Citat:
Ursprungligen postat av
Fleuch
Det finns inget bevis och inget som tyder på att det skulle handla om "massor som accelererar mot varandra". Däremot finns mycket övertygande bevis för att "gravitation" i själva verket handlar om att marken accelererar det som finns på den.
Ja, det är ungefär det jag har försökt säga. Marken upplevs accelerera det som finns på den.. på grund av gravitationen!
Citat:
Ursprungligen postat av
Fleuch
På samma sätt som att du, exempelvis, blir accelererad av golvet i en uppåt accelererande hiss.
Okej, vi kör en grundläggande fråga, och
bortser från gravitationen (för tillfället).
Vad är acceleration? Alltså vad är definitionen av acceleration?
Jo. Acceleration är förändringen (ökningen) av hastighet per tidsenhet. Om hastigheten är konstant så är det inte acceleration.. utan bara hastighet.
Därför härleder, åtminstone jag, att gravitation ≠ acceleration. För om det är så att den tyngdkraft vi upplever (här på jorden) ska finnas så måste "accelerationen" vara ständigt ökande. I annat fall upphör tyngdkraften. Hastigheten
i sig (alltså utan acceleration) kan inte ge upphov till någon tyngdkraft! Och följaktligen skulle jorden (i rummet alltså) numera färdas bra mycket snabbare än ljusets hastighet... Men jag kanske tänker för "grunt"?