2025-09-28, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Men jösses, så du tror alltså att det är typ Apalacherna i USA som döljer solen för oss? Hur hög tror du egentligen att den bergskedjan är? 3000 mil höga berg?

Och vi kan ju faktiskt se solen successivt försvinna ned under horisonten.

Som jag gissade, du spelar dum.
I "strecken" som är horisonten kan du inte avgöra om du ser vatten eller summan av bergtoppar/kullar i tusentals.
Du måste zooma in med gigantisk zoomoptik, men vad med luftkvaliteten där nere i "strecken"?

Är vel då man skulle haft utrustningen som JTolan använder för sina IR långdistans fotos/videos.
https://www.youtube.com/@jtolanmedia1/videos
Senast redigerad av no-more-scam 2025-09-28 kl. 13:12.
Citera
2025-09-28, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av no-more-scam

...Praktisk eksempel: Se för dig att ljuset är 2,5m högt uppe och på golvet lever myror som upplever skuggor från alla objekt som är typ 10mm höga. Vad om ljuset flyttas tusentals km bort...

Och hur höga måste objekten vara om ficklampan är 6000 mil upp?

Och eftersom vi pratar om en solnedgång över öppet hav: Hur stora vågor tror du egentligen det finns?
Citera
2025-09-28, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Och hur höga måste objekten vara om ficklampan är 6000 mil upp?

Och eftersom vi pratar om en solnedgång över öppet hav: Hur stora vågor tror du egentligen det finns?

Hur höga?
Det beror ju 100 procent på distansen, stolle.
Inte spela dum sa jag.
Citera
2025-09-28, 13:14
Medlem
Citat:
Som jag gissade, du spelar dum.
I "strecken" som är horisonten kan du inte avgöra om du ser vatten eller summan av bergtoppar/kullar i tusentals.
Du måste zooma in med gigantisk zoomoptik, men vad med luftkvaliteten där nere i "strecken"?

Återigen: Hur jävla höga berg tror du att det finns? Vi pratar alltså om en solnedgång i Europa och där närmaste berg finns i Nordamerika.

Citat:
Hur höga?
Det beror ju 100 procent på distansen, stolle.
Inte spela dum sa jag.

Hur långt är det från Europa till USA? Och hur högt måste berget i USA vara för att dölja en sol som befinner sig 6000 mil ovanför USA?

Du måste verkligen rita upp en skalenlig skiss över detta.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-09-28 kl. 13:18.
Citera
2025-09-28, 13:16
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Kanske vad du tror är horisonten är nåt annat, som alla möjliga hinder, kullar, berg, i tusentals som stikker upp långt der borta, som i summa dannar "horisonten".
Lite som om man tittar bortöver alla huvud i en koncerthall med t ex 5-10.000 människor. Du vet inte om hårtusterna som sticker upp tillhör nån/än hundra människor länger bort. Alt blir bara en horisont av skaller och hår.

OK. Du har alltså ingen som helst förklaring varför solen i samma stund går ner vid horisonten (horisontellt från mig) och samtidigt står högt över horisonten på en annan del av jorden.

Tack för att du klargjorde att detta är omöjligt på en platt jord.
Citera
2025-09-28, 13:21
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Atmosfären rakt uppåt, eller direkt från rymden och ner på oss är mycket tunnare än atmosfären långs jorden, luft, damm, fukt/ånga går inte att skicka ljus genom når avståndet blir för stort. Även "klar" luft stoppar alt ljus når stora luftmängder summeras.
Jag vet det, men trots det så ser vi stjärnor som A1 när vi tittar mot Australien på natten.

Hur kan det komma sig och varför ser vi inte den upplysta delen av världen när vi tittar rakt igenom den för att titta på stjärna A1?
Senast redigerad av Västkustskt 2025-09-28 kl. 13:26.
Citera
2025-09-28, 13:28
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Du förstår inte att det blir skuggor, långa skuggor, länge innan "solen går ner"?
Natten är sålklart en skugga, men jag talar om skuggorna medan solen fortfarande syns "högt" på himmlen der borta...
Skugga är inte bara natten.

Nej men nu pratade vi om berglösa områden, t ex havet eller stora sjöar
Citera
2025-09-28, 13:29
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Du kallar det havshorisont när du ser havet närmest, men bakom finns berg och kullar och solen kan gå bakom dessa också. Har du värkligen inte tänkt på det?

Hur högt över marken är solen?
Citera
2025-09-28, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nej men nu pratade vi om berglösa områden, t ex havet eller stora sjöar

Nej, jag pratar inte om berglösa områden, men om berg/kullar som är längst bort från observatören, och det är då det för nån blir problematiskt hur det ser ut i en mycket smal synsvinkel där man har mera mellan än bara hav och himmel, och ögat inte sträcker till.

Man ser så klart havet och himmlen tydligt, då den går "helt inntil en".
Senast redigerad av no-more-scam 2025-09-28 kl. 13:42.
Citera
2025-09-28, 13:40
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Du förstår inte att det blir skuggor, långa skuggor, länge innan "solen går ner"?
Natten är sålklart en skugga, men jag talar om skuggorna medan solen fortfarande syns "högt" på himmlen der borta...
Skugga är inte bara natten.

Sluta. Man ser ju enkelt själv när solen går ner vid havet hur den gradvis sjunker och alltmer döljs av horisonten.

Ett berg i Nordamerika 6000km bort har ju svårt att klara det.

Om den här diskussionen är för svår för dig kanske du inte ska initiera den.
Citera
2025-09-28, 13:42
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Mäta själv.
Jag har bara uppslagsvärk att kolla.

Men du säger ju att kullar på andra sidan havet orsakar natt här.

Vi vet hur höga berg det finns, och hur långt borta de är.

Du har pratat om en ficklampa på 2500 mm höjd. Varför sade du den höjden? Är det inte skalenligt?
Citera
2025-09-28, 13:47
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Nej, jag pratar inte om berglösa områden, men om berg/kullar som är längst bort från observatören, och det är då det för nån blir problematiskt hur det ser ut i en mycket smal synsvinkel där man har mera mellan än bara hav och himmel, och ögat inte sträcker till.

Man ser så klart havet och himmlen tydligt, då den går "helt inntil en".

Men jag pratar om berglösa områden. Eller hur kan ett berg som är 2000 meter högt i Nordamerika - som ligger 6 miljoner meter bort - skymma solen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in