklart helt rätt. Det är ingen naturlag att som i Sverige betala 50% skatt för att finansiera en armé av låtsasjobbare samtidigt som man jagar arbetslösa med ett 1984-inspirerat kontrollorgan som heter Arbetsförmedlingen men inte förmedlar några jobb.
Senast redigerad av KonungHonung 2026-08-01 kl. 20:51.
Citera
2026-08-01, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Han har såklart helt rätt. Det är ingen naturlag att som i Sverige betala 50% skatt för att finansiera en armé av låtsasjobbare samtidigt som man jagar arbetslösa med ett 1984-inspirerat kontrollorgan som heter Arbetsförmedlingen men inte förmedlar några jobb.
Ja, det måste ju finnas en enorm rationaliseringspotential, den saken är ju klar som korvspad. Och tittar man på vad mänskligheten gör med sina uppfinningar och hur vi bygger våra system. Så känns ju inte den där gemensamma tröskeln av intelligens vare sig särskilt hög eller omöjlig att överträffa.
Citera
2026-08-02, 12:49
Medlem
Citat:
Vad ska han prata om då anser du? Saker som han redan har åstadkommit?
Om jag ser en intervju, oavsett om det är en politiker, forskare eller uppfinnare så är det väl intressant att höra vad dom har för ambitioner.
Han kan prata om mål utan att ge orealistiska förhoppningar.
Vad gäller materiellt överflöd om 10 år så handlar det nog också om att undvika den kritik som finns mot att ai kan påverka arbetsmarknaden negativt och att den tar stora resurser i anspråk (elektricitet, vatten, mark). Det behöver inte alls leda till att mänskligheten kommer försörjas av ai.
Citera
2026-08-02, 13:45
Medlem
Citat:
Han kan prata om mål utan att ge orealistiska förhoppningar.
Vad gäller materiellt överflöd om 10 år så handlar det nog också om att undvika den kritik som finns mot att ai kan påverka arbetsmarknaden negativt och att den tar stora resurser i anspråk (elektricitet, vatten, mark). Det behöver inte alls leda till att mänskligheten kommer försörjas av ai.

Jo, men är det inte lite som det här med att bli kränkt?
Jag menar, är det verkligen Elon Musk som ger folk orealistiska förhoppningar, eller är dom orealistiska förhoppningarna kopplade till våra egna känslor och något vi själva måste jobba med att undvika?
Citera
2026-08-02, 13:59
Medlem
Citat:
Jo, men är det inte lite som det här med att bli kränkt?
Jag menar, är det verkligen Elon Musk som ger folk orealistiska förhoppningar, eller är dom orealistiska förhoppningarna kopplade till våra egna känslor och något vi själva måste jobba med att undvika?
Musk säger nog det han tror på själv. Att det inte är realistiskt när andra blir inblandade är det misstag han gör.
Sedan finns nog en underskattning av jobbet, även om han skulle göra allt jobbet själv.

Nästa fel är det lyssnarna gör. Precis som du skriver. De läster in hans tankar som något slags bindande löfte där han skulle sitta med sanslösa böter om han inte levererade. Lyssnarna fattar inte att det inte är så.
Senast redigerad av ekbo251 2026-08-02 kl. 14:15.
Citera
2026-08-02, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Musk säger nog det han tror på själv. Att det inte är realistiskt när andra blir inblandade är de misstag han göra.
Sedan finns nog en underskattning även om han skulle göra allt jobbet själv.

Nästa fel är det lyssnarna gör. Precis som du skriver. De läster in hans tankar som något slags bindande löfte där han skulle sitta med sanslösa böter om han inte levererade. Lyssnarna fattar inte att det inte är så.

Absolut. Musk är definitivt inte perfekt. Han låter sig provoceras. Han satsar uppenbarligen inte lika mycket kapacitet på att kommunicera sina insikter som han gör på att materialisera dom.
Citera
2026-08-02, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Du tar inte riktig emot informationen. Den info du får innebär ett falsifierande av dina föreställningar.

