2026-08-17, 02:43
Medlem
deLuzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Vad intressant. Finns det något av "lyckad" i det? Lycka och lyckas liknar varandra på svenska. Är det vara så på ryska också?
Tolstoy kanske var ironisk. Alla idealiska familjer/lyckade familjer liknar varandra eftersom de lever upp till idealen och är tillfreds med det. (Eller åtminstone: de visar aldrig om de är olyckliga. Personlig lycka/olycka är inom aristokratin helt kopplad till om man är respektabel, visar heder och trohet mot tsar och kyrka osv: neuroser, sinnessjukdomar, m.m syns inte eller påverkar inte familjens yttre status). Som "familjen bra" i rysk 1800-tals aristokratisk mening... Familjer kan misslyckas på flera olika sätt men det finns bara en modell för den lyckade familjen. Den lyckade familjen är lycklig åtminstone utifrån sett. Kan ju vara en sarkasm, även om Tolstoy var konservativ när han skrev Anna Karenina och blev mer radikal senare (eller?).
Det finns många sätt för en aristokratisk familj i Ryssland att spåra ur och bli olycklig men bara ett enda sätt för den att vara lycklig för om något av idealen sviks blir alla olyckliga.
Svamlar jag?

Misslyckad militärkarriär, död i krig, småbarnsdödlighet, sjukdom, förbjuden kärlek, död i barnsäng, pengabekymmer, skörden slår fel och tillgångarna krymper, alkoholism, dueller efter otrohet, elak faster, rebellisk son som blir ateist, förskingring, ogift dotter blir gravid, osv: nu fattar jag meningen. De lyckliga familjerna är de som slipper de tusentals sätt som en familj kan hamna i olycka.

Tolstoj är inte ironisk, han är retoriskt tillspetsad, men du är ändå inne på rätt spår. Att "slippa undan" har dock även det en annan betydelse än idag. Den förmoderna människan såg familjen som ett litet kungadöme, som ingick i det stora, Ryska imperiet (tsaren kallades kärleksfullt för "lille far"), men allting under denna tid tolkades också utifrån moral och hierarki.

En olycka i det stora, alltså i imperiet, så som att vädret slår fel så att imperiet drabbas av svält, beror på att Gud straffar folket för att de syndar för mycket. Det var tsarens ansvar att få dem att bättra sig.

En olycka i det lilla, alltså i familjen, beror likaledes på ett moraliskt misslyckande: någon är svag, liderlig, lat, korkad, girig, högmodig, vet inte sin plats - och om vi talar om vissa mentala eller fysiska sjukdomstillstånd, är förklaringen inte sällan att personen är under angrepp av onda andar eller Satan själv. Neuroser eller sinnessjukdomar existerar knappt i denna tankevärld.

Olycka är alltså inget man "drabbas av" eller "slipper undan", utan något man skapar själv genom sitt leverne. När tragedier ändå drabbar "goda människor" så förklaras det med att det är en prövning, Guds vilja, och så vidare. Detta blir extremt tydligt om läser citatet i dess sammanhang:

Här förstår du precis vad han menar med olycka: herrn (kungen) har uppvisat moralisk svaghet och hela familjen (riket) börjar kollapsa till följd... Då blir citatet logiskt. Förvirringen över citatet beror på att ni har tolkat "olycklig" utfrån dagens definition, snarare än utifrån vad Tolstoj själv menade med ordet

Ändock, Tolstoj och ännu mer Dostojevskij verkade medan denna syn som jag beskrivit började krackelera. Hela Bröderna Kramazov handlar om just detta, vilket är en av de saker som skapar sådan otrolig nerv och enorm spänning i boken. Det är ett helt imperium som plötsigt tappar tron på sig själv ... och inte långt senare kom revolutionen...
Senast redigerad av deLuze 2026-08-17 kl. 03:14.
Citera
2026-08-17, 10:45
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deLuze
Tolstoj är inte ironisk, han är retoriskt tillspetsad, men du är ändå inne på rätt spår. Att "slippa undan" har dock även det en annan betydelse än idag. Den förmoderna människan såg familjen som ett litet kungadöme, som ingick i det stora, Ryska imperiet (tsaren kallades kärleksfullt för "lille far"), men allting under denna tid tolkades också utifrån moral och hierarki.

En olycka i det stora, alltså i imperiet, så som att vädret slår fel så att imperiet drabbas av svält, beror på att Gud straffar folket för att de syndar för mycket. Det var tsarens ansvar att få dem att bättra sig.

