2026-07-26, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Nej, skulle jag säga. "gravitation" verkar bokstavligen vara att marken accelererar. ...

Ja det stämmer att marken accelererar relativt fritt fall.

Vad har det med trådens ämne att göra?
Citera
2026-07-26, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
"förklaringen"av den typ du fick här, är ett resultat av den enorma kognitiva dissonans som uppstått när uppfattningen om klotformad jord har krockat med verkligheten.

LoL - det finns inga krockar mellan verkligheten och en klotformad jord.

Såväl klassisk mekanik som relativitetsteorin är fullt förenliga med ett klot.
Citera
2026-07-26, 20:30
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
[...]
Att du känner av gravitation (egentligen normalkraften) beror på att du inte befinner dig i fritt fall utan ständigt accelererar relativt fritt fall.

Ovan är enligt relativitetsteorin, om vi i stället resonerar utifrån klassisk mekanik så är vi tillbaka vid att gravitation är en kraft och att äpplet dras mot jorden. [...]

Detta låter helt klart vettigt, eller sannolikt.. eller hur jag nu ska uttrycka det.
Citera
2026-07-26, 20:34
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Du har nog helt enkelt inte läst någon doktorandkurs i den allmänna relativitetsteorin? Man kan ju inte vara expert på allt, [...]

Nähe! Det har jag då rakt inte!
Men jag är väldigt intresserad av fysik, och gärna kontra diverse konspirationsteorier. Men uppenbarligen kan jag alldeles för lite om den allmänna relativitetsteorin och utgår nog mera ifrån den "klassiska mekaniken"?
Citera
2026-07-28, 15:13
Medlem
BradSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av no-more-scam
Hur höga?
Det beror ju 100 procent på distansen, stolle.
Inte spela dum sa jag.

Vad är höjden på solen (O) över ytan (A)? Vad är höjden på berget (B) och vad är avståndet från dig (E) till berget (C) och till solen (D) för att berget ska skymma solen?

Se gärna till att utgå från en ekvation där C är så pass lång så vi inte fysiskt kan se berget, som till exempel över havet.

Kod:
                   O    + A
              /\   + B  |
___E_________/  \__|____|
   +--- C -----+
   +--- D ---------+
Citera
2026-07-29, 07:21
Medlem
415brushans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Det enda jag kan ge alla plattskallar är att om det skulle vara sant. Så skulle det vara väldigt spännande.
Vilket jobb att hålla det hemligt. Konstigt att det inte gjorts någon film om det.(ej dokumentär).

Vem ska göra film om det, vilka har kontroll över filmerna och industrin, och varför skulle man få göra det?

Du fokuserar på fel sak. Filmer behövs inte för att börja ifrågasätta. Däremot är vetenskap, narrativ, politiska händelser och andra aspekter intressanta att titta på. Tex Antarktis, varför får man inte gå dit utan tillåtelse, varför har de begränsat google maps så du inte kan se bortom början av Antarktis trots att tekniken finns här. Vem har gjort detta och varför.
Dessa saker bör du först titta på om du vill verkligen undersöka saken närmre. Inte en jävla Hollywood film.
Citera
2026-07-29, 07:24
Medlem
415brushans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Varför frågar du inte AI om fysiken bevisar att jorden är rund eller inte?

Jag har gjort detta. Satte 2 olika AI botar mot varandra, hög intelligens, gav den ena rollen som utmanare, den andra fick inga riktlinjer utan fick svara ärligt. Efter flera timmar av debatt på vetenskaplig nivå, kom vi fram till att det inte går att bevisa att jorden är rund, lika så att jorden är platt. Båda teorierna går ej att bevisa helt och hållet.
Citera
2026-07-29, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Jag har gjort detta. Satte 2 olika AI botar mot varandra, hög intelligens, gav den ena rollen som utmanare, den andra fick inga riktlinjer utan fick svara ärligt. Efter flera timmar av debatt på vetenskaplig nivå, kom vi fram till att det inte går att bevisa att jorden är rund, lika så att jorden är platt. Båda teorierna går ej att bevisa helt och hållet.

Du angrep det på fel sätt, du borde ha bett dina AI att motbevisa respektive teori. Då hade du fått svaret att jorden omöjligen kan vara platt och att det inte finns något som talar emot att den är ett klot.

Citat:
... debatt på vetenskaplig nivå....

Nja, själva premissen att "bevisa" något är ju i sig inte speciellt vetenskaplig. Inom vetenskapen pratar man snarast om evidens och falsifiering.
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-07-29 kl. 08:17.
Citera
2026-07-29, 08:08
Medlem
Citat:
Vem ska göra film om det, vilka har kontroll över filmerna och industrin, och varför skulle man få göra det?

Du fokuserar på fel sak. Filmer behövs inte för att börja ifrågasätta. Däremot är vetenskap, narrativ, politiska händelser och andra aspekter intressanta att titta på. Tex Antarktis, varför får man inte gå dit utan tillåtelse, varför har de begränsat google maps så du inte kan se bortom början av Antarktis trots att tekniken finns här. Vem har gjort detta och varför.
Dessa saker bör du först titta på om du vill verkligen undersöka saken närmre. Inte en jävla Hollywood film.

De har "begränsat" google maps därför att google maps använder sig av kartprojektionen Mercator. Ju närmare polerna du kommer, desto mer förvrängs storleken. Vid själva sydpolen blir förvrängningen matematiskt oändlig. Så kartan visar bara fram till cirka S85 av den enkla orsaken att Mercator är helt värdelös på att visa poolområdena.

Däremot går det att titta på hela Antarktis i t.ex google earth.

Edit: Att vi över huvud taget använder oss av olika kartprojektioner säger oss en hel del om jordens form.
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-07-29 kl. 08:13.
Citera
2026-07-29, 08:47
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Perfekt! Berätta vilka bottar, och lite mer exakt vad du sa till dom så kan alla vi andra repliera ditt experiment.
Citera
2026-07-29, 09:48
Medlem
Citat:

Några andra som svarat dig angående dina påståenden om Antarktis.

Men om jorden är platt vad skulle vara poängen med att hålla det hemligt?

Är alla andra planeter också platta då?

Förstår du inte att de inte går ihop om du tänker efter?
Citera
2026-07-29, 12:04
Medlem
Fantens avatar
Citat:

Fast man får åka till Antarktis och försöka korsa det hur mycket man vill. Det är ingen som hindrar dig.
Det som är ett hinder är platsen i sig. Antarktis är alltså ungefär lika stort som hela Europa. Hela. Europa. Det är dessutom en bokstavlig isöken, helt otämjt av människan så det är fullt av berg, glaciärsprickor som är hundratals meter djupa och minst sagt otillgänglig terräng.

Hur vet jag det? För att Vostokbasen finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in