2026-07-28, 21:57
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Allt detta ordnar sig ändå om typ 20 år när det krävs BankID för att ha sex. Även statliga husförhör med en halvpräst av något slag kommer komplettera å kontrollera att allt har gått rätt till - "precis som på den gamla goda tiden".

Jag förutspår en smått dystopisk framtid.

EDIT: det har oxå vid denna tid blivit en trend att lägga ut ett litet lustigt klipp med småskoj musik i bakgrunden samt en fånig dans på TikTok 2.0 innan man ska ha sex där man klart och tydligt signerar - dom vanliga supergulliga paren har flera miljoner likes å trenden bara sprider sig.

(jag stör mig inte på att folk har kul i någon form (eller ställning) men TikTok-fenomen som fånig dans för att deklarera något tex politiskt ställningstagande eller bara vilja vara ego-maxxad för likes är det fan kräkvarning om)
Senast redigerad av JohnnySamhall 2026-07-28 kl. 22:05.
Citera
2026-07-28, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Har du tittat på filmer om trovärdighet?
All forskning visar att vi inte kan avgöra vem som ljuger eller inte. Både den tilltalade och målsäganden kan anses vara trovärdiga. Om du bemödat dig om att titta på någon av filmerna jag länkat till talas det t.ex. om hur domstolarna i praktiken ser lite mellan fingrarna gällande de rekvisit som ska uppfyllas för att et vittne ska anses vara trovärdig.
Ja just ja du vill ju inte ens lyssna på vad de sakkunniga säger.

Vems ord är det vittnena försöker återge? Behöver vittnena återge en detaljerad berättelse av vad som påstås ha hänt eller räcker det med en översiktlig berättelse. Återigen vems ord/historia är det vittnena i de här fallen återger?

Fast nu projicerar du.

Jag tar in vad de sakkunniga säger, från båda sidor.

Att du enbart vill lyssna på de som enligt dig har rätt åsikt ligger på dig.
Citera
2026-07-28, 22:01
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Du menar att olika nämndemän och domare med flera bedömer bevisen olika? Det är därför som de måste snacka ihop sig, gäller inte bara sexualbrott
Då anser alltså även du att det är tämligen rättsosäkert som det är nu?
Citera
2026-07-28, 22:01
Medlem
Citat:
Kan du förklara vad som är bisarrt med det exemplet? Jämför med de exempel TomatKungen brukar komma med

Jag har bättre saker för mig än att lägga all min tid på att recensera FB användare.
Citera
2026-07-28, 22:02
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Fast nu projicerar du.

Jag tar in vad de sakkunniga säger, från båda sidor.

Att du enbart vill lyssna på de som enligt dig har rätt åsikt ligger på dig.

Då vill jag att du börjar dela med dig lite om vad de sakkunniga säger som styrker det du säger.
Citera
2026-07-28, 22:03
Medlem
Citat:
Jag är så otroligt fascinerad eller rättare sagt skrämd att det fortfarande kan komma sådana här kommentarer från dig.

Att jag undrar hur du har tid att sitta och hitta på scenarion dygnet runt.

Eller att alla scenarion går ut på att man skall få ha sex utan samtycke?
Citera
2026-07-28, 22:04
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jag har bättre saker för mig än att lägga all min tid på att recensera FB användare.

Varför gör du det då? Som jag förstod kunde du inte backa upp ditt påstående och visa vad som var bisarrt med mitt exempel. Strunta i att skriva sådant där hädanefter. Jag förstår varför du gör det men det är ett lite oärligt spel
Citera
2026-07-28, 22:07
Medlem
Citat:
Det jag har hört är att det just är i sexulbrottsmål en person löper störst riks att bli oskyldigt dömd.

Antagligen eftersom det inte behöver finnas teknisk bevisning eller vittnen.

Så det är bara en enda lag som kritiserats av lagrådet och/eller advokatsamfundet som rättsosäker som bekymmrar dig?

Om det inte gäller din rätt att ha sex utan samtycke så saknar kritik av lagrådet och/eller advokatsamfundet betydelse?
Citera
2026-07-28, 22:09
Medlem
Citat:
Jag har ju frågat dig massor av gånger vad skillnaden mellan muntlig bevisning och ord mot ord är?

I dessa fall när det bara finns en tjejs och en killes berättelser. Hur kan du få det till att det inte är samma sak som ord mot ord?

Men sådana fall enbart på de premisser du anger existerar inte. Därav att ingen lyckats påvisa en sådan.

Och ja, jag har läst BRÅs rapport, har du?
Citera
2026-07-28, 22:10
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Att jag undrar hur du har tid att sitta och hitta på scenarion dygnet runt.

Eller att alla scenarion går ut på att man skall få ha sex utan samtycke?

Visa var jag skriver att jag tycker att man ska få ha sex utan samtycke. Jag skriver att det många gånger finns rimliga anledningar att uppfatta att man har samtycke. Dessa unga killar som det mestadels handlar om tycker jag döms alldeles för hårt om de nu ska döms över huvud taget.

Jag tror du innerst inne förstår och vet med dig om hur sexlivet i verkligheten ser ut. Att det allra flesta sexuella handlingar utförs utan att ha frågat först. Fullt normalt beteende.

Jag kan ställa frågan till dig också är samtycke och frivillighet samma sak?
Citera
2026-07-28, 22:10
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Men sådana fall enbart på de premisser du anger existerar inte. Därav att ingen lyckats påvisa en sådan.

Och ja, jag har läst BRÅs rapport, har du?

Kan du då tala om vad de menar med ord mot ord. Vilken ytterligare bevisning finns då?
Citera
2026-07-28, 22:12
Medlem
Citat:
Då vill jag att du börjar dela med dig lite om vad de sakkunniga säger som styrker det du säger.

Jag har flertalet gånger visat dig vad dels muntlg bevisning innebär, vad bortom rimligt tvivel innebär.

Jocke, tror du på fullaste allvar att det råder total konsensus om samtyckeslagen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in