En olycka i det lilla, alltså i familjen, beror likaledes på ett moraliskt misslyckande: någon är svag, liderlig, lat, korkad, girig, högmodig, vet inte sin plats - och om vi talar om vissa mentala eller fysiska sjukdomstillstånd, är förklaringen inte sällan att personen är under angrepp av onda andar eller Satan själv. Neuroser eller sinnessjukdomar existerar knappt i denna tankevärld.

Olycka är alltså inget man "drabbas av" eller "slipper undan", utan något man skapar själv genom sitt leverne. När tragedier ändå drabbar "goda människor" så förklaras det med att det är en prövning, Guds vilja, och så vidare. Detta blir extremt tydligt om läser citatet i dess sammanhang:

Här förstår du precis vad han menar med olycka: herrn (kungen) har uppvisat moralisk svaghet och hela familjen (riket) börjar kollapsa till följd... Då blir citatet logiskt. Förvirringen över citatet beror på att ni har tolkat "olycklig" utfrån dagens definition, snarare än utifrån vad Tolstoj själv menade med ordet

Ändock, Tolstoj och ännu mer Dostojevskij verkade medan denna syn som jag beskrivit började krackelera. Hela Bröderna Kramazov handlar om just detta, vilket är en av de saker som skapar sådan otrolig nerv och enorm spänning i boken. Det är ett helt imperium som plötsigt tappar tron på sig själv ... och inte långt senare kom revolutionen...

Tack! Läste meningen lösryckt och med för moderna ögon. Lycklig har ju inget med romantisk Hollywoodlycka tomtebolycka eller Instagramlycka att göra och inte ens med uppvisning och det Väst brukar kalla "borgerlig fasad", det är en annan världsbild. Som är på fallrepet när D och T skriver sina mästerverk. Det skiljer sig från protestantismen där individens tro kan frälsa individer eller leda till framgång, som inom kalvinismen, men här hänger världsordningen ihop på ett helt annat sätt. Gud, universum, familjen. Påminner om judendomen och katolicismen?
Bröderna Karamazov var kämpig första gången jag tog mig igenom den. Läst den tre gånger. Men det var några år sedan.kanske dags igen. Men jo borde ta mig an Tolstoj också. Jag har ju försökt flera gånger även med Krig och fred. Men kanske för att jag tycker det påminner om annat man redan läst, stilen för lik artonhundratalsromaner i väst, Dickens eller nåt, ber om ursäkt ifall jag uttrycker mig vanvördigt nu men eftersom det finns så jäkla många klassiker och tjocka är de också brukar jag prioritera dem jag verkligen känner intresse för.

Tack igen på allvar alltså flashback har så mycket intressantare diskussioner än kultursidorna
Citera
2026-08-17, 12:07
Medlem
deLuzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Tack! Läste meningen lösryckt och med för moderna ögon. Lycklig har ju inget med romantisk Hollywoodlycka tomtebolycka eller Instagramlycka att göra och inte ens med uppvisning och det Väst brukar kalla "borgerlig fasad", det är en annan världsbild. Som är på fallrepet när D och T skriver sina mästerverk. Det skiljer sig från protestantismen där individens tro kan frälsa individer eller leda till framgång, som inom kalvinismen, men här hänger världsordningen ihop på ett helt annat sätt. Gud, universum, familjen. Påminner om judendomen och katolicismen?
Bröderna Karamazov var kämpig första gången jag tog mig igenom den. Läst den tre gånger. Men det var några år sedan.kanske dags igen. Men jo borde ta mig an Tolstoj också. Jag har ju försökt flera gånger även med Krig och fred. Men kanske för att jag tycker det påminner om annat man redan läst, stilen för lik artonhundratalsromaner i väst, Dickens eller nåt, ber om ursäkt ifall jag uttrycker mig vanvördigt nu men eftersom det finns så jäkla många klassiker och tjocka är de också brukar jag prioritera dem jag verkligen känner intresse för.

Tack igen på allvar alltså flashback har så mycket intressantare diskussioner än kultursidorna

Riktigt intressant blir det när olycka i den lilla familjen, anses bringa olycka i den stora! Anledningen till att ryssarna blev alldeles utom sig av raseri över Rasputin var inte enbart ”skandalen” i sig, utan att man till viss del härledde förlusterna i första världskriget till ”olyckan” i tsarfamiljen. Denna familj är imperiet, och tsaritsan och tsaren är imperiets föräldrar, men om hon är en sköka och han en hanrej, så drabbar också olyckan hela imperiet: armén hamnar i olag, kriget förloras.

Självklart fanns det folk som inte gjorde kopplingen, och det är inte helt taget ur luften i hur det påverkar manskapets moral och så vidare, men poängen här är att kopplingen Gud -> tsarfamilj -> imperium -> familjefar -> vanlig familj inte ansågs social eller ens ekonomisk utan spirituell, rentav metafysisk.