1. Automatisering innebär att man kan ta ut effekten av den i antingen ökad levnadsstandard eller minskad arbetstid. Eller någon kombination.

Detta ser jag inget spår av att du tagit emot.

Det innebär t ex att om vi från 1930 tagit ut all automatisering i fritid hade vi levt idag med utedass, brunn på gården, ingen el eller rinnande vatten. Men med mycket fritid. Dvs vi hade gjort enligt ditt förslag, vi hade hållit ett högt lönekrav. Och då minskar antalet jobb som kan betala de höga lönekraven. Och vår levnadsstandard ökar inte för arbetar inte mer.

Och du hade kunnat hävda att mekaniseringen av jordbruket gör att det är så billigt med maskiner att människor inte kan bidra. Precis som du nu påstår.

Men den här insikten finns inte hos dig. Du kommer läsa vad jag skrivit men vet efteråt inte vad som stod.

2. Automatisering införs för att det är lönsamt. Inte annars.
Dvs fortsätter vi arbeta lika mycket kommer det produceras MER. Dvs BNP/Capita kommer ÖKA.
Det leder till att vi därmed kommer kunna konsumera MER.
(Detta har inget med pengar att göra).

Det här har du inte heller förstått.

Har vi en levnadsstandard som ger oss möjligheten att konsumera x varor och tjänster. Och vi inför en automatisering som gör att vi ifall vi fortsätter arbeta kommer kunna konsumera x+y varor och tjänster. Där säger du då att: "nej fortsätter vi arbeta så svälter vi ihjäl". Då med någon förvirrad retorik om att lönen inte skulle räcka till den ökade produktionen. Men begriper inte att produktionen kommer prissättas så att vi konsumerar den.

Problemet här är att du (liksom många andra) har låst dig vid några föreställningar som helt saknar ekonomisk logik. Och du totalvägrar att ta in någon som helst kunskap i ämnet.

Även om du inte skulle hålla med om de två punkterna ovan så behöver du iaf ta in informationen så passa att du felfritt kan återge dessa. Då först finns förutsättningar för en saklig diskussion.

Din retorik är bara tomma påståenden utan någon som helst ekonomisk logik. Det är lite som att du säger att gud kommer nedstiga på jorden och skänka oss robotar som gör allt vi tänker på. Och så vill du inte riktigt ta emot information om att verkligheten är något annorlunda.

Jag har tagit emot dina två punkter. Problemet är att du inte verkar förstå min invändning.

Jag håller med om att automatisering historiskt har lett till högre produktivitet, lägre priser och högre levnadsstandard. Där är vi överens.

Men du utgår från att detta alltid kommer att fortsätta på samma sätt. Det är just det jag ifrågasätter.

Du säger att ökad produktivitet leder till mer konsumtion och därmed mer arbete någon annanstans i ekonomin. Min fråga är: vilka människor ska utföra det arbetet om AI och robotar även kan utföra de nya arbetsuppgifterna billigare och bättre?

Du svarar aldrig på den frågan. Du bara upprepar att “det blir mer jobb”, vilket är precis det som behöver bevisas.

Du säger också att produktionen kommer prissättas så att vi kan konsumera den. Men vem ska ha inkomsterna att köpa den ökade produktionen om allt större delar av produktionen sker utan mänskligt arbete?

Det räcker inte att säga “marknaden löser det”. Marknaden fördelar normalt köpkraft genom löner. Om lönearbete inte längre är den dominerande produktionsfaktorn måste du förklara vilken mekanism som ersätter den.

Du hänvisar hela tiden till 200 års historik. Jag hänvisar till en teknikutveckling som för första gången syftar till att ersätta både kognitivt och fysiskt arbete samtidigt. Historien visar att nya jobb har skapats tidigare. Den bevisar inte att människan alltid kommer att ha en ekonomisk konkurrensfördel.

Det är den punkten du fortfarande inte har bemött.
Citera
2026-08-02, 21:45
Medlem
KonungHonungs avatar
Staten måste printa medborgarlön till medborgarna för att det inte ska bli deflation när robot- & AI-produktiviteten skjuter i taket.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in