2026-07-28, 10:54
Medlem
Foliekavajs avatar
Du får nog göra en lista över vilka böcker du avser med epitetet. Jag har läst Kafka, räknas hans verk ens dit?
Citera
2026-07-28, 10:54
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Intressant. Hade ingen aning om detta, men när man läser hennes wikipediasida får man bilden av att hela hennes liv och leverne var 100 tidigare än resten av västvärlden. I modern kontext känns det mer som hon var en del av familjen Wahlgren.

Det var Byron som inspirerade henne till Frankenstein. Byron var förutom en rätt känd skald pappa till Ada Lovelace, hon är känd för sin matematik och för sitt arbete med Babbage's första mekaniska dator, allmänt kallad världens första programmerare.

Så nja, De kvinnorna var några steg över Wahlgrens skulle jag nog tro. I synnerhet eftersom de vad jag vet bara hade privatlärare och ingen formell utbildning.
Citera
2026-07-28, 11:13
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DittMuppHelvete
Det var Byron som inspirerade henne till Frankenstein. Byron var förutom en rätt känd skald pappa till Ada Lovelace, hon är känd för sin matematik och för sitt arbete med Babbage's första mekaniska dator, allmänt kallad världens första programmerare.

Så nja, De kvinnorna var några steg över Wahlgrens skulle jag nog tro. I synnerhet eftersom de vad jag vet bara hade privatlärare och ingen formell utbildning.
Jag avsåg snarare detta:
https://www.merriam-webster.com/dictionary/trajectory
Citera
2026-07-28, 11:15
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Läste den inledande om Madeleinekakan efter att ha hittat samtliga delar på pocket för 10:- styck. De andra har legat i källaren sen dess. Det måste vara runt 20+ år sedan.

Många klassiker tror jag spelar roll i vilket skede av livet man läser för att man ska fastna. Samtliga böcker av Dostojevskij läste jag som ung med stor behållning, av dem har jag läst 2-3 stycken igen med ännu större behållning långt senare. Men andra tror jag inte jag skulle ha samma behållning av, typ Thomas Mann.
Dostojevsky är naturligtvis ett geni och långt före sin tid i sina insikter om människor och våra drivkrafter. Och kan uppskattas bäst av personer med livserfarenhet och intresse för människor.

Proust är nästan motsatsen och man kan inte låta bli att analysera Proust åt honom själv när man läser boken. Han har noll insikter om sig själv men är extremt filosofisk, sökande, observant kring sina känslor, människor, händelser i vardagen.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-07-28 kl. 11:17.
Citera
2026-07-28, 11:20
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Dostojevsky är naturligtvis ett geni och långt före sin tid i sina insikter om människor och våra drivkrafter. Och kan uppskattas bäst av personer med livserfarenhet och intresse för människor.

Proust är nästan motsatsen och man kan inte låta bli att analysera Proust åt honom själv när man läser boken. Han har noll insikter om sig själv men är extremt filosofisk, sökande, observant kring sina känslor, människor, händelser i vardagen.
Kanske är det detta navelskåderi som har ett begränsat fönster av intresse, då man finner hans verk fångande...
Citera
2026-07-28, 11:22
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Citat:
Jag avsåg snarare detta:
https://www.merriam-webster.com/dictionary/trajectory

Bara för att man vandrar okända stigar betyder det inte att man är vilse.
Citera
2026-07-28, 11:26
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Kanske är det detta navelskåderi som har ett begränsat fönster av intresse, då man finner hans verk fångande...
Så ser jag det, han skriver sina 500-ordsmeningar för att han just precis kom på de orden i ett enda flöde och formuleringar som han själv tycker är fantastiska. Som tur är är han intelligent och påläst så det är värt att läsa.

För den som inte läst Proust så skulle jag säga att "handling" pågår ca 5% av texten och resten är navelskådande analyser dock intressanta. Men det ska bli spännande att följa M. Swann hur som helst, ibland glimrar intrig till och man är lite svältfödd så den blir extra intressant.
Citera
2026-07-28, 11:27
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DittMuppHelvete
Bara för att man vandrar okända stigar betyder det inte att man är vilse.
Bättre en back i hallen än ett hack i ballen
Citera
2026-07-28, 11:39
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Citat:
Bättre en back i hallen än ett hack i ballen

Citat:
For there are some eunuchs who were so born from their mother’s womb, and there are some eunuchs who were made eunuchs by men, and there are eunuchs who have made themselves eunuchs for the Kingdom of Heaven’s sake. He that is able to receive it, let him receive it.

Matteus 19:12, den ocensurerade versionen. Apropå klassiker. Den här är från King James.
Citera
2026-07-28, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone

Men Proust skriver ju hur han upplevde situationen som han befann sig i just när han befann sig i den specifika situationen.

Dostojevskij tar ju gudsperspektivet, så då är det ju inte så konstigt att han låter klyftig, när det är han själv som skapar allt som sker.
Citera
2026-07-28, 12:05
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litteraturens
Men Proust skriver ju hur han upplevde situationen som han befann sig i just när han befann sig i den specifika situationen.

Dostojevskij tar ju gudsperspektivet, så då är det ju inte så konstigt att han låter klyftig, när det är han själv som skapar allt som sker.
Jo, Proust är en liten människa och Dostojevsky en stor. Men båda är lika smarta och insiktsfulla.

Dostojevsky skrev sina böcker kring 1860 och allt han skriver om människor är exakt sant år 2026 och det gör honom till ett filosofisk och psykologiskt geni. Redan 1865 förutsåg han hur kommunismen skulle sluta t.ex., det är ofattbart.
Citera
2026-07-28, 12:14
Medlem
Zhanlangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Har ni läst de stora klassikerna?

Du tänker på Drömmar om röda gemak, Färden till västern, Sagan om de tre kungarikena samt Berättelser från träskmarkerna? Lästa, i original förstås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in