Ja, det påminner om alla de förmoderna trossystemen, eftersom de representerar en världsåskådning som kom före individualismen. Sedan kom protestantismen och introducerande religiös individualism, och synen började förändras, men det tog många hundra år innan ”riket som familj”-tänkandet försvann. Den bytte skepnad flera gånger på vägen. Såväl socialdemokrati och nazism bytte den aristokratiska aspekten mot vetenskap eller mysticism, men såg fortfarande nationen och folket som ”en enda organism”. Det var inte förrän på 60-talet, som individualismen verkligen slog igenom.

Jag älskar Tolstoj - han är min absoluta favoritförfattare - men Krig och fred är inte för alla. Boken är i princip hundra små noveller i en och samma historia. Kriget och freden är de verkliga ”huvudpersonerna”. Det är en massa namn och en massa historiska händelser som Tolstoj utgår ifrån att man som läsare har koll på - de som han vände sig till kunde säkert varenda liten skärmytsling - men vi behöver Wikipedia till hands för att sätta alla figurer och fältslag i kontext. Annars blir allt en enda röra. Det är den historiska utvecklingen (krig -> fred -> krig) som ger boken struktur. Är man intresserad av detta är boken ett absolut mästerverk, ett av de absolut största i människans historia, i min mening. Du följer bokstavligen Kriget och Freden i deras mänskliga essens

Anna Karenina är mer lättillgänglig, mer som en traditionell kärlekshistoria, och precis lika bra utifrån det ämne som den handlar om
Senast redigerad av deLuze 2026-08-17 kl. 12:16.
Citera
2026-08-24, 17:27
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Franska är överlägset bäst naturligtvis, helst ska man vara fransman och förstå alla historiska referenser och geografin och väder och mat och kyrkor också. Och han nämner franska författare som jag inte läst och de är av oerhörd vikt för honom.

Men svenska är ett stelt språk och jag tänker mig mer flyt i en engelsk översättning, som också 100 gånger fler människor läst och kommenterat. Kräver ett brett ordförråd på engelska och ofta känner man att det fanns ett bättre franskt ord så även den engelska översättningen saknar exakthet, men den går bra att förstå även med vanlig svensks engelska. Jag läser 2003-upplagan som tydligen är två mans livsverk från 1950-talet och den etablerade versionen. Den har den något stolpiga titeln In search of lost time och jämfört med originaltiteln À la recherche du temps perdu så fattar man att man inte läser samma bok känslomässigt. Den svenska titeln är faktiskt bättre.
Fast just den översättningen är fantastisk. Hon använder antagligen varenda fransk låneord som finns i svenskan så hon får med sig lite av språket.

Tror var ett misstag om man inte är extremt bevandrad i engelska.
Citera
2026-09-01, 00:36
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Frankenstein är verkligt välskriven men det finns en del konstigheter med den. T.ex. har jag för mig att "Frankenstein" redan använts som en titel på en bok innan hon skrev den. Vissa påstår också att delar av den nog skrevs av hennes make... Det är inget de flesta kännare tror men...

Utöver det hur den tolkats olika i filmversioner eller snarare missuppfattats... I några film-versioner är monstret bara ett monster. I den senaste versionen, har visst monstret skönmålats och Dr. Frankenstein ses som skurken.

Sanningen är väl snarare att doktorn egentligen är en skurk eller gör något omoraliskt, men monstret är verkligen ingen hjälte...Möjligen som mest en sorts mörk antihjälte. Alternativt att båda är offer, doktorn för sin hybris och monstret för sitt öde.

Detta missas av filmer som skildrar bara en av sidorna..
Den första versionen som Mary Shelley skrev ensam utgavs utan angiven författare 1818. Åren därefter gjorde flera teatrar piratversioner där handlingen gjorts om för att vara mera säljande och saker som var kontroversiellt för kristna togs bort. 1831 kom en ny version ut där hon är angiven som författare, men där maken och kanske även andra hjälpt till och fått inspiration av piratversionerna.

Jag har läst båda böckerna men det är ett tag sen nu. Minns dock att i boken från 1818 så skildras Frankensteins skapelse ungefär som en missbildad ”son” som ”pappan” och samhället inte vill veta av. I versionen från 1831 är han dock ett ganska opersonligt monster. Så originalversionen är mer psykologiskt djup medan den andra versionen är klyschigt ond vs god.
Senast redigerad av Prempion 2026-09-01 kl. 00:40.
Citera
2026-09-06, 14:25
Medlem
Hygrotorks avatar
Jag har läst en del riktigt klassiska beroende på hur man ser det. Snorres edda, stora eddan och Njals saga. Ska ta mig an illiaden och odyssen vid tillfälle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in